MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Schaamteloos gejat / toeval of plagiaat?

zoeken in:
sxesven
loller, per ongeluk

(afbeelding)

Gallow schreef:
Ik geloof echt niet dat ze dat niet doorhadden, het lijkt er wel èrg veel op inderdaad.

Absoluut een voorbeeld van 'schaamteloos gejat'.

Gallow schreef:
Tig nummers van Led Zeppelin. Snap niet dat je als Page zijnde met de gedachte ervan kunt rondlopen.

En dan HipHop-groepen gaan aanklagen omdat ze van hun een breakje samplen . Om dan even later met P. Diddy een nummer te gaan maken..
Ik vind Page een groot artiest maar blijf dit soort dingen erg sneu vinden.

Arrie schreef:
Op welk nummer van Craig David doel je?

Volgens mij Walkin' Away. Je hoort het er inderdaad wel in terug.

Schaamteloos gejat? Dat is voor mij het equivalent van Frank Farian. Deze Duitse "liedjessschrijver" heeft veel nummers "geleend" van andere artiesten voor zijn acts.

Boney M - Rivers of Babylon = The Melodians - Rivers of Babylon
Boney M - Brown Girl in the Ring = Lord Invader - There's a Brown Girl in the Ring
Boney M - Ma Baker = Mohammed Hanesh - Sidi Mansour
Boney M - Painter Man = Creation - Painter Man
Boney M - Mary's Boy Child = Harry Belafonte - Mary's Boy Child
Boney M - Gotta Go Home = Nighttrain - Hallo Bimmelbahn
Boney M - Hooray! Hooray! = Harry C. Browne - Polly Wolly Doodle
Boney M - The Carnival is Over = Nicolai Ghiaurov - Stenka Rasin
Milli Vanilli - Girl You Know It's True = Numarx - Girl You Know It's True

Een aantal van deze nummers zijn van origine traditionals.

Farian was er ook niet vies van om zijn nieuwe acts de nummers van zijn oude acts te laten opnemen. Zo werd "When I Die" van The Real Milli Vanilli (de mannen die wél echt zongen) een aantal jaar later een tophit voor No Mercy. Ook het nummer "Where Do You Go" van La Bouche werd een aantal jaar later een dikke hit voor No Mercy.

Daarnaast is één van de grootste jatwerken uit de muziekgeschiedenis de Lambada. Het origineel is de Boliviaanse panfluitgroep Kjarkas. De oorspronkelijke titel "Llorando Se Fué" betekent "Wenend Ging Zij Heen". Nadat de grootste verkoopgolf van de Kaoma-versie over was, hebben de broers Gonzalo en Ulysses Hermoza van Kjarkas nog gerechtelijke stappen ondernomen tegen Olivier Lorsac (een Fransman) en Jean Karakos (een Griek), de producers van Kaoma. Het ging de Hermoza broers dan ook meer om de symbolische rechtzetting dan om het geld.

Daar wil ik nog aan toevoegen:
Boney M - Nightflight to Venus = Cozy Powell - Dance with the Devil
Boney M - El Lute is volgens mij ook gejat van ABBA - Fernando

Ook zijn solohit Rocky is gejat van nl. van Dickie Lee.

Arrie schreef:
Op welk nummer van Craig David doel je?

Je reinste plagiaat als je het mij vraagt.

titan (crew)

Is gejat van...

Het gehijg na 0:38 is gejat van...

(na 2:35)

Is gejat van...

Die laatste heeft dan weer leentjebuur gespeeld bij onderstaande:

kaztor schreef:

Je reinste plagiaat als je het mij vraagt.

Tering, beide platen ken ik natuurlijk maar al te goed maar het was me nooit opgevallen dat de intro's bijna identiek zijn!

pretfrit

intro lijkt bijzonder veel op..

Ja , het heeft zeker veel weg van elkaar maar dit kan absoluut toeval zijn gezien de rest van de platen eigenlijk niets gemeen hebben. wat denk jij Pretfrit?

CHIEP (crew)
Wat "Candy" van Ash betreft: dat staat wel degelijk in de credits vermeld, hoor.

Zo vind ik het intro van:

erg veel lijken op: (na 0:55 min.)

Tja wat moet je in zo'n geval...

CHIEP (crew)
Wat was er trouwens mis met dit topic?

CHIEP schreef:
Wat was er trouwens mis met dit topic?

Helemaal niets.
In dit topic zou ik graag willen dat het gaat om puur plagiaat.schaamteloos jatwerk.
Dat vergt in sommige gevallen enig research omdat het gewoon niet altijd duidelijk is of er rechten ontleend zijn voor een herbewerking, een sample of rifje dat gebruikt is uit een bestaand nummer.
We dwalen af dus.

Het refrein van:

Is gejat van het refrein van...

Hmm, maar zou HIM Clouseau kennen? Lijkt me niet echt plausibel.

Maar geef toe, het lijkt erop

Dat wil ik wel toegeven ja.

HIM-Clouseau? The Zutons-Ramses Shaffy zult u bedoelen.

vertoont opvallende gelijkenissen met:

@post van Titan:

Mister Blue Sky is geen jatwerk van A Day In The Life, maar een hommage. Jeff Lynne was grote fan van de Beatles en verwerkte regelmatig verwijzingen naar zijn helden in zijn liedjes. Turn To Stone van Elo eindigt om die reden net als A Day In The Life (het georchestreerde herrie deel dat naar een climax toewerkt).

Is dit :

geen jatwek van:

vergelijk dit:

eens met:

Is er toevallig een artiest die later met dit riffje aan de haal is gegaan? Heb heel erg het gevoel dat ik het ook van een ander nummer ken.

Je neemt als bodem Radio Gaga van Queen en gooit er eens sausje Pink Floyd (Time) overheen. Klinkt niet eens beroerd.

Tsja. Volgens mij net niet gejat maar wel geinspireerd.

Gretz schreef:
(embed)

Is er toevallig een artiest die later met dit riffje aan de haal is gegaan? Heb heel erg het gevoel dat ik het ook van een ander nummer ken.

Bedoel je dit misschien?

Volgens mij gewoon delen overgenomen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:04 uur

geplaatst: vandaag om 19:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.