menu

Muziek / Algemeen / Piratenzenders die van op een boot uitzonden & Uw herinneringen eraan...

zoeken in:
Father McKenzie
Vandaag heb ik ontzettend genoten van een drie uur durend radioprogramma op de Vlaamse zender Radio 2.
Het programma heet "De Topcollectie".
Dit is een programma vol oldies en radioklassiekers. Een soort Weeshuis van de Hits, eigenlijk, erg leuk gepresenteerd door Peter Verhulst. Vaste rubriek is Guy De Pré, die altijd een item voorbereidt, van wat er diezelfde datum zoveel jaar geleden gebeurd is in de muziekwereld. En vaak ook wat The Beatles op die bewuste dag in dat of dat jaar precies in de studio opnamen..

Nou, vandaag was een heel speciale uitzending, want die was geheel gewijd aan de piratenzenders. Radio Veronica, Radio Noordzee, Mi-Amigo en dergelijke, maar het zwaartepunt lag duidelijk bij Veronica. 50 Jaar geleden begon men immers met Radio Veronica.

Men liet vele geluidsfragmenten horen, stukjes presentatie van toen, reclameblokjes.... De zéér geëmotioneerde Rob Out, toen directeur van de omroep, die het laatste uur presenteerde en de krop in de keel kreeg, toen hij van zijn luisteraars afscheid nam....

Het programma staat ongetwijfeld binnenkort geheel on line om herbeluisterd te worden, zo zijn ze wel bij Radio 2..

Ik ben verder niet echt een zware radioluisteraar, maar de nostalgicus in mij hoort graag programma's vol oude en stokoude hits, en dus luister ik vaak naar dit programma.

Vandaag extra genoten omdat het iets speciaals was.

Ik zet hier nog een linkje bij voor wie iets meer wil weten, of wie dit programma binnenkort ook graag eens beluisteren wil, ik kan het U warm aanbevelen.

Hé, het staat al integraal on line;

radio2.be - De Topcollectie


En nu is mijn vraag; Wie heeft nog herinneringen uit lang vervlogen tijden, 17 mei 1960 begon Radio Veronica, ik hoop dat de oudjes op deze site er wel iets over te vertellen hebben, toch?

YouTube - Veronica Blijft, Als U Dat Wilt! + Jingles

Father McKenzie
Nou, generatiegenoten of ouder.... bedankt om alvast zo massaal te reageren....

avatar van Kill_illuminati
Er komt trouwens een film over dit onderwerp in de bioscoop.

avatar van musician
Ik ben dan inmiddels ook allang geen radioluisteraar meer, maar ik heb wel altijd geluisterd naar Radio Veronica tussen halverwege de jaren 60 (toen mijn moeder de radio aanzette) en het einde.

Veronica bracht ons direct in contact met onze eerste jeugdliefdes! Sweet, Slade, Golden earring, Shocking blue, kortom, alles ook wat er in de gelijknamige top 40 was te vinden.

Ik heb er nog steeds trauma's van vanwege de wijze waarop die zender is weggegaan.

Maar. De wijze waarop ooit radio is gemaakt door Veronica als piraat, is met het verdwijnen van de zeezenders eveneens verdwenen. Veronica doet mij helemaal niets meer en eigenlijk al gelijk niet meer vanaf hun terugkeer op de publieke omroep, behalve dan de top 40 met Lex Harding, het enige dat bleef herinneren aan de oude tijd.

Misschien lag het aan de tijd. De nadruk kwam op reclame, bloot en veel geschreeuw te liggen, het had niets meer te maken met radio programma's vanaf de woelige baren.

Later heb ik het nog wel geprobeerd met Mi Amigo en Caroline (dacht ik).

Ik heb wel heel veel jingles van Veronica op cd, die wil ik bij tijd en wijle nog wel eens afdraaien. Voor het overige blijft het vooral nostalgie van een uitzonderlijk niveau.......

Father McKenzie
Ik heb hier in Vlaanderen méér bewust Mi Amigo meegemaakt, wat ik toch geslaagde radio vond, maar de tijdsgeest zat gewoon mee, er was nog véél kwaliteit in de hitparades, toen.

Wat Veronica betreft, bestaan er geen cd's met jingles, of met hele uitzendingen erop??

avatar van musician
Nee, dat laatste, was dat maar waar. Ik weet er in ieder geval niet van. Ja, die laatste minuten van Veronica, die heb ik zo vaak gehoord (en gezien).

Nee, doe mij dan maar een gewone zaterdagmiddag op cd, met de Top 40 tot besluit.

Wat mij trouwens ook nog buitengewoon voor de geest staat, vooral qua programma en presentatie ( ) was het verzoekplatenprogramma van de enigszins plechtstatige Stan Haag. Het programma is mij nog zo bekend, omdat het elke avond aan stond bij het eten, dus het zal elke werkdag zijn geweest, tussen 6 en 7.

Een verzoekplatenprogramma! Mensen vroegen (om allerlei redenen, meestal een verjaardag) een plaat aan voor een dierbare en dan een nummer dat meestal al "heel erg lang" niet meer op de radio was geweest.

Kom er nog eens om! Youtube of wat voor club dan ook tovert, inclusief clip, alles binnen een paar seconden op je beeldscherm.

Dat is ook de reden, dat het naar de radio luisteren bijna failliet is. Het enige dat in trek blijft zijn programma's tijdens het werk (voor zover mogelijk), voor het overige heb je je eigen muziek en word je daarmee een hoop 'gelul, gezwam en reclame' bespaard als je géén radio luistert.

avatar van gaucho
Father McKenzie schreef:
Wat Veronica betreft, bestaan er geen cd's met jingles, of met hele uitzendingen erop??

Zeker wel - dit is absoluut een aanrader: een dubbel CD met tunes en jingles van het zendschip. Helaas geen complete uitzendingen, hoewel dat volgens mij best een leuk idee zou zijn. Volgens mij is er ook een markt voor.

Ik weet dat Ferry Maat - naar mijn idee een van de beste DJ's die ons land ooit gehad heeft - op zijn website een groot aantal podcasts heeft van Soulshow-uitzendingen van vroeger. Die kun je beluisteren en, naar ik meen, zelfs downloaden. Kun je ze eventueel zelf op een schijfje branden als je daar behoefte aan hebt. Zoiets zouden ze met die legendarische Veronica-uitzendingen ook eens moeten doen.

avatar van gaucho
Wat mezelf betreft: ik ben wel een groot radio-liefhebber en heb ook jarenlang voor een lokale omroep gewerkt. Maar op de een of andere manier heb ik niet zo'n binding met de piratenstations. Ik beschouw het een beetje als 'voor mijn tijd'. Wat op zich raar is, want musician is van dezelfde leeftijd als ik. Maar ik ben kennelijk een paar jaar later 'ingestapt'.

Ik luisterde in de eerste helft van de jaren zeventig als kind wel naar de radio, maar dan toch vooral naar de muziek en kreeg per saldo maar weinig mee van het avontuurlijke dat die zenders kenmerkte.
Pas toen Radio Veronica er in '74 mee moest stoppen, begreep ik een beetje wat er aan de hand was. En later heb ik me wel verdiept in de historie van de zeezenders. Maar muzikaal en qua DJ-prestaties ben ik toch veel meer beïnvloed door mensen als Ferry Maat en Frits Spits. Al kan ik de meeste jingles uit die tijd - 'Herinnert u zich deze nog?', 'De klapperrr van de week' en 'Poingpoingpoing poing poing-poing: NIEUW!!' - nog uitstekend voor de geest halen.

avatar van musician
Dit is ook de cd die ik heb, die Gaucho in zijn stukje laat zien.

Ik vraag mij af, of Veronica (zoals dat nu overigens wel altijd gebeurd) destijds al hun uitzendingen wel hebben opgenomen. En vervolgens of het voldoende kwaliteit heeft.

Aan de andere kant, de zender kreeg je ook niet altijd even helder door de radio, wat, achteraf gezien, ook wel weer zijn charme had.

Ferry Maat was overigens van de radiopiraat Noordzee en dat was natuurlijk water en vuur met Veronica, Ajax en Feyenoord op zee, zal ik maar zeggen.

Toen ook Maat met Noordzee de woelige baren moest verlaten is hij overgestapt naar de Tros en hij heeft toen voor de Tros nog een tijdje de Veronica top 40 uitgezonden (werd toen de Nederlandse top 40), toen deze nog geen deel uit maakte van het omroepbestel. Nou............ dat was vloeken in de kerk!

Later ben ik wel enigszins bijgedraaid inzake Maat en gezien het feit dat bij blijkbaar wel zo secuur was met het bewaren van uitzendingen, zullen het inderdaad interessante historische opnames kunnen zijn. Hoe oud zijn ze eigenlijk, de uitzendingen die hij in z'n archief heeft?

avatar van gaucho
musician schreef:
Ferry Maat was overigens van de radiopiraat Noordzee en dat was natuurlijk water en vuur met Veronica, Ajax en Feyenoord op zee, zal ik maar zeggen.

Toen ook Maat met Noordzee de woelige baren moest verlaten is hij overgestapt naar de Tros en hij heeft toen voor de Tros nog een tijdje de Veronica top 40 uitgezonden (werd toen de Nederlandse top 40), toen deze nog geen deel uit maakte van het omroepbestel. Nou............ dat was vloeken in de kerk!

Kijk, dat was ik al helemaal vergeten. Maar nu je het zegt - Noordzee en later de Top 40 voor de TROS, in de jaren voordat Veronica aan land kwam. Ik herinner het me wel, maar van die rivaliteit - die er ongetwijfeld geweest is - kan ik me weinig herinneren.

musician schreef:
Later ben ik wel enigszins bijgedraaid inzake Maat en gezien het feit dat bij blijkbaar wel zo secuur was met het bewaren van uitzendingen, zullen het inderdaad interessante historische opnames kunnen zijn. Hoe oud zijn ze eigenlijk, de uitzendingen die hij in z'n archief heeft?

Hmm, dat valt wat tegen, zie ik nu. Via zijn eigen website zijn ze niet (meer?) te downloaden in elk geval. En via Radio Veronica.nl kun je alleen nog aan de uitzendingen van 2003 tot 2008 komen. Ik weet bijna zeker dat een aantal van die oude uitzendingen uit de jaren zeventig een paar jaar geleden als podcast werden aangeboden, maar inmiddels kennelijk niet meer. Jammer eigenlijk, ik heb ze nooit gedownload en had het achteraf wel leuk gevonden om er een paar van te hebben.

avatar van musician
gaucho schreef:
(...) Ik herinner het me wel, maar van die rivaliteit - die er ongetwijfeld geweest is - kan ik me weinig herinneren (...)

Rivaliteit? Het heeft in 1971 (?) zelfs nog geleid tot een daadwerkelijke bomaanslag die Veronica eigenaar (Bull Verweij, die recent is overleden) heeft laten uitvoeren op het schip van Radio Noordzee!! Hij is daarvoor zelfs nog tot gevangenisstraf veroordeeld geweest!

Nu kunnen we er om lachen, volgens mij zijn er ook geen gewonden gevallen, maar het schip was in ieder geval zwaar beschadigd. Ja, dat waren nog eens tijden....

avatar van gaucho
Ja, dat verhaal heb ik ooit wel eens gehoord, en het werd weer opgerakeld bij de overlijdensberichten van Bull Verwey. Dat gaat wel héél ver, maar is het ongetwijfeld illustratief voor het sfeertje waarin die piratenzenders elkaar bestreden. Wat dat betreft is het nu maar een gezapige boel in het radiolandschap.

Father McKenzie
gaucho schreef:
(quote)

Zeker wel - dit is absoluut een aanrader: een dubbel CD met tunes en jingles van het zendschip. Helaas geen complete uitzendingen, hoewel dat volgens mij best een leuk idee zou zijn. Volgens mij is er ook een markt voor.

Ik weet dat Ferry Maat - naar mijn idee een van de beste DJ's die ons land ooit gehad heeft - op zijn website een groot aantal podcasts heeft van Soulshow-uitzendingen van vroeger. Die kun je beluisteren en, naar ik meen, zelfs downloaden. Kun je ze eventueel zelf op een schijfje branden als je daar behoefte aan hebt. Zoiets zouden ze met die legendarische Veronica-uitzendingen ook eens moeten doen.

Erg bedankt voor de tips, ik ga gelijk Ferry Maat's website opzoeken, zie!

avatar van Wandelaar
Erg leuk dat hier een topic van is. Zoutwaterradio is eigenlijk wel een specialiteit van me.

Ik heb een aardig archief met programma's en jingles uit die tijd. Vooral Mi-Amigo heb ik heel bewust meegemaakt. Eén en al boevenstreken waren het. Een organisatie waar je je vragen bij kunt stellen. Maar spannend en bij vlagen best goed, vooral in de live-programma's vanaf het zendschip. Peter van Dam, Herman de Graaf, Frank van der Mast, Hugo Meulenhoff, Marc Jacobs, Johan Visser, om er een paar te noemen, dat waren mijn vrienden. Radio Mi-Amigo bleef uitzenden toen Veronica, Atlantis en Noordzee uit de lucht gingen en hield dit vol tot 1979.

Op 31 augustus 1974, de dag dat de piraten voor de Nederlandse kust moesten verdwijnen, was ik 11 jaar. Met de cassetterecorder zat ik klaar om de laatste uren op te nemen. De voorgaande jaren had ik veel naar die piraten geluisterd. In de strijd tussen Veronica en Noordzee koos ik destijds duidelijk voor de laatste. Na de bomaanslag op de Mebo II had Veronica haar krediet verspeeld bij veel luisteraars. Bovendien: Noordzee had de betere jingles, de betere DJ's en het mooiste schip met de sterkste zenders. Waar ik destijds woonde, luisterden we naar Noordzee via de FM.

Voor wie belangstelling heeft; er is een dubbel-cd met programma-fragmenten gratis te dowloaden in WAV-formaat via deze link:
Radio Noordzee dubbel CD download. Om te downloaden klik je op het knopje onder 'Soundcloud' op deze pagina. Veel luisterplezier!

Ik hoop nog meer herinneringen aan dit topic te kunnen toevoegen. Muziek vanaf de Noordzee. Niet weg te denken uit het verhaal van de popmuziek in Engeland, Vlaanderen en Nederland.


avatar van Wandelaar
En hier dan nog een hele Top 40 van Radio Veronica 538
Veronica Top 40 - 30 september 1972
Zo klonk het op middengolf. Drie uur lang luisterplezier!

PS. Downloaden met rechtermuisknop, 'opslaan als'.

avatar van Wandelaar
En nog een Top 40, uit 1971, nu in studiokwaliteit:
Top 40 - 22 mei 1971

avatar van Wandelaar
Met schrik realiseer ik me dat ik me nu richt op de 55-plussers, de leeftijdsgroep die nog enig besef of herinnering kan hebben aan de radio van die jaren. Onnodig te zeggen dat we toen nog geen internet hadden of zelfs kabelradio en het dus moesten doen met de paar zenders die we op de middengolfradio konden ontvangen.

Vanwege wetgeving kan niet zomaar een programma gedownload worden, maar er zijn sites waar je kunt luisteren naar programma's en als je dan een beetje handig bent met de rechtermuisknop tijdens het afspelen tot de ontdekking komt dat je dat nog kunt opslaan ook.
Zo'n site is deze: Rias1.de waar je een studio-opname kunt vinden van bijvoorbeeld 10 juni 1961: Teenager Toppers. Uit de tijd dat Veronica deze gesponsorde halfuurtjes uitzond.

Oké, ook ik was toen nog niet geboren. Maar met dit soort programma's werd het Nederlandse publiek rijp gemaakt voor popmuziek. Het begin van een revolutie.

Voor wie een goed boek zoekt: Dit was Veronica, geschreven door Auke Kok is zo'n uitstekend boek. Hierin lees je ook over het conflict met Radio Noordzee. Spannend en beschamend.

avatar van herman
De generatie die dit aangaat kan ik van harte een bezoekje aan het RockArt Museum in Hoek van Holland aanbevelen.

avatar van Mjuman
herman schreef:
De generatie die dit aangaat kan ik van harte een bezoekje aan het RockArt Museum in Hoek van Holland aanbevelen.


Vroeger zeiden we al: die goeie ouwe tijd, toen je ouders het zo slecht hadden. Vwb mijn persoonlijke muzikale ervaringen en de rol der piraten hierin/-bij alsmede de inbreng van pa's bandrecorder verwijs ik graag naar dit topic Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis - MusicMeter.nl - mijn persoonlijke reutsels ergens in aug '13 of daaromtrent

avatar van Wandelaar
Voordat het vervelend gaat worden (het aantal 55-plussers op deze site is nu ook weer niet zó groot) nog een paar links om het af te leren.
Top 40 met Joost den Draaier, 10 september 1968.
En het onvermijdelijke 'laatste uur' met de pathetische toespraken:
Veronica's laatste uur 31-08-1974 van de studiotape.
Zoals gezegd, even wat prutsen met die rechtermuisknop en je hebt 'm binnengehaald.

De Mi-Amigo-tapes (ik heb hier prachtige kopieën uit Playa de Aro) zal ik de gebruikers hier besparen.

avatar van Wandelaar
Vandaag weer een momentje stil. 31 augustus ...
Wie herinnert zich dat nog? Zie de links hierboven.

avatar van musician
Ik denk er altijd nog even aan, op 31 augustus.

Altijd Veronica (natuurlijk) met als vaste programma's de Top 40 op zaterdag en de Jukebox (platenaanvraagprogramma) van Stan Haag elke dag tijdens het eten (tussen 18.00 en 19.00).

Mooi hoor, de stem van Haag, de redenen om platen aan te vragen en kritiek van luisteraars: "nu hebben we die en die al zolang niet meer op de radio gehoord!"

Kom er nog eens om, met dergelijke kritiek.

Jingles met meeuwen en Patricia Paay die zong: Come back and sail away with Veronica, today.....

Ik ken ze allemaal nog, uiteraard ooit een cd gekocht met alle jingles die er bij Veronica waren.
Dagen van diepe rouw, na 31-8-1974.....

avatar van Wandelaar
https://www.offshoreradio.co.uk/mebo2.jpg
Deze had ik boven mijn bed hangen destijds, maar op 1 september 1974 was het stil op 220 en 538 meter. Een vreemde ervaring. Dan maar een plaat opgezet. De elpee Mind Games van John Lennon draaide ik veel in die dagen. Hilversum 3 was nog een lappendeken, met de Vara-dinsdag voor de beste muziek. De 240 meter middengolf van Hilversum 3 ging al om 6 uur uit de lucht, vlak voor 'Joost mag niet eten' en zodoende moest je naar de FM overschakelen. En daar zaten ook een paar piraten: Radio Globaal in Leiden en Veronica Rijnsburg kwamen goed binnen. De vrolijke zeezenders werden wel gemist. Wie kon weten dat de FM radio drie decennia later volgepropt zou zitten met commerciële zenders ...

avatar van musician
Wij konden in Leiden Radio Veronica goed ontvangen. Tot mijn ergernis (hoewel 11 jaar oud bij het verdwijnen van de piratenschepen) moest ik altijd even wachten tot het warm worden van de buizenradio van Philips die in ieder geval tot die tijd de bron was waar Veronica doorheen schalde.

11 was ook nog de leeftijd dat alle Top 40 muziek inclusief dat van een (groter) aantal jaren geleden ruimschoots voldeed. Nog geen LP's voor mij, wel de singletjes. Die ik draaide op een oude pick-up, die was verbonden aan de buizenradio. Het leven kan op die leeftijd heel eenvoudig zijn.

Dankzij de opzet van Veronica, oud en nieuw kriskras door elkaar, kende ik ook automatisch alles van de Beatles, de Rolling Stones en de Beach boys. Wat op zich later erg handig bleek inzake achtergrondkennis en herkenbare muziek en titels.

Zo'n zender bestond niet, op de Nederlandse radio.
Later nog wel even geswitched naar Mi Amigo, een Belgische piraat. Daar hing een zelfde soort van sfeertje.
Radio Luxemburg had ook nog z'n rol in 1974, ik las in de Pop-Telescoop de wekelijkse Radio Luxemburg Top 20.

Ik had mezelf vandaag (vakantiedag) een mooie uitstap naar de grootste (?) nieuwe en 2e hands platenzaak van Nederland beloofd, in Wagenberg. Kays Odyssey. Het is even rijden vanuit Amsterdam aan Zee, ik trek er langdurig tijd voor uit. En ik koop voor veel teveel geld (maar wat is teveel) tweedehands singles van goede kwaliteit, van vóór het verdwijnen van de piratenzenders.

Dus vandaag o.a. Storm and thunder van Earth & Fire, The Story in your eyes van de Moody blues, Eve and the Apple en Rock in the Sea van Shocking Blue. Een kraakvrije Live and let die van Paul McCartney, Street Life van Roxy Music.

Later raak je geïnteresseerd in dat soort bands, je koopt albums, iedereen weet hoe het werkt. Maar allereerst had je de single ooit gehoord bij Radio Veronica.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:59 uur

geplaatst: vandaag om 20:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.