menu

De Site / Gebruikers / Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

zoeken in:
Daar kon je wel vanfruit gaan inderdaad.

Andy banaan van Warhol zat ik ook te denken.

geinig om dit allemaal te lezen ArthurDZ, ik herken veel van mijn eigen muzikale reis in wat jij beschrijft. Ook voor mij is Velvet Underground & Nico een gateway album geweest naar de alternatieve wereld der muzikaliteit. En ik kan dat album ook zo maar eens ontdekt hebben via MusicMeter. Ik was namelijk rond 2008/2009 verzot op allerlei album toplijsten, en het was toen mijn belangrijkste bron voor het ontdekken van nieuwe oude muziek.

Ik wil na Vigil en Koen ook wel een poging wagen aan een 10-delige muziekreis

Grappig allemaal users die dezelfde leraar Nederlands hadden als Hugo - manke metafoor - de Jonghe: doe mij maar naan ipv bah-naan, ook al komt die op een bedje van fluweel.

Ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe de reis verder verloopt en welke stations we nog meer aandoen - station Pool?

Deel 6: ik word eindelijk (een beetje) hip

Laten we, nu we net over de helft zijn wat betreft mijn muzikale reis, nog eens al mijn essentiële albums sinds Samson & Gert op een rijtje zetten: Queen, Prince, Bob Dylan, The Velvet Underground. Valt er jullie iets op (buiten dat ik al van jongs af een uitstekende smaak heb)? De olifant in de kamer is hier natuurlijk: het zijn allemaal oude albums.

OK, ik was lange tijd best wel een boomer op muziekvlak. Tot mijn 16de luisterde ik alleen maar naar spul uit de jaren ’60, ’70 en ’80. De jaren ’90 zag ik als een overgangsperiode waarin sommige dingen nog konden, en anderen al niet meer. Muziek uitgebracht sinds het jaar 2000 hoefde ik niet te horen. Ik wist zeker dat dat allemaal, zonder uitzondering, slechte muziek was.

Dat was een idee-fixe dat in mijn hoofd was geslopen in de tijd dat ik nog niet besefte dat je op de radio waarschijnlijk slechts zo'n 0.5% van alle muziek die op dat moment gemaakt wordt, te horen krijgt. Het kon in 2008 dus gebeuren dat ik op de radio iets als Love In This Club van de vreselijke Usher te horen kreeg, en dan dacht “in de jaren ’80 stonden tenminste nog Def Leppard en Genesis in de hitlijsten. Dat was tenminste muziek”.

Ik had op mijn 16de dus op een of andere manier precies dezelfde gedachten als een Amerikaanse man van middelbare leeftijd wiens muzieksmaak twintig jaar voordien al permanent was ingevroren. Iedereen die ooit de YouTube-comments onder Van Halen-videoclipjes gelezen heeft, kent ze wel, net als de jonge gastjes die trots melden dat ze 14 zijn maar in tegenstelling tot hun leeftijdsgenootjes wél goede muziek van slechte kunnen onderscheiden, schaamteloos vissend naar digitale schouderklopjes van de oude garde die in koor "I wish I could go back to the eighties because then everything was great and now everything is shit" typen. Ik was lange tijd één van die gastjes.

Dat veranderde hier, op musicmeter. Ik leerde niet alleen onbekende oude muziek kennen, steeds vaker stuitte ik op hedendaagse artiesten en bands die hier de hemel in werden geprezen, maar waar ik verder nooit iemand over hoorde. Niet dat ik meteen nieuwsgierig was hoor, ik trok mijn wenkbrauwen in een frons en bleef braaf in mijn straatje.

Er was echter één hedendaagse band die hier zoveel lof kreeg, en met zoveel oude bands en artiesten werd vergeleken, dat het zelfs mij begon op te vallen. Nee, het was niet The National (want Gretz was hier nog niet zo actief) maar Arcade Fire.

Funeral was de eerste moderne plaat die ik, vol scepsis trouwens, eens een eerlijke kans wilde gunnen. Het werd eigenlijk vanaf luisterbeurt 1 een absolute favoriet: Tunnels kwam aan als een mokerslag en vanaf dan kon het niet meer stuk. Gevolg: ik was weer een misvatting armer. En een muziekbron rijker! Bands als Interpol, The Vaccines, Arctic Monkeys en ja, ook The National volgden al snel.

Naar mijn gevoel was ik er overigens zelfs best snel bij met Arcade Fire. Niet op het internet natuurlijk, maar dit hele verhaal vond plaats in 2009-2010, een paar maanden voor The Suburbs uitkwam. Pas met het verschijnen van die plaat ontdekten veel van mijn leeftijdsgenoten ze, dus ik was vaak de eerste om ze ook Funeral en Neon Bible aan te raden. De wereld op zijn kop!

https://www.musicmeter.nl/images/cover/15000/15508.jpg

Grappig dat je jezelf omschrijft als een boomer. Toen je meedeed aan het 60s singles topic, een jaar of 10 terug, dacht ik altijd dat je veel ouder was (aangezien de andere deelnemers daar allemaal minimaal 45+ waren).

Gast
geplaatst: vandaag om 03:54 uur

geplaatst: vandaag om 03:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.