MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Prachtige 'schreeuwen' in een lied

zoeken in:
Nu doel ik hiermee niet op goregrind of metal waarin voortdurend wordt geschreeuwd, maar nummers waarin een zanger bijvoorbeeld ineens overgaat tot een bepaalde schreeuw. Dus niet een heel nummer dat uit schreeuwen bestaat.

Bijvoorbeeld het nummer White, Discussion (Throwing Copper) van Live, waarin de zanger tegen het einde van het nummer ineens alle frustraties eruit lijkt te schreeuwen. Van een iets andere orde is bijvoorbeeld een fragment uit Hard Sun van Eddie Vedder (Into the Wild). Valt misschien niet echt onder 'schreeuwen', maar ook dit moment gaat bij mij door merg en been. Je zou zo mee kunnen doen.

Nu ben ik dus erg benieuwd naar andere voorbeelden van een prachtige of intense 'schreeuw' in een nummer.

Gallow
Dan moet je echt bij de Pixies zijn, een mooie mix van pop liedjes en geschreeuw.

voorbeeld:
YouTube - Pixies-Tame

Misschien niet helemaal prachtig maar toch zeker wel intens, enorm grappig en vooral compleet uit het niets .

Ol' Dirty Bastard - You Don't Want To Fuck With Me

In Dondante van My Morning Jacket zit ook een heftige.

Giraf de Piraat
Radiohead - Climbing up the Walls

Klikkuhh!!!

Pink Floyd - Careful with that axe, Eugene

Nine Inch Nails - The Downward Spiral

Slint - Good Morning Captain lijkt me natuurlijk wel een klassieker, met de I MISS YOU aan het eind. Pinback refereert daar zelfs nog aan in hun liedje AFK, met de regel: I miss you, not in a Slint way, but I miss you.

Op 5:30... Sowieso geweldig nummer.

Kos
GrafGantz schreef:
Pink Floyd - Careful with that axe, Eugene

tevens A Great Gig in the Sky.

Kos schreef:
(quote)

tevens A Great Gig in the Sky.

Da's toch meer jodelen

Benno

De eerste van Thurston, de laatste van Lydia.

Wat dacht je van de schreeuwen van Prince in 'The Beautiful Ones' ?
En sowieso heb ik de debuutsingle van Kelis altijd een lekker nummer gevonden.. Weetjenog? : 'I hate you so much right now'.

Niemand schreeuwt zo mooi al Isaac Brock (Modest Mouse)

Luister naar The Fruit That Ate Itself, Beach Side Property of Doin' The Cockroach.

Verdere favorietjes:
- The National - Abel
- Pere Ubu - Life Stinks
- Pavement - Flux=Rad
- dEUS - Suds & Soda
- Pixies - Rock Song
- Neils Children - I Hate Models

John Tardy van Obituary..

Verder hou ik erg van het geschreeuw van David Lee Roth bij Van Halen, prachtige oerkreten!

The National - Available
Radiohead - Climbing Up The Walls

Ravenous
Die schreeuwen in For Reverend Green van Animal Collective zijn meer dan fijn.

- Einde van Glassjaw's Tip Your Bartender

- Meshuggah's New Millennium Cyanide Christ (4:00)

Aquila
Exposure van Robert Fripp
Get Out of My House van Kate Bush

Suicide - Frankie Teardrop

De moeder aller heftige schreeuwen natuurlijk.

Einstürzende Neubauten - Dead Friends (Around The Corner)

Maar dan wel de Palast Der Republik versie (live).

Zo intens geweldig

Lukas schreef:
Suicide - Frankie Teardrop

De moeder aller heftige schreeuwen natuurlijk.

Ik kan er maar niet vaak genoeg op hameren, maar Slint - Good Morning, Captain is zo ongeveer het mooiste nummer ooit, inclusief prachtige schreeuw.

YouTube - Good morning, captain - Slint

Slint

YouTube - Rodan - The Everyday World Of Bodies

Ook zo'n heerlijke schreeuw (8:00)

Foo fighters - All My Life

En niemand noemt dé schreeuwsong?

Deep Purple - Child In Time

chevy93 schreef:
En niemand noemt dé schreeuwsong?

Deep Purple - Child In Time

Die, maar vooral ook With a little help from my friends van Joe Cocker, zijn natuurlijk de moeders aller schreeuwsongs.

Een andere favoriet op dit terrein is voor mij natuurlijk Led Zeppelin, met klassieke voorbeelden als de oerkreten in Whole lotta love en Immigrant song.

Prince kan er ook wat van, met als meest duidelijke voorbeeld zijn schreeuw in Purple rain, aan het begin van het derde couplet (Honey I know, the times are changin').

Ook leuk: de (gesamplede) schreeuw aan het begin van Darkness van Peter Gabriel, vooral als je de CD net wat harder hebt gezet omdat het nummer zo rustig begint...

sxesven

@1:22

Cocco - Ratai

Misterfool

Gast
geplaatst: vandaag om 15:19 uur

geplaatst: vandaag om 15:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.