Muziek / Algemeen / Het grote publiek
zoeken in:
0
SelmaDuim
geplaatst: 15 september 2005, 12:21 uur
Onderhond schreef:
Ik heb vooral altijd de indruk gehad dat mannen veel fanatieker, passioneler tot obsessiever met zo'n dingen kunnen bezig zijn dan vrouwen
Ik heb vooral altijd de indruk gehad dat mannen veel fanatieker, passioneler tot obsessiever met zo'n dingen kunnen bezig zijn dan vrouwen

Ik denk dat vrouwen meer met beide benen op de grond blijven en mannen zichzelf makkelijker kunnen verliezen in dingen als muziek. Maar dat wil niet zeggen dat de een meer geniet of het belangrijker vindt dan de ander, maar ze doen het op een andere manier.

0
geplaatst: 15 september 2005, 12:32 uur
Ik ken toch weinig vrouwen die op een serieuze mannier met muziek met omgaan. Er zijn er, natuurlijk. Toch, ik zie er weinig van. En ik denk niet dat het vanwege de lijstjes is dat vrouwen wegblijven van deze site... Er is gewoon minder interesse.
0
dutch2
geplaatst: 15 september 2005, 12:38 uur
Ik heb zelf het idee dat vrouwen wel weer eerder in klassieke muziek zijn geinteresseerd. De hele rockcultuur is toch iets typisch mannelijks en dat geldt misschien nog in sterkere mate voor de hiphop- en hardrockcultuur. Alleen in de wat minder serieuze sectoren van de popmuziek (Britney Spears, Take That) zijn meisjes volgens mij in de meerderheid. Maar ik ken wel een boel vrouwen die nogal fanatiek met klassieke muziek bezig zijn. Meer vrouwen dan mannen in ieder geval.
Dus ik denk niet dat het met muziek in het algemeen van doen heeft, maar meer met het soort muziek en de daaraan gerelateerde cultuur.
Edit: Het is ook frappant dat veel vrouwen op deze site kiezen voor een mannelijke dan wel geslachtsloze nickname (George Clinton, Stevie, Benicio del Toro, Nubis, Bloompje).
Dus ik denk niet dat het met muziek in het algemeen van doen heeft, maar meer met het soort muziek en de daaraan gerelateerde cultuur.
Edit: Het is ook frappant dat veel vrouwen op deze site kiezen voor een mannelijke dan wel geslachtsloze nickname (George Clinton, Stevie, Benicio del Toro, Nubis, Bloompje).
0
geplaatst: 15 september 2005, 12:46 uur
Ik ken weinig vrouwen die fanatiek naar klassiek luisteren. Eigenlijk geeneen. Mss ben ik gewoon te jong. En als het over Britney en Take That gaat heeft dat meer met de looks te maken en weinig met de muziek.
De soulcultuur, singersongwriterscultuur,... zijn daarentegen noch mannelijk noch vrouwelijk, ook daar hoor ik ze niet (op een heel weinig paar uitzonderingen na).
De soulcultuur, singersongwriterscultuur,... zijn daarentegen noch mannelijk noch vrouwelijk, ook daar hoor ik ze niet (op een heel weinig paar uitzonderingen na).
0
dutch2
geplaatst: 15 september 2005, 12:53 uur
Deze site is nogal rockgeorienteerd, dus dat kan de reden zijn dat je ze daar niet hoort. Maar ik heb wel het idee dat als je naar een concert van een singer-songwriter gaat je daar, in vergelijking met andersoortige concerten, best veel vrouwen ziet.
Maar goed, misschien is er wel onderzoek naar gedaan en leverde dat nog iets spannends op. Wie zal het zeggen.
Maar goed, misschien is er wel onderzoek naar gedaan en leverde dat nog iets spannends op. Wie zal het zeggen.
0
geplaatst: 15 september 2005, 12:59 uur
Er mag wel eens onderzoek naar gedaan worden, inderdaad.
Mijn mannelijk pseudoniem heeft te maken met respect, no more no less. Geen penisnijd hier.
Het is ook frappant dat veel vrouwen op deze site kiezen voor een mannelijke dan wel geslachtsloze nickname
Mijn mannelijk pseudoniem heeft te maken met respect, no more no less. Geen penisnijd hier.

0
geplaatst: 15 september 2005, 13:07 uur
george clinton schreef:
Freud bijvoorbeeld (niet diegene hier op het forum) was heel slim maar had van muziek geen verstand.
Freud bijvoorbeeld (niet diegene hier op het forum) was heel slim maar had van muziek geen verstand.
Ach, ik zou me nog wel kunnen vinden in zo'n omschrijving hoor
.Ik beluister trouwens zelf enkel muziek als ontspanning, 'voor op de achtergrond' om het zo te zeggen, en heb er echt niet veel 'verstand' van (ik zit ook maar op dit forum omdat ik toevallig van films hou en mijn favoriete filmsite ineens een muziekbroertje kreeg). De nummers die ik het liefst heb zijn er die me overweldigen of aansteken (vandaar mijn voorliefde voor Nederlandstalige liedjes, die ik tenminste de eerste keer al versta, voor Tom Waits, omdat die me omverblaast, en voor alle soorten aanstekelijke wereld- en folkmuziek en de genres die daar tegenaan leunen. Maar met die 'gemakkelijke' smaak kom ik het grote publiek ook nooit tegen (of het moet zijn toen die voormiddag dat 15000 bellers samen met mij geprobeerd hebben een ticket voor Tom Waits in de Bourla te pakken te krijgen
) en de 'hitlijstmuziek' zegt me totaal niks. Het heeft denk ik vooral te maken met wat je vaak hoort. Populaire zenders draaien altijd dezelfde nummers, en een nummer dat je herkent vind je altijd beter. En die zenders draaien steeds hetzelfde genre omdat dat werkt bij het publiek. Het is een beetje een cirkelredenering zo, maar ik denk dat het wel klopt. Af en toe glipt daar eens een wat alternatiever nummer tussen en dat wordt net zo goed opgevangen als de rest.
0
SelmaDuim
geplaatst: 15 september 2005, 13:31 uur
Uhm, ben ik dan zo'n uitzondering met een meisjesnaam als nick en mijn rockgeoriënteerde muzieksmaak?
0
geplaatst: 15 september 2005, 13:34 uur
dutch2 schreef:
Deze site is nogal rockgeorienteerd, dus dat kan de reden zijn dat je ze daar niet hoort. Maar ik heb wel het idee dat als je naar een concert van een singer-songwriter gaat je daar, in vergelijking met andersoortige concerten, best veel vrouwen ziet.
Deze site is ook nog niet zo oud natuurlijk, en dan is het ook logisch dat er veel rockmuziek tussenstaat, omdat dat genre toch nogal een breed publiek aanspreekt, maar ik denk dat er in de toekomst wel veel meer dingen in categorieën als jazz, blues,wereldmuziek of hiphop bijkomen.
ALs die genres meer toeval krijgen, zal het aanbod hier ook wel wat uitgebreider worden, dus ik zie hier wel een positieve evolutie, waarbij minder populaire genres, meer in het daglicht gesteld worden, en meer appreciatie krijgt. Wat ik alleen maar kan toejuichen.
0
dutch2
geplaatst: 15 september 2005, 13:38 uur
SelmaDuim schreef:
Uhm, ben ik dan zo'n uitzondering met een meisjesnaam als nick en mijn rockgeoriënteerde muzieksmaak?
Nou, ik ken natuurlijk niet alle users, maar ik begin te geloven dat je inderdaad een uitzondering bent.Uhm, ben ik dan zo'n uitzondering met een meisjesnaam als nick en mijn rockgeoriënteerde muzieksmaak?
0
geplaatst: 15 september 2005, 13:52 uur
Waar verder geen twijfel over bestaat is dat vrouwen en electronic een zeer moeilijke bevalling is en blijft. Buiten enkele fabrieksfouten zit er maar weinig vaart in 

0
dutch2
geplaatst: 15 september 2005, 13:57 uur
Onderhond schreef:
Waar verder geen twijfel over bestaat is dat vrouwen en electronic een zeer moeilijke bevalling is en blijft. Buiten enkele fabrieksfouten zit er maar weinig vaart in

En hoe gaat dat dan bij concerten? Ik zie dan allemaal kerels voor me met brilletjes en een hand onder hun kin, die af en toe knikken omdat ze het helemaal begrijpen. En als er al een vrouw binnenkomt (ook met bril, knikt ook begrijpend) wordt ze echt door al die kerels aangestaard alsof ze een genetisch manco vertoont.
Hoe gaat zoiets?
Wel een beetje off topic trouwens maar what the f***
0
geplaatst: 15 september 2005, 14:02 uur
De helft van de mensen op deze site heeft een geslachtsloze nic. Of denk je bij BoordAppel meteen aan een man?

0
dutch2
geplaatst: 15 september 2005, 14:04 uur
Ja, Boordappel klinkt best wel stoer. Scheepsbeschuitje, of zoiets, dat zou pas geslachtsloos zijn 

0
geplaatst: 15 september 2005, 14:05 uur
stevie schreef:
Deze site is ook nog niet zo oud natuurlijk, en dan is het ook logisch dat er veel rockmuziek tussenstaat, omdat dat genre toch nogal een breed publiek aanspreekt, maar ik denk dat er in de toekomst wel veel meer dingen in categorieën als jazz, blues,wereldmuziek of hiphop bijkomen.
Rock spreekt een groter publiek aan dan bijvoorbeeld hiphop? Nou, ik denk het niet. In de top 40 kom je tegenwoordig amper rock meer tegen volgens mij, hiphop juist wel. Deze site komt voort uit moviemeter, dus het grootste deel van de users ook (nog steeds). Je kunt hooguit stellen dat filmliefhebbers meer van rock houden, kortom dat filmliefhebbers een betere smaak hebben.

0
Ruby1966
geplaatst: 15 september 2005, 14:07 uur
SelmaDuim schreef:
Ik geloof dat ik met mijn bijna 40 jaar helemaal een uitzondering ben, vooral tijdens het bezoeken van concerten merk ik dat. Er zijn wel verdwaalde 40+ vrouwen, maar meestal altijd in gezelschap van hun (mannelijke) partner. Ik ga vaak alleen naar concert, dat is wel eens heel ongezellig, maar ik heb geen mensen in mijn omgeving die houden van "mijn muziek". Ik laat me er in ieder geval niet van weerhouden om toch te gaan....
0
geplaatst: 15 september 2005, 14:08 uur
dutch2: concerten 
maar op die vraag kan ik jammer genoeg niet antwoorden, omdat ik dat soort feestjes zelf ook niet afga. Goodfella en tovenaar zijn daar meer bekwaam voor.

maar op die vraag kan ik jammer genoeg niet antwoorden, omdat ik dat soort feestjes zelf ook niet afga. Goodfella en tovenaar zijn daar meer bekwaam voor.

0
geplaatst: 15 september 2005, 14:11 uur
Je hebt gelijk OH, optredens van artiesten die electronische muziek maken, zijn de term "concert" inderdaad niet waard. 

0
geplaatst: 15 september 2005, 14:12 uur
Op electronic-feestjes gaan er genoeg dames uit hun dak hoor 

0
geplaatst: 15 september 2005, 14:16 uur
Ik heb het niet over Sensation White Kos (heeft jouw nick hier een hoofdletter - zie ik nu pas) 

0
geplaatst: 15 september 2005, 14:29 uur
Klopt
.
Ik heb het ook niet over Sensation White overigens, maar over obscure techno feesjes e.d. Niet dat ik er zelf zo vaak kom, maar ik ken genoeg mensen die dat wel doen
.
.Ik heb het ook niet over Sensation White overigens, maar over obscure techno feesjes e.d. Niet dat ik er zelf zo vaak kom, maar ik ken genoeg mensen die dat wel doen
.
0
geplaatst: 15 september 2005, 14:37 uur
Kos schreef:
Ik heb het ook niet over Sensation White overigens, maar over obscure techno feesjes e.d.
Ik heb het ook niet over Sensation White overigens, maar over obscure techno feesjes e.d.
Klopt zeker in het geval van dansbare techno/house/electro/drum&bass, maar ik kan me voorstellen dat er op een concert (
) van Autechre, BoC of Aphex Twin minder vrouwen afkomen 
0
geplaatst: 15 september 2005, 14:53 uur
Bovendien zag je op die hardcore feestjes toch regelmatig wat Raveteefjes met een paardestaart en geschoren zijkanten.
Maar ik kan me er wel in vinden dat mannen veel gepassioneerder zijn in dat soort dingen dan vrouwen. Ik kan urenlang enthousiast vertellen over de genialiteit van Radiohead, Jiskefet, Fight Club of Twin Peaks(nu nog iemand vinden die er naar wil luisteren, maar dat terzijde), terwijl ik dat vrouwen nooit heb zien doen. De grootste kunstenaars in de geschiedenis zijn ook stuk voor stuk mannen. Dit heeft natuurlijk ook met de onderdrukking van de vrouw te maken, maar tegenwoordig zijn het toch nog steeds de mannen die de klok slaan.
Maar ik kan me er wel in vinden dat mannen veel gepassioneerder zijn in dat soort dingen dan vrouwen. Ik kan urenlang enthousiast vertellen over de genialiteit van Radiohead, Jiskefet, Fight Club of Twin Peaks(nu nog iemand vinden die er naar wil luisteren, maar dat terzijde), terwijl ik dat vrouwen nooit heb zien doen. De grootste kunstenaars in de geschiedenis zijn ook stuk voor stuk mannen. Dit heeft natuurlijk ook met de onderdrukking van de vrouw te maken, maar tegenwoordig zijn het toch nog steeds de mannen die de klok slaan.
0
geplaatst: 15 september 2005, 17:43 uur
gemaster schreef:
De grootste kunstenaars in de geschiedenis zijn ook stuk voor stuk mannen.
De grootste kunstenaars in de geschiedenis zijn ook stuk voor stuk mannen.
Wat wil je? Wat laat een man achter bij zijn dood? Wat is zijn contributie aan de wereld? Als hij geluk heeft ... zo'n 10 cc vloeibare substantie. De rest: krampachtige pogingen om iets blijvends tot stand te brengen

0
Dionysos
geplaatst: 15 september 2005, 19:07 uur
Zachary Glass schreef:
Wat wil je? Wat laat een man achter bij zijn dood? Wat is zijn contributie aan de wereld? Als hij geluk heeft ... zo'n 10 cc vloeibare substantie. De rest: krampachtige pogingen om iets blijvends tot stand te brengen

Inderdaad; de vrouw bewandelt in negen maanden de weg naar onsterfelijkheid, wij mannen mogen van geluk spreken als we binnen de tijd van ons leven de eindstreep in zicht hebben.
Echt hoor, wij hebben onze dominantie nodig, anders redden we het gewoon niet!

0
geplaatst: 15 september 2005, 19:11 uur
Zachary Glass schreef:

Die laatste woorden zei Tom Barman ook letterlijk tijdens Zomergasten. Het lijkt een Vlaamse queeste. Ik vraag me af wat 'iets blijvends' is. Verlicht me

Ondertussen is dit wel het offste topic van MuMe gok ik.
0
geplaatst: 15 september 2005, 19:48 uur
george clinton schreef:
Nageslacht. Maar zonder man toch ook geen baby?
Nageslacht. Maar zonder man toch ook geen baby?
In Nederland is nageslacht zeer vergankelijk

0
geplaatst: 15 september 2005, 19:50 uur
Nu we toch offtopic bezig zijn, mag er aub "Het" voor dit topic ? "Grote Publiek" klinkt echt als gehandicapt Nederlands, en ik word er gek van 

0
geplaatst: 15 september 2005, 19:56 uur
In Nederland is nageslacht zeer vergankelijk 
In België ook, maar je moet het absoluut zien. Het is niet de bedoeling dat het ooit stopt.
* denotes required fields.