MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / nieuw in de top 40 - 2012

zoeken in:
Ik heb over haar in de krant gelezen, maar er ook nog geen noot van gehoord...

Ik vind 'More' best wel leuk gedaan eigenlijk. Wist niet dat het een tv-kandidaat was.

Ik heb er wel wat dingen van gehoord, ik snap echt niet waarom mensen haar zo goed vinden.

Week 51/52.

2. Leona Philippo - Could you be loved
Een binnenkomer op 2, dat moet dan toch erg goed zijn (hoopte ik toch). Maar neen, het is een zouteloze cover van het overbekende nummer van Bob Marley wat weer eens het gebrek aan inspiratie van de huidige hitmakers bewijst. Deze dame kan wel zingen maar verder voegt ze niets toe aan het nummer en de muziekwereld.
Cijfer: 3,5

29. Maroon 5 - Daylight
Maroon 5 ... nog een band die beter kan stoppen. Heb ik eerder gezegd dat ik niet van die gemaakte stem hou? Verder is het nummer mij te clichématig (die whoohoo's bv.) al blijft de melodie wel hangen.
Cijfer: 4

31. Sandra van Nieuwland - New Age
Deze dame heeft stilaan een abonnement op de top-40. Behoorlijk gezongen, aardig liedje maar memorabel of opzienbarend? Absoluut niet.
Cijfer: 5

34. Tom Odell - Another Love
Zo'n singer-songwritersliedje zonder productionele poespas kan ik beter aanhoren dan die geautotunede rommel. Al heb ik dit nummer enkele keren moeten beluisteren eer dat de klik er kwam (zijn stem stak mij aanvankelijk wat tegen) maar zulke nummers zijn ook langer houdbaar. Emotioneel gezongen nummer dat naar een climax groeit met mooi pianospel.
Cijfer: 8

37. Bingo Players feat Far East Movement - Get Up (Rattle)
Dit heeft daarentegen geen lange houdbaarheid. Typisch een nummer dat je de eerste keer nog grappig vind (mede door de clip) en na enkele keren draaien afvraagt wat daar nou leuk aan was. Muzikaal en vooral melodisch heeft het te weinig om het lijf.
Cijfer: 3

De jaarlijst van 2012 staat nu ook online. Verrassend dat Carly Rae Jepsen en niet Michel Teló op 1 staat en 2 keer I Follow Rivers in de top-10. Nog opmerkelijk, slechts 226 nummers hebben dit jaar in de top-40 gestaan, een laagterecord.

Wauw, Sandra van Nieuwland heeft New Age zowaar nog saaier gemaakt dan het origineel.

Die van Tom Odell is trouwens best aardig inderdaad. Beetje standaard climaxgebeuren, maar redelijk uitgevoerd. Beter dan dat Kodaline van een tijdje terug in ieder geval.

Arrie schreef:
Wauw, Sandra van Nieuwland heeft New Age zowaar nog saaier gemaakt dan het origineel.

Dat kreng heeft Venus inmiddels ook al onder handen genomen.

Wat doen we hiertegen? Insecticide?

Haar versie van Venus zopas beluisterd en het klinkt niet, het past niet bij haar en van zulke klassiekers moet je afblijven.

kaztor schreef:
(quote)

Dat kreng heeft Venus inmiddels ook al onder handen genomen.

Wat doen we hiertegen? Insecticide?

Beetje overdreven natuurlijk, van zulke reacties zie ik de humor dan weer niet in. Maar ik geef toe: ik vind het ook echt een verkrachting van Venus. New Age vond ik in het origineel toch al niks aan...

LucM schreef:
Nog opmerkelijk, slechts 226 nummers hebben dit jaar in de top-40 gestaan, een laagterecord.

Nog opmerkelijker: daarvan was maar liefst de helft afkomstig van 'The Voice'.
Zo voelt het althans . Ik word er niet vrolijk van. Ze (= Van Nieuwland) mag dan record na record vestigen maar op deze manier stelt het natuurlijk niet veel voor.
(n.b., ik heb niks tegen covers maar de manier waarop het gebeurt in 'The Voice' ben ik niet zo over te spreken. De Mega Top100 wordt ook al weken geplaagd en verpest door die nummers. Maar goed, als men het koopt..).

Sandra met 5 covers tegelijk in de Top 40, en wat verbreekt ze dan, een Dave Berry-record?

Voor mij verbreekt ze helemaal niets.
The Voice (of een soortgelijk commercieel circus) heeft wat mij betreft niets meer met muziek te maken.

Here today, gone tomorrow, al staat ze met 20 liedjes in de Top 40.
Een overgewaardeerde ééndagsvlieg.

Ik moet nog wat weken inhalen, maar dit is m'n top 20 tot zover. Best een aardig jaar nog.

1. Emilé Sandé - Next To Me (9)
2. Ed Sheeran - Lego House (8,5)
3. Lloyd ft. André 3000 - Dedication to My Ex (Miss That) (8,5)
4. Asif Avidan & the Mojos - One Day / Reckoning Song (8,3)
5. Major Lazer & Amber - Get Free (8,3)
6. Adele - Turning Tables (8)
7. Rudimental & John Newman - Feel the Love (8)
8. Kraantje Pappie - Waar Is Kraan (8)
9. Azealia Banks feat. Lazy Jay - 212 - (8)
10. Mr. Polska, Yellow Claw & Sjaak - Krokobil (7,8)
11. Moh Denebi - In Tune (7,8)
12. Taylor Swift - We Are Never Ever Getting Back Together (7,5)
13. K'naan & Nelly Furtado - Is Anybody Out There? (7,5)
14. Doe Maar, Kraantje Pappie & Postmen - Alles Gaat Voorbij (7,5)
15. Triggerfinger - I Follow Rivers (7,5)
16. Staygold featuring Style of Eye, Pow - Wallpaper
17. Of Monsters And Men - Little Talks (7,5)
18. The Babysitters Circus - Everything's Gonna Be Alright (7,5)
19. Calvin Harris ft. Florence Welch (7,5)
20. Marteria, Yasha & Miss Platnum - Lila Wolken (7,5)

Week 51:
2. Leona Philippo - Could you be loved
In The Voice vond ik haar best wel goed. Haar stem ik ook zeker wel ok. Deze cover doet me echter weinig, daarnaast ben ik inmiddels ook wel klaar met al die covers die via The Voice de Nederlandse hitparades bestormen. Gelukkig hebben ze maar een korte houdbaarheidsdatum, zeker nu het programma klaar is. Denk wel dat we van deze dame, maar ook van Sandra voorlopig nog niet af zijn.
Cijfer: 4,0

29. Maroon 5 - Daylight
Er was een tijd dat dit bandje nog wel aardige muziek maakte. Die tijd lijkt echt voorbij, dit zit op het niveau van een doorsnee jongensbandje, leuk voor jonge meiden wellicht.
Cijfer: 4,0

31. Sandra van Nieuwland - New Age
Ik blijf haar stem mooi vinden, ben echter deze covers van haar nu zat. Elke cover gaat op z’n Sandra’s maar na de zoveelste cover gaat dit vervelen.
Cijfer: 5,5

34. Tom Odell - Another Love
Mooie plaat, mooi gezongen. Misschien voor sommigen een standaard popnummertje, ik kan dit echter wel waarderen.
Cijfer: 8,5

37. Bingo Players feat Far East Movement - Get Up (Rattle
Binnenkomer nummer 189 voor dit jaar en één van de slechsten wat mij betreft. Super vervelend plaatje.
Cijfer: 1,5

Mijn top-20 van de top-40 van 2012.

1. Adele - Skyfall
2. Muse - Madness
3. Robbie Williams - Candy
4. fun. feat. Janelle Monáe - We Are Young
5. Lloyd & André 3000 - Dedication to My Ex (Miss That)
6. Of Monsters and Men - Little talks
7. Jake Bugg - Lightning Bolt
8. Matt Corby - Brother
9. Major Lazer - Get Free
10. Tom Odell - Another Love

11. Moh Denebi - In Tune
12. Nielsen - Beauty & the Brains
13. Emeli Sandé - Next to Me
14. The Asteroids Galaxy Tour - Heart Attack
15. Passenger - Let Her Go
16. The Opposites - Slapeloze Nachten
17. Doe Maar, Kraantje Pappie & Postmen - Alles Gaat Voorbij
18. Sander van Doorn & Mayaeni - Nothing Inside
19. Keane - Silenced by the Night
20. Kodaline - All I Want

Gemiddelde = 4,43

Zoals gewoonlijk veel rommel (Yellow Claw, Nicki Ninaj en Armin van Buuren vind ik het ergste) maar gelukkig ook een aantal leuke nummers. Het wordt hoog tijd dat er een nieuwe wind in de top-40 gaat waaien, met Rihanna, Maroon 5, David Guetta, Flo Rida, Kane, Jan Smit, Nick & Simon etc. etc. heb ik het nu wel gehad.

Wat sneu is, is dat de in de laatste zin genoemde namen een jaar of 5 geleden ook al de hitlijsten terroriseerden.

1. Fun. feat. Janelle Monáe - We Are Young
2. Of Monsters and Men - Little talks
3. Lloyd feat. André 3000 and Lil' Wayne - Dedication to My Ex (Miss That)
4. Asif Avidan & the Mojos - One Day / The Reckoning
5. Major Lazer - Get Free
6. Tom Odell - Another Love
7. Matt Corby - Brother
8. Muse - Survival
9. Fun. - Some Nights
10. Ben Howard - Keep Your Head Up
11. Staygold featuring Style of Eye, Pow - Wallpaper
12. Marteria, Yasha & Miss Platnum - Lila Wolken
13. Doe Maar, Kraantje Pappie & Postmen - Alles Gaat Voorbij
14. Jake Bugg - Lightning Bolt
15. Muse - Madness
16. Will And The People - Lion In The Morning Sun
17. Douwe Bob - Multicoloured Angels
18. Robbie Williams - Candy
19. Kodaline - All I Want
20. Moh Denebi - In Tune

Slowgaze schreef:
15. Triggerfinger - I Follow Rivers (7,5)

Voel je je wel helemaal lekker Maarten?

LucM schreef:
Het wordt hoog tijd dat er een nieuwe wind in de top-40 gaat waaien, met Rihanna [...] heb ik het nu wel gehad.

Van mij mag ze nog wel even doorgaan met de Top 40 terroriseren. Met Diamonds heeft ze een van de betere top 40-hitjes van dit jaar gemaakt.

Een dramatisch slecht top 40 jaar. Slechts zeven songs die in 2012 in de top 40 hebben gestaan, hebben ook mijn top 20 gehaald. Dit zijn ze:

positie hp awt apt titel artiest
047 06 9 86 Little talks - Of Monsters and Men
077 10 8 59 Everything's gonna be all right - Babysitters Circus
102 11 5 37 Princess of China - Coldplay ft. Rihanna
119 13 5 24 Sky on fire - Handsome Poets
135 10 2 15 Video games - Lana del Rey
137 18 5 13 All I want - Kodaline
152 15 1 6 Another love - Tom Odell

Het eerste getal geeft de positie in mijn jaarlijst aan. Video games en Another love hebben een gebroken chartrun (ook in 2011 of 2013 genoteerd).

Eigenlijk gaat het al vele jaren zo (vrijwel geen overlap), terwijl het in de jaren 80 compleet omgekeerd was. Toegegeven, toen was er nog geen internet en was je afhankelijk van wat de radio draaide .

Diamonds vind ik ook een prima pophit van Rihanna.

Toch wel een van de betere van dit jaar

Diamonds vind ik ook één van de betere Rihanna-hits maar de meeste van haar andere nummers zijn matig tot dramatisch (om de 4 à 5 hits zit er een leuke tussen). Bovendien zijn er - ook in de top-40 - veel betere zangeressen.

Ben ik dan de enige die Diamonds niet zo bijzonder vind (en andere Rihanna-hits wel erg tof)?

Vast niet, maar ik ben het ook niet met je eens
Het had alleen wel nog een leuke middle 8 ofzo kunnen gebruiken.

Haar nieuwe single 'Stay' vind ik overigens bijzonder weinig aan.

Mwah, vind die wel aardig. Is namelijk ook weer in een compleet andere richting dan haar vorige werk. Minder commericeel en dat kan ik wel waarderen.

Week 51/52 - 22/29 december 2012

Binnenkomers in de Top 40:

#2: Leona Philippo - Could You Be Loved V
#29: Maroon 5 - Daylight V
#31: Sandra Van Nieuwland - New Age V
#34: Tom Odell - Another Love V
#37: Bingo Players & Far East Movement - Get Up (Rattle) V

Een kleine hand is gauw gevuld, als je soms kijkt wat er allemaal in de Top 40 gebeurt...
Maar misschien heeft het meer te maken met mediamanipulatie (he, ik krijg zelfs geen spellingcontrole bij dat woord, het bestaat dus écht!): Bewust bepaalde muziek uit de Top 40 'houden' (lees: niet promoten) en iets totaal knulligs helemaal suf promoten. Ik vraag me dit soort dingen af, want ik zou anders geen enkele reden kunnen verzinnen waarom juist dit flodderige covertje van Voice-winnaresje(?) Leona Philippo met een karaoke-beat zo idioot hoog binnen zou moeten komen [2,5].

Maroon 5, is dat nog een band? Is het geen pseudoniem geworden voor Adam Levine?
Of is dit gewoon een slechte outtake van Bruno Mars? Verdomde vocoders ook... [3].

Dan nog iets van Sandra Van Dinges die nu eens niet op #1 binnenkomt. #31 is daarmee vergeleken heel laag. Nu al uitgepist? Ik had al een klerehekel aan het originele nummer, maar dit is nog 1000 keer slechter.
'Is this all covers?' vraagt m'n schatje haarzelf af. Ja, zelf de wereld verrassen met nieuw materiaal is kennelijk niet 'hip' [1].

Bij Tom Odell krijg ik weer zo'n Coldplay-gevoel: Gevoelig, fijnbesnaard, zachtaardig etc.
En ik krijg echt steeds meer de neiging om dit soort zangers toe te roepen: 'Smijt die akoestische gitaar aan stukken, pak eens een ESP-gitaar erbij, zet de versterker op 11 en gewoon lekker gaan met die banaan en er geen ene fuck om geven wat al die bakvisjes ervan vinden! Verman jezelf eens, ga eens lekker uit je dak en brul de longen uit je lijf!' [5,5].

Ja ehh, tof, zo'n fluitje. Was laatst nog zo populair in dat nummer van ehh...
Goh, nu is het afgelopen! Wat heb ik nu eigenlijk gehoord? [2].

Bob Marley draait zich om in zijn graf.

Hier mijn lijstjes:

De toppers van 2012:

#1: Miike Snow - Paddling Out [gaat van 9 naar 9,5]
#2: Moh Denebi - In Tune [9,5]
#3: Marteria, Miss Platinum & Yasha - Lila Wolken [gaat van 9 naar 9,5]
#4: Muse - Madness [9]
#5: Ben Howard - Keep Your Head Up [gaat van 8,5 naar 9]
#6: Of Monsters And Men - Little Talks [gaat van 9,5 naar 9]
#7: Adele - Skyfall [9]
#8: Muse - Survival [9]
#9: P!nk - Try [8,5]
#10: Bløf - Zo Stil [gaat van 8 naar 8,5]

Bubbling under: Carly Rae Jepsen - Call Me Maybe [gaat van een 9 naar een 8]

------

De ondingen van 2012 [allemaal een 1]:

#1: Nicki Minaj - Starships
#2: Asif Avidan & The Mojos - One Day / Reckoning Song
#3: Azealia Banks & Lazy Jay - 212
#4: Sandra Van Nieuwland - Keep Your Head Up
#5: Jason Derulo - Breathing
#6: Paul Turner - Don't Stop Me Now
#7: Ernst Daniël Smid, Wolter Kroes & Yes-R - Ben Jij Ook Voor Nederland?
#8: Nicki Minaj - Pound The Alarm
#9: Sandra Van Nieuwland - Beggin'
#10: Mrs. Polska, Yellow Claw & Sjaak - Krokobil

Toppling over: Flo Rida - I Cry

Beste wensen iedereen!

Ik heb een top3 aangezien ik niet erg actief ben geweest afgelopen jaar en ook een groot aantal niet ken of ben vergeten :

01. No Doubt - Settle Down
02. Major Lazer - Get Free
03. Lloyd - Dedication to My Ex

Stuk voor stuk geweldige nummers

Grootste draak : Scream & Shout (jullie zijn allemaal te mild geweest in de beoordeling). Maar ook nog een eervolle vermelding voor Starships van Nicki Minaj.

kaztor schreef:
De ondingen van 2012 [allemaal een 1]:

#2: Asif Avidan & The Mojos - One Day / Reckoning Song
#3: Azealia Banks & Lazy Jay - 212

Twee hoogtepunten uit de Top 40 dit jaar

Gast
geplaatst: vandaag om 07:00 uur

geplaatst: vandaag om 07:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.