Muziek / Algemeen / Artiesten waar je maar één keer iets van gehoord hebt (one hit wonders)
zoeken in:
1
geplaatst: 1 juni 2020, 00:04 uur
Een klein zijsprongetje in dit topic: Een aantal gelukte en mislukte pogingen na een grote hit nog een keer te scoren met iets wat er op leek.
Dit was de geflopte opvolger van Wasmasjien, want wat doe je na wassen, juist ja, strijken.
Deze vergeten plaat werd in Nederland nog een stevige hit na Kung Fu Fighting
Dillinger scoorde nogal een verrassende nummer 1 hit met Cokane in My Brain in 1977 in Nederland. De opvolger heette, jawel, Marijuana In My Brain. Een hit werd het niet, al vind ik dit weirde nummer misschien wel leuker.
Dit was de geflopte opvolger van Wasmasjien, want wat doe je na wassen, juist ja, strijken.
Dillinger scoorde nogal een verrassende nummer 1 hit met Cokane in My Brain in 1977 in Nederland. De opvolger heette, jawel, Marijuana In My Brain. Een hit werd het niet, al vind ik dit weirde nummer misschien wel leuker.
1
geplaatst: 1 juni 2020, 10:25 uur
Ja, van die eendagsvliegen die hun succes probeerden te peproduceren met een 'instant replay'. Daar zijn er nogal wat van. Een paar die me zo te binnen schieten;
- Woody Boogie van Baltimora, als opvolger van Tarzan Boy
- Sniff 'n' the Tears kwamen met een single genaamd The driving beat (al zaten er nog wel enkele andere singles tussen deze en hun wereldhit Driver's seat).
- The Champs scoorden in 1960 enorm met hun semi-instrumentale klassieker Tequila. De min of meer geflopte opvolger Too much Tequila' klonk precies zo...
- Cotton eyed Joe van Rednex kreeg een opvolger die precies zo klonk. Ik moest het even opzoeken maar het blijkt te gaan om Old pop in an oak.
- Stock, Aitken en Waterman maakten als trio onder eigen naam slechts twee singles: Roadblock werd een grote hit, en het gelijkaardig klinkende Packjammed een kleine. Uiteraard scoorden ze als songschrijvers en producers nog wel een paar hits voor/met andere artiesten...
- Sniff 'n' the Tears kwamen met een single genaamd The driving beat (al zaten er nog wel enkele andere singles tussen deze en hun wereldhit Driver's seat).
- The Champs scoorden in 1960 enorm met hun semi-instrumentale klassieker Tequila. De min of meer geflopte opvolger Too much Tequila' klonk precies zo...
- Cotton eyed Joe van Rednex kreeg een opvolger die precies zo klonk. Ik moest het even opzoeken maar het blijkt te gaan om Old pop in an oak.
- Stock, Aitken en Waterman maakten als trio onder eigen naam slechts twee singles: Roadblock werd een grote hit, en het gelijkaardig klinkende Packjammed een kleine. Uiteraard scoorden ze als songschrijvers en producers nog wel een paar hits voor/met andere artiesten...
1
geplaatst: 1 juni 2020, 10:30 uur
Ook leuk: bands die daadwerkelijk maar één single hebben afgeleverd, zonder een bijbehorend album, en van wie je dus met recht kunt zeggen dat je er echt maar één keer iets van gehoord hebt.
Bekendste voorbeeld is waarschijnlijk MARRS met Pump up the volume, een eenmalig samenwerkingsverband tussen twee Britse DJ-collectieven. Ik dacht verder nog aan deze:
- The Raiders - Touch me (een band met leden uit o.a. Vitesse en Time Bandits, al maakten ze nog wel een andere single onder de naam Raiders of the Lost Ark).
- Windjammer - Harbour light (een eenmalig bandproject van de latere Dolly Dots-producers Richard duBois en Peter van Asten). Mooie eenmalige single uit 1977.
- Een echte favoriet van me: Hugo van Haastert - I see a light. Kwam in 1979 niet verder dan de tipparade, maar een prachtige single. Van Haastert was overigens wel lid van Galaxy Lin, een band van Robbie van Leeuwen, die wel hitsucces had en twee albums maakte.
Bekendste voorbeeld is waarschijnlijk MARRS met Pump up the volume, een eenmalig samenwerkingsverband tussen twee Britse DJ-collectieven. Ik dacht verder nog aan deze:
- The Raiders - Touch me (een band met leden uit o.a. Vitesse en Time Bandits, al maakten ze nog wel een andere single onder de naam Raiders of the Lost Ark).
- Windjammer - Harbour light (een eenmalig bandproject van de latere Dolly Dots-producers Richard duBois en Peter van Asten). Mooie eenmalige single uit 1977.
- Een echte favoriet van me: Hugo van Haastert - I see a light. Kwam in 1979 niet verder dan de tipparade, maar een prachtige single. Van Haastert was overigens wel lid van Galaxy Lin, een band van Robbie van Leeuwen, die wel hitsucces had en twee albums maakte.
0
geplaatst: 20 juni 2020, 00:17 uur
gaucho schreef:
Daarna hadden ze nog een aantal kleine, hele en halve hits waarvan ik deze uit 2000 stiekem de grootste guilty pleasure vind, omdat dit ècht volkomen geschift is. Mijn slechte smaak-kant maakt hier een blij sprongetje. Het was bedoeld als come-back single, maar lijkt bijna een test of ze hier ook nog mee weg zouden komen. Top 10 in Zweden, kwam op nummer 58 in Nederland.
0
geplaatst: 20 juni 2020, 00:50 uur
En dan nog twee opvolgers:
De opvolger van Mambo No 5 en nee, dat was niet Mambo no 6. Dit keer niet gebaseerd op een Prez Prado nummer. Hij herhaalt wel "a little bit of this, a little of that). En in plaats van namen dit keer plekjes waar al zijn meisjes zich bevinden. Hij heeft er zelfs een in het vaticaan! Was in behoorlijk veel landen een (klein) hit(je). Maar had lang niet de impact van Mambo no. 5.
Poging 2 van Baha Men, na Who Let The Dogs Out? Wat moet je na zo'n hit? Deze poging was een sample van The Lion Sleeps Tonight, een ondeugende tekst over een man die probeert een vrouw te verleiden tot seks en, ze voelden het vast al aankomen, een bijrolletje van mede eendagsvlieg Imaana Coppola. In de meeste landen deed het weinig, In Australie en de UK was het nog een aardige hit.
De opvolger van Mambo No 5 en nee, dat was niet Mambo no 6. Dit keer niet gebaseerd op een Prez Prado nummer. Hij herhaalt wel "a little bit of this, a little of that). En in plaats van namen dit keer plekjes waar al zijn meisjes zich bevinden. Hij heeft er zelfs een in het vaticaan! Was in behoorlijk veel landen een (klein) hit(je). Maar had lang niet de impact van Mambo no. 5.
Poging 2 van Baha Men, na Who Let The Dogs Out? Wat moet je na zo'n hit? Deze poging was een sample van The Lion Sleeps Tonight, een ondeugende tekst over een man die probeert een vrouw te verleiden tot seks en, ze voelden het vast al aankomen, een bijrolletje van mede eendagsvlieg Imaana Coppola. In de meeste landen deed het weinig, In Australie en de UK was het nog een aardige hit.
0
geplaatst: 2 juli 2020, 21:49 uur
gaucho schreef:
Ja, van die eendagsvliegen die hun succes probeerden te peproduceren met een 'instant replay'. Daar zijn er nogal wat van. Een paar die me zo te binnen schieten;
Old Pop in an Oak stond bij Rednex al op hetzelfde album. En de ballad Wish you were Here van datzelfde album werd ook een kleine hit
0
geplaatst: 2 juli 2020, 22:12 uur
Sniff 'n' The Tears hadden nog een hitje met de single One Love. Persoonlijk vond ik dat een hele aardige opvolger van Driver's Seat. Driving Beat vond ik daarentegen een fantasieloos en geforceerd overkomen.
Is Janse Bagge Bend hier wel eens voorbijgekomen? Hadden begin tachtiger jaren een hit met Sollicitere, geschreven op de melodie van Gimme Some Lovin' van de Spencer Davis Group. De opvolgende single Proemevlaai, gebaseerd op Them's Gloria was zo blaartrekkend slecht dat je al wist dat het een flop was voordat je 'm had gehoord.
Is Janse Bagge Bend hier wel eens voorbijgekomen? Hadden begin tachtiger jaren een hit met Sollicitere, geschreven op de melodie van Gimme Some Lovin' van de Spencer Davis Group. De opvolgende single Proemevlaai, gebaseerd op Them's Gloria was zo blaartrekkend slecht dat je al wist dat het een flop was voordat je 'm had gehoord.
1
geplaatst: 6 september 2021, 13:42 uur
Dan nog even een lijstje wie er allemaal geen eendagsvliegen in Nederland zijn omdat ze minimaal twee hits hadden. Soms zijn ze in het buitenland wel eendagsvliegen en dreigen ze weleens in nederland zo gezien te worden. UItgangspunt is de top 40, soms is er wel een hit die heel heel erg dominant is (4 non blondes of Mecano bijvoorbeeld):
Vanessa (ik heb dat echt ergens gelezen, maar onze connie had elf(!) hits)
A-ha (in de VS een echte eendagsvlieg, hier waren er 10 hits)
Rick Astley (Had bijna overal een aardige rij hits, 9 stuks in Nederland)
Nena (6 hits en twee keer op nummer 1 en alle zes top 15)
Haddaway (Had zes hits)
Coolio (6 hits)
Kaoma (hadden 5 hits)
Europe (4 hits)
Hanson (4 hits)
Buggles (3 hits)
Joan Jett (3 hits)
Gala (3 hits)
The Korgis (3 hits en de bekendste was hier niet de grootste)
George McCrae (2 hits)
Mecano (2 hits)
Gerry Rafferty (2 hits)
Soft Cell (2 hits)
Men at Work (2 hits en de kleinere vind ik veel leuker dan de bekendste hit)
Dexy's Midnight Runners (2 hits)
Kim Carnes (2 hits)
4 Non Blondes (2 hits)
Carl Douglas (2 hits)
Paul Hardcastle (2 hits)
Vanessa (ik heb dat echt ergens gelezen, maar onze connie had elf(!) hits)
A-ha (in de VS een echte eendagsvlieg, hier waren er 10 hits)
Rick Astley (Had bijna overal een aardige rij hits, 9 stuks in Nederland)
Nena (6 hits en twee keer op nummer 1 en alle zes top 15)
Haddaway (Had zes hits)
Coolio (6 hits)
Kaoma (hadden 5 hits)
Europe (4 hits)
Hanson (4 hits)
Buggles (3 hits)
Joan Jett (3 hits)
Gala (3 hits)
The Korgis (3 hits en de bekendste was hier niet de grootste)
George McCrae (2 hits)
Mecano (2 hits)
Gerry Rafferty (2 hits)
Soft Cell (2 hits)
Men at Work (2 hits en de kleinere vind ik veel leuker dan de bekendste hit)
Dexy's Midnight Runners (2 hits)
Kim Carnes (2 hits)
4 Non Blondes (2 hits)
Carl Douglas (2 hits)
Paul Hardcastle (2 hits)
3
geplaatst: 16 september 2021, 18:06 uur
En dan probeer ik ook even het omgekeerde. Deze artiesten stonden allemaal maar één keer in de top 40, terwijl je dat misschien niet zou denken (van sommige denk je meer en van anderen verwacht je helemaal niet dat ze in de top 40 stonden) en weten jullie welke:
Blur (Girls and Boys}
Joni Mitchell (alleen Big Yellow Taxi of je moet een sample bij Janet Jackson meetellen)
Sepultura (Roots Bloody Roots)
Thelounious Monster (Body and soul?)
Alice In Chains (Would?)
Soundgarden (Black Hole Sun)
Tom Waits (Jesus Blood Never Failed Me Yet met Gavin Bryars die ook een eendagsvlieg is)
Damien Rice (Dogs (en dus niet 9 crimes)
Black Sabbath (Paranoid, Ozzy solo had twee hits)
Korn (Freak On a Leash)
New Order (hier smokkel ik een beetje, want eigenlijk waren het twee hits Blue Monday en Blue Monday '88)
Queensrÿche (Silent Lucidity)
Nick Cave & The Bad Seeds (Where The Wild Roses Grow, met Kylie Minogue die 23 hits had)
Smashing Pumpkins (1979)
King Crimson (Cat Food)
Elbow (Lippy KIds)
Air (All I Need)
Portishead (Glory Box)
Public Image Limited (This Is Not a Love Song)
Typhoon (Als Ik Je Weer Zie met Acda en de Munnik en Maan was dit jaar de eerste)
Jefferson Airplane (ook een beetje smokkelen want de twee klassiekers waren hier een dubbele A-kant)
En deze zelfs nooit:
Opgezwolle
Arcade Fire
Suede
Sex Pistols
The Deftones
The Strokes
The War On Drugs
Morrissey (solo)
Leonard Cohen
The National
Love
Arctic Monkeys
Dj Shadow
Pixies
Pulp
Jeff Buckley
Eels
Spinvis
Blur (Girls and Boys}
Joni Mitchell (alleen Big Yellow Taxi of je moet een sample bij Janet Jackson meetellen)
Sepultura (Roots Bloody Roots)
Thelounious Monster (Body and soul?)
Alice In Chains (Would?)
Soundgarden (Black Hole Sun)
Tom Waits (Jesus Blood Never Failed Me Yet met Gavin Bryars die ook een eendagsvlieg is)
Damien Rice (Dogs (en dus niet 9 crimes)
Black Sabbath (Paranoid, Ozzy solo had twee hits)
Korn (Freak On a Leash)
New Order (hier smokkel ik een beetje, want eigenlijk waren het twee hits Blue Monday en Blue Monday '88)
Queensrÿche (Silent Lucidity)
Nick Cave & The Bad Seeds (Where The Wild Roses Grow, met Kylie Minogue die 23 hits had)
Smashing Pumpkins (1979)
King Crimson (Cat Food)
Elbow (Lippy KIds)
Air (All I Need)
Portishead (Glory Box)
Public Image Limited (This Is Not a Love Song)
Typhoon (Als Ik Je Weer Zie met Acda en de Munnik en Maan was dit jaar de eerste)
Jefferson Airplane (ook een beetje smokkelen want de twee klassiekers waren hier een dubbele A-kant)
En deze zelfs nooit:
Opgezwolle
Arcade Fire
Suede
Sex Pistols
The Deftones
The Strokes
The War On Drugs
Morrissey (solo)
Leonard Cohen
The National
Love
Arctic Monkeys
Dj Shadow
Pixies
Pulp
Jeff Buckley
Eels
Spinvis
1
geplaatst: 18 september 2021, 13:04 uur
We hebben ooit een popquiz georganiseerd met een ronde die hierop voortborduurt. Je hoorde 10 nummers en moest naast artiest/titel ook noteren wat de enige Top 40-hit was van de artiest in kwestie.
Naast Black Sabbath en Jefferson Airplane hadden we ook nog deze:
(artiest - nummer in de quiz - enige hit)
Chris De Burgh - Missing You 1988 - Lady In Red 1986
Johnny Guitar Watson - Superman Lover 1976 - A Real Mother For Ya 1977
Jungle Brothers - Because I Got It Like That 1988 - What U Waitin' 4? 1990
Kaiser Chiefs - I Predict A Riot 2004 - Ruby 2007
Katrina & The Waves - Walking On Sunshine 1985 - Love Shine A Light 1997
Nazareth - Hair of the Dog. 1975 - Love Hurts 1976
Ramones - Blitzkrieg Bop1976 - Rock ‘N’ Roll High School 1980
Scissor Sisters - Comfortably Numb 2004 - I Don't Feel Like Dancing 2006
Vooral bij Katrina & The Waves vind ik het verrassend dat het megabekende nummer geen hit was hier.
Naast Black Sabbath en Jefferson Airplane hadden we ook nog deze:
(artiest - nummer in de quiz - enige hit)
Chris De Burgh - Missing You 1988 - Lady In Red 1986
Johnny Guitar Watson - Superman Lover 1976 - A Real Mother For Ya 1977
Jungle Brothers - Because I Got It Like That 1988 - What U Waitin' 4? 1990
Kaiser Chiefs - I Predict A Riot 2004 - Ruby 2007
Katrina & The Waves - Walking On Sunshine 1985 - Love Shine A Light 1997
Nazareth - Hair of the Dog. 1975 - Love Hurts 1976
Ramones - Blitzkrieg Bop1976 - Rock ‘N’ Roll High School 1980
Scissor Sisters - Comfortably Numb 2004 - I Don't Feel Like Dancing 2006
Vooral bij Katrina & The Waves vind ik het verrassend dat het megabekende nummer geen hit was hier.
1
geplaatst: 19 september 2021, 20:59 uur
Walking on Sunshine is een notoire overal-een-hit behalve-hier. Net als bijvoorbeeld Footloose van Kenny Loggins, Up Where we Belong van Joe Cocker en Jennifer Warnes en Hey Mickey van Toni Basil.
Een band waarbij het krom loopt is Green Day. Hits waren Boulevard of Broken Dreams, Wake Me Up When September Ends, The Saints Are Coming en 21 Guns. Maar Long View, Basket Case en American Idiot (ik denk de drie bekendste nummers) allemaal niet. Long View werd minstens twee keer uitgebracht maar stond zelfs nooit in de tipparade.
Een band waarbij het krom loopt is Green Day. Hits waren Boulevard of Broken Dreams, Wake Me Up When September Ends, The Saints Are Coming en 21 Guns. Maar Long View, Basket Case en American Idiot (ik denk de drie bekendste nummers) allemaal niet. Long View werd minstens twee keer uitgebracht maar stond zelfs nooit in de tipparade.
3
geplaatst: 26 oktober 2021, 02:25 uur
Even terug naar het oorspronkelijke idee van de topicstarter. Ik zag dat titan hem al genoemd had op de derde pagina van dit topic, maar als er één artiest is waarvan de meeste mensen maar één nummer hebben gehoord, dan is het wel het Franse duo White Soxx. Dat kan ook niet anders, want ze hebben letterlijk maar één nummer uitgebracht: Versailles, uit 1980. Ik draaide vanavond de single weer eens en die single (uiteraard de enige van deze band) bevat een veel langere versie op de B-kant, dus ze hebben niet eens, zoals de meeste one hit wonders, twéé nummers uitgebracht, maar één.
Dat White Soxx blijft een wonderlijk fenomeen: alleen in Nederland haalde het nummer de tipparade en het groeide pas in de 21ste eeuw uit tot een vaste waarde in de Top 2000, waar het nummer tot en met 2015 in genoteerd stond. Toch is en blijft het een moeilijk te vinden nummer: eigenlijk kun je het alleen vinden op de originele single uit 1981. Het staat niet op Spotify en ook op CD is het nauwelijks te achterhalen. Voor zover mij bekend is de edited version alleen terug te vinden op de 2006-editie van de Top 2000 driedubbel-CD.*
wHITE SOXx - VERSAILLES - YouTube
White Soxx - Wikipedia - nl.wikipedia.org
* Verdomd: kom ik er net via Discogs achter dat de volledige versie van acht minuten wel degelijk ooit een keertje op CD is verschenen: een of ander promo-CD'tje van elektronica-keten Electroworld. Die zou ik graag nog eens in een kringloopwinkel willen tegenkomen. Want de vraagprijs op Discogs is me iets te hoog...
Dat White Soxx blijft een wonderlijk fenomeen: alleen in Nederland haalde het nummer de tipparade en het groeide pas in de 21ste eeuw uit tot een vaste waarde in de Top 2000, waar het nummer tot en met 2015 in genoteerd stond. Toch is en blijft het een moeilijk te vinden nummer: eigenlijk kun je het alleen vinden op de originele single uit 1981. Het staat niet op Spotify en ook op CD is het nauwelijks te achterhalen. Voor zover mij bekend is de edited version alleen terug te vinden op de 2006-editie van de Top 2000 driedubbel-CD.*
wHITE SOXx - VERSAILLES - YouTube
White Soxx - Wikipedia - nl.wikipedia.org
* Verdomd: kom ik er net via Discogs achter dat de volledige versie van acht minuten wel degelijk ooit een keertje op CD is verschenen: een of ander promo-CD'tje van elektronica-keten Electroworld. Die zou ik graag nog eens in een kringloopwinkel willen tegenkomen. Want de vraagprijs op Discogs is me iets te hoog...

1
geplaatst: 26 oktober 2021, 03:04 uur
Ik kwam in hetzelfde stapeltje singles ook deze nog tegen: Britse band die maar kort bestaan heeft, nooit een album uitbracht en goed was voor welgeteld één hit, ook in Nederland. Daarna nooit meer iets van vernomen. Uit 1978:
Goldie - Making Up Again - YouTube
Goldie | Discography | Discogs
0
geplaatst: 26 oktober 2021, 10:15 uur
starbright boy schreef:
Walking on Sunshine is een notoire overal-een-hit behalve-hier. Net als bijvoorbeeld Footloose van Kenny Loggins, Up Where we Belong van Joe Cocker en Jennifer Warnes en Hey Mickey van Toni Basil.
Ik denk dat het afhangt aan wie je het vraagt, onder mijn generatie zijn de singles van American Idiot, en zeker Boulevard en Wake Me Up, duidelijk de bekendste, evenals 21 Guns. En dan wil ik Holiday nog noemen. Longview is onder mijn generatie juist een stuk meer vergeten.
0
geplaatst: 26 oktober 2021, 11:24 uur
gaucho schreef:
Ik kwam in hetzelfde stapeltje singles ook deze nog tegen: Britse band die maar kort bestaan heeft, nooit een album uitbracht en goed was voor welgeteld één hit, ook in Nederland. Daarna nooit meer iets van vernomen. Uit 1978:
Interressant. Dit blijkt een band van Dave Black die in The Spiders from Mars had gezeten. Nogal overgeproduceerd vind ik het maar het schijnt een muzikaal zeer complex nummer te zijn. Een soort progpop eigenlijk.
Bij electroworld heeft iemand die wist wat hij deed die CD samengesteld. Grappig.
0
geplaatst: 26 oktober 2021, 11:41 uur
Arrie schreef:
Ik denk dat het afhangt aan wie je het vraagt, onder mijn generatie zijn de singles van American Idiot, en zeker Boulevard en Wake Me Up, duidelijk de bekendste, evenals 21 Guns. En dan wil ik Holiday nog noemen. Longview is onder mijn generatie juist een stuk meer vergeten.
(quote)
Zou kunnen hoor. Mijn beeld is natuurlijk anders als tamelijk ouwe lul. Blijft nog wel dat gekke The Saints are Coming. Weet nog dat dat nummer een korte tijd echt grijsgeraaid werd en dat na een paar weken de radiostations en de mensen het ineens helemaal zat waren maar toen was het wel een nummer 1 hit geweest. Met U2. Maar zou iemand het bij de beste Green Day of al helemaal de beste U2 nummers noemen? Het is met afstand Green Days grootste hit en een van de 4 nummer 1 hits van u2. Die allemaal van 2000 en verder zijn trouwens. The Saints are Coming stond maar 7 weken in de top 40 (geen record maar het scheelt niet veel) en zelfs maar 3 weken in de top 10 waarvan 2 op 1.
1
geplaatst: 26 oktober 2021, 11:50 uur
Dat klopt zeker, ik hoor hem een enkele keer nog op de radio, maar het is niet bepaald een prijsnummer binnen beide oeuvres (overigens een cover van The Skids, de eerste band van Big Country's Stuart Adamson). Het had er ook mee te maken dat het opgenomen werd naar aanleiding van Katrina, en de connectie met die ramp gaf het destijds ook een kortstondige boost, waardoor het op één kwam. Denk ook aan een Als Je Iets Kan Doen dat op één kwam.
0
geplaatst: 26 oktober 2021, 11:57 uur
Och ja, dat was een initiatief van Karin Bloemen compleet met soundmixshow zang en kromme zinnen en slecht rijm en een clipje waarin het zogenaamd wordt opgenomen. En ook nog een parlando begin en een rap. Opvallend wel dat dit zo'n hit was. Eerdere goede doelen plaatjes uit Nederland deden meestal maar weinig. (Artiesten voor Afrika (bekijk Samen eens, Nederlandse poging tot Band Aid en Usa for Africa, hele hoge verwachtingen (men dacht nummer 1) destijds maar een spectaculaire flop (het haalde de top 40 niet) ,nu een mooie obscure wansmaak curiositeit), Artiesten voor Beslan, Surinam All Stars en dergelijke)
1
geplaatst: 5 mei 2022, 22:59 uur
excuses als ie al genoemd was maar ik hoorde deze gisteren toevallig weer eens.
At the end is een leuke opvolger maar die deed niks buiten clubland.
0
geplaatst: 5 mei 2022, 23:03 uur
Mooi nummer, de Riva mix is mijn favoriet, maar was dit een hit in Nederland?
0
geplaatst: 5 mei 2022, 23:18 uur
Wel vaak gehoord en gedraaid toen, wist niet dat ie al weer zo oud was.
0
geplaatst: 26 juni 2022, 23:16 uur
Mando Diao-Dance with somebody
De plaat van vandaag bij Ooit in de top 40
De plaat van vandaag bij Ooit in de top 40
1
geplaatst: 7 december 2022, 19:36 uur
wel een 2e album maar dit is het enige wat echt bleef hangen
0
geplaatst: 7 december 2022, 21:20 uur
starbright boy schreef:
Een klein zijsprongetje in dit topic: Een aantal gelukte en mislukte pogingen na een grote hit nog een keer te scoren met iets wat er op leek.
(embed)
(embed)
(embed)
(embed)
(embed)
(embed)
Dat vond ik zo mooi en goed aan Britney Spears:
Ze deed een remake en noemde het “Oops, I did it again”
Dan ben je een hele grote
0
geplaatst: 8 december 2022, 09:10 uur
Ik kwam gisteravond bij het draaien van wat oude singletjes weer twee voorbeelden voor dit topic tegen. Naast het hierboven al genoemde White Soxx is de gelegenheidscombinatie M/A/R/R/S natuurlijk een eendagsvlieg in de puurste zin des woords: Met Pump up the volume brachten ze slechts één single uit, die overigens wel veel culturele impact had: het was de eerste hit die echt van samples aan elkaar hing, en dat was in 1987 nog een nieuw fenomeen. Als je de onbeduidende B-kant Anitina (the first time I see she dance) meerekent, hebben ze in totaal twee nummers uitgebracht.
Een andere eendagsvlieg waarvan ik echt maar één nummer ken, is Monyaka. Ze hadden in 1984 een hit met de reggae/hiphop-hybride Go deh yaka. Later nooit meer iets van gehoord, maar ik zag op internet wel dat ze nog twee albums hebben uitgebracht. En ze schijnen te zijn uitgegroeid tot de backing band van een heleboel bekende reggae-artiesten.
Een andere eendagsvlieg waarvan ik echt maar één nummer ken, is Monyaka. Ze hadden in 1984 een hit met de reggae/hiphop-hybride Go deh yaka. Later nooit meer iets van gehoord, maar ik zag op internet wel dat ze nog twee albums hebben uitgebracht. En ze schijnen te zijn uitgegroeid tot de backing band van een heleboel bekende reggae-artiesten.
0
geplaatst: 9 december 2022, 13:06 uur
Dat deze nog niet genoemd is...
Joey Dyser - 100 Years
Echt wel een grote hit; 13 weken genoteerd geweest, waarvan 3 weken op nummer 1.
En nummer 5 in het jaarlijst van de Nederlandse Top 40 in 1975.
Ze had later weliswaar nog een single, maar die reikte niet verder dan de Tipparade.
Joey Dyser - 100 Years
Echt wel een grote hit; 13 weken genoteerd geweest, waarvan 3 weken op nummer 1.
En nummer 5 in het jaarlijst van de Nederlandse Top 40 in 1975.
Ze had later weliswaar nog een single, maar die reikte niet verder dan de Tipparade.
0
geplaatst: 9 december 2022, 15:08 uur
Hacker schreef:
Joey Dyser - 100 Years
Joey Dyser - 100 Years
Ze bracht twee jaar later nog een single uit: het prachtige Paul. Maar die ging helemáál nergens heen...
Ik heb zelfs nog de LP die ze maakte. Dus voor mij persoonlijk gaat de stelling 'maar één nummer van gehoord' niet op. Maar voor verreweg de meeste mensen ongetwijfeld wel. Mooi voorbeeld voor dit topic; ze had snel genoeg van het wereldje.
0
geplaatst: 26 december 2022, 13:10 uur
Deze schoot me vanochtend opeens te binnen :
Renee & Renato - Save Your Love (1983)
Bij de wat oudere luisteraars misschien (nog) wel bekend.
Dit nummer heeft, als mijn geheugen me niet in de steek laat tenminste, de (twijfelachtige) eer bekend te staan dat het van alle nummers 1 uit de Nederlandse top 40 ooit, het minste aantal weken in die hitlijst genoteerd heeft gestaan; namelijk (maar) 8 weken.
Renee & Renato - Save Your Love (1983)
Bij de wat oudere luisteraars misschien (nog) wel bekend.
Dit nummer heeft, als mijn geheugen me niet in de steek laat tenminste, de (twijfelachtige) eer bekend te staan dat het van alle nummers 1 uit de Nederlandse top 40 ooit, het minste aantal weken in die hitlijst genoteerd heeft gestaan; namelijk (maar) 8 weken.
* denotes required fields.