MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2013

zoeken in:
P!nk heeft een aantal leuke nummers (het album Try This! vind ik zelfs in zijn geheel nog sterk) al vind ik haar nieuwere werk minder interessant en zodoende haar hits ook minder leuk. Al zou ik 'Just Give Me a Reason' en vorige single 'Try' nog wel een nipte voldoende geven.
Met Blof heb ik persoonlijk echt niks, vind eigenlijk alleen 'Mens' een leuk nummer.

Ik vind Blof gewoon vreselijk, eigenlijk al vanaf het begin. P!nk had in het begin nog wel een paar leuke liedjes (Get The Party Started, Feel Good Time), maar daarna was het ook wel over wat mij betreft.

Nou, ik heb het geprobeerd met P!nk. Helaas, wat een matigheid weer. Ik heb de hoop wel opgegeven met P!nk. De allerlaatste singles die ik leuk vond van haar waren Stupid Girls en U + Ur Hand (maar ik denk dat ik die laatste tegenwoordig een stuk minder zou vinden, het is echter wel jeugdsentiment). Daarna vond ik het helemaal niks meer. Met So What als één van de afschuwelijkste nummers die ik ken.

Verder vind ik de vergelijking met Anouk treffend. Allebei zo'n rockchickpose. Een en al imago, maar goede muziek ho maar. Tegenwoordig dan, Anouk heeft vroeger ook wel aardige dingen uitgebracht. Ook lang niks leuks meer van gehoord. Maar wel stoer doen op Twitter enzo waar ze cd's van Ilse Delange in de prullenbak gooit en daar een foto van maakt en op Twitter zet, en probeert te provoceren. Erg flauw allemaal, maar ze bereikt er wel weer publiciteit mee. Wat word ik daar moe van.

Wat een waardeloze week, op Bowie na. Die van Bowie is dan wel weer meteen het mooiste wat er in tijden in de top 40 heeft gestaan.

Week 3:
4 Pulcino Pio - Het Kuikentje Piep
Vreselijk eentonig kinderliedje. En het ergste is nog, dat dit plaatje in je hoofd blijft rondspoken.
Cijfer: 2,0

19 P!nk feat. Nate Ruess - Just Give Me a Reason
Het is een beetje gelikte Sky Radio muziek, maar ik vind dit absoluut geen vervelende plaat. Leuke combinatie deze twee en best goed gezongen.
Cijfer: 6,5

28 David Bowie - Where Are We Now
Eigenlijk niet meer verwacht ooit nog wat van Bowie te horen, dus dit is een aangename verrassing. Ook niet verwacht dat deze plaat de Top 40 zou bereiken. David Bowie is één van mijn favoriete zangers en ook dit nummer vind ik heerlijk om naar te luisteren, heb alleen af en toe het idee dat ik het al eens eerder heb gehoord. Het doet me aan een ander nummer van hem denken, maar ik kan ik kan er niet opkomen welke.
Cijfer: 8,5

34 The Script - Six Degrees of Seperation
Ik vind het een beetje meisjespop dit, maar wel stukken beter dan One direction. Het ligt lekker in het gehoor en het werd bij mij ook niet slechter na een aantal luisterbeurten. Al met al best aardige popmuziek.
Cijfer: 7,0

39 Kaskade & Neon Trees - Lessons in Love (Headhunters Mix)
Deze vijfde binnenkomer had niet gehoeven. De slechtste plaat uit het rijtje. Wat een elektronisch geklooi!
Cijfer: 2,0

Arrie, probeer misschien eens een album track van P!nk. Die bevallen mij vaak ook beter. 'Ave Mary A' van het Funhouse album en de ballad 'Glitter in the Air' behoren tot enkele favoriete platen van mij van haar. Mocht dat ook niet bevallen is P!nk gewoon inderdaad niet jouw ding.

CHIEP (crew)
Even tussendoor: in Vlaanderen is Bowie op 5 (!) binnengekomen, z'n hoogste positie sinds het "Tonight"-duet met Tina Turner uit 1989. Z'n laatste top 50-notering hier was nummer 48 met "Space Cowboy" in 1996. Faut le faire .

CHIEP schreef:
Z'n laatste top 50-notering hier was nummer 48 met "Space Cowboy" in 1996.

Hello Spaceboy bedoel je waarschijnlijk

Arrie schreef:
Anouk heeft vroeger ook wel aardige dingen uitgebracht. Ook lang niks leuks meer van gehoord. Maar wel stoer doen op Twitter enzo waar ze cd's van Ilse Delange in de prullenbak gooit en daar een foto van maakt en op Twitter zet, en probeert te provoceren. Erg flauw allemaal, maar ze bereikt er wel weer publiciteit mee. Wat word ik daar moe van.

Puur pubergedrag.
Typisch dat onuitstaanbare waar ze om bekend staat.
Echt ongelofelijke flauwekul.
Mij benieuwen waar ze in mei weer mee aankomt als ze het Eurovisie Songfestival niet heeft gewonnen, want daar kun je dus echt op wachten. Een troostprijs in een vuilnisemmer?

Het siert Ilse dat ze nagenoeg geen krimp heeft gegeven.

CHIEP schreef:
Even tussendoor: in Vlaanderen is Bowie op 5 (!) binnengekomen, z'n hoogste positie sinds het "Tonight"-duet met Tina Turner uit 1989.

Dat gedrocht met Tina tel ik niet mee in z'n oeuvre. Het mooiste van dit alles is dat de nieuwe single dat puur op basis van kwaliteit lijkt te doen en dat vind ik meer waard.

tnf
Kaskade & Neon Trees - Lessons in Love (Headhunterz Mix) kende ik nog niet. Even geluisterd. Kaskade kende ik van een paar uitstekende, redelijk bekende nummers met Deadmau5 (I remember/Move for me). Dan denk je 'misschien valt het voor mezelf nog wel mee, ondanks de commentaren hierboven'...

...godskolere, wat een takke-herrie. Doet me denken aan de slechte kant van de Thunderdome-verzamelaars uit de 90's. Is dit soort muziek aan een comeback bezig, zonder dat ik het weet?

catdog schreef:
Arrie, probeer misschien eens een album track van P!nk. Die bevallen mij vaak ook beter. 'Ave Mary A' van het Funhouse album en de ballad 'Glitter in the Air' behoren tot enkele favoriete platen van mij van haar. Mocht dat ook niet bevallen is P!nk gewoon inderdaad niet jouw ding.

Ik heb wel wat beters te doen.

tnf schreef:
Kaskade & Neon Trees - Lessons in Love (Headhunterz Mix) kende ik nog niet. Even geluisterd. Kaskade kende ik van een paar uitstekende, redelijk bekende nummers met Deadmau5 (I remember/Move for me). Dan denk je 'misschien valt het voor mezelf nog wel mee, ondanks de commentaren hierboven'...

...godskolere, wat een takke-herrie. Doet me denken aan de slechte kant van de Thunderdome-verzamelaars uit de 90's. Is dit soort muziek aan een comeback bezig, zonder dat ik het weet?

Nooit echt weggeweest, als je kijkt hoe populair hardstyle/hardcore-feesten zijn. Maar kennelijk zit er in platenbonsland weer een type die besluit dat het tijd is om het weer eens de top 40 in te slingeren...

Week 3:

Dit moet wel een van de ergste nummers zijn die ik heb gehoord in de Top 40. Want gadverdamme, wat een kutnummer is dit. Dit nummer kon ik echt bijna niet afluisteren, 3 minuten lang een vreselijk vervelende stem en een erg hinderlijke tekst en meoldie. Bizar dat dit binnenkomt op nummer 4
Cijfer: 1

Dit nummer kan ik nog best hebben, het nummer zit goed in elkaar en Nate Ruess heeft een fijne stem. Het blijft erg goed hangen en verder is hier weinig op aan te merken.
Cijfer: 6

Dit is met afstand het beste nummer van dit jaar, ook al zijn we nog maar net bezig denk ik toch dat dit nummer een van de uitschieters van 2013 zal zijn. David Bowie is een artiest die ik nog niet zolang ken, vorig jaar heb ik ''Heroes'' en Low ontdekt en sindsdien ben ik steeds meer van Bowie op gaan zoeken, erg leuk dat hij dan weer een album gaat uitbrengen en met een eerste single komt. Where Are We Now heeft een boeiende tekst, een prachtig zingende Bowie en een erg mooie muzikale invulling. Where Are We Now is het beste nummer dat ik in tijden gehoord heb in de hitlijsten.
Cijfer: 9,5

The Script is een bandje dat ik best leuk vind. Niet al te moeilijke, catchy popnummers. De mannen doen eigenlijk al drie albums lang hetzelfde, nummers schrijven die snel beklijven en niet gaan vervelen. Dat is ook het geval bij Six Degrees of Seperation, er is weinig bijzonders aan, maar toch een best fijn nummertje.
Cijfer: 7

Hier kan ik kort over zijn, dit is echt niet mijn ding. Gevoelloze hardstyle waar ik niets mee kan. Slechter dan Kuikentje Piep is niet mogelijk maar dit nummer verdient zeker geen voldoende in mijn ogen.
Cijfer: 2

Dramatische week (op Bowie na), maar jullie moeten niet denken dat ik hier alleen kom om negatief te doen. Het is enkel even wachten op de top 40 pop waar ik wel wat mee kan (kijk uit naar Justin Timberlake zijn singles dit jaar).

Week 3:

Een liedje dat je vertrouwen in de mensheid flink op de proef stelt. Verschrikkelijk irritant nummer.
Cijfer: 1

Ik heb P!nk van alle popdiva's van de afgelopen 15 jaar altijd de vervelendste gevonden. Ik erger me mateloos aan dat rolletje van de stoere chick. fun. hebben een van de vervelendste nummers van vorig jaar op hun naam staan (het doet me nog steeds pijn dat Janelle Monáe zich voor die nonsens leende). Dat ik niet naar dit duet uitkeek is dus een understatement. Toch had deze satanische alliantie een stuk erger uit kunnen pakken. Begrijp me niet verkeerd, dit is een zeer kitscherige ballad van het Sky Radio-soort, maar toch werkt het me niet zo sterk op de zenuwen als andere P!nk-singles (ik noem een Stupid Girls of een Dear Mr. President).
Cijfer: 3

Een verademing in deze tot nu rampzalige week. Een mooi breekbaar liedje. Het klinkt als een kwetsbare oude man die nog eens terug kijkt op zijn vroegere leven. Deze comeback van een van mijn favoriete artiesten weet me zeker wel te raken. Vooral die laatste anderhalve minuut (wanneer de drums wat stuwender worden) is van zeer grote klasse.
Cijfer: 9

Na de positieve uitschieter van Bowie gaan we helaas weer verder waar we gebleven zijn. Wat een draak van een nummer weer zeg Echt veel te glad en sentimenteel. Zo voorspelbaar en saai. Het probeert ook veel te hard om een anthem te zijn. Dit soort nummers storen mij toch wel het meest aan die hele top 40.

Dit is wel heel primitief en plat. Niet teveel woorden aan vuil maken.

Ward schreef:
Na de positieve uitschieter van Bowie gaan we helaas weer verder waar we gebleven zijn. Wat een draak van een nummer weer zeg Echt veel te glad en sentimenteel. Zo voorspelbaar en saai. Het probeert ook veel te hard om een anthem te zijn. Dit soort nummers storen mij toch wel het meest aan die hele top 40.

Dan klopt je cijfer denk ik niet helemaal

Haha heb het al aangepast, had jou cijfer per ongeluk meegenomen.

Nieuwe binnenkomers - Week 4

#16. Bruno Mars - When I Was Your Man
#21. Justin Timberlake feat. Jay-Z - Suit and Tie
#31. Matt Simons - With You
#36. Hardwell feat. Amba Shepherd - Apollo

With You vind ik alvast een erg mooi nummer. De nieuwe nummers van Bruno Mars en Justin Timberlake vind ik niet zo bijzonder.

#16 Bruno Mars- When I Was ...
Ja!!!! Hier ben ik heel erg blij mee. Dit nummer is verreweg het sterkste nummer van zijn recentste album Unorthodox Jukebox. Deze prachtige ballad ligt lekker in het gehoor en is met heel veel gevoel gezongen! Terecht dat dit nummer (zo hoog) binnenkomt! Op naar nummer 1 ermee!
Cijfer: 9,5

#21. Justin Timberlake feat. Jay...
Ik heb altijd al een bloedhekel aan Justin Timberlake's nummers gehad. En dit nummer bevestigt dat gevoel maar weer eens! Slap nummer. Ik vind het gewoon niet leuk!

Ja hier hou ik dan wel weer van! Mooie ballad en een hele mooie tekst.
Cijfer: 8

#36. Hardwell feat. Amba Shepher...
Dit is zo'n nummer dat precies past in het beeld dat ik heb van Radio538. Ik verwacht ook dat dit nummer daar vaak gedraaid zal gaan worden. Ik vind het nummer op zich oké, maar geen hoogstandje.

Week 4.

Vrij doorsnee-ballad maar niet zonder gevoel al klinkt zijn stem wat afgeknepen. De sobere productie is hier een pluspunt. Het blijft wel hangen maar echt geboeid of ontroerd word ik niet.

Het nummer begint loom en weinig hoopgevend maar gelukkig wordt er overgeschakeld tot een wat meer funky ritme. Wanneer dat rapstuk wordt ingezet slaat de verveling weer toe. Toch beter het nummer ingekort.
Cijfer: 5,5

Nu terug een ballad die mij melodisch en tekstueel iets meer weet te boeien dan die van Bruno Mars. De pianobegeleiding past bovendien goed bij zijn stem.

Erg simpele en doorsnee trance dat kil overkomt en snel gaat vervelen, ik heb er alleszins weinig mee.

De nieuwe Justin Timberlake is echt onzettend fijn, zeg! Van mij zou ie zo een 9 krijgen, zoals veel van zijn singles is deze ook weer helemaal raak. Wat ontzettend fijn geproduceerd.

Dat nummer van Matt Simons, daar vind ik dus echt helemaal niks aan. Wat een saaie zeikballad. Ik hoor echt niet in wat daar zo bijzonder aan is, dan vind ik die van Bruno Mars beter in z'n soort. Da's best een sterk nummer.

Voor mij zijn trouwens al die dancenummers tegenwoordig a la Hardwell zo inwisselbaar. We hebben er weer eentje bij in de top 40, wat leuk. Volgende week ben ik hem vergeten.

Ja die van Timberlake vind ik ook erg leuk, alleen de intro vind ik belabberd.
Aangezien hij door Timbaland is geproduceerd hoop ik stiekem op een sterke comeback van Timbo à la '06 toen Nelly F. en Timberlake allebei dankzij zijn producties bovenaan de charts te vinden waren. We hebben wel weer wat Timbaland nodig in de charts.

Helemaal mee eens. Zowel Loose als Futuresex/Lovesounds waren ijzersterke albums. Ik hoop dat Timbaland zoiets nog in zich heeft.

Week 4 - 26 januari 2013

Binnenkomers in de Top 40:

#16: Bruno Mars - When I Was Your Man V
#21: Justin Timberlake & Jay Z - Suit And Tie V
#31: Matt Simons - With You V
#36: Hardwell & Amba Shepherd - Apollo V

Zin om af te trappen met een standaard ballad? Ik niet in ieder geval.
Bruno Mars heeft veel meer in z'n mars dan dit -zuur lachje hier- en I Was Your Man is aan elkaar geregen van slappe clichés. Ik geloof het allemaal geen moment. Heel zwak [3].

Die eerste minuut van het clipje van Justin Timberlake geeft me meteen al stevige zin om het gelijk uit te zetten, maar gelukkig is dat niet het eigenlijke liedje. Ik mag dit wel. Het speelt leentjebuur bij jaren '70-soul (Earth, Wind & Fire en The Isley Brothers schieten me zo te binnen) en het heeft de eigenschap om in je hoofd rond te spoken zonder irritante 'hoor-mij-eens'-trucjes. Nee, die hooks zijn héél subtiel, zoals die blazers na het refrein, en het is zeer goed gezongen. Na Bowie de tweede knaller van het jaar wat mij betreft [9].

With You is zo'n typische déjà vu-plaat, compleet met Coldplay-piano, dat heel politiek correct mag zijn. Radio 2 en 3FM zijn gek op dit soort plaatjes, Sky Radio grossiert hierin... Echt gemaakt om vooral niet te storen. Bij dit soort muziek krijg ik altijd zin in een stevige pot koffie, zodat een caffeïne-boost me weer uit de gezapigheid weet te trekken. Om een lang verhaal kort te houden: Veilig, vlak en blasé [5].

De onderste regionen van de hitparade vind ik een interessant fenomeen. Binnenkomers hierin vallen onder te verdelen in drie categorieën: 1: Briljantje dat helaas boven de pet van de massa overvliegt, 2: Een Fransje Bauer of Jantje Smit met een tigste single van een tigste 'gewone' album, 3: Veelal dance-georiënteerd vulsel, meestal gemaakt door meerdere personen omdat ze op eigen benen waarschijnlijk helemáál niks voorstellen. Ik hoef je niet te vertellen waar het deze keer over gaat. Zou dat verzinsel van Kaskade en co. er nog voor een tweede week in staan? U weet genoeg [2].

Arrie, waarom doe je niet meer mee?

Volgens mij heeft Arnout nooit meegedaan... toch?

Jawel, maar dat is alweer een tijdje geleden. Ik heb gewoon niet meer behoefte om overal een cijfer aan te plakken, maar ik volg de top 40 en dit topic nog wel, en als ik wat te zeggen heb over een liedje, dan doe ik dat.

Ik vind die opmerking bij Hardwell wel een beetje flauw, want het is DJ + zangeres. De muziek heeft is dus gewoon in z'n eentje in elkaar geflanst. Overigens doen er genoeg nummers in dat genre het wél erg goed, kijk maar naar de nummers van Wildstylez (ook plus zanger) en die van Showtek + Justin Prime (oké, dat is wel een samenwerking), die staan dik in de top 10.

Heb er zelf trouwens ook niks mee.

Week 4.

Helaas is dit een stuk minder dan zijn vorige single Locked Out of Heaven. Ik vind het een beetje een zeikerig nummer, bijzonder is dit al helemaal niet, al zit het goed in elkaar. Bruno heeft een prima stem maar met dit nummer weet hij mij jammer genoeg niet te boeien.
Cijfer: 5

Eerder schreef ik hier dat ik dit nummer niet erg goed vond. Daar moet ik op terugkomen, want na een paar luisterbeurten heeft Justin me toch overtuigd. Dit is weer een typisch Timberlake nummer, fijne beat en een goed zingende Justin. Gewoon een prima plaat, niets mis mee en ook de bijdrage van Jay-Z is niet slecht.

Ik heb een zwak voor dit soort nummers, een paar weken terug had ik dat al met Another Love van Tom Odell en nu komt ook Matt Simons met een mooi, breekbaar nummer. Niets nieuws onder de zon maar ik vind dit best fijn om af en toe te horen. Ik houd er wel van!
Cijfer: 7,5

Jammer dat er iedere week wel zo'n soort nummer als dit binnenkomt. Met dit soort platte dancezooi heb ik weinig tot niets. Hardwell is daarop geen uitzondering.

Week 4.

Ik heb bar weinig met dit soort pianoballads, die alle popsterren denken te moeten maken. Ook deze is vrij pover, al kan Bruno Mars natuurlijk wel zingen. Maar gewoon veel te zeikerig voor mijn smaak. Positief vind ik dat hij het wel best klein houdt door echt alleen piano en zang te gebruiken.
Cijfer: 4

Justin Timberlake heeft met zijn solowerk (ken alleen de singles) nooit teleurgesteld. Hij komt altijd met kwaliteitspop. Ook deze keer is het weer raak. Al hadden die chopped & screwed gedeeltes niet gehoeven en komt Jay-Z ook een beetje ongeïnspireerd op dit nummer. Het kan zich dan ook niet meten met zijn allerbeste singles. Toch vind ik dit weer heel fijn, lekker luchtige productie. Fijn pretentieloos nummertje.
Cijfer: 8,5

Alweer een zeikerige pianoballad. Deze vind ik slechter dan die van Bruno Mars. Want waar zoals ik zei Bruno Mars het klein houdt, schuwt Matt Simons de kitscherige strijkers absoluut niet. Nee, echt niks voor mij dit.
Cijfer: 2,5

Totaal inwisselbare platte dancemuziek waar er 13 van in een dozijn gaan. Echt storen doe ik me niet aan dit nummer, maar over een week ben ik het alweer vergeten.
Cijfer: 4

Ik denk dat we de lijst mogen gaan openstellen voor "Thrift Shop". Staat momenteel in de Top 10 van iTunes. Lekker lollig plaatje. Zo zijn ze er maar weinig tegenwoordig.

Binnenkomers Week 5

#24. One Direction - Kiss You
#31. Kane - I Love This City
#34. Ilse DeLange - We Are One
#37. Lisa Lois - Silhouette
#39. Gerard Joling - De Nacht Voorbij

Bijna allemaal Nederlands product. Ben blij met de binnenkomst van Lisa Lois. David Bowie trouwens alweer na 2 weken uit de lijst verdwenen. Het moet toch niet gekker worden.

Oh jee, een nieuwe Lisa Lois. Ik werd helemaal gek van Promises Promises toen dat op de radio gedraaid werd, wat een vervelend nummer was dat.

We Are One heb ik al heel vaak op Radio 2 gehoord, schijnt een heel emotioneel nummer te zijn beïnvloed door het overlijden van d'r vader. Ik vind het vooral een erg matig liedje, en dat terwijl ik juist een ontzettend zwak voor Ilse heb. Erg jammer dus.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:20 uur

geplaatst: vandaag om 16:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.