MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2014

zoeken in:

twee van de vijf

Ik ken nog niks. Lil' Jon kan ik altijd wel om lachen dus ben benieuwd

Week 21:

#28 Tove Lo feat. Hippie Sabotage - Stay High [Habits Remix]
De Zweedse zangeres Tove Lo is deze week de hoogste entry in de Top40, en ik moet zeggen, volkomen terecht. Erg prettig dance nummer dat lekker zomers aandoet. Prima remix van Hippie Sabotage, al ken ik de originele versie niet. Gaan we denk ik vaak horen deze zomer.
Cijfer: 8,5

#32 OneRepublic - Love Runs Out
OneRepublic bezit de kunst van het maken van prima in het gehoor liggende popliedjes. Nadeel hiervan is dat je deze nummers tot in den treuren voorbij hoort komen op de radio. Gelukkig hebben ze dus nu deze nieuwe zodat we nu eindelijk van ‘Counting Stars’ afscheid kunnen nemen. Dit nummer ligt ook weer makkelijk in het gehoor, het voldoet helemaal aan de definitie van popmuziek. Het is echter geen muziek dat je raakt of iets met je doet. Prima voor op de achtergrond, en dat zal dus ook wel weer het geval zijn, dat ze deze plaat tot eind december blijven draaien.
Cijfer: 6,5

#34 Gers Pardoel - Louise
Dit blijkt al weer z’n tiende Top40 notering te zijn. Louise is een Ierse ex-vriendin van mij, waar ik gelukkig niet met bittere gevoelens aan terug hoef te denken. Nou moet ik zeggen dat dit plaatje, ondanks de titel me ook niet melancholische gevoelens of iets van dien aard brengt, sterker nog het doet me niets, het zoveelste niemendalletje van Gers Pardoel.
Cijfer: 2,5

#36 Dotan - Home
Goeie plaat van Dotan, ik had deze niet in de Top40 verwacht, maar het is hem gegund. Z’n vorige single Fall heeft het niet gehaald, terwijl ik die eigenlijk beter vond, maar deze mag er ook zijn. Mooi gezongen en de song heeft een prettige sfeer.
Cijfer: 8,0

#38 DJ Snake feat. Lil' Jon - Turn Down for What
Tja, dit is dus niet mijn muziek. Ik hoor heel veel herhaling en iemand met een irritant stemgeluid die steeds dezelfde regel roept. Gelukkig is daar nog de populaire bass drop.
Cijfer: 1,5

Week 21.

#28. Tove Lo feat. Hippie Sabotage - Stay High [Habits Remix]
Jeetje wat vind ik die nieuwe dance-trend toch een opluchting na jaren week na week zo gekweld te worden. Twee weken geleden al 'Hideaway' en nu dus deze. Mag een enorme hit worden wat mij betreft. Verwacht ook niet dat ik deze snel beu zal worden.
Cijfer: 8.5

#32. OneRepublic - Love Runs Out
In tegenstelling tot mijn onderbuurman vind ik de singles van OneRepublic juist bijna zonder uitzondering oninteressant. Ik vind het ongeveer vergelijkbaar met Train. Veilige popmuziek die niemand echt voor het hoofd stoot. De huisvrouwen die bij het vorige nummer snel naar de volumeknop grepen omdat het wat zachter moest zullen dit waarschijnlijk wel kunnen waarderen.
Cijfer: 4.5

#34. Gers Pardoel - Louise
Lowieeeze Lowieeze. Blegh.
Cijfer: 2.5

#36. Dotan - Home
Dit is dan weer zo'n nummer dat gewoon niet in mijn straatje ligt. Ik kan ook slecht beoordelen of het een goed nummer is in zijn soort omdat het mij gewoon niks doet. Dit is er wel eentje waarbij ik van radiostation zou switchen.
Cijfer: 4.0

#38. DJ Snake feat. Lil' Jon - Turn Down for What
Bleek dat ik deze dus allang kende en de clip ook al een tijdje geleden heb gezien. Heeft blijkbaar niet veel indruk gemaakt maar ik moet zeggen dat het na de afgelopen drie nummers toch een beetje een verademing is. Ook best goed gedaan dat elke breakdown in dit nummer gewoon anders is. Normaal heb ik net als Sundance een hekel aan drops maar hier werkt het wel.
Cijfer: 6.0

OneRepublic kan ik best verdragen, maar interessant zou ik deze muziek niet willen noemen. Popmuzak.

Week 21:

#28. Tove Lo ft. Hippie Sabotage - Stay High (Habits Remix)
Prima danceplaatje, relaxt en zweverig, mooi nummertje. Wordt een grote hit.
Cijfer: 7,5

Ja ik ben Counting Stars inmiddels wel spuugzat, en aangezien dit nummer nauwelijks van z'n voorganger lijkt te verschillen, ben ik hier ook niet enthousiast over. En dan te bedenken dat dit plaatje waarschijnlijk ook nog eindeloos grijs gedraaid gaat worden.
Cijfer: 4,5

#34 Gers Pardoel - Louise
Valt me nog mee eigenlijk, in ieder geval een stuk beter te behappen als 'Ik Neem Je Mee'. Geen meesterwerk natuurlijk maar mijn oren gaan niet kapot door dit simpele liedje.
Cijfer: 5

36# Dotan - Home
Het dieptepunt van de week. Wat een saai nummer he. Hier kan ik dus echt niet naar luisteren. Het is niet pakkend, niet herkenbaar, niet mooi. Dit is echt hele slechte muziek.
Cijfer: 1,5

38# DJ Snake ft. Lil'Jon - Turn Down For What
Hoe vaker ik 'm hoor hoe beter ik het nummer eigenlijk ga vinden. Echt een rammer van het rauwste soort, die je moet draaien op momenten dat je echt even los wilt gaan. 't Is even wennen allemaal, maar de trap van DJ Snake slaat toch aan bij mij.

Week 21.

De enige interessante binnenkomer deze week. Ben een synthpop liefhebber. Komt helaas niet echt binnen bij mij. De zangstem en -melodie vind ik ronduit lelijk. Zo bijzonder klinkt dit ook weer niet, vrij goedkoop zelfs. Dit type liedjes zijn in een dichtbij verleden veel beter uitgevoerd. Het beste voorbeeld daarvan is deze: Grimes - Skin .
Cijfer: 5.5

Voor de dames in de leeftijdscategorie 20-30 voor op de achtergrond.

De eerste woorden rolden over zijn lippen en ik had spijt dat ik eraan was begonnen…
Cijfer: ???

#36. Dotan - Home
Nee, ’s nix. Duurt ook veel te lang voor wat het te bieden heeft. The Lumineers met Ho Hey is nog erger.

Memorabele videoclip. Schokkend, hilarisch, smerig, angstaanjagend stukje cinematografie.
Cijfer: 5.0

Week 21:

Het is meer een luisterlied dan dance maar hoe dan ook is dit nummer weinig bijzonder hoewel de sfeer wel aanwezig is. Melodisch en tekstueel is het te eentonig waardoor het nummer snel kan vervelen.

Ook dit nummer blinkt melodisch en tekstueel niet bepaald uit in inventiviteit. Veilige en banale popmuziek dat niemand tegen de borst zal stuiten maar geen enkel moment beklijft.
Cijfer: 4

Flauwe tekst die door een puber lijkt bedacht, ook vlak gezongen. Maar voor de radio op de achtergrond is dit wel geschikt.

#36. Dotan - Home
Eindelijk een nummer met een degelijke melodie en sfeer. Subliem gearrangeerd zoals die gitaar en vooral de roffelende drums in het refrein die staat als een huis. Er komt gelukkig nog kwaliteit van Nederlandse bodem in de top-40 terecht.
Cijfer: 8

Dit kan ik met de beste wil van de wereld geen muziek noemen. Geen melodie maar enkel wat kreetjes en vervormde stemmen. Als het tenminste nog grappig of dansbaar was ... maar ook dat is hier teveel gevraagd.
Cijfer: 1

LucM schreef:
Week 21:

#36. Dotan - Home
Eindelijk een nummer met een degelijke melodie en sfeer. Subliem gearrangeerd zoals die gitaar en vooral de roffelende drums in het refrein die staat als een huis. Er komt gelukkig nog kwaliteit van Nederlandse bodem in de top-40 terecht.
Cijfer: 8

Gelukkig nog iemand die dit kan waarderen!

Week 19:

#27. Kiesza - Hideaway
Die jaren '90 dance trend blijft een frisse wind in de top 40. Al kwamen er de laatste tijd ook wel voorbij waar het als een trucje voelde. Dat is hier gelukkig niet het geval. Sterker nog, dit is misschien wel mijn favoriet voorbeeld van deze nieuwe stroming. Heerlijk subtiele 90s productie met fijne zangeres. Dit zijn de pareltjes waarvoor ik meedoe aan dit topic.
Cijfer: 9,5

#31. Tiesto feat. Matthew Koma - Wasted
Waarom die deephouse 90s producties een frisse wind zijn wordt geïllustreerd door dit platte dancepop-plaatje van Tiësto. Net als zoveel plaatjes tegenwordig wordt er geprobeerd een soort anthem gemaakt te worden met de verplichte Oh-oh meezingstukken. De stem van die zanger staat mij ook flink tegen en ook de productie is weinig interessant. De melodie heeft nog wel wat, waardoor ik dit beter kan verteren dan enkele van zijn vorige singles. Desalniettemin een matig nummer.

#38. Sigma - Nobody to Love
Ik heb sowieso al niks op met drum & bass. Als ze daarbij dan ook nog een sterk nummer van Kanye West om zeep helpen, kan ik hier weinig sympathie opbrengen. Inspiratieloos nummer.
Cijfer: 3

Week 20:

#3. The Common Linnets - Calm After the Storm [RE-ENTRY]
Verhoog ik naar 7,5

#22. Coldplay - A Sky Full of Stars
Coldplay in een Avicii productie klinkt op papier al hels en die verwachtingen worden volledig ingelost. Avicii krijgt het voor elkaar om de flauwe stadionpop van Coldplay nog gladder en vlakker te laten klinken. Terwijl Coldplay op weg leek om terug te keren naar een iets kleiner geluid, wat ze een stuk beter past. Maar dit is weer net zo plat en bombastisch als ik de laatste jaren van ze gewend ben.

#26. Michael Jackson feat. Justin Timberlake - Love Never Felt So Good
Opgepimpt B-kantje van Michael Jackson en zo klinkt het eerlijk gezegd ook. Op zich kan ik de funky popkant van MJ goed waarderen en daar sluit dit nummer duidelijk bij aan. De productie klinkt hedendaags, maar wel in het verlengde van MJ's ouder werk. Dus dat is allemaal wel aardig gedaan, maar het nummer zelf voegt helemaal niets toe aan zijn oeuvre. Hetzelfde kan gezegd worden over Justin Timberlake. Waar ik zijn eerste 20/20 Experience erg goed vond, viel de tweede erg tegen en die lijn wordt hier doorgezet. Heeft geen enkele bijdrage aan dit nummer.
Cijfer: 4,5

#31. Ariana Grande feat. Iggy Azalea - Problem
Ik heb stiekem een zwak voor Ariana en dit nummer begint meteen veelbelovend. De productie is erg chaotisch met die blazers (doet inderdaad aan Amerie denken), maar ik vind het wel lekker klinken. De coupletten klinken erg goed en de Mariah-achtige stem van Ariana vind ik fijn klinken in dit soort uptempo nummers. Jammer van die irritante fluisterstukken in het refrein en de zwakke bijdrage van Iggy Azalea. Hierdoor blijft het een aardig nummer, maar wordt het nergens echt goed.
Cijfer: 6

Week 21

Een beetje een vreemde chart hit, het is niet mega toegankelijk maar er hangt iets van geforceerds moeilijk aan zodat het toch een hit kan zijn. Misschien sluit ik daaerom een beetje aan met Sfeermaker hierboven. Toch is het een verademing naast de kauwgomballenstadiontroep van Afrojack en co
Cijfer: 6.5

Ik ben geen huisvrouw maar ik haat Train wel. One Republic kan ik van de DRIE HHB (3 Huishoudbeurs acts=One Republic/Train/Maroon5) enigzins waarderen en Counting starts vind ik een leuke hit.
Deze is een stuk vergeetbaarder en minder catchy, maar zal inderdaad tot oktober nog te horen blijven

Ik heb een eigen toernooi op dit moment tussen Nielsson en Gers-de vaandeldragers van goedkope sinterklaasrijm en waanzinnig slechte singles. Gers gaat echter weer iets verder de beerput uit t.o.v. Nielsson, dit nummer klinkt pretentieloos, erg Sterren top 20 maar hij lijkt ook niet echt zo'n wannabe hiphop richting te ambieren. Het kabbelt voort en is beter dan die ballad van een paar maanden terug

Cijfer: 3.5

#36. Dotan - Home
Erg 3Fm gericht maar het heeft wel iets

Dit wiebelt alle kanten op met wat gegil en tempowisselingen, wel te nerveus voor gewoon luisteren, hier moet je op los gaan. Lil Jon is aardig gestoord en doet zijn schreeuwding

Week 18

#33. Family of the Year - Hero
Ah, deze ken ik wel! Komt van een leuk album, al is dit niet direct een nummer dat me toen is bijgebleven. Ik vind hem wel mooi, maar echt interessant is het zeker niet.
Cijfer: 7.5

#38. Bløf - Spijt Heb Je morgen ...
Ik was verrast bij de intro, die klonk nog best pittig, ook met die elektronische geluidjes. Toch heb ik vrij snel de neiging om het uit te zetten. Mijn ding niet, kan er niks mee.

Week 19:

#27. Kiesza - Hideaway
Ik werd hier eergisteren nog door een huisgenoot van me op geattendeerd. Als een of ander 'fout nummer'. Het deed mij een beetje denken aan Katy B. En problemen heb ik er niet mee, maar ook weer niet meer dan dat. Na een tijdje ben ik er wel klaar mee.

#31. Tiesto feat. Matthew Koma - Wasted
Tiesto? Nee. Kwam deze laatst al tegen op tv. Jezus, wat plat, wat slecht. Wat heeft hij nou weer? Een paar jaar terug leek hij een beetje interessant te willen doen met Jónsi, maar nu weet hij het volgens mij niet zo goed meer. Je zou toch verwacht dat je als muzikant ergens evolueert, maar wat hij laat zien? Dit klinkt niet clichématig, erger dan dit ga je het gewoon bijna niet vinden.
Cijfer: 2

#38. Sigma - Nobody to Love
En deze vind ik stiekem dan wel een beetje leuk. Vocals heb ik niet zo veel mee. Maar een stuk beter te beluisteren dan dat van Tiesto.

Week 21:

Interessante binnenkomer. Ik hou wel van deze sound, een soort iets toegankelijkere versie van Grimes inderdaad. Dat niveau haalt dit nummer niet, maar luistert toch heel fijn weg. Vooral qua sfeerschepping zit het wel goed. Doet me qua sfeer denken aan de druggy nachtroes van Blinded By The Lights van The Streets.

Ik heb helemaal niks met OneRepublic. Valt inderdaad in het rijtje Train, fun. en Maroon 5. Ook dit klinkt echt helemaal nergens naar. Vervelend eentonig, nergens pakkend en onuitstaanbare zang. Bovendien speelt het bij vlagen veel te nadrukkelijk leentjebuur bij Love Lockdown van Kanye.

Gers sloeg met zijn vorige sentimentele single de plank volledig mis. Hier gaat hij tenminste weer voor een pretentieloos popliedje. Nog steeds bar slecht, met name tekstueel weer heel pover. Maar ik hoor liever dit dan Dankbaarheid. Nietszeggend niemendalletje.
Cijfer: 3,5

#36. Dotan - Home
Iets te nadrukkelijk beïnvloed door Bon Iver. Al doet het door de zang af en toe ook aan Junip denken. Mist echter de subtiliteit van die artiesten en met name het samengezongen stuk komt als een makkelijk trucje op mij over. Hoort de afgelopen jaren nou eenmaal in elk folkliedje thuis. Mist echte schoonheid of urgentie om van te genieten. Lauwe 3FM-folk, al is het in die categorie nog wel een van de beter verteerbare. Niet slecht, maar wel saai.

Ik kan dit soort bangers in het algemeen goed hebben. Ik vind dat hele trap-gebeuren sowieso best vermakelijk. Deze komt echter niet echt lekker uit de verf voor mij. Mist gewoon een goede hook, waardoor dit toch een beetje gemiste kans is.

Week 22:

#38. Pharrell Williams feat. Miley Cyrus - Come Get It Bae
Pharrell is natuurlijk een aardige producer (wel een beetje een one-trick pony) en het heeft bij mij wisselend succes. Ik vond Blurred Lines erg fijn, maar Marilyn Monroe en met name Happy vond ik vrij matig. Vind dit nummer dan nog zijn beste single van zijn soloplaat. Frisse, funky productie en wat minder nadrukkelijk hit-gericht dan Happy. Jammer dat de rol van Miley zo klein is, ik heb wel een zwak voor haar stemgeluid.

Jupp. Helaas wel.

Rita Ora nog steeds niet binnen. Het zal toch niet dat 'I Will Never Let You Down' gaat floppen?

NewYorkCityLight schreef:
Rita Ora nog steeds niet binnen. Het zal toch niet dat 'I Will Never Let You Down' gaat floppen?

Is al geflopt. Staat niet meer in de Tip. Is ook niet zo raar: stond niet in de Spotify Top 100 en werd vrijwel weinig tot niet op de radio gedraaid.

Zou jammer zijn inderdaad, prima popliedje.

catdog schreef:
(quote)

Is al geflopt. Staat niet meer in de Tip. Is ook niet zo raar: stond niet in de Spotify Top 100 en werd vrijwel tot niet op de radio gedraaid.
Jammer. Overigens komt hij nog steeds best wel vaak voorbij op MTV.

Ik ken het nummer vanRit Ora geloof ik helemaal niet

Week 22:

#38. Pharrell Williams - Come Get It Bae
Ja beste nummer van het album GIRL, en Pharrell overtreft hiermee nog zijn succeshits van de afgelopen tijd. Met Miley Cyrus kan het altijd twee kanten op gaan in een nummer maar als ze meer de hiphop hoek op zoekt komt ze vrij aardig uit de verf, en dat doet ze dus ook op deze plaat wel netjes. Lekker refreintje, lekker melodietje, prima track.
Cijfer: 8,5

PS: Wel een aanfluiting voor de top 40 dat dit de enige binnenkomer is zeg. 538 moet echt wat aan die playlist gaan doen zodat de top 40 een beetje vlot blijft.

catdog schreef:
(quote)

Is al geflopt. Staat niet meer in de Tip. Is ook niet zo raar: stond niet in de Spotify Top 100 en werd vrijwel weinig tot niet op de radio gedraaid.

Echt onbegrijpelijk. Het nummer bevat zowat alles waar een goed popnummer over moet beschikken. En daarbij is het geschreven en geproduceerd door Calvin Harris die n.b. op dit moment zelf op #1 staat.

Liever voor de 6574 ste keer Happy draaien joh.

Week 22:

Ik hoor er een beetje 'Pass That Dutch' van Missy Elliott in terug. Ik vind dit minder pakkend dan 'Marilyn Monroe' en 'Happy' en ook niet zo leuk eerlijk gezegd. Misschien dat een groeier is maar voor nu toch een nipte voldoende omdat het wel goed geproduceerd is.
Cijfer: 5.5

En gvd nou brengt Katy Perry weer niet 'Walking on Air' uit . 'Legendary Lovers' is haar nieuwste single. Ik wil daar echt iemand van haar platenmaatschappij wat aandoen. 'Walking on Air' is echt de perfecte zomersingle.

Week 22:

#38 Pharrell Williams feat. Miley Cyrus - Come Get It Bae
Dit klinkt best wel funky en zeker niet onaardig, maar helemaal kapot ben ik er niet van. Ik weet eigenlijk niet wat ik aan dit nummer mis, maar wat mij betreft is het nét niet helemaal.

Week 20:

#3. The Common Linnets - Calm After the Storm [RE-ENTRY]
Ik weet niet meer wat ik hier de vorige keer over zei. Volgens mij zat hij in een serie die ik niet heb uitegeschreven. Ik vind het wel okay, maar heel erg onder de indruk ben ik ook niet. Voor Eurovisiestandaarden wel ongelooflijk goed.
Cijfer: 7

#22. Coldplay - A Sky Full of Stars
Ah, dit stuurde een vriend van me laatst al. Dit is zwak. Ik las de naam Avicii al en wilde eigenlijk zeggen dat Coldplay daar niet aan kon tippen, maar hij heeft blijkbaar zelf ook meegewerkt. Nee, niet mijn ding. Snel vergeten. Staat dit op het album, hoop het niet toch?
Cijfer: 3

#26. Michael Jackson feat. Justin Timberlake - Love Never Felt So Good
Xscape is het eerste album van 'MJ' dat ik volledig heb geluisterd, maar daar doet JT niet mee. Ik vind het wel een leuk nummer. Meer ook niet.

#31. Ariana Grande feat. Iggy Azalea - Problem
Deze vind ik wel gaaf. Leuke blazers en beat.
Cijfer: 7.5

Bijna bij!

Week 22

een stuk fletser dan Happy en Marilyn Monroe, inderdaad produktioneel redelijk maar dat ge-hey EN Miley Slettebak helpen mij niet om hier een groeier in te zien

Gast
geplaatst: vandaag om 06:30 uur

geplaatst: vandaag om 06:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.