menu

Muziek / Algemeen / Uitvaart en muziek

zoeken in:
Arbeidsdeskundige
Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)

avatar van esteban
Iets meer dan 5 jaar ben ik gedwongen geweest om hier over na te denken. Enerzijds omdat ik, zonder het te beseffen, op dat moment aan de dood ontsnapt ben. Anderzijds omdat de gevolgen maken dat het snel kan gebeuren in het slechtste geval en ik waarschijnlijk sowieso nooit écht oud zal worden. Veel dieper zal ik daar niet op ingaan, maar het maakt wel dat ik er al eens mee bezig geweest ben.

Vroeger dacht ik, laat ze zelf maar kiezen. Het zijn de achterblijvers die zich goed moeten voelen bij een keuze, zij moeten er door, ik niet meer. Als zij een bepaalde song bij mij passen vinden, mogen ze dat kiezen. Bij mijn ene grootvader hebben wij enerzijds liederen gekozen waarvan we wisten dat hij er iets voor voelde, maar ook nummers waarbij zijn kinderen (mijn ouders, nonkels en tantes) allemaal een zogenaamde flashback naar hun kindertijd met vader zouden krijgen, dat konden we opmaken uit herinneringen die ze met veel plezier bovenhaalden.

Maar er is nog een andere grootvader van 80, waarbij we totaal niet weten wat hij nu precies zou willen. Niet dat het ons niet interesseert, maar het is een weinig open en ietwat verbitterde man, waarmee een rustig gesprek over zo'n onderwerp niet mogelijk is. Geen idee dus wat we bij hem op de begrafenis zou moeten draaien. Het zal ook lastig worden hem te eren met een speech, omdat het allemaal erg moeilijk ligt.

En zo'n last wil ik vermijden voor de mensen rond mij. Daarom ben ik oa. al bezig nummers te verzamelen, voornamelijk instrumentaal. Niet omdat ik die zelf persé wil, maar hoeven ze daarover al minder te stressen op dat moment. En het helpt ook naar een lijst de luisteren die belangrijk was voor de overleden persoon, dat is althans mijn ervaring.

avatar van Jester
Als muziek belangrijk voor je is, en dat zal voor iedereen hier wel gelden, dan is het zeker verstandig hier over na te denken, en de keuze ook kenbaar te maken aan je naasten. Muziek zegt zoveel over iemand.
Een jaar of 8 geleden is een neef van mij overleden, groot fan van Marillion en Fish. Bijzonder om een nummer als Slainte Mhath door een volle kerk te horen schallen.

Afgelopen november is mijn vrouw onverwacht overleden. Omdat ze het zelf niet heeft kunnen zeggen moest ik de muziek uitkiezen. Zij was geen groot muziekliefhebber, maar ik vond het wel mooie ervaring om een lijst samen te stellen die zij mooi zou hebben gevonden, ik vond het zeker geen last. Zo heb ik Jesus To a Child van George Michael uitgekozen omdat zij in haar jongere jaren fan van hem was. Dust in the Wind van Kansas is dan meer mijn keuze, maar ik weet zeker dat ze dat ook goed had gevonden.

avatar van chevy93
Jester schreef:
Bijzonder om een nummer als Slainte Mhath door een volle kerk te horen schallen.
Bijzondere keuze ook. Niet in het minst, omdat het '(op je) goede gezondheid' betekent.

avatar van MarkS73
Vorige week overleed een oom van mij, hij was een liefhebber van het Nederlandse levenslied, iets waar ik heel weinig heb maar om die nummers te horen bij zijn uitvaart met de wetenschap dat ze voor hem en zijn vrouw belangrijk waren dat deed mij wel wat. Hierdoor ging ik ook eens nadenken over wat ik wil laten horen als het zo ver is. Ik heb jaren geleden al eens een mapje op mijn pc gezet maar op een enkel nummer na heb ik eigenlijk nog maar weinig met de muziek die daar in zat. Tijd dus voor een update, stel dat er wat gebeurt zitten ze daar allemaal naar muziek te luisteren waar ik niet meer achter sta.

Bridge Over Troubled Water - Aretha Franklin
The Lights Will Stay On - The Walkabouts
Trees Fall - The Tindersticks
I Cannot Sit Sadly By Your Side - Cowboy Junkies
We Came Along This Road - Nick Cave

Allemaal nummers waar ik toch altijd weer een beetje kippenvel van krijg.

Geen idee of er zoveel muziek gedraaid mag worden maar dan kiezen mijn vriendin en kinderen maar. Alleen Aretha , daar is geen discussie over mogelijk.

Als afsluiter had ik Hey Jude van The Beatles in gedachten en dat iedereen het lalalalalalala gedeelte mee moet zingen.
Het zou best bij mij passen maar ik kan mij zo voorstellen dat mijn nabestaanden dat niet zo zien zitten...

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
MarkS73 schreef:
Als afsluiter had ik Hey Jude van The Beatles in gedachten en dat iedereen het lalalalalalala gedeelte mee moet zingen.
Het zou best bij mij passen maar ik kan mij zo voorstellen dat mijn nabestaanden dat niet zo zien zitten...
Ik heb het lalala-gedeelte iets te vaak in karaoke-, feest- en festivalomgeving meegemaakt om bij het lezen van dit stukje in dit topic een glimlach te kunnen onderdrukken

avatar van ZAP!
Ik kan wel kiezen voor zwaar ontoegankelijke of deprimerende muziek waar ik zo van hou, maar ik zou liever zien dat het een relatief vrolijke boel wordt: Buena Vista Social Club - Buena Vista Social Club (1997), integraal, met koffie, thee, gebak en allerlei lekkers. Ondertussen, de fik erin. See you in the next life, or not.

Dansen mag. En ik zie dat de plaat krap een uurtje duurt, komt mooi uit. Ga nadien maar een leuke wandeling maken of zo.

avatar van nlkink
The Beatles op een uitvaart. Een vriend van mij overleed een aantal jaren geleden aan de gevolgen van leukemie. Eén of twee avonden voor de uitvaart werd ik gebeld door een humanistische uitvaartbegeleider, een wat bedeesd klinkende dame die mij vertelde dat ze met de weduwe aan de keukentafel zat en advies nodig had.
De overledene was net als ik een liefhebber van The Beatles en had ooit eens bij zijn vrouw laten vallen dat hij sowieso het nummer Help! op zijn uitvaart gespeeld wilde hebben. Niet mijn eerste keus dacht ik maar zei tegen de humaniste dat dit paste bij zijn gevoel voor humor. Verder dan dat waren ze niet gekomen en daar er nog minstens twee liedjes tijdens de uitvaart konden worden gespeeld werd mij gevraagd of ik nog iets toepassends wist. Ja, Let It Be misschien? Of Long and Winding Road? Gedragen nummers die een mooi contrast vormen met het up tempo Help!. Ik weet niet meer wat we heen en weer hebben gegooid tot ik ineens de inval In My Life had. Dat vond, en vind ik nog steeds, mijn beste inval van die avond. Ik legde de dames uit waar het liedje over ging en ze gingen akkoord. Het mooiste nog was dat de weduwe naar aanleiding van mijn uitleg zich ineens herinnerde dat mijn vriend altijd tot tranen geroerd was als hij I Feel Like Going Home van The Notting Hillbillies hoorde. Een uitvaart uiteindelijk met Help! en In My Life van The Beatles en I Feel Like Going Home van The Notting Hillbillies. Het kon minder.

avatar van MarkS73
nlkink schreef:
The Beatles op een uitvaart. Een vriend van mij overleed een aantal jaren geleden aan de gevolgen van leukemie. Eén of twee avonden voor de uitvaart werd ik gebeld door een humanistische uitvaartbegeleider, een wat bedeesd klinkende dame die mij vertelde dat ze met de weduwe aan de keukentafel zat en advies nodig had.
De overledene was net als ik een liefhebber van The Beatles en had ooit eens bij zijn vrouw laten vallen dat hij sowieso het nummer Help! op zijn uitvaart gespeeld wilde hebben. Niet mijn eerste keus dacht ik maar zei tegen de humaniste dat dit paste bij zijn gevoel voor humor. Verder dan dat waren ze niet gekomen en daar er nog minstens twee liedjes tijdens de uitvaart konden worden gespeeld werd mij gevraagd of ik nog iets toepassends wist. Ja, Let It Be misschien? Of Long and Winding Road? Gedragen nummers die een mooi contrast vormen met het up tempo Help!. Ik weet niet meer wat we heen en weer hebben gegooid tot ik ineens de inval In My Life had. Dat vond, en vind ik nog steeds, mijn beste inval van die avond. Ik legde de dames uit waar het liedje over ging en gingen akkoord. Het mooiste nog was dat de weduwe naar aanleiding van mijn uitleg zich ineens herinnerde dat mijn vriend altijd tot tranen geroerd was als hij I Feel Like Going Home van The Notting Hillbillies hoorde. Een uitvaart uiteindelijk met Help! en In My Life van The Beatles en I Feel Like Going Home van The Notting Hillbillies. Het kon minder.


Als Beatle fan wilde ik eigenlijk ook een Beatle nummer, In My Life stond eerst ook op mijn lijstje. Alleen luister ik vaak hun muziek met mijn kinderen, ik ben bang dat zij dan voor de rest van hun leven The Beatles met mijn uitvaart gaan associëren. Dat is ook zo'n ding, je kunt je favoriete muziek ook totaal verpesten voor je nabestaanden.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:33 uur

geplaatst: vandaag om 16:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.