MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Deel of verzoek: Post Spotify Playlists/Afspeellijst(en)!

zoeken in:
Bij Damien Jurado - What's New, Tomboy?:

Alice Hyatt is zo ontzettend mooi! Het kampeert deze week helemaal bovenaan onze New Harvest Top 20 van beste nieuwe songs van het moment. Andere songs in de top 20 zijn van o.a. Bill Fay, Sophia, Michael Kiwanuka, Bob Dylan, Shabaka & The Ancestors, Rustin Man, Luke Howard Trio, Bright Eyes en Tom Misch. Neem gerust een kijkje op onderstaande link, wordt elke woensdag ververst. New Harvest Top 20 on Spotify - open.spotify.com

tnf
Voor wie wat donkere, herfstige muziek wil, heb ik wat op m'n account gezet:

- Radio Poko Pokito-compilatie (+1000 nummers)

- Duyster (alles t/m okt 2021) en Poko Pokito-lijst gecombineerd

(De originele versie van de Duyster-lijst, zonder PP-tracks, staat hier. Maar het ligt dus aardig in elkaars verlengde.)

...en verder staat het account vol met jaarlijsten, vanaf 1964. Dat is qua combinatie van genres wat bonter dan dat hierboven, en de nummers zijn gemiddeld wat toegankelijker. Al heeft de ene lijst meer 'cliché-keuzes' dan de andere. Als je er weinig wil, kan je bijvoorbeeld met die van 2017 beginnen. Wil je een meer herkenbaar cq. clichématig totaalplaatje, begin dan bijvoorbeeld met die van 1998.

De favoriet is steeds bovenaan gezet, voor zover het op Spotify staat, en ik überhaupt een favoriet heb (is bij 1972, 2000, 2008 en 2015 meer een gok). Verder staan de lijsten niet op chartvolgorde, al volgen bij sommige de nummer 2 en/of 3 direct na de eerste. Maar zeker niet overal.

ohmusica
De Four Tet hebben een zeer populaire playlist met grappige titel, de lijst wordt alsmaar langer met louter electronica van experimenteel tot pop tot dance.
ʅ͡͡͡͡͡͡͡͡͡͡͡(Ɵ۝༽̨҉҉ノ ̷̨̢̥̅͝ͅ(̸̢⎔/̸̠̜̅̐͊̋̿̐̓\̸̧͔̰̳̦̣̪:̴͓̞̑̌̂̆~(。☉︵ ಠ@)>‍♂ʅ͡͡͡͡͡͡͡͡͡͡͡ - playlist by Four Tet | Spotify - open.spotify.com

Iets bescheidener is een lijst met als titel Air Texture, ik heb niet alles gehoord want was heerlijk om bij in slaap te vallen, want rustgevend. Air Texture dekt wel de lading.
Air-Texture - playlist by Jonathan Hansen | Spotify - open.spotify.com

Ik ben zelf een lijstje met Franstalige pop aan het aanleggen met daarop een aantal nummers die mij zeer aanspreken.
oh la française - playlist by ohmusica | Spotify - open.spotify.com

ohmusica schreef:
De Four Tet hebben een zeer populaire playlist met grappige titel, de lijst wordt alsmaar langer met louter electronica van experimenteel tot pop tot dance.
ʅ͡͡͡͡͡͡͡͡͡͡͡(Ɵ۝༽̨҉҉ノ ̷̨̢̥̅͝ͅ(̸̢⎔/̸̸̧̠̜͔̰̳̦̣̪̅̐͊̋̿̐̓:̴͓̞̑̌̂̆~(。☉︵ ಠ@)>‍♂ʅ͡͡͡͡͡͡͡͡͡͡͡ - playlist by Four Tet | Spotify - open.spotify.com

Iets bescheidener is een lijst met als titel Air Texture, ik heb niet alles gehoord want was heerlijk om bij in slaap te vallen, want rustgevend. Air Texture dekt wel de lading.
Air-Texture - playlist by Jonathan Hansen | Spotify - open.spotify.com

Ik ben zelf een lijstje met Franstalige pop aan het aanleggen met daarop een aantal nummers die mij zeer aanspreken.
oh la française - playlist by ohmusica | Spotify - open.spotify.com

Franstalige pop? Ben je bekend met de band Mickey 3d? Mickey 3D - Wikipedia - en.wikipedia.org
Ik heb voor mezelf ook een soort van Franse lijst samengesteld. Behalve uit Frankrijk ook muziek uit Quebec (Franstalig Canada) en Zwitserland.

Een goede kennis van vroeger heeft een heel fijne Underground Hip Hop playlist met oud en nieuw werk erin gemaakt.
UNDERGROUND HIP HOP - playlist by Eric Gijsberts | Spotify - open.spotify.com

ohmusica
Twee zeer fraaie lijstjes, het een van het Portico Quartet, het andere van Hania Rani deze gasten werken ook wel gezamenlijk aan een project
Zit in de hoek van electronic/minimal/ambient/neo-klassiek.

Widescreen Listening - playlist by Portico Quartet | Spotify - open.spotify.com

Life is a film - playlist by Hania Raniszewska | Spotify - open.spotify.com

Verveelde me en heb eens met wat suggesties en eigen toevoegingen een playlist gemaakt:
Hip Hop storytelling Playlist

ohmusica
Dit is ook zo iets opmerkelijks we horen coffee-bar jazz met geluiden van regen en onweer, een uurtje, een podcast. Er zit wel een hinderlijke gap in, het is een loop van telkens hetzelfde stukje.

Het valt onder de ASMR, een vorm van relaxation.

" Autonomous sensory meridian response (ASMR) describes the deep relaxation and pleasant scalp tingling. some people feel in response to quiet sounds such as whispering, or quiet sounds combined with gentle movements and personal attention."

Als je dan een robot als metgezel in huis neemt, speel je voor je robot deze geluiden af, het geeft een vorm van geruststelling en nabijheid.

https://open.spotify.com/episode/58XX4J3zJXK1xw9cFTqgpD?si=R9v_fgXbRhG8S17qj8COYA

ohmusica
Nachtleven muziek:

Uitgebreide lijst (teller staat nu op 368) met fraaie muziek uit de TV-serie 'Nachtdieren' waar Raven van Dorst door de nacht struint op zoek naar het nachtleven. De lijst is behoorlijk populair zo te zien: 22000+ vind-ik-leuks.

https://open.spotify.com/playlist/1tbRnbQF00Zj2v7wrZ3MLC?si=9db18e8957fb465d

''It is with heavy hearts we announce that early this morning, May 30, 2019, Leon Redbone crossed the delta for that beautiful shore at the age of 127. He departed our world with his guitar, his trusty companion Rover, and a simple tip of his hat''

https://open.spotify.com/playlist/2xibKbfeV5OElDC8Jom1oX?si=7ff9025073ae463d

''Welcome to the Blues in the traditional way. From the delta to the city. From the past to the present. Including all major artists and blues standards. Shuffle play is recommended. Cover: Robert Johnson''

https://open.spotify.com/playlist/4s4M6Xo95OFvcHsWbVFhFk?si=ee421f94f2594311

Ik houd voor dit jaar een playlist bij aan nieuwe Hip Hop-releases (2023) die mij enigszins bevallen... Ik plaats de hele albums. Ik streef er na om 10 projecten per week te plaatsen, maar sommige zijn niet beschikbaar en niet elke week is kwalitatief even sterk. Of ik heb me er in vergist. Suggesties in mijn DM's zijn welkom.

2023 Best Hip Hop albums

panjoe (moderator)
Ik heb nog wel een leuke afspeellijst om te delen!

In augustus 2017 heb ik een playlist aangemaakt om op de borrel van de bruiloft van mijn beste vriend af te spelen. De bedoeling was een balans te vinden tussen kwaliteit en 'easy listening', dus toegankelijke muziek die niet te veel afleid als hij op de achtergrond opstaat: met name pop, soul, funk, downtempo, jazz, en hip hop, en van alles tussen die genres in.

Sinds eind 2018, toen ik de playlist weer eens terugzag, ben ik deze consequent blijven updaten, waardoor er inmiddels meer dan 400 nummers in staan. Het is nog steeds mijn to-go lijst om af te spelen op verjaardagen, bij barbecues, of bij het doen van het huishouden. Ik hoor ook nog vaak van vrienden en familie dat ze dit gebruiken als standaard afspeellijst voor zulke situaties; zo zet mijn partner hem ook geregeld op in het restaurant waar ze werkt.

De playlist is dus niet alleen gebaseerd op de easylisteningfactor, want ik cureer hem ook op basis van kwaliteit, wat wil zeggen, mijn eigen subjectieve concept van kwaliteit. Er staan alleen maar nummers op die ik ook heel tof vind - niet gek ook dat een groot deel van de shortlist voor mijn aankomende top 100 in deze afspeellijst terug te vinden is...

Dus als dit je wat lijkt, check hem vooral op Spotify: Borrelnootjes

tnf
Die je gelinkt hebt is níet die met de +400 nummers, maar een kleiner deel 2. Dit lijkt me de juiste link. Ik denk dat ik ze voor mezelf lekker ga samenvoegen in één lijst.

Misschien staat er in de 'Fip' en 'Dark'-lijsten op m'n eigen Spotify ook nog wat voor je. Hoewel niet alles daar even geschikt is als achtergrondmuziek. De 'Fip'-lijsten (dit is een van de drie) klinken gemiddeld wel iets zachter dan die andere.

Aan de commerciële kant zijn de 'From 9 to 5'-lijsten (cq Arbeidsvitaminen-stijl) eventueel bruikbaar voor visite.

Lijsten 01 t/m 16 (waar die hierboven ook tussen staan) worden btw keurig bijgewerkt, als er iets gevonden/herontdekt wordt wat ergens in die lijsten een plek verdient. De hogere nummers zijn favorieten van weleer en staan vast.

panjoe (moderator)
tnf schreef:
Die je gelinkt hebt is níet die met de +400 nummers, maar een kleiner deel 2.

My bad, scherp opgemerkt! Die deel 2 heb ik net aangemaakt door 'Vergelijkbare playlist creëren' aan te klikken, ik was benieuwd waar hij dan mee zou komen. Aangepast in de post.

Ik ga jouw lijsten spoedig eens doorkijken, goeie kans dat ik er nog genoeg nieuwe muziek in vind die ook in mijn playlist past. Ik ben altijd schaamteloos geweest in het jatten van goede playlists die ik vind, zoals de "Khruangbin Vibes" mixjes op YouTube of HNNY's "Music for Listening" serie.

panjoe schreef:

In augustus 2017 heb ik een playlist aangemaakt om op de borrel van de bruiloft van mijn beste vriend af te spelen. De bedoeling was een balans te vinden tussen kwaliteit en 'easy listening', dus toegankelijke muziek die niet te veel afleid als hij op de achtergrond opstaat: met name pop, soul, funk, downtempo, jazz, en hip hop, en van alles tussen die genres in.

Leuke playlist. Zelf ook een vergelijkbare playlist aangemaakt waarin ik heel wat vergelijkende nummers zie terugkomen. bij mij noemt die niet Brorrelnootjes, maar Volluk (Limburgs voor volk (visite)) .

Ik merk overigens ook dat de zuiderse geïnspireerde easy-listening playlist het bij mijn gasten ook goed doet, zeker in de zomer :-d

tnf
Misschien is hier nog wat te halen.

Een nogal algemene lijst maar wel met de nodige gitaarnummers, door 1000 verschillende mensen gevuld.

Lijst

In de lijst van ene Bryce zit ook weleens wat leuks:

Lijst

panjoe schreef:

Sinds eind 2018, toen ik de playlist weer eens terugzag, ben ik deze consequent blijven updaten, waardoor er inmiddels meer dan 400 nummers in staan. Het is nog steeds mijn to-go lijst om af te spelen op verjaardagen, bij barbecues, of bij het doen van het huishouden. Ik hoor ook nog vaak van vrienden en familie dat ze dit gebruiken als standaard afspeellijst voor zulke situaties; zo zet mijn partner hem ook geregeld op in het restaurant waar ze werkt.

De playlist is dus niet alleen gebaseerd op de easylisteningfactor, want ik cureer hem ook op basis van kwaliteit, wat wil zeggen, mijn eigen subjectieve concept van kwaliteit. Er staan alleen maar nummers op die ik ook heel tof vind - niet gek ook dat een groot deel van de shortlist voor mijn aankomende top 100 in deze afspeellijst terug te vinden is...

Ziet er goed uit! Ik heb hem opgeslagen.

Kwam mooie verzameling tegen van composities waarin de piano een belangrijke rol speelt samengesteld door de Duitse producer Kai Schumacher. Allerlei genres passeren de revu, van modern tot klassiek.

playlist spotify ‘the piano is my life’

Four Tet, Kieran Hebden, (composer, producer, dj) houdt sinds een aantal jaren een erg populaire playlist bij met een mix aan stijlen, van jazz, krautrock, electronic, folk, ambient, pop tot hip hop).
Levert altijd wel weer een verrassing (of irritatie) op, met een keuze uit meer dan 160 uur aan muziek.

playlist spotify ⏩️⏩️⏩️

De lijst ‘Sántántango’ is van iemand (onder naam Israfil) die onder de indruk was van een film in dit geval een 7+ uurs, van filmmaker Béla Tarr. Het resultaat: Ik citeer de bijsluiter: ‘dark, depressive, cold, ominous, dense, atmospheric, ambient, post-rock, drone, atmospheric black metal, etc.’ Het afspelen duurt wat korter dan de film.

playlist spotify

tnf
Weten mensen nog Spotify-lijsten met boeiende 00's-muziek? Voor mezelf kan ik ze iig moeilijk vinden.

Een nadeel is dat er van toen nauwelijks nog playlist-resten online staan. Niet op Spotify, want dat was er nog niet, en ook weinig elders.

Niet gewild:
- Te gekunsteld overkomende muziek. Ting Tings, de solo-Gwen Stefani, Lady Gaga en types die hieraan doen denken.
- 'Big room'-edm.
- Veel electroclash ligt moeilijk.

panjoe schreef:

Ik heb ook een dergelijke playlist. Staat alleen niet op Spotify.

Op Spotify staan een aantal afspeellijsten van SRF2 Kultur (Zwitserse radio) die ik wel kan aanbevelen, o.a. de afleveringen van Klangfenster (te vergelijken met het vroegere Vrije Geluiden)

spotify srf2 kultur

Deze twee ook op Tidal gezet:

Valerio Benz (SRF2) on TIDAL || Klangfenster by Sara Trauffer (SRF2) on TIDAL

tnf
M'n huidige favoriete nummers van 2010 t/m 2023.

Deels kort na de release al ontdekt, deels (sterk) verlaat.

Genres: divers. Zowel gitaren, electronica als zwarte muziek. Wel weinig autotune-pop en zo.

De inmiddels behoorlijk uit de kluiten gewassen (en populaire) afspeellijst van Four Tet (Kieren Hebden) met 2000+ nummers /uit deze gevarieerde lijst valt altijd wel wat uit te halen / geeft inzicht in inspiratiebronnen / is ook maar gewoon een muziekliefhebber, en niet zo'n beetje ook:

Four Tet Spotify

tnf
Hij houdt iig van gekke tekentjes.

Smaakvol muzieklijstje van Canadese muziekmaker C.Diab (onlangs met nieuw album zie MM) met (klassieke) folk, moderne jazz, electronic en ambient.

Hower Diab - playlist on TIDAL

Hower Diab - lijstje Spotify

Gast
geplaatst: vandaag om 23:17 uur

geplaatst: vandaag om 23:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.