MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nederlandse muziekcultuur?

zoeken in:
zZz, Kong, Danny Vera, Daily Bread, Moss, Navarone, 99zero, The Gentle Storm, The Mysterons, My Baby

Niet allemaal heel erg ruig, maar rockt wel.

E-Clect-Eddy schreef:
zZz, Kong, Danny Vera, Daily Bread, Moss, Navarone, 99zero, The Gentle Storm, The Mysterons, My Baby

Niet allemaal heel erg ruig, maar rockt wel.

Het oproer is in NL niet meer wat het geweest is - ik geef het je te doen jong te zijn en aan je gerief te komen mbv Moss, Alamo Race Track of Danny Vera.

(overigens zeg ik daarmee niet dat het - zeker Danny Vera niet - matige musici zijn).

Mjuman schreef:
(quote)

Het oproer is in NL niet meer wat het geweest is - ik geef het je te doen jong te zijn en aan je gerief te komen mbv Moss, Alamo Race Track of Danny Vera.

(overigens zeg ik daarmee niet dat het - zeker Danny Vera niet - matige musici zijn).

zZz + traumhelikopter konden er wat van in De School (te Amsterdam) 2 weken terug en daar kwam zowel jong als alternatief op af. Ook The Mysterons gezien in De Brakke Grond en die konden in bepaalde nummers er flink tegenaan gaan! Vind ze allemaal een bak talent hebben, uiteindelijk gaat het erom of je je publiek kunt entertainen en niet iedereen hoeft muzikaal talent te hebben om dat te kunnen.

Danny Vera hoop ik deze week voor het eerst te zien, zijn laatste EP staat als een huis, al zit het wel in een rustig vaarwater.

Wat andere namen die live erg goed uit de verf komen, sommige net nieuw en andere een paar jaartjes bezig

Pauw, Dewolff, St. Tropez, Birth of Joy, The Brahms, The Deaf, Casa de la Muerte, Bewilder , Son Mieux en natuurlijk John Coffey

E-Clect-Eddy schreef:
(quote)

zZz + traumhelikopter konden er wat van in De School (te Amsterdam) 2 weken terug en daar kwam zowel jong als alternatief op af. Ook The Mysterons gezien in De Brakke Grond en die konden in bepaalde nummers er flink tegenaan gaan! Vind ze allemaal een bak talent hebben, uiteindelijk gaat het erom of je je publiek kunt entertainen en niet iedereen hoeft muzikaal talent te hebben om dat te kunnen.

Danny Vera hoop ik deze week voor het eerst te zien, zijn laatste EP staat als een huis, al zit het wel in een rustig vaarwater.

Mijn reactie was niet bedoeld als "vroeger was alles beter (ruiger)" , maar had betrekking op karakter en gehalte van het soort bandjes, veel tam gedoe (Alamo Race Track).

In aansluiting op wat je zegt: zZz en traumhelikopter stonden al op mijn "te tsjekken"-lijstje. Het is met de komst van het nieuwe grote Tivoli wel opletten waar je wat kunt zien in Utrecht

Het tegendeel (van vroeger was alles beter) lijkt te gelden : wat mij in de huidige Nederlandse muziekcultuur opvalt, is de diversiteit - en dan denk ik niet aan alleen 'your local alt indie band'. Aan de ene kant heb je bands/artiesten als Aafke Romeijn, Eefje (wat je van hen ook mag vinden), verderop zitten Fridolijn, Mevrouw Tamara, Lavinia Meijer; daarnaast heb je Martyn (ok werkend in de UK), Steffi (veelal actief in D), Weval (eveneens op een Duits label) en lokale Utrechtse grootheden David Douglas en de rockband waarvan ik even de naam kwijt ben (net als John Coffey blijft het rock hè ). En dan is het wachten nog op wat er verdere uit Kytopia voortkomt. Ik vond Pete Philly & Perquisite erg aardig, Typhoon vind ik fijn,, Stropstrikkers ook ok en New Wave heb ik nog niet gestjekt

Laat 1000 muziekbloemen bloeien zou ik zeggen

Dat vind ik eigenlijk het enige jammere van het niet wonen in Rotterdam, Amsterdam of Utrecht dat ik niet gewoon op het fietsje zo maar op een avond ergens een talentvol bandje kan gaan checken. Doodzonde dat de mooie stad Delft niet meer een mooi poppodium heeft voor zeg maar 300 bezoekers. Er zijn inmiddels wel een heleboel erg mooie initiatieven (Live op Jan's dienblad bv waarbij op wisselende locaties eens/twee keer per maand concerten worden gegeven van upcoming artiesten http://www.liveopjansdienblad.nl/ ) maar als Delft in plaats van constant opengebroken wegen door heel de stad wegens veranderingen/aanpassingen ook eens wat subsidie in muziek (en dan niet de taptoe...) zou stoppen zou dat erg fijn zijn. Een stad met zo'n historie en zoveel studenten kan niet zonder.

Vanuit Delft ben je toch zo in Rotterdam (Annabel, Rotown)? Al is het inderdaad nóg beter als er daar zelf een podium is natuurlijk. Wat dat betreft heeft Leiden het met de Gebr. de Nobel (op 200 meter van waar ik woon) wel goed voor elkaar.

Ik moet natuurlijk eerst nog naar Delft en dat is ca. 20 minuutjes fietsen en dan zit je bij het station (dus midden in Delft), het zou voor mij toch een stuk makkelijker zijn dat ik dan mijn fiets tegen een gevel kan plaatsen en naar binnen kan gaan en mocht het niets zijn weer om te draaien. IPV nog met de trein naar R'dam (en terug) te moeten.

Maar goed het is op zich een optie waar ik te weinig gebruik van maak.

Met je eens Mjuman. Ik heb de Nederlandse muziek een tijd lang weinig aan gevonden op een paar uitzonderingen na, maar ben vorig jaar aan een herontdekking begonnen. Dus hobbel hier en daar flink ver achter de meute zoals De Staat.

Ben nog altijd heel blij dat ik als student gekozen heb om naar Amsterdam te verhuizen, variëteit en hoeveelheid aanbod entertainment is enorm en spring op de fiets en je bent er, weinig onkosten voor reizen.

Van deze act LUH - I&I op Spotify, (Lost Under Heaven - al dan niet met punt achter de naam LUH. of LUH) weet ik niet zeker of ze nu wel of niet een Nederlandse connectie hebben

De zangeres lijkt een Nederlandse naam te hebben en dito accent. Maar hij klinkt heel geïnspireerd door Greg Dulli, ben zeer gecharmeerd van dit nummer. Hun eerste optreden zal binnenkort in De School Amsterdam plaatsvinden maar verder geen idee of er snel een album aan komt.

MNE heeft het in elk geval tot single van de dag gebombardeerd.

buizen
Bij echt Nederlandstalige muziek (pop, kleinkunst, soms een ruige band die in de moerstaal zingt) vind ik de teksten toch wel belangrijk hoor.
Ede Staal en Cornelis Vreeswijk behoren tot de absolute favorieten.

Omdat we onder de sterren staan
En wij elkander wel mogen
Kus ik je lippen onder de maan
En kijk je diep in je ogen

Wat is de liefde Marjolein
Is het een oorlog in het klein
Kan men elkander vermoorden
Zonder geweer, maar met woorden

R.I.P. Cornelis Vreeswijk

Gast
geplaatst: vandaag om 06:25 uur

geplaatst: vandaag om 06:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.