MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nederlandse muziekcultuur?

zoeken in:
Misterfool
Misschien een vraag die gelijk mijn gebrekkige kennis op dit gebied ten toon spreidt, maar desondanks een vraag die mij best interessant lijkt. Veel landen lijken een eigen soort muziekstijl te hebben. Zo hoor ik wel eens dat muziek Braziliaanse of indiaanse invloeden heeft en zo luister ik de laatste tijd veel naar Engelse folk(Fairport convention). Nou vraag ik me af: Wat nou muziek is dat echt typisch Nederlands(+ de rest benelux) is . Heeft Nederland bijvoorbeeld iets van traditionele folk etc.

Het eerste wat bij mij op komt is Volendamse Smartlappen etc, maar aangezien ik daar niet zo van hou, hoop ik dat er iets beters in de onderkant van het vat zit. Kleinkunst komt ook in mij op, wat me al een heel stuk beter bevalt.

Death metal natuurlijk. Niet zozeer uitgevonden maar wel een hele eigen scene.

Misterfool
Ok, dat is obest wel gaaf. Ben dan wel benieuwd waar de Nederlandse Death Metal zich dan mee onderscheid van de andere death metal?

Ik weet dat Space-metal(Ayreon) en Gothic Metal(The Gathering) ook subgenres zijn waar Nederlandse bands een vormende rol gespeeld hebben.

Bands als Thanatos en Asphyx waren al vroeg in de jaren 80 actief met een vrij conservatieve, doch smerige stijl. Moeilijk om in woorden te vatten. Maar ik denk dat het gematigde van de bekende Zweedse en de Amerikaanse stijl voor de relatieve doorbraak van het genre zorgden. De Nederlanders bleven desondanks heel stug hun eigen gevoel volgen. Zeer gewaardeerd wereldwijd maar wel erg underground.

de gothic metal is inderdaad praktisch in Nederland groot geworden als het er al niet uitgevonden is. The Gathering deed het al voordat Paradise Lost ook maar een noot van Gothic bedacht had.

Allerlei soorten dance. Gabber, hardstyle, trance, de zogenaamde 'sneakersound' o.i.d. van Laidback Luke, Partysquad, Afrojack, etc., en de big room (Martin Garrix, Hardwell, Quintino).

Allemaal typisch Nederlandse genres, waarin Nederlanders toonaangevend zijn geweest.

Dat is bij nader inzien het meest duidelijke voorbeeld inderdaad.

Trance was eerder in Duitsland maar vooral gabber en die andere dancestijlen zijn wel typisch Nederlands inderdaad.

Ik denk dat ook cross-over acts zoals Junkie XL (in het begin), Urban Dance Squad, League of XO Gentlemen genoemd mogen worden - vanaf eind jaren 80/begin jaren 90 was dit echt vrij bijzonder.

UDS: echt een top-act.

De gabberhouse is inderdaad echt een typisch Nederlands verschijnsel (herinner je je deze nog: Rotterdam Termination Source - Poing - YouTube), dat internationaal aansloeg in de clubs. Verder schijnt 2 Unlimited de best verkopende internationale house-act ooit geweest te zijn, dus ja, op dit gebied zijn 'we' zeker toonaangevend geweest.
In de DJ-cultuur spreekt Nederland ook een woordje mee: DJ's als Tiesto en Armin van Buuren behoren al jaren tot de bekendste DJ's ter wereld en zijn ook een paar keer tot 'worlds best DJ' uitgeroepen.

Als je kijkt naar Nederlandse acts die hoog scoren of hebben gescoord in het buitenland, moet je naast 2 Unlimited met name denken aan Golden Earring en Focus. Die waren internationaal vrij bekend in de jaren zeventig, tot in Amerika toe, waar ze ook een paar keer hoog in de hitlijsten hebben gestaan. Gitarist Jan Akkerman van Focus heeft wel eens de poll van 'beste gitarist ter wereld' gewonnen in, ik meen, het Engelse tijdschrift Melody Maker. Maar die successen zijn natuurlijk gebaseerd op wat vooral Engelse en Amerikaanse bands al eerder deden. Dus ik denk niet dan je dat typerend voor de NL muziekcultuur mag noemen.

De zogeheten kleinkunst heeft mooie Nederlandstalige liedjes opgeleverd, maar dat waren toch ook vrij vaak vertalingen, met name van Franse chansons. Die zou ik toch niet als voorbeelden van een typisch Nederlandse muziekcultuur willen beschouwen.

Echt kenmerkend voor Nederland zijn helaas vooral de piraten- en levensliederen van het soort Andre Hazes en erger. Die muziek brengt hier te lande hele volksstammen in beweging, zie de begrafenis van Andre Hazes.

2 Unlimited zaten gewoon twee Belgen achter, weet niet in hoeverre we die nu als echt Nederlandse muziekcultuur kunnen claimen .

Bovendien vind ik 2 Unlimited niet per se toonaangevend of typisch Nederlands klinken. Dat soort eurohouse kwam uit heel Europa wel.

Casartelli (moderator)
Meer een one-of-a-kind dan een complete stroming, maar de Nits vind ik toch ook wel tamelijk Nederlands.

Echt?

Nits is Europees, ik hoor daar niets typisch Nederlands in behoudens wat teksten maar er gaan eer minimaal net zo veel over Duitsland, Finland e.d.

The Cats dat is toch wel Nederlandse truttigheid den top.

Arrie schreef:
Bovendien vind ik 2 Unlimited niet per se toonaangevend of typisch Nederlands klinken. Dat soort eurohouse kwam uit heel Europa wel.
Met Eurohouse/Eurodance spraken we wel een woordje mee in Europa en dat kan je van vrijwel alle andere muzikale stromingen niet zeggen. 2 Unlimited, Vengaboys, Twenty 4 Seven, T-Spoon, 2 Brothers en Alice Deejay hadden toch veel succes over de grens.

Tegenwoordig zijn het natuurlijk de Nederlandse DJ's die furore maken maar of daar veel Nederlands cultureel erfgoed in verweven zit vraag ik me af

Cured
Normaal ! 40 jaar cultuur uit Nederland !

Misterfool
Cured schreef:
Normaal ! !

Op zich niet zo heel gek gedacht, aangezien muziek in dialect sowieso duidelijk de identiteit van de landstreek met zich mee brengt. In dit verband is Daniël Lohues ook de moeite van het vermelden waard denk ik zo.

Edit: Mischien weten Sietse, The Scientist sxesven of er mischien typisch Nederlandse ontwikkelingen zijn in de Avant-garde/Noise/Jazz- hoek waar wij simpele stervelingen( ) niet gelijk aan denken.

vigil schreef:
(quote)

Tegenwoordig zijn het natuurlijk de Nederlandse DJ's die furore maken maar of daar veel Nederlands cultureel erfgoed in verweven zit vraag ik me af

Waarom vraag je je dat af?

Spinnin' Records is een Nederlands dancelabel, met veel Nederlandse artiesten, en momenteel één van de meest toonaangevende en populaire labels in de commerciële dancemuziek. Wereldwijd.

Arrie schreef:
(quote)
Waarom vraag je je dat af? Spinnin' Records is een Nederlands dancelabel, met veel Nederlandse artiesten, en momenteel één van de meest toonaangevende en populaire labels in de commerciële dancemuziek. Wereldwijd.

Dat klopt als een bus maar de vraag was (en mijn opmerking ook) of dit dan te maken heeft met de typische Nederlandse muziekcultuur. Dat denk ik niet. Het is toch niet zo dat de Nederlandse DJ's die bekend zijn in het buitenland een specifieke "Nederlandse" manier van draaien hebben of enkel maar Nederlandse platen draaien en op die manier de Nederlandse cultuur hoog houden?

vigil schreef:
(quote)

Dat klopt als een bus maar de vraag was (en mijn opmerking ook) of dit dan te maken heeft met de typische Nederlandse muziekcultuur. Dat denk ik niet. Het is toch niet zo dat de Nederlandse DJ's die bekend zijn in het buitenland een specifieke "Nederlandse" manier van draaien hebben of enkel maar Nederlandse platen draaien en op die manier de Nederlandse cultuur hoog houden?

Nee, maar de stijlen zijn hier wel grotendeels ontstaan en groot geworden, en daarmee kan je het qua muziekstijl wel typisch Nederlands noemen.

Misterfool schreef:
Edit: Mischien weten Sietse, The Scientist sxesven of er mischien typisch Nederlandse ontwikkelingen zijn in de Avant-garde/Noise/Jazz- hoek waar wij simpele stervelingen( ) niet gelijk aan denken.
Sta me toe voor te piepen: interessante 2015-release Various - The New Wave Of Dutch Heavy Jazz (CD) at Discogs

Misterfool
Ah, dat is best wel gaaf . Zou ik maar zo eens kunnen aanschaffen!

Den Haag had een hele tijd een electroscene met Legowelt, I-F en het label Bunker. Typische sound was dat wel, italo met electro. Zijn ze wereldwijd wel mee bekend geworden.

I-F - Space Invaders Are Sm...

Nederland heeft decennia lang een grote cabarettraditie dat typisch Nederlands is: Wim Sonneveld, Toon Hermans, Wim Kan, Dorus, Freek De Jonge ... en ook kleinkunstzangers als Boudewijn De Groot, Ramses Shaffy, Jules de Corte en de zopas overleden Dimitri Van Toren hun je tot de traditionele Nederlandse muziekcultuur rekenen. Verder ook de palingpop, afkomstig uit Volendam (The Cats). Gabber werd hier ook vernoemd, was (gelukkig) een kortstondige hype.
2 Unlimited is (wat GrafGrantz zegt) een creatie van 2 Belgische producers en een antwoord op de opkomende eurohouse waarvan KLF en The Shamen de pioniers zijn en Snap! de eerste (succesvolle) band uit het Europese vastenland.

LucM schreef:
Gabber werd hier ook vernoemd, was (gelukkig) een kortstondige hype.

Gabber is er nog steeds hoor, al noemen ze het nu hardcore. Zeker geen kortstondige hype, al is de typische gabberkleding wel verdwenen, maar de muziek en de feesten zijn er nog steeds. Een festival als Defqon trekt zelfs 50.000 bezoekers.

trebremmit schreef:
Den Haag had een hele tijd een electroscene met Legowelt, I-F en het label Bunker. Typische sound was dat wel, italo met electro. Zijn ze wereldwijd wel mee bekend geworden.

I-F - Space Invaders Are Sm...

De Haag en Rotterdam zal je bedoelen

Met Bunker, Clone en Viewlexx als belangrijkste labels

Rotterdam ook? Wist ik niet, nooit zo heel erg in verdiept, weet alleen dat ze erg lekkere muziek maken.

Zo heeft Groningen een drum n bass scene met Noisia als bekendste voorbeeld, weet alleen niet of dat daar nog steeds zo leeft.

Nederland heeft al decennialang de meest belabberde muziekcultuur ooit! De bevreesde house ellende uit de jaren 90 is daar al een bewijs van, en het is sindsdien niet beter geworden.

Sietse
Een echt unieke sound is er niet echt meer in Nederland, in ieder geval niet een die in het buitenland hoge ogen gooit (de Paling sound is al voorbij gekomen en Gabber, maar beide zijn zo oud als het kindje Jezus). Echter stellen dat de Nederlandse muziekcultuur belabberd is vind ik dan wel weer erg ver gaan.

Als je veel in de Nederlandse Indie rock scene en dieper de underground gaat wroeten kom je gewoon erg veel echt goede acts tegen die niet onderdoen voor hun niet-Nederlandse (lees: Engelse / Amerikaanse / Duitse) collega's.
Het probleem is alleen dat we in Nederland er niet zoveel aandacht aanbesteden, getuige een topic als deze (en het nogal ondergeschoven kindje dat het altijd op Underground Festivals is).

om gewoon eens wat namen te droppen die direct in me opkomen.
Op gitaarbandjes en alternatieve popmuziek
Space Siren, Those Foreign Kids, Nouveau Velo, Lost Bear, Tijger Salto, Blue Crime, Fetter, Waiver, Distel, The Ex, At The Close Of Every Day, Zea, The Fire Harvest, Mannheim.

Singer/Songwriter/Folk/Alt.Country
I Am Oak, Homemade Empire, The Black Atlantic, Broeder Dieleman, Microwolf, R. DeSelby, Seamus Cater.

Meer experimenteel (improv, free jazz, outsiders, weird)
Dead Neanderthals, Cactus Truck, Dagora, Danielle Liebeskind, Donné & Desiree, Albatre, The Lock, Ti Femme, Hadewych (++). Rooie Waas, Arvind Ganga, City Hands, The Julie Mittens, Bismuth.

(Black) Metal / Punk / Hardcore etc.
Galg, Nihill, Gu:ll, Slakkengang, Qualm, Landverraad, Terzij de Horde, Black Decades.

Electronisch "dansbaar"
Funckarma, Rude 66, Unit Moebius, Von Nohrfeldt, Noodlebar (en alles wat daar bij hoort), Hunter Complex, Hydrus, Microseq, Tapage, Filosofische Stilte, De Tuinen, Hoek, Klankman, Drug Culture, Martijn Comes, Core Shift, Eigenheimer, Frietboer, Weerthof

Electronisch "abstract / drone / ambient / field-recordings / electro-akoestisch / noise"
Orphax (duh), Zeno van den Broek, Microseq (alweer), Norn, Tapage & Espoir, Frans de Waard, Thu20, Svartvit, Staplerfahrer, Hexeneiche, Matto Frank, Coen Oscar Polack, Machinefabriek, Wouter van Veldhoven, Thomas Ankersmit, ATSWDYNH (A Thousand Squeeks Will Do You No Harm), Martijn Comes, Roel Meelkop, Jos Smolders, Heartsnatcher, Christian Galarreta & Janneke van der Putten, DNMF, Jaap Blonk, Michel Banabila

En zo kan ik nog wel ff doorgaan (vooral in die laatste categorie omdat ik daar zelf ook heel actief in ben).
Iedereen die dus zegt dat er niet echt een goede scene is in Nederland moet echt zijn/haar kop uit het zand trekken en zich echt eens wat beter oriënteren.

Om meer over de Nederlandse muziekscene te lezen (en dan vooral de indie rock/pop hoek) kan ik de website van Luifabriek tippen. Daar schrijven een aantal mensen (waaronder mijn broer), op zeer onregelmatig tempo, over de Nederlandse muziekscene.
Luifabriek - We'll scratch where it hurts

Sietse
GrafGantz schreef:
(quote)

De Haag en Rotterdam zal je bedoelen

Met Bunker, Clone en Viewlexx als belangrijkste labels

Hij zei het eigenlijk goed hoor. Bunker is een label uit Den Haag, nog steeds

Maar Clone is Rotterdam inderdaad, maar wat mij betreft toch de minder interessante als je kijkt naar de typische Nederlandse Electro sound. Dat is vooral het Bunker geluid. Echter wel een "landmark" in de Internationale electro scene.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:15 uur

geplaatst: vandaag om 20:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.