Muziek / Algemeen / Nederlandse muziekcultuur?
zoeken in:
0
Sietse
geplaatst: 23 mei 2015, 17:55 uur
Dat zei je ook niet, maar trebremmit heeft het over de specifieke Bunker sound die wereldwijd bekend is geworden.
Niet over het geluid van Clone wat niet een typische Nederlandse sound is, want een internationaal label met zeker zoveel Internationale als Nederlandse artiesten.
Niet over het geluid van Clone wat niet een typische Nederlandse sound is, want een internationaal label met zeker zoveel Internationale als Nederlandse artiesten.
0
Sietse
geplaatst: 23 mei 2015, 18:04 uur
En ter aanvulling op mijn eerdere uitgebreide reactie nu ook ingaande op de eigenlijke vraag van Misterfool. De traditionele "volksmuziek" uit Nederland die met name nog bekendheid heeft zijn de Zeemansliederen en de volksliederen die nu vooral bekend zijn als kinderliedjes. En de volkslieden zijn dan eigenlijk erg beïnvloed door het buitenland.
En als je dat nog wilt horen kom je eigenlijk al erg snel terecht bij shit zoals Rapalje die ook andere West-Europese volksliederen zingen (Brits, Iers, Schots) en ook bij lopen alsof ze ergens in de Middeleeuwen zijn blijven hangen. Groot favoriet voor veel LARP'ers heb ik het idee.
En als je dat nog wilt horen kom je eigenlijk al erg snel terecht bij shit zoals Rapalje die ook andere West-Europese volksliederen zingen (Brits, Iers, Schots) en ook bij lopen alsof ze ergens in de Middeleeuwen zijn blijven hangen. Groot favoriet voor veel LARP'ers heb ik het idee.
0
Sietse
geplaatst: 26 mei 2015, 23:53 uur
toch jammer dat het topic nu blijkbaar dood is zonder dat er enige opvolging komt van mijn zeer uitgebreide mail met tips.
0
Misterfool
geplaatst: 26 mei 2015, 23:54 uur
Ik zit nu in een tentamenperiode, vandaar dat ik niet helemaal de tijd heb om een (uitgebreide) reactie te geven. maar de tips worden zeker gewaardeerd
. Met name The Ex is een band die mijn interesse wel wekt.
. Met name The Ex is een band die mijn interesse wel wekt.
0
geplaatst: 26 mei 2015, 23:59 uur
Prachtige post, Sietse - iedereen werd er stil van
Daar ga ik veel van uitzoeken.
Bij folk zou nog Plan Kruutntoone mogen staan (en De Kift natuurlijk, maar die zijn niet underground, mocht dat de eis zijn geweest).
Daar ga ik veel van uitzoeken.Bij folk zou nog Plan Kruutntoone mogen staan (en De Kift natuurlijk, maar die zijn niet underground, mocht dat de eis zijn geweest).
0
geplaatst: 27 mei 2015, 00:33 uur
Sietse schreef:
toch jammer dat het topic nu blijkbaar dood is zonder dat er enige opvolging komt van mijn zeer uitgebreide mail met tips.
Ik had het in mijn eerdere post meer over de typische Nederlandse sound en ook kennelijk smaak, die vind ik over het algemeen belabberd. Zeker als ik hoor wat de Belgische zenders af en toe durven draaien. Als het in popi media over de kenmerkende Nederlandse sound gaat wordt je meestal doodgegooid met lamlendige house dj's en zwakke zangeresjes. Weinig boeiende erfenis, amper muziek te noemen.
Maar in het kader bestaan zeker interessante bands en acts die wel wat meer durven en kunnen, je post wordt dus zeker gewaardeerd en vormt een logisch tegengeluid aan mijn wat ongenuanceerde post.
0
geplaatst: 27 mei 2015, 08:59 uur
orbit schreef:
Ik had het in mijn eerdere post meer over de typische Nederlandse sound en ook kennelijk smaak, die vind ik over het algemeen belabberd. Zeker als ik hoor wat de Belgische zenders af en toe durven draaien. Als het in popi media over de kenmerkende Nederlandse sound gaat wordt je meestal doodgegooid met lamlendige house dj's en zwakke zangeresjes. Weinig boeiende erfenis, amper muziek te noemen.
Maar in het kader bestaan zeker interessante bands en acts die wel wat meer durven en kunnen, je post wordt dus zeker gewaardeerd en vormt een logisch tegengeluid aan mijn wat ongenuanceerde post.
(quote)
'Amper muziek te noemen'
Dit soort conservatief, bekrompen gepraat zijn we nu onderhand toch wel voorbij?

0
geplaatst: 27 mei 2015, 15:54 uur
Arrie schreef:
'Amper muziek te noemen'
Dit soort conservatief, bekrompen gepraat zijn we nu onderhand toch wel voorbij?
(quote)
'Amper muziek te noemen'
OK, als jij 2 Unlimited of Vengaboys rijke gelaagde muziek vindt, mij best. En je hoeft niet steeds met een superieur vingertje te wijzen naar iemand met een waardeoordeel over muziek dat jij kennelijk niet deelt, mag iemand nog zijn eigen mening hebben? Zwaar intolerante reactie weer.
0
Sietse
geplaatst: 27 mei 2015, 19:52 uur
orbit schreef:
Ik had het in mijn eerdere post meer over de typische Nederlandse sound en ook kennelijk smaak, die vind ik over het algemeen belabberd. Zeker als ik hoor wat de Belgische zenders af en toe durven draaien.
(quote)
Ik had het in mijn eerdere post meer over de typische Nederlandse sound en ook kennelijk smaak, die vind ik over het algemeen belabberd. Zeker als ik hoor wat de Belgische zenders af en toe durven draaien.
Ahh ja, daar ben ik het zeker mee eens. Had het verkeerd begrepen.
Maar dat beschrijf ik ook wel erg kort in mijn stuk dat Nederlanders weinig interesse hebben in wat Nederland daadwerkelijk te bieden heeft op het gebied van spannender muziek dan Blof en dergelijke.
Thanks

Ook de rest blij te horen dat er toch wat uit wordt opgepikt.
Masimo Plan Kruutntoone en De Kift had er zeker wel bij mogen staan ja. Maar in dat opzicht had ik nog veel meer kunnen noemen...je moet ergens stoppen.
Plan Kruutntoone heb ik dan persoonlijk niet heel veel mee, mij te theatraal (wat ik bij de Kift ook heb, maar live dan nog wel kan waarderen).
Dat is echter wel iets echt typisch Nederlands wat zij doen, en niet alleen vanwege de taal. Wel een heel erg typische geluid. Soort folk die vanuit de punk/kraak scene komt. Naast De Kift en Plan Kruutntoone heb je wel meer van dat soort acts in Nederland.
0
geplaatst: 27 mei 2015, 19:57 uur
Sietse schreef:
Masimo Plan Kruutntoone en De Kift had er zeker wel bij mogen staan ja. Maar in dat opzicht had ik nog veel meer kunnen noemen...je moet ergens stoppen.
(....)
Naast De Kift en Plan Kruutntoone heb je wel meer van dat soort acts in Nederland.
Dat is wat mij betreft het moment dat je weer mag beginnen met namedroppen Masimo Plan Kruutntoone en De Kift had er zeker wel bij mogen staan ja. Maar in dat opzicht had ik nog veel meer kunnen noemen...je moet ergens stoppen.
(....)
Naast De Kift en Plan Kruutntoone heb je wel meer van dat soort acts in Nederland.

0
Sietse
geplaatst: 27 mei 2015, 19:57 uur
Ohh niet alle artiesten die ik heb genoemd zijn Nederlanders, maar wel allemaal mensen die in Nederland wonen (of deels wonen...)
Thomas Ankersmit woont bijv vooral in Berlijn, maar komt uit Leiden als ik me niet vergis, en is nog vaak in Amsterdam).
En Seamus Cater is een Brit die al jaren in Amsterdam woont, net zoals Fetter (die ik blijkbaar ben vergeten te noemen).
Anyhow, gaat het checken want er is echt genoeg mooi's te ontdekken in Nederland. Of zoals je vroeger in de DIY punk en hardcore scene erg vaak hoorde: Support your local underground!
Ga naar shows, organiseer een show, desnoods in je huiskamer, koop hun cd's, platen, tapes, shirts etc.
Thomas Ankersmit woont bijv vooral in Berlijn, maar komt uit Leiden als ik me niet vergis, en is nog vaak in Amsterdam).
En Seamus Cater is een Brit die al jaren in Amsterdam woont, net zoals Fetter (die ik blijkbaar ben vergeten te noemen).
Anyhow, gaat het checken want er is echt genoeg mooi's te ontdekken in Nederland. Of zoals je vroeger in de DIY punk en hardcore scene erg vaak hoorde: Support your local underground!
Ga naar shows, organiseer een show, desnoods in je huiskamer, koop hun cd's, platen, tapes, shirts etc.

0
Sietse
geplaatst: 27 mei 2015, 20:01 uur
hahaha, ik weet dat er veel van dit soort dingen zijn, maar ben juist in die hoek niet echt thuis omdat ik het over het algemeen heel erg slecht trek. Mij te veel hippies

Maar wellicht is het Counter Culture Festival dat komende zaterdag in Utrecht is een interessante om te bezoeken.
http://www.counterculturefestival.nl/
0
geplaatst: 27 mei 2015, 20:11 uur
orbit schreef:
OK, als jij 2 Unlimited of Vengaboys rijke gelaagde muziek vindt, mij best. En je hoeft niet steeds met een superieur vingertje te wijzen naar iemand met een waardeoordeel over muziek dat jij kennelijk niet deelt, mag iemand nog zijn eigen mening hebben? Zwaar intolerante reactie weer.
(quote)
Aha, dus je hebt 'amper muziek' en je hebt 'rijke gelaagde muziek'.
Ik zeg toch niks over de kwaliteit van de muziek? Maar Vengaboys is net zo goed muziek als The Cure. Hoe goed of slecht het ook is.
0
Sietse
geplaatst: 27 mei 2015, 20:16 uur
laten we deze discussie per direct stoppen voordat we hier weer een of andere bitch fight en het wereldkamioenschap modderwerpen gaan krijgen.
Laten we het over de Nederlandse muziekscene hebben.
Laten we het over de Nederlandse muziekscene hebben.
0
geplaatst: 27 mei 2015, 20:24 uur
Is het trouwens niet een idee om van Sietse's post (met aanvullingen uit andere berichten) een centraal overzichtstopic te maken, waar dan ook later nog namen aan toegevoegd kunnen worden? (gesorteerd op genre) Zou zonde zijn als het zo verstopt zou blijven op de eerste pagina.
0
geplaatst: 27 mei 2015, 20:48 uur
Vind ik ook.
Qua goede Nederlandse muziek ben ik ook beslist te spreken over Noël Wessels, de man achter Semiomime, DJ Hidden en The Outside Agency.. ongehoord vette electronic muziek in zijn soort, waarvan je in Nederland (veel te) weinig andere voorbeelden hebt.
Qua goede Nederlandse muziek ben ik ook beslist te spreken over Noël Wessels, de man achter Semiomime, DJ Hidden en The Outside Agency.. ongehoord vette electronic muziek in zijn soort, waarvan je in Nederland (veel te) weinig andere voorbeelden hebt.
0
Sietse
geplaatst: 27 mei 2015, 22:25 uur
Ohh, dan kan ik je meteen wel wat dingen tippen orbit.
Dingen zoals Semiomime heb je best veel (te veel wellicht zelfs) in Nederland. De halve Sonologie opleiding in Den Haag en veel lui aan de HKU houden zich met dit soort dingen bezig.
Het werk van Tapage moet je dan zeker ook wel kunnen bevallen (zowel zijn meer "triphop" en IDM achtige dingen als zijn gabber/hardcore. tapage | Free Listening on SoundCloud
Julien Mier is een vrij goede muzikant die ook dat soort dingen doet zoete IDM dingen doet. Julien Mier | Free Listening on SoundCloud
Sommige dingen van Eigenheimer passen daar ook wel bij, al is die iets droger qua geluid. eigenheimer | Free Listening on SoundCloud
Als je het wat meer koekwaus wilt hebben moet je bij Frietboer zijn. Maar wat wil je met zo'n naam. Frietboer | Free Listening on SoundCloud
En natuurlijk Jonas The Plug Expert wat iets meer ouderwets IDM met Juke en dubstep is gemixt, maar zeker aan te raden is. JTPE | Free Listening on SoundCloud
Dingen zoals Semiomime heb je best veel (te veel wellicht zelfs) in Nederland. De halve Sonologie opleiding in Den Haag en veel lui aan de HKU houden zich met dit soort dingen bezig.
Het werk van Tapage moet je dan zeker ook wel kunnen bevallen (zowel zijn meer "triphop" en IDM achtige dingen als zijn gabber/hardcore. tapage | Free Listening on SoundCloud
Julien Mier is een vrij goede muzikant die ook dat soort dingen doet zoete IDM dingen doet. Julien Mier | Free Listening on SoundCloud
Sommige dingen van Eigenheimer passen daar ook wel bij, al is die iets droger qua geluid. eigenheimer | Free Listening on SoundCloud
Als je het wat meer koekwaus wilt hebben moet je bij Frietboer zijn. Maar wat wil je met zo'n naam. Frietboer | Free Listening on SoundCloud
En natuurlijk Jonas The Plug Expert wat iets meer ouderwets IDM met Juke en dubstep is gemixt, maar zeker aan te raden is. JTPE | Free Listening on SoundCloud
0
Sietse
geplaatst: 27 mei 2015, 22:28 uur
En Masimo hoe zie je dat dan precies voor je, zo'n topic?
Zoiets als
"Support your local underground tips"?
Zoiets als
0
geplaatst: 28 mei 2015, 00:12 uur
Tapage heb ik wel eens wat van gehoord, ga ik weer ns achteraan, bedankt voor de andere tips 

0
geplaatst: 28 mei 2015, 10:41 uur
Sietse schreef:
Volgens mij ontspoort dit topic een beetje. Wat Sietse hier als suggestie meegeeft, dekt de lading van de tweede helft van dit topic vrij aardig, maar het heeft niets meer te maken met de vraag van de topicstarter. Die vroeg zich namelijk af - ik formuleer het maar een beetje in mijn eigen woorden - of er zoiets bestaat als een muzieksoort die kenmerkend is voor de Nederlandse muziekcultuur, ongeveer zoals de samba dat is voor Brazilie en de fado voor Portugal.
Als je die vraag wilt beantwoorden, kom je volgens mij toch uit in de richting van de smartlappen en levensliederen. En dan kan iedereen wel zijn eigen favoriete Nederlandse acts gaan opnoemen, al dan niet uit de underground, maar daarmee schiet dit topic volgens mij z'n doel voorbij. Al die namen die hier voorbij komen, lijken me niet typerend voor 'de' Nederlandse muziekcultuur. Dus misschien moet een moderator het laatste deel van dit topic maar loskoppelen en als afzonderlijk topic heropenen.
0
Sietse
geplaatst: 28 mei 2015, 18:18 uur
Nou dat is niet helemaal waar want ook binnen die underground heb je wel dingen die vrij specifiek Nederlands zijn. Oa. het theatrale wat over de De Kift werd gezegd.
En wat te denken van Ultra. Bands zoals Nasmak, This Instruments, Minny Pops etc.
Veel hedendaagse Nederlandse band zoals Distel, Rats on Rafts en zo nog wat zijn direct door deze stroming geïnspireerd.
En wat te denken van Ultra. Bands zoals Nasmak, This Instruments, Minny Pops etc.
Veel hedendaagse Nederlandse band zoals Distel, Rats on Rafts en zo nog wat zijn direct door deze stroming geïnspireerd.
0
buizen
geplaatst: 25 januari 2016, 21:40 uur
Je had toen een mooie periode met Claw Boys Claw, Fatal Flowers, Urban Dance Squad, Brood & The Wild Romance maar ook een Vandenberg die de zalen in het 'clubcircuit' plat speelden.
Toen stelde de rock 'n roll nog wel wat voor.
Nu is het allemaal dance en techno, ook prima hoor onze trendsettendheid maar ik mis wel eens goede echte rock 'n roll in Nederland.
Een apart topic zou eigenlijk eens gewijd moeten worden aan rock uut ut Noorden.
New Adventures (Winschoten), Brood, White Honey (Groningen), Appie Alberts en The Doctors, Cuby, Planet Orange; noem ze maar op.
Komt tijd komt raad.
Toen stelde de rock 'n roll nog wel wat voor.
Nu is het allemaal dance en techno, ook prima hoor onze trendsettendheid maar ik mis wel eens goede echte rock 'n roll in Nederland.
Een apart topic zou eigenlijk eens gewijd moeten worden aan rock uut ut Noorden.
New Adventures (Winschoten), Brood, White Honey (Groningen), Appie Alberts en The Doctors, Cuby, Planet Orange; noem ze maar op.
Komt tijd komt raad.
0
geplaatst: 25 januari 2016, 22:17 uur
Er zijn nog zat sterke Nederlandse rockbands actief in het live-circuit die een knallende, energieke show afleveren hoor! Ik noem een Rats of Rafts, zZz, Aestrid (aardig ondergewaardeerd, is live heel sterk), en er zijn veel meer. Ik ben er zelf niet heel erg meer in thuis, ben namelijk ook meer van de techno, hiphop, etc.
Maarja, je moet er wel even naar op zoek gaan. Ik vind het in ieder geval onzin om te stellen dat de rock in Nederland niets meer voorstelt. Zat leuke jonge bandjes.
Maarja, je moet er wel even naar op zoek gaan. Ik vind het in ieder geval onzin om te stellen dat de rock in Nederland niets meer voorstelt. Zat leuke jonge bandjes.
0
geplaatst: 25 januari 2016, 22:28 uur
Nee joh, tuurlijk niet!
Er gebeurt genoeg, Indian Askin, Great Dictators enz enz. Je vergeet De Staat overigens. Het is meer dat als je er niet naar op zoek bent je ze ook niet tegen komt. Er zijn meer festivals dan ooit dus ruimte voor veel bands
Er gebeurt genoeg, Indian Askin, Great Dictators enz enz. Je vergeet De Staat overigens. Het is meer dat als je er niet naar op zoek bent je ze ook niet tegen komt. Er zijn meer festivals dan ooit dus ruimte voor veel bands
0
geplaatst: 25 januari 2016, 22:33 uur
Ja inderdaad, genoeg leuke (pop)rock bandjes: Alamo Race Track, The Indien, The Mysterons, Earth Mk. II, Sue the Night, Amber Arcades, The Cavern etc.
0
geplaatst: 25 januari 2016, 22:56 uur
Peter Pan Speedrock treed toch nog steeds op? Dat vind ik toch best wel rock n roll en een vette live band.
En anders natuurlijk Herder, check die maar eens, zijn al een keer de zaal uitgezet omdat ze te hard speelden. Toner Low en Tank86 zijn ook erg tof qua rock en live.
En anders natuurlijk Herder, check die maar eens, zijn al een keer de zaal uitgezet omdat ze te hard speelden. Toner Low en Tank86 zijn ook erg tof qua rock en live.
* denotes required fields.