Muziek / Algemeen / Nederland op de muzikale wereldkaart
zoeken in:
0
geplaatst: 10 december 2005, 14:47 uur
Within Temptation is ook in Spanje populair. Stand My Ground heeft daar op nummer 1 gestaan.
0
geplaatst: 10 december 2005, 14:55 uur
Carel Kraaijenhof is in Argentina behoorlijk populair, waardoor zou dat nou komen 
En waar kunnen we Novastar toe rekenen?
In Nederland geboren, maar in Belgie groot geworden, is het niet?

En waar kunnen we Novastar toe rekenen?
In Nederland geboren, maar in Belgie groot geworden, is het niet?
0
geplaatst: 10 december 2005, 15:51 uur
Nummer 1 hits in Indonesië voor Di-Rect en Kim-Lian. Ofschoon je over smaak zeer kunt twisten, blijkt hieruit wel dat er in Indonesië nog steeds veel belangstelling voor Nederland (Belanda zoals het daar heet) is. Zeer groot deel van Indonesische bevolking is bijv. supporter van Nederlandse voetbalelftal bij WK/EK's. In Nederland is daar helaas wat te weinig besef van.
0
geplaatst: 10 december 2005, 16:18 uur
Bettie Serveert was erg populair op collegerock-stations in Amerika. Ze zaten op Matador en werden vaak in één adem genoemd met Pavement, Cat Power, Jon Spencer, enz. Hetzelfde geldt voor Solex.
En de Urban Dance Squad was ook van grote invloed. Max Cavalera vindt dat Rage Against The Machine hun geluid destijds rechtstreeks van de UDS had gejat.
En de Urban Dance Squad was ook van grote invloed. Max Cavalera vindt dat Rage Against The Machine hun geluid destijds rechtstreeks van de UDS had gejat.
0
geplaatst: 10 december 2005, 16:22 uur
En terug in de tijd: Pullover leverde Speedy J naar eigen zeggen 'een tandartsinkomen' op. Ook Dish & Tell van House of Venus was een wereldwijde klapper en werd later zelfs gesampled door Prince.
0
geplaatst: 10 december 2005, 17:33 uur
Wat ik echt heerlijk blijf vinden is dat Kane, "De grootste band van Nederland" (aldus reclamespotjes), in het buiteland erg onbekend is, terwijl andere bandjes zoals het eerder genoemde Urban Dance Squad, waarbij toch veel Nederlanders hun schouders bij ophalen, dan weer wel. Nou ja, niet dat zowat elke Amerikaan van UDS gehoord heeft, maar nog altijd bekender dan Kane.
0
geplaatst: 10 december 2005, 18:03 uur
Bobby Farrell: Geboren te Aruba, nu woonachtig in Amsterdam. Zanger en leider van de band.
· Anthea Farrell: Geboren en nog steeds woonachtig in Londen
· Maureen Laurens:Geboren en woonachtig in Amsterdam
· Denise Wijngaarden: Geboren en woonachtig in Rotterdam
Dan maar Junkie XL die een nummer van Coldplay mag remixen
0
Toine Rorije
geplaatst: 10 december 2005, 18:24 uur
dynamo d schreef:
Nummer 1 hits in Indonesië voor Di-Rect en Kim-Lian. Ofschoon je over smaak zeer kunt twisten, blijkt hieruit wel dat er in Indonesië nog steeds veel belangstelling voor Nederland (Belanda zoals het daar heet) is. Zeer groot deel van Indonesische bevolking is bijv. supporter van Nederlandse voetbalelftal bij WK/EK's. In Nederland is daar helaas wat te weinig besef van.
Dát vind ik zo'n lelijke truc. Oh oh wat gaat het goed met di-rect in het buitenland. Waarschijnlijk kent helemaal niemand hen in indonesie, maar staan ze na het uitdelen van een paar singles op 1 in de hitlijst van een of ander klein eiland.
0
DutchViking
geplaatst: 10 december 2005, 18:40 uur
Ik vind Ilse DeLange erg goed, zeker een van de betere bekende Nederlandse artiesten van de laatste jaren. World of Hurt is haar meest succesvolle plaat, alweer 7 jaar oud, maar nog steeds erg leuk en goed.
0
geplaatst: 10 december 2005, 18:45 uur
Toine Rorije schreef:
Dát vind ik zo'n lelijke truc. Oh oh wat gaat het goed met di-rect in het buitenland. Waarschijnlijk kent helemaal niemand hen in indonesie, maar staan ze na het uitdelen van een paar singles op 1 in de hitlijst van een of ander klein eiland.
Ik kom bijna elk jaar in Indonesië (ca. 200 miljoen mensen), want daar woont mijn schoonfamilie en zowel Di-Rect als Kim-Lian heb ik op de Indonesische t.v. gezien. Graag dus niet zo snel oordelen, meneer Rorije

0
geplaatst: 10 december 2005, 18:59 uur
tomthumb schreef:
Bobby Farrell: Geboren te Aruba, nu woonachtig in Amsterdam. Zanger en leider van de band.
Maar het ging allemaal om Frank Farian, de Duitse producer die alle muziek inspeelde en ook de teksten van Farrell eigenlijk voor zijn rekening nam.
0
geplaatst: 10 december 2005, 19:08 uur
T.O. schreef:
Maar het ging allemaal om Frank Farian, de Duitse producer die alle muziek inspeelde en ook de teksten van Farrell eigenlijk voor zijn rekening nam.
Dus dan zou je Falco ook als Nederlands export product kunnen zien.
0
geplaatst: 10 december 2005, 20:07 uur
psychonaatje schreef:
Hoezo? Waar zit de Nederlandse link in Falco precies?
Hoezo? Waar zit de Nederlandse link in Falco precies?
Wat is de meest irritante Nederlandse tweeling na de broertjes De Boer?
0
geplaatst: 10 december 2005, 20:19 uur
Bolland & Bolland zijn vele malen irritanter. De Boertjes vind ik niet echt irritant hoor: dat waren prima voetballers en altijd serieus met hun vak bezig, niks mis mee.
En zijn B&B eigenlijk wel een tweeling?
0
geplaatst: 10 december 2005, 20:26 uur
andré schreef:
Bolland & Bolland zijn vele malen irritanter. De Boertjes vind ik niet echt irritant hoor: dat waren prima voetballers en altijd serieus met hun vak bezig, niks mis mee.
foutje: ik had moeten schrijven broertjes. Die ene is kaal die zal dus wel een stuk ouder zijn. Ze zijn trouwens in Zuid-Afrika geboren dus het hele Nederland- op- de wereldkaart -verhaal kan in de prullenmand.
Enne, zag gisteren weer die penalty van Ronald tegen Brazilie in de halve finale; irritant slap ingeschoten!
0
geplaatst: 10 december 2005, 20:33 uur
Ik voel een nieuwe topic aankomen!!!! Over voetbal!!!! Ben ik helemaal voor in hoor, maar daar zijn toch andere sites voor?
0
geplaatst: 10 december 2005, 20:48 uur
rayman schreef:
Ik voel een nieuwe topic aankomen!!!! Over voetbal!!!! Ben ik helemaal voor in hoor, maar daar zijn toch andere sites voor?
We kunnen natuurlijk wel alvast een poultje maken!
0
geplaatst: 10 december 2005, 20:51 uur
Poule des doods hoor ik steeds. Onzin!
Kom maar op met die poule, ik ben er klaar voor.
0
geplaatst: 10 december 2005, 20:53 uur
rayman schreef:
Precies! en die Argentijnen verliezen van Nederland anders moet Maxima maar ergens anders asiel aanvragen.
Even terug naar het topic, waren de The Outsiders al genoemd? Een grote inspiratiebron voor o.a. Cobain.
0
geplaatst: 10 december 2005, 22:06 uur
Nooit geweten dat Bolland en Bolland achter Falco zaten! Zo leer je nog eens wat. Maar het verklaart een hele hoop. 

0
geplaatst: 10 december 2005, 22:11 uur
Bolland en Bolland zitten helaas wel achter meer artiesten. 

0
DutchViking
geplaatst: 24 januari 2006, 01:32 uur
Wat metal betreft, is Nederland slechts een B-land. Tuurlijk, bands als Epica, The Gathering, Within Temptation en After Forever opereren op internationaal vlak. Buiten het gothic metal-genre telt Nederland op metalgebied niet echt mee. Enkele jaren geleden zag ik de power/thrash-band Wicked Mystic aan het werk, die al in het voorprogramma speelden van onder meer bekende heavy rock- en metalacts als Dio, Judas Priest en Annihilator. Een uitstekende band, die echter niet getekend werd door een internationaal label voor heavy muziek, zoals Nuclear Blast, Metal Blade, AFM of wat dan ook. Nederlandse labels tellen internationaal niet mee, of je moet Roadrunner noemen dat van oorsprong Nederlands is maar weinig tot geen Nederlandse bands in haar stal heeft.
Wicked Mystic heeft het bijltje erbij neergelegd, mede omdat de markt voor metalbands in Nederland zeer beperkt is. Zo zijn er legio voorbeelden te noemen van talentvolle Nederlandse bands, die omwille van hun kleine label niet kunnen doorbreken. Wie weet lukt het een talentvolle band als Textures wel.
Vreemd genoeg zijn bepaalde bands in Japan wel erg populair. Bekend is het voorbeeld van Vandenberg, dat in de jaren ’80 in Nederland in kleine zaaltjes speelde, terwijl in de VS in het voorprogramma van KISS en Ozzy werd gespeeld en in Japan Vandenberg zelfs headliner was in grote arena's.
Ook Elegy, dat uitstekende progressieve rock/metal maakt, is in Japan vele malen groter dan in Nederland. Laatst zag ik Mennen, een Limburgse hardrockband, in actie in een concertzaaltje hier in de buurt. Jammer dat een uitstekende band als Mennen, die haar sporen m.i. ruimschoots heeft verdiend, het hier in ons land mee moet doen.
Mijn conclusie is dus dat Nederland op metalgebied internationaal niet of nauwelijks meetelt, buiten gothic metal dan.
Wicked Mystic heeft het bijltje erbij neergelegd, mede omdat de markt voor metalbands in Nederland zeer beperkt is. Zo zijn er legio voorbeelden te noemen van talentvolle Nederlandse bands, die omwille van hun kleine label niet kunnen doorbreken. Wie weet lukt het een talentvolle band als Textures wel.
Vreemd genoeg zijn bepaalde bands in Japan wel erg populair. Bekend is het voorbeeld van Vandenberg, dat in de jaren ’80 in Nederland in kleine zaaltjes speelde, terwijl in de VS in het voorprogramma van KISS en Ozzy werd gespeeld en in Japan Vandenberg zelfs headliner was in grote arena's.
Ook Elegy, dat uitstekende progressieve rock/metal maakt, is in Japan vele malen groter dan in Nederland. Laatst zag ik Mennen, een Limburgse hardrockband, in actie in een concertzaaltje hier in de buurt. Jammer dat een uitstekende band als Mennen, die haar sporen m.i. ruimschoots heeft verdiend, het hier in ons land mee moet doen.
Mijn conclusie is dus dat Nederland op metalgebied internationaal niet of nauwelijks meetelt, buiten gothic metal dan.
0
geplaatst: 24 januari 2006, 01:49 uur
DutchViking schreef:
Wat metal betreft, is Nederland slechts een B-land. Tuurlijk, bands als Epica, The Gathering, Within Temptation en After Forever opereren op internationaal vlak.
Wat metal betreft, is Nederland slechts een B-land. Tuurlijk, bands als Epica, The Gathering, Within Temptation en After Forever opereren op internationaal vlak.
Ik vind the Gathering eigenlijk erg slecht staan in dit rijtje. Los van het feit dat ze tegenwoordig behoorlijk andere muziek maken dan die overige bands (die ook al geen gothic maken), waren ze in hun "gothic" periode echt oneindig veel beter dan de rest van die sprookjesrock acts.
Ik zou The Gathering dan ook absoluut een A-band uit een B-land willen noemen.
En Textures inderdaad ja. Er komt binnen enkele maanden een nieuwe plaat van ze uit, ik ben zeer benieuwd.
Edit: even nagezocht, 17 april om precies te zijn.
0
DutchViking
geplaatst: 24 januari 2006, 02:23 uur
The Gathering is m.i. inderdaad ook van een ander niveau dan een Within Temptation of Epica. Dat ben ik met je eens.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 24 januari 2006, 08:55 uur
Even neuzen op allmusic leert je ook welke van genoemde bands blijkbaar toch de meeste (al dan niet cult-)status heeft aan de overkant van de grote plas. 

0
geplaatst: 24 januari 2006, 09:13 uur
blabla schreef:
Han Bennink, Jazz drummer, echt wereldberoemd, iedereen die wat is in de (free-) jazzwereld wil of heeft met 'm gespeeld, zogoed als onbekend in Nederland.
Han Bennink, Jazz drummer, echt wereldberoemd, iedereen die wat is in de (free-) jazzwereld wil of heeft met 'm gespeeld, zogoed als onbekend in Nederland.
Ja maar wie hem eens gezien heeft vergeet het nooit meer. Hetzelfde geldt trouwens voor pianist Rein de Graaff in de bebop-wereld.
0
geplaatst: 24 januari 2006, 10:21 uur
Casartelli schreef:
Even neuzen op allmusic leert je ook welke van genoemde bands blijkbaar toch de meeste (al dan niet cult-)status heeft aan de overkant van de grote plas.

Inderdaad. Textures staat er in ieder geval op. Leuke band ook, zag ze op Paaspop.
* denotes required fields.