MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2016

zoeken in:
We gaan in 2016 gewoon lekker door. Tijd om de hits uit de Top 40 te bespreken en kijken of de stijgende lijn qua kwalitatieve hits zich dit jaar doorzet.

Week 1:
#32. Shaun Frank & KSHMR, feat. Delaney Jane - Heaven
#37. Mike Posner - I Took a Pill in Ibiza [SeeB Mix]

Week 2:
#25. The Weeknd - In the Night
#29. SFB feat. Broederliefde & Ronnie Flex - Nu Sta Je Hier

Ik denk dat ik dit jaar weer aanhaak. Of ik het volhoud is natuurlijk een tweede.

Persoonlijk vond ik 2014 een beter hitjaar dan 2015, maar dat komt grotendeels doordat 2014 bestond uit een groot aantal hits die inspiratie haalden uit de 90's dance hits, iets waar ik niet vies van ben . Daarnaast heb ik 2015 ook niet zo goed gevolgd als 2014.

Ze hebben blijkbaar niet de officiële weken aangehouden. Hun week 1 is namelijk officieel week 53 maar die hebben ze overgeslagen. Wellicht stond er niemand bij stil dat 2015 53 welen had, of ze vonden het gewoon niet handig.

Ik vind ze allevier trouwens vallen in de categorie: 'best aardig'. Had een stuk slechter gekund dus.

Kan er na 1 luisterbeurt nog weinig over zeggen. The Weeknd klinkt wil ok.

Week 1:
Niks aan de hand dance dat de lijn voortzet van Calvin Harris nieuwere richting, wel inwisselbaar
Cijfer 6.5

Dit lift mee op de Kygo trein, maar is toch een stuk leuker, tijdens de feestdagen heel veel gehoord in Engeland waar ik verwacht dat dit een top 3 entry wordt. Geen idee waar het hier gaat stranden
Cijfer: 7

Ik ben ook van plan opnieuw aan te haken.

Ben wel benieuwd waarom Children de lijst haalt, staat niet in Spotify topcharts. Wordt dat nummer veel gedraaid op de radio?

3FM heeft hem tijdens Serious Request opgepikt vanwege het aansluiten op het thema en hem verkozen als Megahit. 538 heeft hem sinds kort ook op de playlist. Dat in combinatie met redelijke streaming cijfers en CMO levert dan de Top 40 notering op.

Lazarus komt in de Top 40 op basis van de streaming op Spotify en een beetje airplay op 3FM en Q-music? Of zou Bowie na zijn overlijden vooral goed scoren in de Social media Dag op 5 en het Consumentenonderzoek?

Lazarus is een prachtig nummer. Ook wel iets meer hitpotentie dan het experimentele Blackstar. Het nummer zou de lijst echter niet gehaald hebben zonder het overlijden van Bowie.

Dit jaar begin ik eens aan het begin van het jaar, in de hoop het wel een keer bij te kunnen houden.

Week 1:

Zangeres doet mij ergens een beetje aan Ellie Goulding denken. Verder een typisch Spinnin' plaatje geloof ik. Nergens heel vervelend, maar ook niet bepaald bijzonder. Ik vraag me wel af of dit soort plaatjes niet beter zonder zang zouden kunnen zijn, dan blijft het tempo er beter in zitten.

Cijfer: 5,5

Mike Posner ken ik alleen van het vervelende Cooler than me, waar zijn stemgeluid me tegen staat. Dat is hier niet anders. Gelukkig wordt die stem wat meer naar de achtergrond gedreven door de muziek. Het ruimtelijke van de productie mag ik wel. Verder vind ik ook dit verder niet heel opvallend.

Cijfer: 6

Week 2:

Fijn liedje Ik heb nog steeds een beetje moeite met zijn stem (vind het net wat te glad). Gelukkig is de muzikale omlijsting wel sterk, vooral het refrein vind ik goed. Overigens vind ik die tussenstukjes in de clip maar irritant, maar ik kijk dan ook niet naar de clips (ik kom er toch voor de muziek?).

Cijfer: 7

Mijn eerste associatie is Viben van K-liber, ik weet niet precies waarom. Nu zit dit wel een stukje beter in elkaar, ik vind de productie wel fijn.

Week 3:

#26. Sigala feat. Bryn Christopher - Sweet Lovin'

De piano lijkt op die van Sigma's Nobody to Love (die dan weer van Kanye West's Bound 2 kwam). Verder een zanger erbij die zich lekker mag overschreeuwen (ook irritant geproduceerd zeg). Hier vind ik niet zo heel veel aan.

Cijfer: 4,5

#29. Justin Bieber - Children

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zijn vorige twee singles nog niet helemaal heb gehoord . Nou bevalt deze stijl mij wel beter dan wat hij vroeger deed. Vooral de productie zit goed in elkaar (ik lees dat die door Skrillex gedaan is, dat valt me dan ook weer erg mee van hem, ik ken vooral van zijn weinig subtiele dubstep van vroeger).

Cijfer: 6,5

#32. David Bowie - Lazarus
Ik ben Blackstar sinds ik hem woensdag gekocht heb eigenlijk non-stop aan het luisteren. Dit is toch wel het prijsnummer op het album. Wat mij betreft wordt het nummer alleen maar beter als je het vaker hoort. Ik twijfel nog of ik er een punt voor af moet trekken omdat het een verkorte versie is, maar ik werd weer door het nummer geraakt, dus ik doe het lekker niet.

Cijfer: 10

#37. Matt Simons - Catch & Release [Deepend Mix]

Skyradiodance wordt dit toch weleens genoemd? Er zit nogal weinig in dit liedje en de bewerking van de stem is vervelend. Erg saai.

Cijfer: 4

Week 1:
Niet onaardig dancenummer. Zangeres is iets teveel een Ellie Goulding-kloon, maar het nummer steekt alleraardigst in elkaar. Dus laat ik 2016 openen met een bescheiden voldoende.

Tenenkrommend, slechte tekst. Ik vind die stem ook vrij irritant (klinkt nogal gemaakt). Het liedje is niet heel slecht, maar heeft ook weinig om het lijf.

Week 2:
Ik vond zijn iets rauwere eerste drie mixtapes erg vermakelijk. Hij heeft daarna de stap gezet naar iets geliktere top 40 pop/R&B. Al ben ik mijn interesse op dat moment een beetje verloren hoor ik toch regelmatig alleraardigste nummers voorbij komen. Deze vind ik wel echt een stapje terug. Iets te bombastisch en het blijft nergens echt hangen.

Ik kan me iets voorstellen bij de associatie met K-Liber. Heeft inderdaad een ouderwetse bubblin-vibe. Kan hier niet zoveel mee, klinkt een beetje afgeraffeld allemaal.
Cijfer 4

Ward schreef:

Tenenkrommend, slechte tekst.

Ik vond de tekst best geinig daar hij best zelf bewust is: "I'm just a singer who already blew his shot
I get along with old timers
Cause my name's a reminder of a pop song people forgot"

Week 1:
Steekt vrij inventief in elkaar met opvallend begin en hier is ook sprake van een degelijke melodie ipv. steeds datzelfde akkoord te herhalen. Zang is niet erg bijzonder maar past wel goed in deze sound.

De zang komt mij hier meer gemaakt over al is het nummer mede door de ruimtelijke productie nog wel te doen. Maar het zal beslist niet in ons collectieve geheugen blijven.
Cijfer: 5

Week 2:
Can't Feel My Face vond ik één van de betere hits van 2015 en dit (wat bombastische) nummer heeft beslist ook wat - met name het refrein die blijft hangen - maar de dichtgeknepen zang is wat mij betreft een minpunt.

Met dit soort Nederhiphop (dat in Nederland wel serieus wordt genomen itt. Vlaanderen) heb ik niets. Te knullig, niet grappig, niet serieus en die vervormde stem vind ik vreselijk.
Cijfer: 2,5

Week 2:
Erg 80's achtig en een stuk minder catchy als Can't feel my face. Maar zijn stem bevalt me erg en ik denk dat hij alleen maar groter en groter gaat worden
Cijfer 6.5

Tja, dat refrein is wel erg irritant catchy en de produktie valt mee, maar de tekst slaat nergens op en die aanzetten naar het refrein zijn ook niks. Geen genre voor mij

Week 3:

Speelt een beetje leentjebuur bij Call On Me van Eric Prydz. Dat vond ik een veel toffer nummer. De zang is veel te schreeuwerig en dan ook nog te hard ingemixt. Er gebeurt hier niks om boven het maaiveld uit te steken.

Ik vind de nieuwe Justin Bieber-singles op zich aardig te pruimen. Gewoon sterk geproduceerde dansbare pop. Children vind ik dan toch een stap terug. Te platte productie in mijn ogen. Irritante synthlijn ook.
Cijfer 5,5

Ben sinds dit nummer voor het eerst te beluisteren was ondersteboven van Lazarus. Broeierig, spannend (vooral door de dreinend sax) maar ook meeslepend. Heeft wel iets weg van The Cure of Joy Division, maar natuurlijk vooral onmiskenbaar. Ben erg aangegrepen door zijn overlijden en heb deze week bijna heel zijn oeuvre laten passeren. Dit Lazarus kan zich met zijn beste werk meten.

Ik vind de stem nog wel gaan, mooi ontspannen gezongen. Maar veel en veel te zoet. Skyradiodance lijkt me idd de juiste term: saai en zonder scherpe randjes.

Pff, weer een oude hit in een modern, leeg, zielloos Skyradiodance-jasje gehesen.

Die van Fleur East is wel aardig. Wel wat merkwaardig dat ze over een sax zingt en we vervolgens een trompet te horen krijgen.

tnf
Arrie schreef:
Pff, weer een oude hit in een modern, leeg, zielloos Skyradiodance-jasje gehesen.

Ik hoor het nummer na het lezen van jouw omschrijving al zowat door m'n hoofd dreunen, zonder het ooit gehoord te hebben; of misschien heb ik het door de sufheid ervan gewoon nog niet eerder ópgemerkt.

*geklikt*

Goed gegokt.

Pfff.. erger me al groen en geel aan die covers van 'Ain't Nobody' en 'Supergirl' en nu ook nog eentje van 'Fast Car'. Ik hoorde hem vandaag toevallig langskomen op het werk.

Eerlijk is eerlijk, in begin jaren '00 werden er ook ontzettend veel nummers gecovered met een dancedeun eronder en die nummers vond/vind ik allemaal stuk voor stuk erg leuk . Dus in dat opzicht kan ik wel begrijpen dat deze covers het ook goed doen.

Hopelijk valt deze van Adele er over een paar weken weer uit. Gelukkig is haar nieuwe album niet zo hitgevoelig als '21'.

Arrie schreef:

Kwam hem tegen in de tipparade en vreesde al het ergste ja. Zal wel weer een grote hit worden, terwijl het bij lange na niet in de buurt komt van het origineel.

Week 3:

Het nummer zelf is niet onaardig maar de zang is mij ook te schreeuwerig en te overgeproduceerd dat het irritant wordt. Geen voldoende helaas.

Weer een Bieber-single, wil hij in het Guiness Records-boek terecht komen met zoveel mogelijk hits tegelijkertijd te scoren? Love Yourself vond ik nog wel aardig, dit doet mij niets wegens zoutloos en de platte productie.
Cijfer: 3

Zijn nieuwste album heb ik inmiddels ook beluisterd. Zijn muzikale testament en wat voor één. Aangrijpend, meeslepend, spannend, donker waarbij de jazzy sax een prominente rol speelt. Ik verkies de langere albumversie maar dit nummer reken ik tot zijn beste.

Een radiohit zonder scherpe randjes. Het is vrij relaxt, het luistert lekker weg en het zal niemand kwaad doen maar ik had meer gevoel of levenslust gewild.
Cijfer: 5

Juist 'Love Yourself' vind ik maar een matig nummer, vergeleken met eerdere Bieber-singles van Purpose. 'Love Yourself' vind ik een nogal opzichtige poging om aan te sluiten bij al die quasi-verantwoorde semi-singer-songwritermuziek van tegenwoordig.

'Love Yourself' is dan ook geschreven door Ed Sheeran. Gelukkig is het door die bliepjes nog aardig poppy waardoor ik het wel meer kan waarderen dan die plaat van Lukas Graham of iets als George Ezra.

Week 3:

het standaard cliche, vette herhalingsoefening na een hit. Easy love vond ik al niks en deze goedkope actie helemaal niet.
Cijfer: 2

Deze kende ik nog niet, klinkt heel aardig, beetje Jason Derulo smaakje zit erover heen. Weer wat meer aansluitend bij de "normale" pop dance
Cijfer: 6.5

De bizarre videoclip laat niets aan twijfel mogelijk en dit nummer kun je ook niet los zien van de dood van David Bowie. Iemand zei al eerder dat dit normaal nooit de top 40 had gehaald, helemaal mee eens, in de 90's zou dit nog wel op eigen kracht gelukt zijn misschien. De muzikale experimentele begeleiding past prima bij de naargeestige tekst.
Cijfer: 8

Is dit die jongen van dat oversentimentele GTST nummer van een paar jaar geleden?
Deepend end mix belooft van alles, maar het is natuurlijk weer een "verontschuldig me dat ik een beat gebruik" produktie met uitermate zeikerige vocals
Cijfer: 2

nu al in 2016 twee weken met 4 binnenkomers :O

buizen
pureshores schreef:
Week 3:

De bizarre videoclip laat niets aan twijfel mogelijk en dit nummer kun je ook niet los zien van de dood van David Bowie. Iemand zei al eerder dat dit normaal nooit de top 40 had gehaald, helemaal mee eens, in de 90's zou dit nog wel op eigen kracht gelukt zijn misschien. De muzikale experimentele begeleiding past prima bij de naargeestige tekst.
Cijfer: 8

Waarom geef je Lazarus geen 10?
Wat moet er gebeuren voor een 10?

buizen schreef:
(quote)

Waarom geef je Lazarus geen 10?
Wat moet er gebeuren voor een 10?

Waarom moet ie Lazarus per se een 10 geven? Zijn tekstje past prima bij zijn cijfer. Ik zou het zelf een 7,5 geven, denk ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:21 uur

geplaatst: vandaag om 04:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.