MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Mysterieuze albums

zoeken in:
Ik ben al tijden gefascineerd door mysterieuze albums als
Julien Neto - le Fumeur de Ciel
Tom Opdahl - Black Smoker

Albums niet zozeer verbonden door genre maar door raadsels. Artiesten waarvan niemand weet wie ze zijn, en wat ze dreef tot deze onbekende pareltjes. Iemand dezelfde interesses, en nog belangrijker: albums?!

Leuk topic! Volgens mij voldoet volgend album ook aan de vereisten;
Lewis - L'Amour (1983)

popstranger schreef:
Leuk topic! Volgens mij voldoet volgend album ook aan de vereisten;
Lewis - L'Amour (1983)

klik!

Van wikipedia:

Gescom is an electronic music project based in England with close ties to the electronic duo Autechre. Sean Booth of Autechre describes Gescom as an umbrella project involving 20 or 30 people. However, since most of their releases are anonymous, the exact roster of the project is not widely known.

En van discogs:

Incorrectly perceived as simply an Autechre side-project, Gescom in fact exists as a platform for a number of aligned artists to work in various different combinations, whilst remaining otherwise-anonymous. Personnel in Gescom has varied from release to release and even track to track.

Gescom

catchup
The Residents
Sinds 1972 - na vele albums en enkele worldtours - is het onduidelijk wie ze zijn.

Clutchy Hopkins
waarover op wikipedia geschreven staat:
Clutchy Hopkins is purportedly a multi-instrumentalist musician/trout farmer based out of California. After being orphaned by wild bears, he learned to play banjo from a woodpecker flying in a helicopter. It is widely known that his voice is unable to create an echo. His existence has not yet been fully verified, though he is widely believed to be a pseudonym for one of several popular DJs. The true identity of the person (or people) behind the music is not publicly known.

Iemand anders nog wat pareltjes om hieraan toe te voegen?

Music From Saharan Cell Phones
Bitches Brew

De 1e is misschien niet erg mysterieus, maar het is best vreemde muziek als je er niet bekend mee bent.

Ik dacht nog aan deze: Blanket of Secrecy - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Toegegeven, later is hun identiteit wel bekend geworden, maar dat heeft heel lang geduurd en ten tijde van de release van het album en de single hulde deze band zich in een waas van geheimzinnigheid. Een fan kwam er achter en een jaar of 20 later werd bekend wie er schuilgingen achter de band Blanket of Secrecy:

The New Wave Junkie: BLANKET OF SECRECY: The Walls Come Down - newwavejunkie.blogspot.nl

Iets vergelijkbaars geldt voor de band Klaatu, waarvan in de jaren zeventig het gerucht ging dat het The Beatles waren onder een andere naam. Maar die mythe heeft niet zo lang stand gehouden. Bleek te gaan om een Canadese band.

Mooie toevoegingen, zelf wil ik deze nog toevoegen:
Rami and the Whale - Rami and the Whale (2016)
met mooie uitleg van Lura

Lura schreef:
De binnenhoes wordt opgesierd door een intrigerende, maar schimmige foto, waarop het dak van een huis te zien is met een viertal schoorstenen tegen de opkomende of ondergaande zon. Wat de foto fascinerend maakt is dat op de nok ook een silhouet van een pop met hoed te zien, die een arm in de lucht steekt.

Waarschijnlijk werd Rami and theWhale hier opgenomen, tenminste volgens de informatie op Bandcamp werd het vastgelegd “in the attic of a poor peoples home”. Volgens de gegevens op de binnenhoes echter op vele locaties in Zweden.

En zo is er wel meer onduidelijk over de maker Rasmus Blomqvist. Volgens de ene bron zou hij zes broers hebben en volgens een andere negen. Kortom er is weinig bekend over hem en wat bekend is, is niet met zekerheid vast te stellen of het klopt.

Wel is zeker dat hij deel uitmaakte van de rockgroep Ginger en van het duo Holy Farmers. Hij groeide op met folk, klassieke muziek en Simon & Garfunkel. Er ging aan het maken van de cd een lang rijpingsproces vooraf, ongeveer een decennium.

Hij schijnt ergens op het platteland in Zweden te wonen en veel tijd in de natuur door te brengen. Wat natuurlijk ook zijn weerslag heeft op de muziek, die veelal een pastoraal karakter heeft. Zijn muziek is bijzonder toegankelijk, mede door zijn aangename, warme stem.

Binnenkort zal een interview met Rasmus Blomqvist te lezen zijn op Johnny's Garden, Monsieur'
Met zeer interessante informatie over de hoes, maar ook over de foto op de binnenhoes.

Ik dacht zelf wel aan dit amusante verhaal over Steve Drake:

http://badcatrecords.com/BadCat/DRAKEsteve.htm

En dan vooral dit gave artikel: http://www.lysergia.com/LamaWorkshop/Kacz/lamaKacz.htm

Edgar Froese: Epilon in Malaysian Pale is een aanrader.

schizodeclown schreef:
Edgar Froese: Epilon in Malaysian Pale is een aanrader.

Prima album, maar waar is het raadsel?

GrafGantz schreef:
(quote)

Prima album, maar waar is het raadsel?

Oeps, ik heb het eerste bericht niet goed gelezen, mijn excuus.

Briqueville een Belgische Doom/Sludge band die zeer recent een nieuw album uitbracht, waarvan er enkelle exemplaren ergens in Belgie & Nederland verstopt zijn en die je met gps-coördinaten (via hun site) zou kunnen vinden.

oevrigens te beluisteren via Bandcamp

Het raadsel van Lewis is overigens ontrafelt...

catchup schreef:
The Residents
Sinds 1972 - na vele albums en enkele worldtours - is het onduidelijk wie ze zijn.

The Residents zijn inmiddels ook bekend.

En 5 jaar na zijn prachtige album verdween Jim Sullivan.

He was never seen again, and reports have variously attributed his disappearance to being murdered, becoming disoriented and lost, or, particularly in the light of the title of his first album, alien abduction. Search parties failed to find any trace of him. A decomposed body resembling Sullivan was later found in a remote area several miles away, but was determined not to be his.
(Wiki)

Jim Sullivan - U.F.O. (1970)

En al helemaal geheimzinnig wordt het met dit album:

The Conet Project - Recordings of Shortwave Numbers Stations (1997)

Van Caroliner staat maar één album op MM

Caroliner - Rear End Hernia Puppet Show (1985)

Laser cowboys - Killer machine.
https://img.discogs.com/HL7krPxg72kMHmB9BekRvvK44aM=/fit-in/450x440/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-3410333-1329327963.jpeg.jpg

Een niet officiële release...ik had mazzel hem op Discogs te vinden voor zeer schappelijke prijs, meteen na mijn aankoop werd deze cd geblocked voor verkoop.
Ik kan zo niks vinden over Laser cowboys. Ooit in 1986 of zo kwam ik de 12'' tegen van Killer machine/Ultra warp (Gringo mix). Gekocht voor 1 gulden bij V&D in Amstelveen, puur op de gok omdat de hoes zo ontiegelijk mooi was....bleek de muziek ook nog eens retelekker.
Dit was die hoes :
https://i.ytimg.com/vi/G7lJTcp1X9M/hqdefault.jpg

Vorig jaar ergens bedacht ik me eens te zoeken op Discogs er naar en bleek er een volledige cd te zijn, nooit geweten....wist ik veel dat het onofficiëel was....ik kreeg een melding en kocht direct die cd, nu of nooit.

Italo-disco....van het lekkere soort.

Ultra warp doet schaamteloos Ennio Morricone in het nummer....en verdorie wat is dat mooi.

Leuk verhaal Bakema NL! Weet je ook waarom die CD uiteindelijk dan geblockt is?

Overigens postte ik in het beginbericht iets over Tom Opdahl's Black Smoker en Julien Neto's Fumeur de Ciel. Wat Neto betreft, een Franse einzelganger die na dit album niks meer heeft gedaan. Tot op voor kort dacht ik dus dat hij niks meer had uitgevroten. Bleek dus dat hij vóór zijn album echt talloze andere dingen onder andere namen heeft uitgebracht. Ondanks dat weet nog steeds niemand wie Julien Neto, Mondfabrik, Tao, John Frum en al zijn talloze namen is. Opdahl dan... Voor de ambient liefhebbers, een vrij donkere plaat. Het verhaal erachter is dat hij ooit zo als demo(!) verstuurd is naar Geir Jensen (Biosphere). Deze vond hem zo mooi dat hij hem direct heeft uitgegeven, van Tom Opdahl is los van 1 foto niks bekend en er is ook nooit meer iets van hem uitgekomen.

Omdat het een onofficiële release is....illegaal dus...en dat willen ze niet promoten/aanmoedigen op de site.
Het blijft er wel op staan ter info zie ik elke keer, maar via de site er in handelen wordt dus niet toegestaan.
Soms heb je geluk en kun je dan net iets aanschaffen zoals ik had met deze. Wat opvalt, of misschien juist niet opvallend, is dat dit soort spul dan vaak uit Russische contreien komt....kwalitatief prima trouwens.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:17 uur

geplaatst: vandaag om 04:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.