MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Vigil's Mixtape editie 2016

zoeken in:
Volgende mixtapes:
- Brunniepoo: 29-6
- luigifort: 06-7
- Misterfool: 13-7
- Edgar18: 20-7
- Casartelli: 27-7
- Masimo: 03-8
- Teunnis: 10-8

Volgende mixtapes:
- E-Clect-Eddy 17-8

luigifort schreef:
Geinig idee

Deed jij nog mee?

I forgot

Het kan nog goed komen

Volgende mixtapes:
- E-Clect-Eddy 17-8
-7744leon 21-8

James - Moving On 2,5*
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van de artiest 'James' gehoord. Dit nummer is zeker niet slecht, maar het spreekt mij niet echt aan. Gewoon niet echt mijn smaak denk ik. De videoclip vind ik dan wel weer erg tof.

Bewilder - Forza (it is) 3*
Prima nummertje. De spanning in het nummer wordt goed opgebouwd, en het is wachten op een soort climax waarin de band helemaal los gaat. Het is zo jammer dat die climax eigenlijk ontbreekt. Het blijft de hele tijd hetzelfde door gaan, waardoor je toch het gevoel krijgt dat er meer uit het nummer te halen valt.

Paul McCartney - English Tea 3,5*
Deze artiest is natuurlijk vooral bekend van zijn samenwerkingen met Kanye West. Leuk om eens een solo plaatje van hem te horen.

Oké nu even serieus. Typisch McCartney nummer natuurlijk, zoals alleen hij ze kan maken. Op zich is het een mooi nummer, maar ik ben meer van de experimentele nummers van de Beatles, die meestal door Lennon gemaakt zijn. Vind het nummer stiekem een beetje aan de suffe kant.

The Damned - Shadow of Love 2*
Toffe gitaar, mooie sfeer, maar die zang... Wordt daar niet echt blij van. Vind het couplet ook vele malen beter dan het refrein. Geen geweldig nummer helaas.

The Jayhawks - The Eyes of Sarah Jane 2,5*
Beetje het James verhaal. Er is niets mis met dit nummer, maar het gaat volledig langs me heen. Leuk om als relaxte achtergrond muziek op te zetten, maar meer ook niet.

Pet Shop Boys - Inner Sanctum 4,5*
Het enige nummer wat ik van te voren al kende, en ook verreweg het beste nummer van de mixtape. Deze electronic ligt veel meer in mijn straatje. Gewoon een erg fijne plaat dit. Vigil bewaart het beste nummer voor het laatst!

Geef 4-3-2-1 punt

18 Pet Shop Boys - Inner Sanctum +4
17 The Jayhawks - Eyes of Sarahjane +1
13 The Damned - The Shadow of Love
12 James - Moving On
12 Paul McCartney - English Tea +3
8 Bewilder - Forza (it is) +2

Deadline 29 juni 22.00 uur

Geef 4-3-2-1 punt

20 The Jayhawks - Eyes of Sarahjane +3
18 Pet Shop Boys - Inner Sanctum
17 The Damned - The Shadow of Love +4
14 James - Moving On +2
13 Paul McCartney - English Tea +1
8 Bewilder - Forza (it is)

Mag ik nog? Moet nog een paar nummers beluisteren.

Ik had ook rekening gehouden met 23:59 als deadline. Bij dezen - indien nog toegestaan - mijn puntverdeling:

Geef 4-3-2-1 punt

24 The Jayhawks - Eyes of Sarahjane +4
21 Pet Shop Boys - Inner Sanctum +3
19 The Damned - The Shadow of Love +2
15 James - Moving On +1
13 Paul McCartney - English Tea
8 Bewilder - Forza (it is)

Lijst staat redelijk in de goede volgorde

Jayhawks vind ik een goede band, wat mij betreft niet het beste nummer dat ze ooit hebben gemaakt (ik val in herhaling, maar 'Save It For a Rainy Day' is mijn favoriet), maar toch zeker de vier punten waard in deze ladder. Zou de Jayhawks zeker nog wel een keertje live willen zien. Normaal hou ik niet zo van bands die trachten pure popliedjes te maken, maar Jayhawks zijn een van mijn uitzonderingen. Pet Shop Boys beviel me veel beter dan mijn oorspronkelijke associatie bij de bandnaam, dus een positieve verrassing. De rest was niet écht mijn ding.

Geef 4-3-2-1 punt

28 The Jayhawks - Eyes of Sarahjane 4
24 Pet Shop Boys - Inner Sanctum 3
19 The Damned - The Shadow of Love
17 James - Moving On 2
13 Paul McCartney - English Tea
9 Bewilder - Forza (it is) 1

The Jayhawks en Pet Shot Boys vind ik zeer degelijk. James scoort ook een voldoende, moet nog eens dieper in hun oeuvre duiken aangezien je mij wel warm kan maken met Britpop. Dat nummer van Bewilder is er typisch een die ik in een live performance nog wel graag hoor, maar niet snel zelf zou opzetten. De andere twee nummers zijn matig of gewoon minder mijn ding (potsierlijk fluitje van McCartney).

Mixtape 2: Brunniepoo

Insteek: zes nummers die ik zelf zeer waardeer en die hopelijk nog niet al te bekend zijn.

Akinetón Retard - Afrobo
The Dustbowl Revival - Cherokee Shuffle
Moulettes - Behemooth
Jane Birkin - Elisa
Jack O' The Clock - Come Back Tomorrow
Rubén Blades - Muevete

Geef 4-3-2-1 punt
Deadline 6 juli 22.00 uur

Voor de punten:

Akinetón Retard - Afrobo
Moulettes - Behemooth
Jane Birkin - Elisa
Rubén Blades - Muevete

Ken geen enkele nummer ervan (wel twee namen) maar als ik zo de variatie bekijk dan zou het interessant moeten zijn.

Hier de playlist op Spotify

PS
Is misschien handig als iedereen het meteen in een Spotify playlist zet, om het laagdrempelig te maken voor wie niet zo van Youtube houdt of scrobbled.

Zou een moderator de titel even kunnen aanpassen? Lukas panjoe

Op het laatst nog een paar deelnemers waardoor al met al een mooi deelnemersveld is geworden die ik hartelijk bedank!

The Jayhawks zijn uiteindelijk winnaar en ik zal die gelijk ter overweging nemen wat betreft mijn komende ladder nominaties

Wellicht kun je de nominatie beter bewaren voor een regenachtige dag...

Ik ga brunnie zijn tape eens even luisteren, ben benieuwd!

E-Clect-Eddy schreef:
PS
Is misschien handig als iedereen het meteen in een Spotify playlist zet, om het laagdrempelig te maken voor wie niet zo van Youtube houdt of scrobbled.

YouTube kan je ook laten scrobblen. Maar voor mij gaat het eerste argument wel op, dus bedankt voor de playlist

Op volgorde van beluistering:

Rubén Blades - Muevete
Een Panamese artiest waar ik nog nooit van gehoord heb maar die op het eerste gehoor prima bevalt. Afrobeat, maar dan niet uit Afrika, vrolijk spul en fijn om in de zomer te draaien!

Akinetón Retard - Afrobo
Chileense rock/jazz waarbij de afrobeat (wederom) niet ver weg is. Ik heb geen probleem met instrumentale nummers maar in dit geval mis ik toch iets. Het nummer kabbelt mij iets te veel en wat zang had dat wellicht kunnen verhelpen. Wel een heel fijn blazertje erin!

Jane Birkin - Elisa
Een bekende naam, al zou ik buiten haar hijgduet niet eens veel ander werk op kunnen noemen. Dit is een mooi liedje, al raakt het geen enkele snaar en voel ik de spanning (die ze volgens mij probeert over te brengen) niet echt.

Dit kende ik zelfs nog niet van naam! Redelijk toegankelijke (prog)-folk/rock, doe ik het genre en nummer daar enigszins eer aan? Het luistert best prima weg maar dit is geen nummer wat ik uit mezelf op zou zetten.

Moulettes - Behemooth
Hé, volgens mij komt hier weer wat prog voorbij. Zei ik bij Jack nog dat ik het best prima vind, dit is minder mijn ding. Het is best toegankelijk maar het geheel doet het gewoon niet voor mij.

Na zes seconden dacht ik, dit komt uit Ierland! Het blijkt Amerikaans te zijn maar ik durf de uitspraak wel aan dat het op zijn minst Ierse immigranten zijn. Dit soort vrolijke roots / folk kan ik goed hebben. Ook hier geldt, uit mijzelf zou ik dit niet gauw opzetten maar om het zo nu en dan eens ergens voorbij te horen komen (in de pub) is altijd gezellig. Afgelopen mei in Edinburgh nog een soortgelijk gezelschap meegemaakt en dat was een prima feestje!

Dat maakt de volgende top zes:
1. Rubén Blades - Muevete 4 punten
2. The Dustbowl Revival - Cherokee Shuffle 3 punten
3. Jane Birkin - Elisa 2 punten
4. Akinetón Retard - Afrobo 1 punt
5. Jack O' The Clock - Come Back Tomorrow
6. Moulettes - Behemooth

Een duidelijke top twee, een duidelijke nummer laatst en de andere drie zijn me eigenlijk om het even.

Rubén Blades - Muevete ***
Gezellig plaatje, maar meer doet het ook niet. Het is een soort van luchtige caribische afrobeat. Ik vind het net wat té luchtig klinken.

Akinetón Retard - Afrobo ****
We blijven in exotische sferen, nu meer jazz. De blazer halverwege het nummer is simpelweg briljant.

Jane Birkin - Elisa **
Dit is niet wat ik had verwacht van het hijgmeisje. Dit klinkt dan ook niet alsof het uit de jaren '60 komt. Het begint veelbelovend met het Arabische geluid, maar bloedt vervolgens compleet dood. Mede doordat de zang van Jane Birkin me weinig doet op dit nummer.

Jack O' The Clock - Come Back Tomorrow **
Ik heb veel moeite met deze manier van zingen. Verder nog wel prima instrumentatie, een viool is altijd fijn.

Moulettes - Behemooth **
Die intro is nergens voor nodig. Verder bevalt de zang me hier juist meer, maar de instrumentatie veel minder. Een beetje over de top.

The Dustbowl Revival - Cherokee Shuffle *
Altijd wel gezellig, Ierse muziek, maar enthousiast wordt ik er nooit van. En de harmonische samenzang is ook niet echt mijn ding. En de stem van de zanger ook totaal niet. Blijft er over een standaard Ierse viool.

Geef 4-3-2-1 punt

7 Rubén Blades - Muevete +3
5 Akinetón Retard - Afrobo +4
3 The Dustbowl Revival - Cherokee Shuffle
3 Jane Birkin - Elisa +1
2 Jack O' The Clock - Come Back Tomorrow +2
0 Moulettes - Behemooth

Rubén Blades - Muevete 3,25*
Rubén is een Latin / Salsa legende maar zelden zal ik spontaan een nummer van hem opzetten. Liever iets uit Cuba, Puerto Rico, Colombia of Brazilië. Dit nummer zal in 1985 tot het betere werk behoren uit Latijns-Amerika maar nu klinkt het gedateerd, maar zeker niet slecht.

Akinetón Retard - Afrobo 3,5*
Prima nummer maar is niet helemaal mijn ding, beetje a la KONG. De intro is trouwens "geleend" van een oud Alice Cooper nummer

Jane Birkin - Elisa 4*
Ken deze zangeres vooral van naam (en werk met Serge), volgens mij is dit nummer oorspronkelijk van die samenwerking maar nu een live herbewerking. Iets aan de lange kant

Jack O' The Clock - Come Back Tomorrow 4*
Ook deze klinkt lekker, avant-garde / experimenteel. Toch klinkt het ook alsof ze van Paul McCartney / Wings houden in elk geval voor dit nummer in de eerste helft. Daarna gaat het een andere kant op.

Moulettes - Behemooth 4,5*
Doet me denken aan YES/Jon Anderson in de samenzang en Todd Rundgren / Utopia! Ken ze niet maar klinkt leuk, hoor ik daar een synthguitar? Ga nog wel andere nummers verkennen.

The Dustbowl Revival - Cherokee Shuffle 3,75*
Mooie live registratie, klinkt zeer geanimeerd, en ze kunnen lekker spelen. Doet een beetje denken aan Sailcat. Luister niet veel Ierse / roots / Americana tenzij het als inspiratie of invloed in een nummer is verwerkt.

Kan me voorstellen dat al deze acts de moeite waard zijn om eens live te zien.

Geef 4-3-2-1 punt

7 Rubén Blades - Muevete
6 Jane Birkin - Elisa +3
5 Akinetón Retard - Afrobo
4 The Dustbowl Revival - Cherokee Shuffle +1
4 Jack O' The Clock - Come Back Tomorrow +2
4 Moulettes - Behemooth +4

Nee, bekend waren ze bij mij zeker niet. We hebben best een redelijke overlap qua muzikale voorkeuren maar dit was voor mij een ontdekkingsreis.

Akinetón Retard – Afrobo
We beginnen met wat zomers jazzwerk waarbij de blaasinstrumenten de boventoon voeren. Ik denk dat dit live beter binnenkomt dan vanaf een studio opname maar verkeerd is het zeker niet. Een leuk begin!

Nu dan wel een live opname van zo aan het plaatje te zien een flinke groep met een daarbij ook nog een leuke dame. Dit vind ik wel leuk, zonnetje en een biertje en ik ga me vermaken hoor!

Moulettes – Behemooth
Dan nu iets meer serieus, Het zit frivool en origineel in elkaar maar het is niet helemaal mijn ding.

Jane Birkin – Elisa
Ik ken Jane behoudens als lekker wijf ook van deze box ( 1973 box )die ik in mijn bezit heb. Dit werkje ken ik niet maar ik wist wel dat Brunniepoo dit goed kan waarderen. Ik vind het ook best een fijne stukje muziek.

Dit is best een lange zit, niet mijn ding ondanks de best mooie viool in de laatste minuut.

Rubén Blades - Muevete
Inderdaad zomerse luchtige muziek. Dat kunnen we wel gebruiken… Ik vind het wel leuk, veel muzikaal detail. Fijne percussie

Geef 4-3-2-1 punt

9 Rubén Blades - Muevete 2
9 Jane Birkin - Elisa 3
8 The Dustbowl Revival - Cherokee Shuffle 4
6 Akinetón Retard - Afrobo1
4 Jack O' The Clock - Come Back Tomorrow
4 Moulettes - Behemooth

E-Clect-Eddy schreef:
Kan me voorstellen dat al deze acts de moeite waard zijn om eens live te zien.

Ik heb inderdaad het idee dat het merendeel live veel beter uit de verf komt.

Teunnis schreef:
(quote)

Ik heb inderdaad het idee dat het merendeel live veel beter uit de verf komt.

Van Moulettes weet ik uit ervaring dat ze live ook erg goed zijn. Helaas zijn dit niet echt de artiesten die op regelmatige basis op de Nederlandse podia te vinden zijn, dus voor mij blijft dit bij hetzelfde vermoeden. Muevete heb ik zelf leren kennen via een live-versie (zal daar later een link naar plaatsen) en live is dat nog veel beter dan deze studioversie.

Edgar18 schreef:

Dit kende ik zelfs nog niet van naam! Redelijk toegankelijke (prog)-folk/rock, doe ik het genre en nummer daar enigszins eer aan?

Ja, lijkt me wel een adequate classificatie, met dien verstande dat het wel aan de avant-gardistische kant van het progspectrum zit. Over die toegankelijkheid verschillen de meningen, maar vergeleken met veel van hun andere werk is dit in ieder geval best toegankelijk.

In Behemooth hoor ik dan zelf weer niet zo veel prog terug.

Live versie van Muevete alvast toegevoegd aan de Spotify playlist mogelijk dat later de studio versie eruit gaat.

De nummers op het nieuwe album van Moulettes (met Behemooth) grenzen aan vele stijlen en zouden niet misplaatst zijn op een alternatieve dansavond.

Casartelli (moderator)
Akinetón Retard - Afrobo
Een gezellig stukje afrobeat met dito toeters. Niet iets wat ik heel snel uit mezelf zou opzetten, maar het draait verder lekker weg. 3,25*

De folkgrootheden uit de jaren '70 zijn hier niet ver weg. Leuk. 3,5*

Moulettes - Behemooth
Lekker nummer, al kan ik me ook iets voorstellen bij 'over de top' commentaren eerder. Heeft in elk geval weinig last van genreclichés. 3,5*

Jane Birkin - Elisa
Ik zou het zuchtmeisje ook niet onmiddellijk herkend hebben, maar dat is ook niet een herkenning waar ik veel naar op zoek ben. Ook hier vind ik het instrumentale deel mooier dan het vocale. 3,0*

Een naam die ik de afgelopen jaren wel voorbij heb zien komen, maar waar het nooit tot daadwerkelijke beluistering gekomen. Beter laat dan nooit; prettige folk waar de strijkers voor de verandering veel toevoegen. 3,75*

Rubén Blades - Muevete
Lekker eclectisch nummer. Misschien wel het beste van de mixtape. 3,75*

13 Rubén Blades - Muevete +4
9 Jane Birkin - Elisa
9 The Dustbowl Revival - Cherokee Shuffle +1
7 Jack O' The Clock - Come Back Tomorrow +3
6 Akinetón Retard - Afrobo
6 Moulettes - Behemooth +2

Na een voortvarende start is het nu wel erg rustig

Volgende mixtapes:

- E-Clect-Eddy 17-8
-7744leon 21-8

Ok mijn beurt dus:

Ik hou het kort..mijn insteek is 6 duetten die ik mooi vind..of eerder 6 nummers van mannelijke artiesten, waar een vrouw vocaal (op welke manier dan ook) bijdraagt.

Felt (feat Elizabeth Fraser) - Primitive Painters
Nico & Marc Almond - Your Kisses Burn
Morrissey & Siouxsie - Interlude
Gavin Friday ft. Maria McKee - Falling Off The Edge Of The World
Tindersticks ft. Carla Torgersen - Travelling Light
R.E.M. ft. Kate Pierson - Fretless

Geef 4-3-2-1 punt 

Deadline 13 juli 22.00 uur

Voor de punten:

R.E.M. ft. Kate Pierson - Fretless
Felt ft. Liz Fraser - Primitive Painters
Marc Almond ft. Nico - Your Kisses Burn
Morrissey ft. Siouxsie Sioux - Interlude
Tindersticks ft. Carla Torgersen - Travelling Light
Gavin Friday ft. Maria Mckee - Falling Off The Edge Of The World

Hier ook de lijst op Spotify :Mixtape duetten on Spotify

Zou een moderator de titel even kunnen aanpassen? Lukas panjoe

Zo te zien ken ik hier in elk geval al drie nummers van: Spotify playlist aangepast, de nummers van Brunniepoo staan er ook nog even.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:42 uur

geplaatst: vandaag om 18:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.