menu

Muziek / Algemeen / Welke muziek zou je maken als je zelf artiest zou zijn?

zoeken in:
avatar van Snoeperd
Hoi,

Ik denk zelf wel eens na over wat voor muziek ik zou maken als je artiest zou zijn of in een bandje zou spelen. Niet dat dat waarschijnlijk ooit gaat gebeuren, maar fantaseren kan altijd. Dus bij deze de vraag aan de MuMe-users wat voor muziek je zou maken en wat jullie invloeden zouden zijn.

Ik trap zelf wel af.
Als ik een bandje zou beginnen zou ik een rockbandje beginnen die vooral snelle nummers speelt. Denk hierbij aan invloeden van The Only Ones (vooral de nonchalante Britse zang en het ongepolijste gitaargeluid), de Parquet Courts (de enorme snelheid in nummers als Master of my Craft en de fluisterzang), de Thee Oh Sees (voor de energie) en The Libertines (voor de rommeligheid van de muziek en de briljante refreintjes). Zo zou de muziek van mijn band ongeveer klinken in mijn hoofd.

Als ik individueel muziek zou maken zou ik kiezen voor de elektronische muziek, dat zou klinken als een soort rustige, dromerige deep house met invloeden van Kiasmos en Darkside, voor de melodieën zou ik kiezen voor samples uit de dream pop en rock uit de jaren '80 en '90. Met anderstalige voice samples van overal van de wereld erover heen. Geen idee hoe dat zou klinken in de praktijk, maar in mijn hoofd klinkt het in ieder geval tof.

En nu jullie!

Misterfool
Als ik een band zou beginnen, zou ik waarschijnlijk een soort post-rock willen maken. Eén langgerekt nummer van 40 minuten, opgebouwd rondom een repeterende riff. Waarschijnlijk zou ik dan een oost-Europese melodie of Arabische melodie pakken. Een beetje zoals Mladic van GYBE. Deze melodie zou ik hier en daar laten ontbreken door noise of ambient om te eindigen met een ronduit verwoestende muur van geluid. Tussendoor zou ik wat omgevingsgeluiden en soundbytes toevoegen om de spanning erin te houden.

avatar van GrafGantz
Freejazz. Met veel getoeter en een nerveuze drummer.

Misterfool
GrafGantz schreef:
Freejazz. Met veel getoeter en een nerveuze drummer.

Dat klink al als muziek in mijn oren.

avatar van Don Cappuccino
GrafGantz schreef:
Freejazz. Met veel getoeter en een nerveuze drummer.


Mag ik de nerveuze drummer zijn?

avatar van bikkel2
Ik ben al muzikant en we hebben een componist in de band.
We helpen uiteraard mee om de partijen zo inventief mogelijk in te spelen en bij te dragen in composorisch opzicht - zeker als uit het een improvisatie vandaan komt.
Ik ben drummer, maar zou ook best minimalistische muziek willen maken met primitieve sounds.
Daar mag wat mij betreft een soort folk en avant-garde mogen uitkomen.
Ik zou het niet zo snel meer in de rock zoeken.

avatar van spinout
Ik ben zanger in een band geweest eind jaren 90. Ik schreef de nummers; soms met de gitarist. Ik probeerde lekker in het gehoor liggende pop muziek te maken met het oog op eventuele populariteit. Toen de rest ook covers wou gaan spelen, ben ik afgehaakt. De band is vrij snel daarna ontbonden. Nu speel ik voor mezelf voornamelijk blues op gitaar.

avatar van EttaJamesBrown
Gezien mijn vaardigheden denk ik dat ik vooral slechte muziek zou maken.

Ambient-blues, waarin het oeuvre van nietzsche verwerkt is.

avatar van bikkel2
Vooral moeilijke gezichten trekken op het podium Etta en freaken.....kom je een heel eind mee.
Overtuigingskracht uitstralen.

avatar van EttaJamesBrown
bikkel2 schreef:
Vooral moeilijke gezichten trekken op het podium Etta en freaken.....kom je een heel eind mee.
Overtuigingskracht uitstralen.


En dan komen de groupies vanzelf?

avatar van bikkel2
Geen probleem !

avatar van PlatVoet
Ik maak zelf IDM/Ambient/Breakcore achtige dingen op mn PC, maar ik ben heb nog een lange weg te gaan.

Waarschijnlijk een soort eclectische, elektronische singer/songwriter-muziek, met invloeden uit allerlei hoeken, van hiphop tot jazz en van dubstep tot Afrikaans. Kleine kans dat daar iets beluisterbaars uit komt, maar goed

bennerd
Enerzijds solo wat noise proberen maken, anderzijds een band die het soort hardcore speelt waar je anno 2005-2009 mee doodgegooid werd. Lijkt me heel leuk om te doen.

En wat hiphop-achtigs proberen. Dat ook.

avatar van -SprayIt-
Experimentele electronische muziek, denk ik. Gridlock, Dryft, Kashiwa Daisuke, dat soort werk. Of Burial. Steeds als ik Burial - Rival Dealer (2013) hoor, ben ik jaloers dat ik zoiets niet kan maken of heb gemaakt.

avatar van Pietro
Dromerig, melancholisch en ingetogen. Eigenlijk zo'n beetje hoe ik zelf als persoon ook in elkaar zit. Met als enige verschil dat ik de muziek dan ook echt als een soort van uitlaatklep beschouw waarbij ook ruimte is voor steviger werk met hier en daar een experimenteel tintje. Ik ben een gevoelsmens en in veel facetten van mijn leven laat ik mijn gevoel boven mijn verstand prevaleren. Ik houd dan ook van muziek die spontaan en authentiek klinkt.

Ik heb in mijn tienerjaren enkele jaren gitaar gespeeld en dat zou ik graag weer op willen pakken. Met wat oefenen zou het best wat kunnen worden

avatar van Weirdo Wizzy
Wat gedateerd maar leuk topic dit. Als ik muziek zou maken zou ik rapper zijn. In mijn wildste fantasieën zie ik mijzelf als een kruising van Eminem, Ol' Dirty Bastard, Danny Brown en een willekeurige Beastie Boy.

avatar van Arrie
Klinkt alsof je je username zeker eer aan zou doen.

Ja, leuk topic. Ik zou muziek maken die 'over the top' is als ik het talent en de middelen zou hebben. Aan de ene kant over-the-top in rock 'n' roll-zin, zoals Iggy & The Stooges en Jon Spencer Blues Explosion, want pop is pas leuk als het opwindend is en grenzen overschrijdt en dus rock 'n' roll is. Aan de andere kant zou het ook creatief en eclectisch over the top zijn met allerlei genres gemixt en vol gekke breaks en fratsen waarbij ook de oversteek naar (free) jazz en moderne klassieke muziek zou worden gemaakt, dus zeg maar een kruising tussen Captain Beefheart's Trout Mask Replica en Igorrr, want er wordt ook veel te weinig maffe en creatieve muziek gemaakt. Kortom, muziek die allesbehalve binnen de lijntjes kleurt.

avatar van uwoga
Ik denk dat ik wat meer de experimentele kan op zou gaan. Maar ik zou het allemaal niet te vaag maken.

avatar van Don Cappuccino
Ik merk dat ideeën die ik de laatste tijd bedenk op gitaar heel erg geïnspireerd zijn door Jesu, oude Alcest en Mournful Congregation. Dus: funeraldoomgaze?

avatar van Mssr Renard
Ik wilde altijd graag symfonische rock maken, en later ook spacerock en nog later spacey psytrance/Synthesizermuziek. Allemaal genres waarvan niets terecht is gekomen.

Jazzrock en funkjazz vind ik ook lekker, maar mis ik de skills voor.

Uiteindelijk heb ik glamrock, deathmetal, blackmetal, synthpop, classic rock, grunge, alt.rock, southern rock, doom, hiphop en new-age gespeeld.

Oh wat zou het me lekker lijken een heerlijke funkfusionplaat te maken met lange instrumentals. Een beetje in de stijl van de jaren 70. Maar daar heb je dus betere skills voor nodig.

Een andere droom is een onemanband zoals Tangerine Dream/Mike Oldfield na te streven en een uur lange compositie te schrijven. Zoiets dus.

avatar van nlkink
Een aantal jaren geleden heb ik country en blue grass muziek gemaakt met leden van een gezin die helemaal voor deze muziek leefden. Erg leuk om te doen.
Met mijn eigen groep zitten we meer in de countryrock en swamprock hoek, maar ik zou ook heel graag met gelijkgestemden een coverbandje willen beginnen dat zestiger jaren gitaarrock speelt van groepen als The Who, The Kinks, The Animals, Them etc. etc.
Door mijn reizen door Schotland en Ierland heeft de Keltische muziek ook mijn interesse.
Het ontbreekt me echter aan tijd om in in meerdere groepen te spelen, maar als ik de gelegenheid had zou ik me niet door één stijl laten beperken.

avatar van Fathead
Ik zou dan een volkszanger willen zijn die altijd zo lekker gewoon gebleven is.

avatar van Venceremos
Instrumentele blaasmuziek of instrumentale bleesmuziek.

avatar van Edgar18
Rete commerciële popmuziek, en daar dan schandalig rijk mee worden. Dan breng ik wel onder een pseudoniem allerhande reuze verantwoord avant-gardistisch materiaal uit.

Gelukkig ken ik - in deze - mijn eigen beperkingen en daarom maak ik helemaal geen muziek.

avatar van ZAP!
Zoiets als dit of dit.

avatar van GrunnlBoy
Ik heb zelf een nummer gemaakt...luister maar: Beginnen Bij Het Begin - BlueBearry

Ponty Mython
GrunnlBoy schreef:
Ik heb zelf een nummer gemaakt...luister maar: Beginnen Bij Het Begin - BlueBearry


We moeten allemaal ergens beginnen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:08 uur

geplaatst: vandaag om 11:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.