menu

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2017

zoeken in:
avatar van ranboy
Arrie schreef:
(quote)

De schrijvers van Mr. Postman hebben er zelfs credits voor gekregen.


Ik ben blij dat te horen!

avatar van Arrie
tnf schreef:
Ik vind de lat wel laag liggen (goed, bij mezelf ligt 'ie weer wat hoog ) als Portugal. The Man er zo uit zou moeten springen. Het gaat maar een beetje aan me voorbij als het op de radio komt. De geknepen zang, het muziekje dat me aan een verhipte Caro Emerald doet denken; nee, het grijpt me niet.

Er mag van mij wat meer vuur in de hedendaagse licht-alternatieve muziek. Stevige gitaarriffs, intense passie die in een stem doorklinkt, kráchtige stemmen, een dosis oprechte funk. Bovengenoemd nummer is wat betreft dat laatste héél voorzichtig.

(Ik lijk wat dat betreft verpest te zijn door muzikale begin-jaren-90-wortels, maar gezien de beperkte hoeveelheid licht-alternatief die ik in m'n jonge jaren uit mezelf opzette zal het wel meevallen. Bij de wat oudere die hier veel op staan is dat doorgaans jaren verlaat gebeurd. Hooguit is de relatieve intensiteit van grunge, crossoverbandjes, enzovoort onbewust in m'n brein gekropen, omdat het nou eenmaal wel op de radio kwam.)

Je reageert (deels) op mij, geloof ik? Maar het klinkt vooral alsof we in dit opzicht gewoon een andere smaak hebben. Van mij mogen de stevige gitaarriffs bijvoorbeeld wel wegblijven. Voor mij is dit een alternatief hitje dat eruit springt, voor jou is het wellicht eerder een of andere rockband waarvan ik juist weer denk: nou, de lat ligt wel erg laag.

avatar van Frank voor Klank
Met de airplay voor Portugal The Man zit het wel goed geloof ik .

Radio Song Artist On air
Qmusic Feel It Still Portugal. The Man 22-10-2017 15:20
Radio 538 Feel It Still Portugal The Man 22-10-2017 15:20
3FM Feel It Still Portugal. The Man 22-10-2017 14:27
Qmusic Feel It Still Portugal. The Man 22-10-2017 05:32
3FM Feel It Still Portugal. The Man 22-10-2017 02:03
Qmusic Feel It Still Portugal. The Man 21-10-2017 22:16
3FM Feel It Still Portugal. The Man 21-10-2017 14:10
Radio 2 Belgie Feel It Still Portugal. The Man 21-10-2017 11:15
3FM Feel It Still Portugal. The Man 21-10-2017 04:07
3FM Feel It Still Portugal. The Man 21-10-2017 04:07
Qmusic Feel It Still Portugal. The Man 21-10-2017 02:13
Qmusic Feel It Still Portugal. The Man 20-10-2017 19:15
3FM Feel It Still Portugal. The Man 20-10-2017 14:31
Radio 538 Feel It Still Portugal The Man 20-10-2017 14:23
Qmusic Feel It Still Portugal. The Man 20-10-2017 14:16
3FM Feel It Still Portugal. The Man 20-10-2017 09:50
3FM Feel It Still Portugal. The Man 20-10-2017 03:42
Qmusic Feel It Still Portugal. The Man 19-10-2017 21:15
Qmusic Feel It Still Portugal. The Man 19-10-2017 05:25
3FM Feel It Still Portugal. The Man 19-10-2017 00:58



avatar van Arrie
Ohja, het gros van de Nederhop wordt genegeerd (waar is Frenna? Waar is Jonna Fraser? Josylvio?), maar de nieuwe Tiesto komt wel weer gewoon binnen...


avatar van Poek
Daar is Frenna!

avatar van Arrie
Ah, toch nog!

Hoge binnenkomst voor Selena, zeg!

avatar van catdog
En dat met haar minste solo single tot nu toe

avatar van NewYorkCityLight
Binnenkort komt Rita Ora binnen met de toekomstige hit van het millennium . Zijn jullie er al klaar voor?

avatar van catdog
NewYorkCityLight schreef:
Binnenkort komt Rita Ora binnen met de toekomstige hit van het millennium . Zijn jullie er al klaar voor?


Anywhere? Heerlijk nummer

avatar van Gretz
NewYorkCityLight schreef:
Binnenkort komt Rita Ora binnen met de toekomstige hit van het millennium . Zijn jullie er al klaar voor?

Thanks! Kende het nummer nog niet, maar dit kan wel eens van de leukste hits van het jaar worden.




avatar van Arrie
En het vierde lid van de Cyrus-familie dat de Top 40 haalt!

avatar van NewYorkCityLight
Dat nummer van Eminem en Beyoncé is wel een gigantische misser zeg . Het idee is waarschijnlijk dat het nummer het vooral van de tekst moet hebben maar mij laat het helemaal koud (en een groot deel van de andere muziekconsumenten blijkbaar ook aangezien het allesbehalve denderend presteert).

Die laatste 5 seconden zijn misschien nog wel het ergst.

avatar van Gretz
Had verwacht dat Op Me Monnie intussen ook al wel zou zijn binnen gekomen.

avatar van catdog
Dat nummer van Em had gewoon een solo track van Bey moeten zijn. Em flowt hier echt verschrikkelijk op, en dat terwijl ik gezien zijn nieuwe verse op die van P!nk wel weer vertrouwen had gekregen in nieuw werk van Marshall.

En de Top 40 is sowieso niet echt meer geloofwaardig te nemen. Op Me Monnie en Officieel hadden bijv. gewoon in de lijst moeten staan. Scoren veel beter dan Patsergedrag en Vervloekt op het moment, maar die staan dan weer wél in de lijst.

avatar van starbright boy
Eens. De top 40 is nu echt een parodie op een hitlijst geworden. Twee van de meest gestreamde platen van Nederland staan er gewoon niet in. Ik heb sterk de indruk dat 538 probeert het aantal nederhopnummers te beperken omdat het muziek is die nogal tegengestelde reacties oproept.

Broederliefde staat nota bene op 1 in hun eigen streaminglijst. Als de nummer 1 uit de streaminglijst niet in een hitlijst staat is die hitlijst onzin en waardeloos.

Omdat nu zelfs de doorgaans nederhophaters op de top 40-site het niet meer begrijpen voorspel ik dat ze volgende week alsnog binnenkomen. Om de kritiek wat te temperen.

avatar van Arrie
En op alle kritiek reageert een medewerker van de Top 40 door het standaardverhaaltje over de samenstelling te plaatsen. Een verhaaltje waar je sowieso niks mee kan zolang de wegingspercentages van de verschillende factoren niet worden geopenbaard. Dat snap ik ook, want airplay zal veel te zwaar meetellen en dat kunnen ze natuurlijk nooit verantwoorden.

Het is inderdaad echt een karikatuur geworden. Ik ben het met iemand eens die naar de Billboard Hot 100 verwijst, en aangeeft dat daar in ieder geval zeer duidelijke regels zijn die voor iedereen bekend zijn, en dat daarop gebaseerd een lijst wordt gemaakt zonder van die regels af te wijken. Dan kun je over die regels discussiëren, maar dat is in ieder geval al beter dan dat je de regels überhaupt niet kent. Hij zegt daarbij ook: dat zorgt weliswaar voor een lijst die niet iedereen zint in muzikaal opzicht, maar de lijst klopt tenminste. En dat is net het probleem: 538 wil een zo veilig mogelijke lijst waar ze niemand mee tegen de borst stoten. Ze zenden hem immers ook wekelijks uit.

Maarja, wat heeft Stichting Top 40 daarmee te maken, zou je zeggen? Ze zouden er niks mee te maken hebben en volledig neutraal moeten zijn. Maar ik geloof dat niet. 538 heeft helaas een dikke vinger in de pap.

avatar van Arrie
Ik had trouwens het idee dat 3FM hetzelfde deed: zoveel mogelijk de nederhop weren. Maar nu lijken ze er toch van terug te komen. Een tijdje terug kwam bijvoorbeeld Ride or Die van Josylvio, ook een tijdje de meest gestreamde plaat van het land, daar ook niet binnen, en zo waren er nog een paar voorbeelden. Ondertussen staat Broederliefde daar in de top 10 en is Famke Louise vandaag ook de lijst binnengekomen. Zelfs Gucci Gang van Lil Pump en Man's Not Hot van Big Shaq zijn er binnengekomen, dus 3FM neemt streaming weer helemaal serieus.

Ik heb sowieso dat 3FM met enige regelmaat weer dingen aanpast in de samenstelling van hun lijst. Dan zijn er ineens allerlei rare sprongen in de lijst. Ik denk dat ze ongeveer een maand geleden de invloed van streaming weer omhoog hebben gegooid. Streamingsuccessen doen het daar nu ineens veel beter dan een tijdje terug. Hopelijk volgt de Top 40 na alle kritiek die er nu is.

avatar van Gretz
Arrie schreef:
En op alle kritiek reageert een medewerker van de Top 40 door het standaardverhaaltje over de samenstelling te plaatsen. Een verhaaltje waar je sowieso niks mee kan zolang de wegingspercentages van de verschillende factoren niet worden geopenbaard. Dat snap ik ook, want airplay zal veel te zwaar meetellen en dat kunnen ze natuurlijk nooit verantwoorden.

Jep, dit is intussen maar al te duidelijk voor iedereen die de lijst een beetje volgt. Het wordt hoog tijd dat de onderste steen boven komt. Maar helaas hebben de mensen die de lijst nu manipuleren er geen belang bij om uit de school te klappen.


Het is inderdaad echt een karikatuur geworden. Ik ben het met iemand eens die naar de Billboard Hot 100 verwijst, en aangeeft dat daar in ieder geval zeer duidelijke regels zijn die voor iedereen bekend zijn, en dat daarop gebaseerd een lijst wordt gemaakt zonder van die regels af te wijken. Dan kun je over die regels discussiëren, maar dat is in ieder geval al beter dan dat je de regels überhaupt niet kent. Hij zegt daarbij ook: dat zorgt weliswaar voor een lijst die niet iedereen zint in muzikaal opzicht, maar de lijst klopt tenminste. En dat is net het probleem: 538 wil een zo veilig mogelijke lijst waar ze niemand mee tegen de borst stoten. Ze zenden hem immers ook wekelijks uit.

Kun je me uitleggen wat de precieze regels zijn van de Billboard 100?

avatar van LucM
Ach, de top-40 neem ik al een tijd niet meer serieus, het is steeds dezelfde kliek die daarin terecht komt. Everything Now van Arcade Fire bv. werd deze zomer grijsgedraaid tot en met en ik weet zeker dat dit nummer vaak gestreamd werd maar toch was er geen spoor van in de top-40.
Het manipuleren van de top-40 gebeurde al in de jaren '70 door diverse schlagerzangers maar nu is er nog meer manipulatie.
Hitlijsten zijn wat mij betreft - in het digitale tijdperk - niet meer van deze tijd en voorbijgestreefd.

avatar van ArthurDZ
LucM schreef:
Hitlijsten zijn wat mij betreft - in de digitale tijdperk - niet meer van deze tijd en voorbijgestreefd.


Zou eigenlijk niet mogen he. Er is meer data beschikbaar dan ooit om hitlijsten mee samen te stellen, maar als de mensen hebben die toegang hebben tot die data een voor hen wenselijk resultaat belangrijker vinden dan de waarheid, dan houdt het inderdaad op ja. Weet iemand toevallig of dit alleen in Nederland speelt, of het er in bijvoorbeeld de Ultratop of de UK Singles Charts ook zo aan toe gaat (mijn twee favoriete hitlijsten)?

avatar van Arrie
Het gaat wel enigszins op voor de UK Charts. Recentelijk zijn er nieuwe regels doorgevoerd waar enorm veel kritiek op is gekomen. Ten eerste dat een artiest maximaal met drie tracks in de lijst kan staan en ten tweede de zogenaamde Accelerated Chart Ratio (ACR). Normaal is de ratio tussen streaming en sales 150:1, maar als een track drie weken op rij in een neergaande lijn zit, dan versnellen ze dat en wordt het 300:1.

Het in principe dus manipulatie van de lijst om hem meer naar je zin te krijgen. Ik kan er echter beter mee leven doordat het volledig transparant is. De Billboard-heeft ook wel van dergelijke regels. Bijv. als iets meer dan een jaar in de lijst staat en lager dan plaats 25, dan valt ie eruit. En zelfde met meer dan 20 weken en onder plaats 50. Om nog even op de vraag van Geert terug te komen. Dat soort regels bedoel ik. evenals de samenstelling van de lijst, die ik ook niet uit mijn hoofd weet, maar de percentages maken ze geen geheim van. Bij Billboard schrijven ze juist heel vaak over aspecten van de samenstelling, en van de UK Chatts is er een uitgebereid document online waarin alles wordt uitgelegd.

Dus ja: beide lijsten manipuleren in zekere zin de lijst, maar ze vertellen precies hoe en waarom. De Top 40 wordt ook duidelijk gemanipuleerd, maar ook nog eens met nul transparantie, en dat vind ik eigenlijk het vervelendste.

LucM: Everything Now werd alleen door 3FM gedraaid en werd echt niet veel gestreamd. Dat is niet echt een goed voorbeeld.

avatar van LucM
Vreemd dat Everything Now enkel op FM wordt gedraaid. Wat draaien de andere zenders dan wel? In Vlaanderen werd Everything Now wel op alle zenders (grijs) gedraaid en niet alleen op Studio Brussel, hier is het ook een hit geworden.
Wat zou de reden zijn om Everything Now te weren? Dat is een enorm catchy en radiovriendelijk nummer.

Ik heb Everything Now regelmatig ook op Radio 2 voorbij horen komen en zelfs op Veronica. Ook staat ie de top 100 meest gestreamde nummers op Spotify in NL. Was zelf ook verbaasd dat ie de top 40 niet haalde.

avatar van ranboy
Everything now werd ook goed gedraaid op Radio 2, maar ik las toevallig deze week dat dit radiostation niet eens wordt meegeteld voor de airplay, terwijl het het tweede radiostation van NL is qua luisterdichtheid.... Voor deze beslissing kan ik echt geen verklaring bedenken.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:13 uur

geplaatst: vandaag om 12:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.