MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2017

zoeken in:

Haha, ik heb ook zo'n enorme zwak voor hem.

De Nederlandse hiphop wordt trouwens wel echt stelselmatig genegeerd.

Arrie schreef:
(quote)

Haha, ik heb ook zo'n enorme zwak voor hem.

Really? Minst interessante 1D'er. Eigenlijk zelfs tamelijk vreselijk te noemen.

catdog schreef:
(quote)

Really? Minst interessante 1D'er. Eigenlijk zelfs tamelijk vreselijk te noemen.

Je mag niet met Arnout en ik mee naar de meet & greet .

Frank Zweers
Vanaf deze week publiceert top40.nl wekelijks de streaming top 40 en airplay top 40

Top 40 komt met airplay- en streaminglijsten | Top 40-nieuws - top40.nl

Leuk! De eerste airpplay top 40 is al te bekijken zo te zien.

Ik snap alleen niet dat Patsergedrag (bij Spotify nummer 1) niet in de streaming top 40 staat? Nouja, misschien volgende week.

In de single top 100 staat ie al op #1 en ook in de Megatop 50 kwam ie afgelopen zaterdag binnen. Dus ik snap dat ook niet. Blijkbaar nemen ze de streamingdata van 2 weken mee ofzo?

Ah, ze hebben toch weer eens toegegeven aan een Nederlandse hiphoptrack.

O, dat is een nummer. Ik dacht even dat het een groep was. Goede naam wel voor een nederhopgroep, Patsergedrag - lijkt ergens ook wel een beetje op Broederliefde, maar dan anders.

Wow, Portugal. The Man in de top 40, dat is onverwacht. Zit het in een reclame of tv-serie of zo? Het nummer is al een tijdje uit toch?

Begint nu in de hogere regionen te komen in o.a. de USA, dus dan stroomt het vaak nog wel door naar hier. Staat op #52 hier in Spotify, en airplay bouwt ook op.

NewYorkCityLight schreef:
(quote)

Je mag niet met Arnout en ik mee naar de meet & greet .

Die sla ik ook over, maar Too Much to Ask is zeker niet verkeerd.

Portugal. The Man is wel een sensatie, al stond ie natuurlijk ook al in de MuMeAfrekening.

Feel it still staat nu zelfs op 5 in Amerika zie ik. Altijd gedacht dat Portugal. The Man een indiebandje was dat alleen bij kenners bekend was. Nouja, in Nederland is dat nog wel zo.

Iemand overigens hier die blij wordt van de La Bouche update?

Poek schreef:
Feel it still staat nu zelfs op 5 in Amerika zie ik. Altijd gedacht dat Portugal. The Man een indiebandje was dat alleen bij kenners bekend was. Nouja, in Nederland is dat nog wel zo.

Het is ook hun eerste hit in Amerika, de grote doorbraak dus, maar best mogelijk dat het ook bij die hit blijft. Het zit in Amerika trouwens idd ook in een reclame, geloof ik. Maar af en toe heb je weer zo'n catchy alternatief nummer dat ineens enorm aanslaat. Dat zijn dan vaak van die sleeper-hits, zoals Pumped Up Kicks van Foster the People of Sail van Awolnation. Daarna scoren dat soort acts vaak geen hits meer.

Lekker nummertje van Portugal. The Man

catdog schreef:
Iemand overigens hier die blij wordt van de La Bouche update?

Ja ernstig dat ik nu de leeftijd begin te bereiken dat ik me irriteer aan covers van nummers uit m'n jeugd. Nu weet ik hoe mensen zich voelden met al die dance-platen uit 2001/2002 die ik dood heb gedraaid #butnoregrets.

Dit is eigenlijk ook net zo inspiratieloos als al die dance-covers uit de jaren '90 maar op een of andere manier vind ik daar nog wel een charme aan zitten en vind ik die Sam Feldt-achtige plaatjes vooral heel suf.

CHIEP (crew)
catdog schreef:
Begint nu in de hogere regionen te komen in o.a. de USA, dus dan stroomt het vaak nog wel door naar hier. Staat op #52 hier in Spotify, en airplay bouwt ook op.
Staat in Vlaanderen al sinds 16 september in de lijst. Momenteel op 19.

Edit: in Frankrijk zelfs top 3 en al 21 weken

Toen ik merkte dat Portugal. The Man echt goede zaken begon te doen in de VS, dacht ik: dit is ook een typische 3FM-plaat, wedden dat ze daar ineens wakker worden als ie in de VS de top 10 haalt en ze hem dan tot Megahit bombarderen. En vooruit, ze waren net iets eerder maar het scheelde niet veel.

Overigens niet de eerste keer dat ik een 3FM Megahit ruim van tevoren wist te voorspellen, maar het is dan ook wel een erg voorspelbare zender.

Ik draaide hem zelf een half jaar geleden erg veel, geloof ik.

3 jaar geleden waren ze op Pinkpop echt een enorme mismatch. Nu sluit ik niet uit dat Jan Smeets ze alsnog dolgraag wil hebben.

Blijft opmerkelijk wel dat 3FM het meestal pas aandurft om indie pop/rock groots te promoten nadat er al een hit in UK/USA is gescoord. Zo'n (naar eigen zeggen) vooruitstrevende zender die mikt op verjonging mag best wat minder voorspelbaar zijn wat dat betreft.

Ze hebben zo nu en dan wel leuke Megahits, dit jaar o.a. Sampha, The Blaze, Francis and the Lights, Rico & Sticks of vorig jaar Lapsley in de DJ Koze Remix, maar daar staat tegenover dat ze ook wel erg veel doorsnee rockbandjes promoten. Dingen als The Brahms. Het is een beetje hit or miss, dus ik heb het idee dat de helft van de 3FM-redactie wel een leuke smaak heeft en de andere helft wat conservatiever. Dit is trouwens allemaal persoonlijk natuurlijk, en ik heb verder niets tegen rock. Maar in die hoek vind ik de keuzes van 3FM vaak wel een stuk minder.

tnf
Ik vind de lat wel laag liggen (goed, bij mezelf ligt 'ie weer wat hoog ) als Portugal. The Man er zo uit zou moeten springen. Het gaat maar een beetje aan me voorbij als het op de radio komt. De geknepen zang, het muziekje dat me aan een verhipte Caro Emerald doet denken; nee, het grijpt me niet.

Er mag van mij wat meer vuur in de hedendaagse licht-alternatieve muziek. Stevige gitaarriffs, intense passie die in een stem doorklinkt, kráchtige stemmen, een dosis oprechte funk. Bovengenoemd nummer is wat betreft dat laatste héél voorzichtig.

(Ik lijk wat dat betreft verpest te zijn door muzikale begin-jaren-90-wortels, maar gezien de beperkte hoeveelheid licht-alternatief die ik in m'n jonge jaren uit mezelf opzette zal het wel meevallen. Bij de wat oudere die hier veel op staan is dat doorgaans jaren verlaat gebeurd. Hooguit is de relatieve intensiteit van grunge, crossoverbandjes, enzovoort onbewust in m'n brein gekropen, omdat het nou eenmaal wel op de radio kwam.)

tnf schreef:
I Portugal. The Man De geknepen zang, het muziekje dat me aan een verhipte Caro Emerald doet denken; nee, het grijpt me niet.

Het refrein doet mij altijd erg denken aan Mr. Postman (Carpenters)

ranboy schreef:
(quote)

Het refrein doet mij altijd erg denken aan Mr. Postman (Carpenters)

De schrijvers van Mr. Postman hebben er zelfs credits voor gekregen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:43 uur

geplaatst: vandaag om 02:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.