MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2017

zoeken in:
Dat zou ik echt heel erg vreemd vinden

Van Radio 2 wist ik het idd ook, daar heb ik hem ook gehoord, maar die noemde ik niet omdat Radio 2 inderdaad niet meetelt voor de samenstelling van de Top 40.

Titmeister schreef:
IOok staat ie de top 100 meest gestreamde nummers op Spotify in NL.

Op dit moment? Of de meest gestreamde nummers over 2017? Of hij heeft in die top 100 gestaan? Wat bedoel je precies?

Arrie schreef:
(quote)

Op dit moment? Of de meest gestreamde nummers over 2017? Of hij heeft in die top 100 gestaan? Wat bedoel je precies?

Over 2017 inderdaad.

Waarom telt Radio 2 overigens niet mee voor de top 40?

Everything Now een van de 100 meest gestreamde nummers in 2017 in Nederland? Dat zou me heel erg verbazen. Bij mijn weten komt hij bijlange na niet in de buurt zelfs.

Samenstelling

De Media Markt Top 40 is de enige echte hitlijst van Nederland. Je hoort de 40 populairste singles van Nederland elke vrijdag tussen 14 en 18 uur op Radio 538, gepresenteerd door Jeroen Nieuwenhuize.

De Top 40 wordt samengesteld door de Stichting Nederlandse Top 40 op basis van airplay, streaming en trends in social media.

Airplay
De airplay van Radio 538, 3FM, Sky Radio, Q-music, Slam FM en 100%NL wordt meegeteld en elk uur wordt vermenigvuldigd met de luistercijfers van dat uur (aangeleverd door KLO).

Streaming
De streaminggegevens van Spotify en andere streamingplatforms worden meegeteld.

Trends in social media

De buzz rondom tracks op social media (Twitter, YouTube, Facebook en Instagram).

Alle onderzoeksresultaten worden wekelijks verzameld door SoundAware. Onder toezicht van een bestuurslid van de Stichting Nederlandse Top 40 wordt de definitieve lijst vastgesteld.

Dus de top 40 wordt door een bestuurslid van de Stichting samengesteld.?

Het zou de lijst een stuk beter maken als ze Radio 2 wel mee zouden nemen. Vraag me af wat de gedachte daarachter is.

starbright boy schreef:
Everything Now een van de 100 meest gestreamde nummers in 2017 in Nederland? Dat zou me heel erg verbazen. Bij mijn weten komt hij bijlange na niet in de buurt zelfs.

Ik kan me het ook moeiljk voorstellen. Wat is je bron, Titmeister?

Arrie schreef:
(quote)

Ik kan me het ook moeiljk voorstellen. Wat is je bron, Titmeister?

Song17: Dit waren de grootste hits van 2017 - artikelen - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

Maar ik zie nu dat dit alleen maar van de kandidaten voor Song van het Jaar is, dus never mind...

Radio 538 onder vuur na 'mislukte grap' met zangeres Maan | NOS
Zanger Tim Knol wil boycot Radio 538 om naakte man voor Maan - RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

Ben sowieso helemaal klaar met 538, wat een misselijke zender. ? Over de rug van artiesten die hun nieuwe single komen zingen en dus aandacht generen voor jouw station (en adverteerders) zo'n misplaatste grap uithalen. Kan echt niet.

Het is te hopen dat ze inderdaad geboycot gaan worden door een grote groep mensen.

Hedser schreef:
Het zou de lijst een stuk beter maken als ze Radio 2 wel mee zouden nemen. Vraag me af wat de gedachte daarachter is.

Lachwekkend inderdaad dat een grote zender met een marktaandeel van meer dan 10% totaal niet meetelt. Als airplay een factor is bij de samenstelling moet je alle grote, relevante stations meenemen.

Ik ga het eens navragen hoe het precies zit.

Zou sowieso goed zijn voor de hitlijsten, want van alle radiozenders is Radio 2 nog de meest fatsoenlijke, zeker met Stenders terug.

Verder een stompzinnige grap van 538, maar goed, die zender luisterde ik toch al niet.

Op de site van 3fm staat deze uitleg over de Megatop 50:

De Mega Top 50 wordt wekelijks samengesteld door SoundAware aan de hand van drie componenten:

* Streaminggegevens van Spotify
* Downloadcijfers van GfK
* Airplay die de songs krijgen op 3FM, 100%NL, Q-music, Radio 2, Radio 538, Sky Radio en Slam FM

De onderdelen streaming, downloads en airplay tellen alle drie voor eenderde mee in de samenstelling van de Mega Top 50. Om de gegevens met elkaar te vergelijken, worden ze geïndexeerd. Dat betekent dat de nummer 1 100% is en de nummer 2 bijvoorbeeld 92%. Zo loopt dat verder naar beneden.

Daaruit begrijp ik dat ze in feite 3 verschillende lijsten opstellen (streaming, download, airplay) en dat daar vervolgens per nummer een gemiddelde positie uit wordt berekend. Dat levert de 50 populairste nummers. Helder en voor iedereen inzichtelijk, ook al hebben ze de exacte berekening er niet bijgezet.

Uit dit verhaal kun je ook concluderen dat de factor airplay er bij de Megatop 50 er vrijwel nooit voor kan zorgen dat nummers die populair zijn bij de streaming en/of verkoop niet in de lijst belanden.

Ik ben heel benieuwd hoe de percentages bij de Top 40 liggen. Als deze vergelijkbaar zijn met de Megatop 50 is het praktisch onmogelijk dat zoveel populaire nederhopplaten buiten de lijst blijven. Zelfs al telt de airplay bij de Top 40 voor meer dan 50% mee is het nog bijna onmogelijk. Te meer omdat de Top 40 'trends in social media' meeneemt in plaats van downloads. Juist op de socialmediaplatformen scoren nummers als Officieel en Op Me Monnie meer dan uitstekend.

Als inmiddels 50 jarige muziek-nerd volg ik die charts nog altijd. Ieder mens heeft recht op zijn afwijking;-)

De top 40 weegt airplay niet zwaarder dan streams (anders had Dua Lipa nooit de eerste plek gehaald bv) ze wegen zelfs het zwaarst. Het is echter zo dat de streams bij singles worden opgeteld die een airplay-bodem hebben of anders gezegd op playlists staan. keiharde radioindustrie dus .Kees de Koning en TopNotch hebben de radioindustrie ook niet nodig want de Nederhop-achterban weet hij heel slim te mobiliseren (dit jaar al 10 Nederhopsingles op de bovenste plek van de spotify top 200) .
De Mega Top 50 bij 3FM geeft de populariteit van hitsingles nog het beste weer (streams airplay downloads aangevuld met shazam en youtubeviews en dan even zwaar laten wegen) In de jaren 80 had je bij de Nationale Hitparade de slogan "zeker weten door zuiver meten". Nu zou ik zeggen "breed meten is beter weten"

Frank voor Klank schreef:
Als inmiddels 50 jarige muziek-nerd volg ik die charts nog altijd. Ieder mens heeft recht op zijn afwijking;-)

De top 40 weegt airplay niet zwaarder dan streams (anders had Dua Lipa nooit de eerste plek gehaald bv) ze wegen zelfs het zwaarst. Het is echter zo dat de streams bij singles worden opgeteld die een airplay-bodem hebben of anders gezegd op playlists staan. keiharde radioindustrie dus .

Hoe gaat dit dan precies in zijn werk? Singles die nog niet op de playlist van een van de deelnemende radiostations staan worden dan überhaupt niet meegenomen? Airplay als een soort van keiharde randvoorwaarde om überhaupt mee te strijden?

Soundaware levert de datagegevens van meest gedraaide gestreamde hits en social media -hits met hun scores. De stichting top 40 maakt van deze scorelijsten de top 40 en tipparade de definitieve lijst .Posities worden niet berekend maar bepaald. De scores worden wekelijks naast elkaar gelegd .Anders dan bv de Mega top 50 waarbij de positie wel berekend wordt.(ranking)
Vandaar ook de vele grote schommelingen in laatstgenoemde lijst.
In het geval Broederliefde 's Officieel met streaming en ook social media-score is deze track vooralsnog niet meegewogen omdat hun single JM , iets eerder uitgebracht, nog op de playlists staat. Een idiote reden .helemaal waar , dit gebeurde bv niet bij de grote hit van Boef ( zit op label van Ali B en wel getoetst bij de radioindustrie) .
Als Officieel van Broederliefde de komende weken de toppositie in de streaminglijsten aanhoudt moeten ze wel.

Week 49:

#32. Bastille - World Gone Mad
#34. Avicii feat. Rita Ora - Lonely Together
#38. Broederliefde - Officieel

De tweede leuke op rij van Rita Ora, en daar is dan Broederliefde. Famke Louise begint weg te zakken in de streaminglijsten dus die zal wel niet meer gaan binnenkomen.

Nee, maar misschien wel de cover van Frenna en Boef.

Treurig de wijze waarop de Stichting Top 40 de grootste hits weken uit de charts houdt, om ze vervolgens veel te laag laten binnenstromen.

538 heeft blijkbaar wat goed te maken. Officieel van Broederliefde staat sinds afgelopen week op 19 draaibeurten bij de zender.

Ojee we gaan alweer bijna het jaar uit en ik loop nog enorm achter. Denk dat ik het maar laat voor wat het is.

Misschien voor deze topic toch de top 40 maar inruilen voor de Mega Top 50 (streams , waaronder ook youtube,, downloads ,airplay ) De hitlijst van de publieke omroep beweegt meer.
Binnenkomers
02 Ronnie Flex & Maan- Blijf bij mij
16 Dua Lipa- Homesick
40 Maan- Pocket Full Of Change (staat met 3 tracks in de top 50)
41 Taylor Swift- Gorgeous
45 Confidence Man- Boyfriend (repeat)
Op herhaling
25 Wham- Last Christmas

Ja, de top 40 is niet meer serieus te nemen als zo'n nummer als dat van Famke Louise (dat zelfs het landelijke nieuws heeft gehaald door de enorme populariteit) de lijst niet meer haalt.

Even inhalen hier... weet niet of ik het hele jaar doe, heb wel elke week de nieuwe binnenkomers beluisterd, maar lang niet alles is blijven hangen.

Week 1:
#23. Ronnie Flex feat. Frenna - Energie / 5
#28. Broederliefde - Het Is Een Feit / 3,5
#37. Machine Gun Kelly feat. Camila Cabello - Bad Things / 2,5

Week 2:
#23. Ed Sheeran - Shape of You / 7
#31. James TW - When You Love Someone / 4,5
#34. Kris Kross Amsterdam & Conor Maynard, feat. Ty Dolla $ign - Are You Sure? / 3,5
#37. Drake - Fake Love / 6

Week 3:
#19. Ed Sheeran - Castle on the Hill / 6,5
#33. Armin van Buuren & Garibay, feat. Olaf Blackwood - I Need You / 5
#38. Shakira feat. Maluma - Chantaje / 6,5

Week 4:
#8. The Chainsmokers - Paris / 4,5
#37. Jax Jones feat. RAYE - You Don't Know Me / 7
#39. Tiësto feat. Bright Sparks - On My Way / 4,5

Week 5:
#29. Martin Garrix feat. Dua Lipa - Scared to Be Lonely / 4
#34. Sage the Gemini - Now and Later / 7,5
#39. Sia - Never Give Up / 6,5

Week 6:
#33. Rag'n'Bone Man - Skin / 5
#37. RONDÉ - Naturally / 7

Week 7:
#26. Major Lazer feat. Nicki Minaj & PARTYNEXTDOOR - Run Up / 5
#34. JP Cooper - September Song / 4
#38. Alok & Bruno Martini, feat. Zeeba - Hear Me Now / 5

Week 8:
#22. Katy Perry feat. Skip Marley - Chained to the Rhythm / 8
#29. Jairzinho feat. Sevn Alias, BKO & Boef - Tempo / 4,5
#33. Ali B feat. Nielson - Glimp van de Duivel / 3,5
#36. Kygo & Selena Gomez - It Ain't Me / 5
#39. Burak Yeter feat. Danelle Sandoval - Tuesday / 7

Week 9:
#29. The Chainsmokers & Coldplay - Something Just Like This / 4,5
#32. Maroon 5 feat. Future - Cold / 3,5
#37. Julia Michaels - Issues / 4

Week 10:
#33. Ed Sheeran - How Would You Feel (Paean) / 4
#36. Calvin Harris feat. Frank Ocean & Migos - Slide / 7
#38. Jebroer & DJ Paul Elstak - Kind van de Duivel / 7

Week 11:
#26. Zedd & Alessia Cara - Stay / 4
#36. Axwell Λ Ingrosso feat. Kid Ink - I Love You / 5
#38. Lorde - Green Light / 6

Week 12:
#9. Boef - Habiba / 7
#27. Boef - Salam / 4,5
#33. AJR - Weak / 4
#39. Imagine Dragons - Believer / 3

Week 13:
#16. Clean Bandit feat. Zara Larsson - Symphony / 5,5
#27. Drake - Passionfruit / 8
#29. Luis Fonsi feat. Daddy Yankee - Despacito / 5

Paar constateringen:
- Begin dit jaar werd een vriend 50 en heb ik op zijn verjaardagsfeest muziek gedraaid. Zelf houdt ie vooral van dance, wereldmuziek en jaren '80, maar de kleine kinderen in het gezelschap stonden erop dat ik ook Ed Sheeran draaide. Tot dan toe had ik geen idee dat ie zo populair was en volgens mij had ik op dat moment al die hits ook nog niet gehoord. De meeste van dit jaar vind ik ook maar zeurplaatjes, maar Shape of You is wel een leuk nummer.
- Jax Jones ript keihard Booka Shade's Body Language (ook alweer 12 jaar oud), maar ik vind het toch wel een lekker nummer daardoor.
- Rondé is een soort Utrechtse Florence + The Machine. Ik vind het wel mooi om hier de begin jaren '90 house/rave-invloeden in terug te horen.
- Major Lazer is wel heel erg hit or miss: Get Free, Bumaye en Lean On zijn stuk voor stuk geweldig, maar de singles van dit jaar...
- De singles van Katy Perry vind ik dan weer stuk voor stuk erg leuk. Toch wel de leukste popzangeres van de jaren '10 wat mij betreft.
- Van Calvin Harris vind ik het dan weer knap hoe hij eens in de zoveel jaar van stijl wisselt en overal mee wegkomt. Begonnen in de disco, later pompeuze top 40-house, toen weer retro 90's house en nu weer landerige electro-pop.
- Kind van de Duivel was denk ik de meest controversiële plaat van het jaar, gezien de paar verboden concerten in christelijke gemeentes. Ik vind het wel een verfrissend nummer in de hitlijsten.
- Grappig om die opname van Moodymann tegen te komen in Drake's Passionfruit. Ik draaide dat nummer erg veel 2, 3 jaar geleden en nu stond het ineens als sample in de hitlijsten. Verder ook gewoon een lekker relaxt nummer.

Precies 10 nummers die 7 of hoger scoren levert de volgende top 10 op:

01. Katy Perry feat. Skip Marley - Chained to the Rhythm / 8
02. Drake - Passionfruit / 8
03. Sage the Gemini - Now and Later / 7,5
04. Burak Yeter feat. Danelle Sandoval - Tuesday / 7
05. Jax Jones feat. RAYE - You Don't Know Me / 7
06. RONDÉ - Naturally / 7
07. Calvin Harris feat. Frank Ocean & Migos - Slide / 7
08. Boef - Habiba / 7
09. Jebroer & DJ Paul Elstak - Kind van de Duivel / 7
10. Ed Sheeran - Shape of You / 7

Hmm, misschien dat ik volgende week toch ook alles even afga. Ik zie al dat ik het opvallend vaak oneens ben met Herman.

Arrie schreef:
Hmm, misschien dat ik volgende week toch ook alles even afga. Ik zie al dat ik het opvallend vaak oneens ben met Herman.

Ga zelf van het weekend ook even lekker alles inhalen!

NewYorkCityLight schreef:
(quote)

Ja ernstig dat ik nu de leeftijd begin te bereiken dat ik me irriteer aan covers van nummers uit m'n jeugd. Nu weet ik hoe mensen zich voelden met al die dance-platen uit 2001/2002 die ik dood heb gedraaid #butnoregrets.

En het volgende slachtoffer is Better Off Alone van Alice Deejay: Janieck - Does It Matter (Official Music Video) - YouTube - m.youtube.com

Arrie schreef:
(quote)

En het volgende slachtoffer is Better Off Alone van Alice Deejay: Janieck - Does It Matter (Official Music Video) - YouTube - m.youtube.com

He bah, die was ook al aangerand door Guetta

Gast
geplaatst: vandaag om 01:03 uur

geplaatst: vandaag om 01:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.