MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2017

zoeken in:

Ja, leuk plaatje.

Die van Liam Payne Lijkt wel een Ed Sheeran plaat.

NewYorkCityLight schreef:
Die van Liam Payne Lijkt wel een Ed Sheeran plaat.

Drie keer raden wie het geschreven heeft... Hij zingt trouwens ook mee in het refrein.

Net als Your Song van Rita Ora trouwens. Hij is overal!

Arrie schreef:
(quote)

Drie keer raden wie het geschreven heeft... Hij zingt trouwens ook mee in het refrein.

Net als Your Song van Rita Ora trouwens. Hij is overal!

Oh dat wist ik echt niet! Vandaar.

In 'Your Song' hoor ik minder Ed Sheeran terug. Al vind ik dat nog steeds geen leuke plaat..

NewYorkCityLight schreef:
(quote)

Oh dat wist ik echt niet! Vandaar.

In 'Your Song' hoor ik minder Ed Sheeran terug. Al vind ik dat nog steeds geen leuke plaat..

Kon 'Body on Me' geen hit worden in de re-release?

catdog schreef:
(quote)

Kon 'Body on Me' geen hit worden in de re-release?

Daar had ik ook voor getekend . Vind ik haar leukste! Ayayayayayayayayaya.....

Inhaalslag! Geen beste 3 weken dus ik snap helemaal waarom ik het zo lang heb laten liggen.

Week 17:

#17. Lil' Kleine - Alleen
Cijfer: 4.0

#34. Shawn Mendes - There's Nothing Holding Me Back
Cijfer: 4.5

#38. Martin Jensen - Solo Dance
Cijfer: 4.5

#40. Chef'Special - Try Again
Cijfer: 4.0

Week 18:

#31. Jonna Fraser feat. Ronnie Flex - Party
Cijfer: 5.5

#33. Lucas & Steve - Up Till Dawn (On the Move)
Cijfer: 5.0

Week 19:

#6. DJ Khaled feat. Chance the Rapper, Justin Bieber, Lil' Wayne & Quavo - I'm the One
Het is een aardig nummer en het is zeker een leuke onderbreking op de radio van alle dance nummers, maar met al deze namen had ik toch iets nóg leukers verwacht.
Cijfer: 6.5

#34. Afrojack & David Guetta, feat. Ester Dean - Another Life

#38. Kygo feat. Ellie Goulding - First Time
Cijfer: 3.0

Magick1
29. David Guetta – 2U
David Guetta is terug, en Justin Bieber (wie anders?) verzorgt de vocalen. Guetta gebruikt weer zijn beproefde formule, het nummer zelf vind ik niet zo speciaal, maar Justin Bieber trek ik alsmaar beter en hij redt dit nummer ergens wel.

37. Kraantje Pappie – De Manier
Tegenwoordig scoort Kraantje Pappier beter in Belgie dan in Nederland. Al was zijn debuutsingle Waar Is Kraan? ook een grotere hit in het zuiden. Zijn teksten zijn altijd wel wat simpel, en de beste rapper is hij ook niet, maar hij komt er wel mee weg. Dit nummer overtuigt minder dan zijn vorige single ‘Pompen’.

38. Major Lazer – Know No Better
Iedere maal als ik een nieuw nummer van Major Lazer, hoop ik op een nieuwe Jessica, Get Free of Lean On. Deze past niet in dit lijstje, het klinkt allemaal wat matig, zeker naar Major Lazer-maatstaven. Mocht je me vertellen dat dit een David Guetta-single is, ik zou het geloven.

43. Arcade Fire – Everything Now
Als ik zie dat er een grote release is, roep ik altijd even m’n vriendin erbij om te luisteren naar de ‘premiere’. Dit was voor mij na ‘The National’ de tweede grote release van het jaar. Hier op MuMe zag ik verdeelde reacties, maar ik hou er wel van. Ik denk dat het live op een festival prachtig moet klinken. Spontaan denk ik aan Arras in Frankrijk, waar ik ze in Juli 2011 zag. Een zonnige avond, een licht briesje en ik kon me geen betere setting van The Suburbs wensen. Helaas, breng ik dit jaar geen bezoekje aan Europa, ik zal het dus bij de studioversie moeten houden.
Cijfer: 9.5

48. Hans Zimmer vs. Dimitri Vegas & Like Mike – He’s A Pirate
Tja, als je de namen ziet begin je al met je wenkbrauwen te fronsen. Ik vraag me af of Hans Zimmer op de hoogte is van het resultaat. Dit is een herwerking van het originele nummer Pirates of the Caribbean nummer uit 2003. Ik denk dat dit wel eens kan meedingen om de titel slechtste nummer van het jaar.
Cijfer: 3

Het is echt volstrekt belachelijk dat Way It Goes van SFB nog steeds niet in de lijst staat, terwijl ie al drie weken lang in de top 5 van Spotify te vinden is (en ook de YouTube-video wordt goed bekeken). Dua Lipa daarentegen is nog nergens te bekennen in de Spotify top 50.

Arrie schreef:
Het is echt volstrekt belachelijk dat Way It Goes van SFB nog steeds niet in de lijst staat, terwijl ie al drie weken lang in de top 5 van Spotify te vinden is (en ook de YouTube-video wordt goed bekeken). Dua Lipa daarentegen is nog nergens te bekennen in de Spotify top 50.

Ik snap die samenstelling van de Top 40 ook niet meer... ook Pretty Girl van Maggie Lindemann in de Cheat Codes remix wordt volledig genegeerd terwijl dat een Top 20 Spotify plaat was/ is mét airplay.

Dua Lipa zal het wel gered hebben door de Alarmschijf en het feit dat de video erg goed ontvangen werd afgelopen week, maar alsnog blijft het erg vreemd.

Net zo vreemd als vorig jaar toen met Mi No Lob van Broederliefde.

catdog schreef:

Ik snap die samenstelling van de Top 40 ook niet meer... ook Pretty Girl van Maggie Lindemann in de Cheat Codes remix wordt volledig genegeerd terwijl dat een Top 20 Spotify plaat was/ is mét airplay.

Hoe is het mogelijk dat een nummer als Pretty Girl al 14 weken hoog genoteerd staat in de Single Top 100 en zowel door de Top 40 als de Mega Top 50 over het hoofd wordt gezien? Zijn die airplaystats dan echt zo dominant, of maken ze er gewoon een rommeltje van?

CHIEP (crew)
Lang leve Vlaanderen, waar er al decennialang maar één officiële hitlijst is .

Gretz schreef:
(quote)

Hoe is het mogelijk dat een nummer als Pretty Girl al 14 weken hoog genoteerd staat in de Single Top 100 en zowel door de Top 40 als de Mega Top 50 over het hoofd wordt gezien? Zijn die airplaystats dan echt zo dominant, of maken ze er gewoon een rommeltje van?

Pretty girl scoort niet of nauwelijks op airplay Het aantal weken dat een single in de spotifycharts dan wel single top 100 (want die is exact hetzelfde als de spotify chart) staat zegt niets over de populariteit van een track.. Pretty Girl is een remix van de Cheat Codes hun laatste single stond nog volop de playlists. radioindustrie dus.
De Vlaamse hitlijst (Ultratop) vind ik als chartwatcher een kille industrielijst .
Mi No Lob van Broederliefde was destijds geen officiele singletrack .In de top 100 staan dus niet alleen maar singles, maar ook albumtracks .

De top 40 wordt samengesteld op basis van meest beluisterde (streaming) meest gedraaide (airplay) en meest geraadpleegde (social media) tracks Op de scores die Soundaware meet wordt de lijst met de tipparade samengesteld. De scores worden wekelijks met elkaar vergeleken dus de posities worden bepaald , niet op ranking van streaming maar op de soundaware-cijfers. Bij de streaming-factor (bv bij SFB )wordt dus gekeken wat de score van deze week (eigenlijk afgelopen week ) is vergeleken met die van de week daarvoor. Te weinig voor de top 40 als een Chef Special nog steeds op basis van airplay in de top 10 staat
En wat SFB verder betreft "Lovely Body" scoort momenteel heel goed bij de factor social media . die zou volgende week gewoon in de top 40 kunnen staan. Tot zover mijn chart-theorie ;

Frank voor Klank schreef:
(quote)

Het aantal weken dat een single in de spotifycharts dan wel single top 100 (want die is exact hetzelfde als de spotify chart) staat zegt niets over de populariteit van een track..

??? (dat slaat nergens op?)

Ik vind het überhaupt in zijn geheel een heel warrig, onduidelijk bericht waar ik niet veel mee kan. Mi No Lob was wel degelijk een single, zat ook een clip bij, en anders had ie toch niet in de tipparade gestaan?

Bij streaming wordt gekeken naar de week vergeleken met de week ervoor? Dus hoe snel de streaming toeneemt? Als dat echt is hoe ze dat berekenen, zou dat heel vreemd zijn. Daarvoor hebben we op Spotify de Viral Top 50 maar dat is iets heel anders dan een normale hitlijst. Heb je er een bron voor dat ze het op die manier berekenen?

En je hebt het over meest geraadpleegde tracks bij sociale media. Wat is daar de definitie van? Wat is 'een track raadplegen'?

Frank voor Klank schreef:
(quote)

Het aantal weken dat een single in de spotifycharts dan wel single top 100 (want die is exact hetzelfde als de spotify chart) staat zegt niets over de populariteit van een track..

Het zegt in feite - samen met het aantal plays op YouTube - extreem veel over de populariteit van een track. Anno 2017 worden singles nauwelijks meer gedownload. Het overgrote deel van de Nederlandse luisteraars maakt gebruik van Spotify of YouTube om hun favoriete nummers te streamen. Deze kanalen nemen steeds meer de plek in van de traditionele radio. In de toekomst zal dit alleen maar meer worden.

In tegenstelling tot de grote radiozenders vaak beweren is airplay een veel minder goede indicatie voor de mate van populariteit van een track dan streaming. Bij de meeste hits zijn het de radiostations die min of meer de streaming charts / Billboard / UK Singles Chart volgen: een nummer krijgt pas een grote hoeveelheid airplay nadat het bewezen heeft populair te zijn bij de doelgroep. Ondertussen worden populaire genres/artiesten die minder in het veilige doorsnee plaatje passen van de zender (bijvoorbeeld Broederliefde, SFB, Rihanna) genegeerd. Het marktaandeel is immers heilig; stel je voor dat het draaien van hiphop/R&B betekent dat 1% van de luisteraars overstapt naar de concurrent. Ondertussen houdt dit systeem zichzelf helaas gemakkelijk in stand, zelfs 3FM is als de dood om luisteraars te verliezen aan Q-music en 538.

En zolang de Top 40 en de Megatop 50 zich kunnen profileren als populairste en meest betrouwbare hitlijsten van Nederland gaat er ook niets veranderen.

Streaming is een goede graadmeter, maar niet de enige. We zien nu dat de muziekindustrie deze aardig kan mobiliseren. Zie Nederhop/ Topnotch.De top 40 en ook de Mega top 50 is de spotifychart niet. Hits worden in de breedte gemeten.Mi No Lob was destijds nog wel een albumtrack en niet de radiosingle. Maar toen het wel een officiele single werd was de rek er wel een beetje uit.In de spotifychart was de notering in eerste instantie een albumtrack.
Met raadplegende hits bedoel ik de factor social media. Soundaware weegt ook instagram shazam en youtube in de scores mee. Het is wel zo dat radioindustrie een dominante rol heeft maar de consument is nog altijd aan zet. Een hitlijst als de top 40 samenstellen is toch wel moeilijker nowadays dan bv de single top 100.

Vinchenzo haalt de top 40? Serieus? En SFB nog steeds niet, met geen van beide singles? Ik kan dit echt niet meer serieus nemen.

Even wat cijfers.

Vinchenzo - Daily - 260.000 views op YouTube sinds 21 juni, 450.000 plays op Spotify sinds 9 juni
SFB - Way It Goes - 5.000.000 views op YouTube sinds 16 juni, 8.900.000 plays op Spotify
SFB - Lovely Body - 2.100.000 views op YouTube sinds 9 juli, 4.800.000 plays op Spotify

En Vinchenzo komt de Top 40 binnen?! Dan moet ie wel héél veel airplay krijgen om dat te compenseren.

Krijgt ie ook. Op zowat elk radio station dat meedoet voor de samenstelling. Maar het is bizar dan een hitlijst die hoort weer te geven wat populair is zo erg uitgeofendx kan worden door een paar radiosamenstellers

Overigens zou SFB ook gewoon op 2 fronten goed moeten scoren. YouTube wordt volgens mij meegerekend met social

Top 40 valt natuurlijk sowieso niet serieus te nemen

Arrie schreef:
Vinchenzo haalt de top 40? Serieus? En SFB nog steeds niet, met geen van beide singles? Ik kan dit echt niet meer serieus nemen.

Even wat cijfers.

Vinchenzo - Daily - 260.000 views op YouTube sinds 21 juni, 450.000 plays op Spotify sinds 9 juni
SFB - Way It Goes - 5.000.000 views op YouTube sinds 16 juni, 8.900.000 plays op Spotify
SFB - Lovely Body - 2.100.000 views op YouTube sinds 9 juli, 4.800.000 plays op Spotify

En Vinchenzo komt de Top 40 binnen?! Dan moet ie wel héél veel airplay krijgen om dat te compenseren.

Nog een toevoeging:
Dopebwoy - Cartier - 4.900.000 views op YouTube sinds 23 juni, 7.000.000 plays op Spotify sinds 23 juni

Ook nergens te bekennen. Heel jammer.

Airplay is echt véél te bepalend.

Zijn dat Nederlandse of internationale cijfers, Arrie?

Poek schreef:
Zijn dat Nederlandse of internationale cijfers, Arrie?

Het zijn Nederlandse artiesten, net zoals Vinchenzo. Maar ik geef toe: ik had niet stilgestaan bij Vlaanderen. Daar zullen SFB en Dopebwoy wellicht beter scoren dan Vinchenzo. Maar ik het grootste deel zal van de cijfers zal toch echt uit Nederland komen, vermoed ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:41 uur

geplaatst: vandaag om 22:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.