menu

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2017

zoeken in:
avatar van Arrie
Het is zover: allevijf de leden van One Direction hebben solo de Top 40 gehaald. Een bijzondere prestatie. Ik vraag me af of het ooit eerder is voorgekomen: een groep waarvan vijf afzonderlijke leden solo de Top 40 hebben gehaald.

avatar van johan de witt
Spice Girls niet?

avatar van ArthurDZ
Ik dacht ook meteen aan de Spice Girls en heb het even opgezocht, maar Emma Bunton is als enige nooit verdergeraakt dan de tipparade. Arme Baby Spice

The Beatles hebben er sowieso ook allemaal solo ingestaan, maar die zijn maar met vier natuurlijk.

Verder schieten me geen verdere voorbeelden te binnen. Wellicht heeft One Direction dus een record te pakken!

avatar van johan de witt
In de US noemen ze The Eagles en Fleetwood Mac met ook vijf leden die het lukte.
En New Edition en Wu Tang zelfs met 6 en 8.
Maar in Nederland betwijfel ik of ze dat gered hebben.
All Five One Direction Members Have Solo Top 40 Hot 100 Hits | Billboard

avatar van Arrie
johan de witt schreef:
In de US noemen ze The Eagles en Fleetwood Mac met ook vijf leden die het lukte.
En New Edition en Wu Tang zelfs met 6 en 8.
Maar in Nederland betwijfel ik of ze dat gered hebben.
All Five One Direction Members Have Solo Top 40 Hot 100 Hits | Billboard

New Edition had drie leden die solo een hit scoorden, en de andere drie scoorden gezamenlijk hits als Bell Biv Devoe. Wel goed je artikel lezen he.

Maar al deze voorbeelden gaan inderdaad niet op in Nederland. Dus waarschijnlijk een record.

avatar van johan de witt
Dat moet dan wel, zoveel bands met vijf leden die solo zijn gegaan zijn er niet te bedenken
Van The Eagles en FM wist ik dat zelfs niet eens.

avatar van Arrie
Overigens, begin dit jaar stond het record voor meeste weken op 1 nog op 13 weken, en nu zijn er twee nummers achter elkaar overheen gegaan. Shape of You haalde een nieuw record met 15 weken, en Despacito staat nu op 14. Ben benieuwd of ie Shape of You gaat evenaren. In ieder geval hebben we de afgelopen 29 (!) weken slechts twee verschillende nummer 1-hits gehad. Best bizar.

Mijn voorspelling: Despacito blijft nog één weekje op 1, waarna Mi Gente het overneemt en David Guetta nog stééds geen nummer 1-hit heeft.

Overigens heeft dit ook te maken met het feit dat streaming zo weinig meetelt. Anders had Boef Ed Sheeran voor een paar weekjes onderbroken met Habiba, en Lil Kleine Luis Fonsi een paar weekjes onderbroken met Krantenwijk.

Arrie schreef:
Het is zover: allevijf de leden vam One Direction hebben solo de Top 40 gehaald. Een bijzondere prestatie. Ik vraag me af of het ooit eerder is voorgekomen: een groep waarvan vijf afzonderlijke leden solo de Top 40 hebben gehaald.

Band Aid

avatar van Frank voor Klank
Wat One Direction betreft .Check deze top 40 lijst van 1 mei 1971 maar eens. Alle 4 Beatles met een solohit in de lijst.

Top 40-lijst van week 18, 1971 - top40.nl

avatar van Arrie
Ja, dat snap ik, Frank. Het ging me er vooral om dat het er bij 1D vijf zijn. Allemaal tegelijk in één Top 40-lijst hebben ze bij 1D nog niet voor elkaar gekregen, wel drie tegelijk.

avatar van catdog
Arrie schreef:
Ja, dat snap ik, Frank. Het ging me er vooral om dat het er bij 1D vijf zijn. Allemaal tegelijk in één Top 40-lijst hebben ze bij 1D nog niet voor elkaar gekregen, wel drie tegelijk.


Wie weet binnenkort vier tegelijk. Liam kan zijn single afwisselen met 'Get Low' dat aardig begint te lopen, en de nieuwe single van Harry gaat net deze week in promo, 'Two Ghosts'. Alleen nog even wachten op een nieuwe van ZAYN dan.

avatar van adri1982
De uitvoering van La Colegiala door The Boy Next Door & Jody Bernal (bekend van Que Si, Que no hoeft voor mij echt niet. Dit liedje is al meerdere keren door andere artiesten opgenomen, en draagt een hele lange geschiedenis met zich mee. De originele uitvoerder van La Colegiala (spaans voor: Het Schoolmeisje) is Walter Léon Aguilar (geb. ca. 1950?). Hij schreef en nam het nummer op in 1975, en had er destijds wellicht in zijn thuisland Peru (en andere Zuid-Amerikaanse landen) succes mee.

In de jaren 80 waaide La Colegiala over naar Europa. Gary Low nam in 1983 een Italiaanstalige Italo-Disco versie van het liedje op. Deze belandde in de zomer van 1984 in de hitlijst en vind ik persoonlijk ook de beste versie. Wel is de bekendste versie voor mij die van Sandra Reemer uit 1990 (ook best goed). Stukken van dat nummer werden toen als achtergrondmuziek gemonteerd in vele Nescafé-reclames (zoals de Capuccino koffie van het merk).

Dit jaar, op 6 Juni 2017 overleed de Indonesisch-Nederlandse zangeres Sandra Reemer (1950-2017) aan de gevolgen van borstkanker. Zij die in de jaren '70 een paar keer deelnam aan het Eurovisie Songfestival en ook programma's presenteerde. Ik denk dat daarom het nummer weer is opgenomen. Goed bedoeld om een goede zangeres en presentatrice te eren, maar voor mij is de versie van o.a. Jody Bernal compleet overbodig. Sorry!

cijfer voor deze nieuwe versie?: ga ik niet geven.



avatar van catdog
Jax Jones ga ik trouwens in de gaten houden. Brengt nu al een aantal leuke 90s-dance achtige singles uit.

avatar van NewYorkCityLight
Laat ik eens wat inhalen nu ik een dagje thuis ben en mij verveel.

Week 20:

#24. Ronnie Flex feat. Boef - Come Again
Het probleem met al die Nederlandse hip-hop nummers is dat ik ze best leuk vindt maar dat ik ze letterlijk alleen maar hoor wanneer ik de top 40 hier aan het bijhouden ben. Weinig nummers blijven zo hangen dat ik ze regelmatig opnieuw afspeel ('Habiba' is hier wel de uitzondering op de regel). Ook dit is best een leuk nummer maar ik zal het waarschijnlijk nooit meer horen.
Cijfer: 6.5

#27. SBMG feat. DJ Stijco & Lil' Kleine - 4x Duurder
Cijfer: 4.5

#32. Katy Perry feat. Migos - Bon Appétit
Inmiddels wel uitgegroeid tot mijn favorite 'Witness' single. Het is geen 5 star (Michelin) maar toch wel erg fijn. Ben wel benieuwd hoe het Katy Perry-soepje uit de clip smaakt.
Cijfer: 7.5

#34. Yellow Claw feat. Jonna Fraser & Moksi - Open
Ik mis toch de herkenbare Yellow Claw drop (grapje, die mis ik dus niet).
Cijfer: 5.0

#39. O'G3NE - Lights and Shadows
Ja dit was dus erg mooi gezongen maar dit nummer kan echt niet meer anno 2017. Zélfs niet op het songfestival. Toch hebben ze mij wel verrast met de, uit m'n hoofd, de 11e plaats.
Cijfer: 2.0

Week 21:

#26. Niall Horan - Slow Hands
Ik beken schaamteloos dat ik de nummers van Niall toch de leukste solo nummers vind van 1D (tot nu toe).
Cijfer: 7.0

#34. Miley Cyrus - Malibu
Onverwachte comeback single van miss Cyrus. Ze gaat toch voor een wat soberder geluid en ik mag het wel.
Cijfer: 7.0

Week 22:

#32. Cheat Codes feat. Demi Lovato - No Promises
Ene oor in....
Cijfer: 4.5

#34. Hardwell feat. Austin Mahone - Creatures of the Night
Jammer dat Austin Mahone nooit meer iets heeft uitgebracht dat net zo leuk is als 'What About Love' en dat Hardwell nooit iets leuks heeft uitgebracht.
Cijfer: 3.5

#37. Charlie Puth - Attention
Lekker nummer wat totaal niet als Charlie Puth klinkt. Ik zie dit eigenlijk meer passen op het 'Starboy' album van The Weeknd. Vooral de bridge doet het hem hier.
Cijfer: 7.5

Week 23:

#19. Lil' Kleine feat. Boef - Krantenwijk
Lekker nummer. Deze hoor ik dus ook voor het eerst terwijl hij al weken hoog in de charts staat. Radio wake up.
Cijfer: 7.5

#27. Martin Garrix feat. Troye Sivan - There for You
Deze herken ik wel van de radio. Doet me niks.
Cijfer: 4.5

#33. Rita Ora - Your Song
Rita Ora heeft best wat leuke numers die ik graag draai ('Body on Me', 'I Will Never Let You Down'). Deze vind ik echt een stuk minder maar wel leuk voor haar dat dit nummer het ook zo goed heeft gedaan in de UK. Na het Calvin Harris-fiasco dacht ik dat haar carrière over was.
Cijfer: 5.5

#36. Axwell & Ingrosso - More Than You Know
Dit nummer heb ik al regelmatig op de radio gehoord en vanwege de sound wist ik al dat het Axwell & Ingrosso was. Ik vond 'Sun Is Shining' al heel leuk maar deze vind ik denk ik nog leuker. Ik mag hun geluid wel.
Cijfer: 8.5

#39. Galantis - Hunter
Cijfer: 5.0

avatar van catdog
Week 35:

#14. Justin Bieber & BloodPop - Friends
#37. Camila Cabello feat. Young Thug - Havana

Young Thug (al is het maar als feature...)

avatar van Arrie
Sowieso een erg leuk nummer, Havana! Leuk hoe ze haar Cubaanse roots daarin verwerkt heeft. En inderdaad: Thugga in de Top 40! ?

Trouwens, voor de geïnteresseerden: Bloodpop (met een registered trademark-symbooltje erachter) is de nieuwe naam van Blood Diamonds.

avatar van NewYorkCityLight
Kijk uit Arnout straks word je nog een Camila-fan

Ik had Taylor Swift al wel binnen verwacht.

avatar van kaztor
Nee, maar ik ben net zo eens de nieuwe Top 40 lijst aan het bekijken...
Featuring zus en zo en dit en dat... Kunnen ze dan niets zelf meer?
Ook is het wel duidelijk dat ik wat meer op de Billboards etc. moet gaan letten; niets in de lijst zegt me iets, al vind ik Pink en Kensington wel leuke artiesten (kunnen ook zelf platen maken, zie ik hehe).

avatar van Arrie
Je weet dat Kensington ook met zijn vieren zijn? Blijkbaar is samenwerken niet erg als je het met een vast groepje doet maar wel als je je samenwerkers afwisselt. Ik vind het zelf tof dat artiesten veel met elkaar samenwerken. Gebeurde vroeger trouwens net zo goed, maar toen werden veel 'featurings' überhaupt niet genoemd.

Verder moet je niets. Ik heb het idee dat je weinig tot geen affiniteit hebt met moderne popmuziek dus waarom zou je er op letten?

avatar van Arrie
NewYorkCityLight schreef:
Kijk uit Arnout straks word je nog een Camila-fan

Ik had Taylor Swift al wel binnen verwacht.

Haha ja, ik ben al aardig om wat betreft Camila. Had ik niet verwacht, maar het is gebeurd. Crying in the Club en OMG vind ik ook leuke singles.

En ja, Top 40 is heel terughoudend wat betreft hoge binnenkomsten en de eerste week al meteen binnenkomen enzo. In de Mega Top 50 is Taylor op 2 binnengekomen.

avatar van Slowgaze
Arrie schreef:
Je weet dat Kensington ook met zijn vieren zijn? Blijkbaar is samenwerken niet erg als je het met een vast groepje doet maar wel als je je samenwerkers afwisselt.

Een dergelijk sentiment valt mij ook steeds meer op: o wat vindt de goedesmaakpolitie het erg als er meerdere mensen aan één nummer samenwerken. Maar laten we wel zijn, aan geen enkel nummer op Taylor Swifts 1989 heeft meer schrijvers/componisten (hoogstens vier) dan pakweg OK Computer (vijf mensen per nummer).


avatar van catdog
Week 37:

#31. Maroon 5 feat. SZA - What Lovers Do
#34. Macklemore feat. Skylar Grey - Glorious
#38. Marshmello feat. Khalid - Silence

Khalid en SZA! Hopelijk binnenkort dan ook met hun solo werk.

avatar van Arrie
Tsja, wat heb je aan SZA in de Top 40 als het op zo'n nummer is?

avatar van catdog
Recognition bij het mainstream publiek

avatar van Arrie
Alsof haar eigen nummers hier gaan scoren. Dat is pure R&B, dat gaat hier niks doen.


Gast
geplaatst: vandaag om 10:40 uur

geplaatst: vandaag om 10:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.