Genres / Hip-Hop / Hiphop voor Luigifort
zoeken in:
2
geplaatst: 21 november 2019, 11:05 uur
Wie weet, maar voorlopig kun je de volgende playlists aftasten:
TOP 250 Hip-Hop MuMe #2018 on Spotify - open.spotify.com
Alternative and classic hiphop (and more) on Spotify - open.spotify.com
1
geplaatst: 21 november 2019, 15:42 uur
Nog geen tijd gehad om de clipjes van vandaag en gister te beluisteren, komt nog. Nee, zelfs geen tijd gehad voor indie 

0
geplaatst: 21 november 2019, 20:24 uur
Poek schreef:
En ik maar denken dat dit nummer uit 1970 van The Last Poets het toppunt oldschool is, maar er is dus nog ouder!
En ik maar denken dat dit nummer uit 1970 van The Last Poets het toppunt oldschool is, maar er is dus nog ouder!
Er zijn waarschijnlijk nog wel eerdere hiphopnummers te vinden. Uit de pre-historie ken ik The Clovers - Rotten Cocksuckers' Ball (1954). De tekst spreekt voor zichzelf en er zit zelfs een kort "human beat box"-intermezzo in
. Ritme lijkt me ook OK, maar het is iets te zangerig.Ik ben geen musicoloog, maar volgens mij is er een verwantschap tussen Doowop en hiphop. En dan vind ik het eerste genre een stuk leuker.
0
zaaf
geplaatst: 22 november 2019, 10:58 uur
Ikzelf 'stroomde' in met de ontwikkeling van hiphop, Sugarhill Gang, Grandmaster Flash, Run DMC, Eric B & Rakim, Public Enemy, NWA, De La Soul enz enz. Voor mij was dat de weg en pikte ik later de minder in het oog springende hiphop mee.
Dit mag je beschouwen als mijn (laatste) tip in dit verband.
Dit mag je beschouwen als mijn (laatste) tip in dit verband.
1
geplaatst: 24 november 2019, 19:46 uur
jordidj1 lijkt de code gekraakt te hebben in zijn draadje 'Ooit in de top 40-meter' door het nummer The Rapsody - Prince Igor (feat. Warren G & Sissel) te posten.
De vraag is dan of we meer van dit soort nummers kunnen vinden. Ik dacht dan aan deze, nummer 79 in de MuMe hiphop top 250:
Verder ben ik benieuwd wat Luigifort van bands als Arrested Development, De La Soul en A Tribe Called Quest vindt. Can you kick it?
luigifort schreef:
Beter ja. G is wel tof! Ook niet echt storende voordracht. 8.5
Beter ja. G is wel tof! Ook niet echt storende voordracht. 8.5
De vraag is dan of we meer van dit soort nummers kunnen vinden. Ik dacht dan aan deze, nummer 79 in de MuMe hiphop top 250:
Verder ben ik benieuwd wat Luigifort van bands als Arrested Development, De La Soul en A Tribe Called Quest vindt. Can you kick it?
0
geplaatst: 24 november 2019, 20:08 uur
Ms Fat Booty wilde ik hier eigenlijk ook nog een keer plaatsen!
Zat hier een beetje over na te denken, want ik kan me dat nog wel van vroeger herinneren. Dat je altijd naar muziek geluisterd hebt met een zanger(es), en dus niet echt het referentiekader hebt om te horen wat er goed kan zijn aan een rap.
De neiging bestaat dan om je veel alternatieve rap of crossover aan te raden, misschien met het idee dat het meer lijkt op de muziek die je al gewend bent. Zou dat zo werken? Misschien wel.
Ik ga hier echter gewoon het nummer plaatsen dat het meeste verantwoordelijk was voor het mij laten inzien hoe muzikaal hiphop was, en dat rappen een kunstvorm kan zijn. Het verdient geen originaliteitsprijs, ik weet het, maar luister het eens met een open mind, over een koptelefoon en met een tekstvel erbij en ik denk dat je hoop hoort dat ingenieuzer is dan je dacht:
luigifort schreef:
Ik denk dat ik meer iemand ben van een zanger en zangeres en melodie. Wat me het meest stoort is de rap, voordracht, gepraat of hoe je het ook moet noemen, ik ben een leek namelijk
.
Ik denk dat ik meer iemand ben van een zanger en zangeres en melodie. Wat me het meest stoort is de rap, voordracht, gepraat of hoe je het ook moet noemen, ik ben een leek namelijk
. Zat hier een beetje over na te denken, want ik kan me dat nog wel van vroeger herinneren. Dat je altijd naar muziek geluisterd hebt met een zanger(es), en dus niet echt het referentiekader hebt om te horen wat er goed kan zijn aan een rap.
De neiging bestaat dan om je veel alternatieve rap of crossover aan te raden, misschien met het idee dat het meer lijkt op de muziek die je al gewend bent. Zou dat zo werken? Misschien wel.
Ik ga hier echter gewoon het nummer plaatsen dat het meeste verantwoordelijk was voor het mij laten inzien hoe muzikaal hiphop was, en dat rappen een kunstvorm kan zijn. Het verdient geen originaliteitsprijs, ik weet het, maar luister het eens met een open mind, over een koptelefoon en met een tekstvel erbij en ik denk dat je hoop hoort dat ingenieuzer is dan je dacht:
2
geplaatst: 28 november 2019, 22:39 uur
Het lot van dit draadje begint wel een beetje op dat van Songs with Moon in the title K.O. te lijken...
3
geplaatst: 5 januari 2020, 15:49 uur
Het heeft even geduurd, maar luigifort heeft eindelijk naar het nummer van Mos Def geluisterd. Of een fragment ervan eigenlijk, bij de Korsakofquiz gisteren. Helaas miste hij de kans om zijn teamgenoten met het goede antwoord te imponeren, omdat hij het nummer niet beluisterd had in dit draadje. Twee volle punten gingen verloren! Al wonnen ze uiteindelijk toch nog nipt.
1
geplaatst: 29 maart 2020, 16:51 uur
Het is nog geen hopeloze zaak:
johan de witt schreef:
1631. Opgezwolle - HoedenPlank
Ja dit heeft op zich wel een sicke beat. Kan me voorstellen dat sommigen hier goed op gaan. Maar die tekst leidt dan wel erg af. Die zegt me niks over mijn leven. Kom ook nooit in de Gamma of de Praxis
Luigi zegt: Nou, daar gaan we hoor...niet verkeerd. Fijne haunting sfeer met die synths. Rap is ook niet verkeerd. Hij. kan dit niet lager geven dan PF en National. Ik wel, hoewel het voor PF niet echt onder doet.
(Johan 6,3, Luigi 7,6)
1631. Opgezwolle - HoedenPlank
Ja dit heeft op zich wel een sicke beat. Kan me voorstellen dat sommigen hier goed op gaan. Maar die tekst leidt dan wel erg af. Die zegt me niks over mijn leven. Kom ook nooit in de Gamma of de Praxis

Luigi zegt: Nou, daar gaan we hoor...niet verkeerd. Fijne haunting sfeer met die synths. Rap is ook niet verkeerd. Hij. kan dit niet lager geven dan PF en National. Ik wel, hoewel het voor PF niet echt onder doet.
(Johan 6,3, Luigi 7,6)
1
geplaatst: 29 maart 2020, 17:05 uur
Ja, je ziet wel een lichte omslag bij luigi momenteel 
Benieuwd wat hij van Tyler the Creator vind

Benieuwd wat hij van Tyler the Creator vind

1
geplaatst: 29 maart 2020, 17:40 uur
Verschroeiende muziek. De audio-versie van Munk's schreeuw.
En als je bent uitgeraasd, mag je door met deze:
0
geplaatst: 31 mei 2020, 19:05 uur
Lekker Amsterdams Nederhopplaatje oh oh oh ooooh
Stepherd & Skinta - Brak Obama
Stepherd & Skinta - Brak Obama
2
geplaatst: 15 februari 2021, 19:03 uur
Groot nieuws:
Vind je deze ook wat? Of was het puntje per ongeluk?
luigifort schreef:
74 Young Fathers - Shame 1
74 Young Fathers - Shame 1
Vind je deze ook wat? Of was het puntje per ongeluk?
1
geplaatst: 27 juni 2025, 16:53 uur
Ik denk dat het voltooid is.
Vergelijk met de openingposting van deze draad!
luigifort schreef:
4827. Showbiz & A.G. - Runaway Slave (1992)
(afbeelding)
Dope shit ouwe
Deze early 90s hiphopplaat smaakt me meer dan prima. Fijne beats en lekkere groove.
Beste track: Fat Pockets
4827. Showbiz & A.G. - Runaway Slave (1992)
(afbeelding)
Dope shit ouwe
Deze early 90s hiphopplaat smaakt me meer dan prima. Fijne beats en lekkere groove. Beste track: Fat Pockets
Vergelijk met de openingposting van deze draad!
* denotes required fields.