MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Beste diss track?

zoeken in:
Raar dat mensen beginnen over Takeover van Jay-z, maar zich alleen focussen op die ene verse die gericht is op Nas. Hij disst Mobb Deep ook!!! En dat zo ziekelijk hard dat Mobb Deep in één klap zo veel respect verloor dat ze er eigelijk nooit meer bovenop zijn gekomen. Echt ongelooflijk hoeveel negatieve impact die 16 bars van Jay hadden en dat dan nog gecombineerd met de manier waarop hij het brengt maakt het ook nog eens leuk om naar te luisteren.

Dit stukje bijvoorbeeld. De schade is al gedaan en dan nog even die warning shots erachteraan.

Roc-A-Fella, students of the game, we passed the class cause
Nobody can read you dudes like we do
Don't let em gas you, like "Jigga is ass and won't clap you"
Trust me on this one, I'll detach you
Mind from spirit, body from soul
They'll have to hold a mass, put your body in a hole

Daarnaast is die Nas diss natuurlijk ook heel hard, maar uiteindelijk backfiret die wel heel erg hard terug op Jay. Nas kwam terug met Ether en door die track maakte Nas weer een hele comeback en kwam zijn carrière weer helemaal op gang. Daarnaast was het ook extra pijnlijk toen New York tegen de zelfbenoemde King of N.Y. stemde en vond dat Nas uiteindelijk de beef had gewonnen.

Wel respect voor Jay voor de manier waarop hij die verse aanpakte. Hij disst Nas direct op alle fouten in zijn carrière (hoewel het wel z'n waarde verliest als je je bedenkt dat de meeste dissen ook op Jay zelf zouden kunnen slaan) en de hardste diss bewaart hij voor op het laatst en doet hij slechts subliminaal en dient daarmee ook als waarschuwing voor Nas om niet terug te dissen. In principe was het idee echt perfect, maar jammer voor hem heeft hij uiteindelijk bijna eigenhandig Nas' carrière weer herstart i.p.v. beëindigd. Jay zag zelf trouwens ook wel dat die Nas diss niet zo geweldig uitpakte, want op hetzelfde liedje voegt hij ook opeens een 4e verse toe waarin hij opeens rapt
A wise man told me don't argue with fools
Cause people from a distance can't tell who is who
So stop with that childish shit, nigga I'm grown
Please leave it alone - don't throw rocks at the throne

Raar om zoiets te zeggen nadat jezelf zowat bent begonnen.

Ik vind dit trouwens de beste lines waarin hij Nas disste. Vooral die laatste is echt geweldig.

Had a spark when you started but now you're just garbage
Fell from "top 10" to "not mentioned at all"
To your bodyguard's "Oochie Wally"'s verse better than yours
Matter of fact you had the worst flow on the whole fucking song
But I know: the sun don't shine, if son don't shine
That's why your (lame) career's come to an end
There's only so long fake thugs can pretend
Nigga, you ain't live it
You witnessed it from your folks' pad
You scribbled it in your notepad and created your life

Die "You made it a hot line, I made it a hot song" lines waren trouwens echt belachelijk dom, want The World Is Yours is echt een superclassic. Het feit alleen al dat dat voor Nas een casual line was die hij er zomaar in gooide en voor Jay-z zo waardevol dat hij er een hele single omheen bouwde bewijst dat al.

Improvision

Watch Ya Mouth - Tupac

Die Joey Bada$$ - Lil B beef is echt zwak. Op Survival Tactics riep Capital STEEZ al:

So go tell the Basedgod, don't quit his day job

En nu Steez weg is gaat Lil B Bada$$ proberen aan te pakken? Lachwekkend is het, geen idee waarom hij het doet maar oke

MAS
Volgen jullie de recente beefs een beetje??

Kendrick v.s. Drake
Kendrick v.s. J. Cole (helaas alweer afgelopen)
Drake v.s. RIck Ross, The Weekeend en iedere andere rapper die aandacht wil.

En nog veel meer...

En in NL natuurlijk Ronnie Flex v.s. Sticks, Jiggy en Hef.

De laatste jaren gebeurde er bar weinig en was ik bijna vergeten hoe leuk ik (lyricale) hiphop beefs vond. Nu ben ik er iig weer erg van aan het genieten!!

Deel er wat van! Ik ben benieuwd naar de hoogte- en dieptepunten

MAS
Hier een samenvatting van de Drake vs. Kendrick (en de rest van de rapscene) beef:

Het begon met een gastverse op het 1e album van Future en Metro Boomin, waarop Kendrick een beetje uit haalde naar Drake en J. Cole:

J. Cole reageerde daarop met een disstrack die vermakelijk was, maar niet heel overtuigend:

Een paar dagen later had J. Cole echter spijt en bood hij zijn excuses aan. Vervolgens beantwoord Drake de verse van Kendrick met een matige disstrack:

Vervolgens ging elke (aandachtsgeile) rapper zich ermee bemoeien en/of random andere rappers dissen. Zo maakte o.a. Rick Ross een Drake diss, maakte Gucci Mane een Diddy diss en gebruikte The Weekend een gastbijdrage op het 2e Future en Metro Boomin album om Drake te dissen.

Drake maakte daarna nog een hele slechte disstrack richting Kendrick, waarbij het hem een goed idee leek om daar AI gastbijdrages van Snoop Dogg en 2pac aan toe te voegen:

Deze week bracht Kendrick een Drake diss uit die dusdanig goed was, dat Drake beter op kan geven. Na het uitkomen van deze track lag lyricwebsite Genius er zelfs even uit, omdat mensen massaal naar de site bezochten om Kendricks lyrics te ontcijferen:

Heel leuk, dank! Ik heb weer wat te doen komende dagen

Ik merk juist dat ik hier niet meer enthousiast van kan worden.
Denk dat ik na Nas en Jay in begin jaren nul geen interesse meer heb gehad in rapbeefs. Drake tegen Kendrick al helemaal niet. Ik heb een dusdanige afkeer van de muziek van Drake dat dit voor mij voelt alsof Nelly het destijds op zou hebben genomen tegen Nas ofzo. Totaal niet boeiend hoe een voor mij totale kwal van een rapper wordt geveegd door een van de grootheden in het genre.

Die NL beef is helemaal lachwekkend, met name de respons van Sticks en Jiggy. Koste wat het kost je labelbaas verdedigen, maar dan op zo'n slappe manier dat zelfs een Ronnie Flex met een middelmatige track van je wint.

Ik ga weer lekker albums luisteren van rappers die proberen goeie muziek te maken in plaats van tegen elkaar tekeer gaan. Misschien dat ik Hit em up nog s opzet haha. Op dit vlak word ik echt van de vroeger was alles beter club of ik voel me te volwassen voor dit gedoe.

Het gaat vrij gelijk op vind ik, met ietsje voordeel voor Kendrick wel. Euphoria was wel niet zo vernietigend als gehoopt en verwacht! Goed nummer, alleen als diss te soft toch wel. Als je dit vergelijkt met The Story of Adidon valt het eigenlijk in het niets, dat was pas een disstrack (misschien wel de beste ooit).
De verwachtingen van iemand als Kendrick Lamar liggen gewoon torenhoog en ik ben niet overtuigd dat hij ze allemaal ingelost heeft.

Drake doet het ook wel goed, met Push Ups en Taylor Made Freestyle. Nog niet het niveau van Back to Back, maar verrassend sterk.
Eerst dacht ik dat Kendrick 100% zeker ging winnen, maar na deze tracks schrijf ik Drake nog niet af. Probleem bij Drake blijft wel: schrijft hij het allemaal wel zelf? Sinds Meek Mill dat allemaal aan het licht gebracht heeft kijk je er toch iets anders naar.

Zal van de tweede ronde afhangen wie als de winnaar gezien wordt denk ik. Beide rappers hinten duidelijk dat ze nog heel wat meer in petto hebben dus hoop ik dat nu de bokshandschoenen afgaan. Maar beide zijn ook geen street/gangsta rappers zoals we gewoon zijn van dit soort (diss)tracks dus misschien moet ik mijn verwachtingen bij stellen.
Professor Skye had er een mooi inzicht over, ik denk bij zijn bespreking van Might Delete Later. Dit zijn geen streetfighters, dit zijn olympische boksers met bescherming op hun hoofd die gewoon ontzettend veel respect voor elkaar hebben. Toestanden zoals 50 Cent vs. wie dan ook, The Game vs. wie dan ook, Eminem vs. wie dan ook, Jay-Z vs. Nas, Pusha T tegen Drake en ga zo maar verder moet je hier niet verwachten.

Jammer dat J. Cole zich heeft uitgeschreven bij deze "beef". Die zag ik zelfs nog winnen tegen King Kendrick.

Ik heb trouwens geen enkel idee waarom er opeens "beef" is tussen 'The Big 3'? En waarom staan Drake en Future ook opeens tegen elkaar? Nogal gek allemaal.

MAS
Yestsida schreef:
Het gaat vrij gelijk op vind ik, met ietsje voordeel voor Kendrick wel. Euphoria was wel niet zo vernietigend als gehoopt en verwacht! Goed nummer, alleen als diss te soft toch wel. Als je dit vergelijkt met The Story of Adidon valt het eigenlijk in het niets, dat was pas een disstrack (misschien wel de beste ooit).
De verwachtingen van iemand als Kendrick Lamar liggen gewoon torenhoog en ik ben niet overtuigd dat hij ze allemaal ingelost heeft.

Drake doet het ook wel goed, met Push Ups en Taylor Made Freestyle. Nog niet het niveau van Back to Back, maar verrassend sterk.
Eerst dacht ik dat Kendrick 100% zeker ging winnen, maar na deze tracks schrijf ik Drake nog niet af. Probleem bij Drake blijft wel: schrijft hij het allemaal wel zelf? Sinds Meek Mill dat allemaal aan het licht gebracht heeft kijk je er toch iets anders naar.

Vond Drake zijn tracks maar matig, vooral de Taylor Made Freestyle. Die AI bijdragen is echt een zwaktebod. Alleen die Taylor Swift angle vond ik wel nice.

Zal van de tweede ronde afhangen wie als de winnaar gezien wordt denk ik. Beide rappers hinten duidelijk dat ze nog heel wat meer in petto hebben dus hoop ik dat nu de bokshandschoenen afgaan. Maar beide zijn ook geen street/gangsta rappers zoals we gewoon zijn van dit soort (diss)tracks dus misschien moet ik mijn verwachtingen bij stellen.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar ik vrees dat Drake het niveau van Kendrick niet kan evenaren.

Professor Skye had er een mooi inzicht over, ik denk bij zijn bespreking van Might Delete Later. Dit zijn geen streetfighters, dit zijn olympische boksers met bescherming op hun hoofd die gewoon ontzettend veel respect voor elkaar hebben. Toestanden zoals 50 Cent vs. wie dan ook, The Game vs. wie dan ook, Eminem vs. wie dan ook, Jay-Z vs. Nas, Pusha T tegen Drake en ga zo maar verder moet je hier niet verwachten.

Dat maakt het ook mooi. Puur rap en geen dreigementen of ruige video's in andermans hood.

Ik heb trouwens geen enkel idee waarom er opeens "beef" is tussen 'The Big 3'? En waarom staan Drake en Future ook opeens tegen elkaar? Nogal gek allemaal.

Het schijnt dat er tussen Drake en Future een lang sluimerende 'vete' is met vooral veel subliminals en heel veel geruchten.

[quote]MAS schreef:

Voornamelijk Push Ups vind ik wel best goed, al is dat niet puur een Kendrick Lamar-diss natuurlijk... die aandacht moet hij delen met o.a. Future, Metro Boomin, Rick Ross en The Weeknd.
Wat Drake goed gedaan heeft is het uitspelen dat Kendrick zeker zo commercieel ingesteld is als hijzelf. Drake is diegene dat als "culture-vulture" en "Pop" aanzien wordt, maar zelfs hij heeft nooit een gastbijdrages voor (singles van) Pop-artiesten zoals Taylor Swift of Maroon 5 gemaakt. Ook het feit dat er al jaren geruchten gaan om de frauderende zaken rondom Top Dawg en Drake stuurt naar het feit dat K. Dot gewoon uitgebuit werd door hem vind ik wel goed.

Bij Taylor Made Freestyle heb ik heel conflicterende gevoelens. De teksten zijn clever gevonden, mooie zachte steekjes richting Kendrick maar niets speciaals. Lekkere Dr. Dre-achtige beat ook! Ik weet gewoon niet goed wat ik moet denken van het feit dat hij als 2Pac en Snoop Dogg rapt door middel van AI. De erfgenamen van 2Pac hebben er al voor gezorgd dat Drake het nummer offline heeft moeten halen, toch wel terecht vind ik. Het is toch beangstigend dat ook stem-AI zo goed op punt staat.

Qua teksten en gewoon technische capaciteiten zou Kendrick in feit met zijn ogen dicht moeten kunnen winnen van Drake, toch doet die laatste het tot nu toe beter dan verwacht. Hopelijk komen ze beide (voornamelijk Kendrick) met die "nucleaire" diss, dat mag je toch wel verwachten met de skills van King Kendrick.
We mogen eigenlijk ook niet vergeten dat Drake al "battle-tested" is. Tegen Pusha T heeft hij zwaar verloren maar tegen Meek Mill had hij tegen alle verwachtingen in met overschot gewonnen. Ook heeft hij zich gewoon staande weten te houden tegen namen als Joe Budden, Kanye West, Kid Cudi en Common. Kendrick daarentegen hebben we nooit eerder in een battle gehoord. Wel kan hij iedereen wakker schudden door middel van strofes als op Control of Like That, maar buiten zo'n balletjes omhoog gooien hebben we hem nooit eerder iemand echt horen dissen.

Puur qua skills was Kendrick vs. J. Cole veel eerlijker geweest natuurlijk.

En wat denk je trouwens van Rick Ross zijn antwoord op Push Ups? Champagne Moments, die man heeft er zelfs een videoclip voor gemaakt. Mij lijkt het alsof hij zichzelf populair en relevant wil maken, maar ik geef er niets om. Drake, Kendrick en J. Cole, dat zijn de namen waar we nu naar kijken voor disses.

Yestsida schreef:

Jammer dat J. Cole zich heeft uitgeschreven bij deze "beef". Die zag ik zelfs nog winnen tegen King Kendrick.

7 Minute Drill was anders al een extreem matige diss. Kendrick aanvallen op z'n albums is nogal stupide, daar ligt juist een enorme kracht van hem.

Push Ups vind ik trouwens gewooon een harde track. Ik vind ook dat Drake daar slimme angles toepast zoals de pop-featurings. Dáár kan je Kendrick inderdaad op pakken, niet op het feit dat zijn albums wack zouden zijn. Dat neemt niemand serieus.

Arrie schreef:
(quote)

7 Minute Drill was anders al een extreem matige diss. Kendrick aanvallen op z'n albums is nogal stupide, daar ligt juist een enorme kracht van hem.

Push Ups vind ik trouwens gewooon een harde track. Ik vind ook dat Drake daar slimme angles toepast zoals de pop-featurings. Dáár kan je Kendrick inderdaad op pakken, niet op het feit dat zijn albums wack zouden zijn. Dat neemt niemand serieus.

7 Minute Drill was een lekker nummertje, als diss sowieso wel zwaar ondermaats. Volgens mij moeten wij het ook niet zien als diss-track. Hij geeft zelf aan op die track dat het een waarschuwingsschot is, niet meteen een diss tegen Kendrick. Ik zie het meer als een antwoord op de strofe op Like That, niet meer dan dat.

Wel compleet belachelijk dat hij zich er 2 dagen later voor excuseerde en nog iets later zelfs het nummer offline haalde. The Fall Off zal ongetwijfeld een sterk album worden, maar ik kijk toch met andere ogen naar Cole na deze actie. Eerst heel de wereld lekker maken voor een interessante beef en iedereen waarschuwen op 7 Minute Drill hoe goed hij wel niet is en iedereen kan afmaken als het moet... om het daarna zo aan te pakken. Niet serieus te nemen.

Je hebt trouwens overschot van gelijk over dat ze Kendrick met alles kunnen raken, behalve met de kwaliteit van zijn muziek. Als ze over de kwaliteit van de muziek beginnen kan je het inderdaad niet serieus nemen. Ikzelf ben niet overtuigd van Mr. Morale & the Big Steppers, maar alles wat ervoor kwam is geniaal of leunt er toch tegen.

Vers van de pers: 6:16 in LA. De tweede diss van Kendrick Lamar richting Drake.

MAS
NICE!!!

MAS
Yestsida schreef:

Puur qua skills was Kendrick vs. J. Cole veel eerlijker geweest natuurlijk.

100% waar!

En wat denk je trouwens van Rick Ross zijn antwoord op Push Ups? Champagne Moments, die man heeft er zelfs een videoclip voor gemaakt. Mij lijkt het alsof hij zichzelf populair en relevant wil maken, maar ik geef er niets om. Drake, Kendrick en J. Cole, dat zijn de namen waar we nu naar kijken voor disses.

Treurige poging van Rick Ross om weer even in het nieuws te komen.

Het gaat plotseling snel.

Drake: Family Matters

Kendrick: meet the grahams

Meet the grahams is een vrij heftige track. Het gaat niet meer om wie de beste rapper is

Yestsida schreef:

Sinds deze releases hebben ze beide m’n aandacht weten te pakken, waar ik de vorige tracks niet echt interessant vond. Kendrick z’n track is vies hard. Hopelijk komt er een vervolg op.

Sjeeezus. Ik vond Drake nog aardig meekomen in de battle maar met Meet the Grahams is het wel klaar.

Yestsida schreef:

Kendrick: Not Like Us

Kendrick laat echt niks over van Drake.

Misschien moet Kendrick gewoon naar de politie stappen met wat ie weet in plaats van disstracks te lopen maken, daar worden toch wel een paar nare dingen erbij gehaald opeens.

ArthurDZ schreef:
Misschien moet Kendrick gewoon naar de politie stappen met wat ie weet in plaats van disstracks te lopen maken, daar worden toch wel een paar nare dingen erbij gehaald opeens.

Ja maar wat is daar nou de lol aan?

Arrie schreef:
(quote)

Ja maar wat is daar nou de lol aan?

Hehehe ik ben over het algemeen gewoon niet zo van de expliciete disstracks dus ik ben sowieso de verkeerde persoon om die vraag aan te stellen. Het is een interessant 'cultural moment' dat best wel eens grote impact kan hebben op het carrièrepad van beide hoofdrolspelers en daarom volg ik het wel allemaal, maar ik ga geen enkele van die disstracks nog vaak draaien vermoed ik. Dus ja, als ik had mogen kiezen dan had ik die harde beats en hongerige flows van Kendrick liever bewaard zien worden voor zijn volgende album, gekoppeld aan een onderwerp waar ik meer mee heb dan de vraag wie de meest hypocriete/moreel verwerpelijke rapper van het moment is. Maar ik gun iedereen uiteraard zijn of haar pleziertje in deze hoor. Behalve Drake dan natuurlijk, als wat nu over hem onthult werd echt blijkt te zijn en geen roddels van roddeltante Kenny tenminste. En dan komt de politie er sowieso wel bij kijken dus wat zeur ik eigenlijk.

MAS
Wie staat er volgens jullie op dit moment voor?

MAS schreef:
Wie staat er volgens jullie op dit moment voor?

Online lees ik veel commentaren op The Heart, Part 6, ik ben het er niet mee eens. Mijn oordeel blijft hetzelfde: het gaat vrij gelijk op met Kendrick Lamar dat iets het voordeel heeft.
Pusha T had destijds maar één nummer nodig, na The Story of Adidon was het meteen klaar... zelfs Drake geeft toe dat hij die battle verloren heeft. Als Kendrick Lamar met een nucleaire diss wil komen is het nu de moment, Drake vraagt de bewijzen. Je kan veel over iemand zeggen en veel geruchten de wereld in sturen, maar het gaat werkelijk nergens over als het allemaal niet waar blijkt te zijn. King Push had hier geen moeite mee.

Daarbij is meet the grahams tekstueel natuurlijk het sterkste nummer in heel deze battle, al moeten we in het achterhoofd houden dat het hier om muziek gaat. Bij Mr. Morale & the Big Steppers haalde ik het ook al aan: de boodschap kan nog zo sterk zijn, dat is niet het belangrijkste bij muziek. Als het plaatje errond niet klopt, want dat nummer is ook weer met zo'n verschrikkelijk stemmetje en toontje gerapt, dan weet ik niet dat het zo geniaal is als iedereen beweert. We hebben het over Kendrick Lamar dus iedereen is het er over eens dat dit geniaal is, want stel je voor dat hij iets minder dan dat uitbrengt.

De "echte" Hip Hop fans willen sowieso Drake al een decennium lang zien falen, hij is echt zo slecht niet als iedereen wil beweren hoor (anders was hij zo ver ook nooit geraakt). Gaat hij deze battle winnen? Dat zeg ik niet. Hij houdt zich wel veel beter staande dan ik initieel dacht. Na één nummer van K. Dot had ik verwacht dat het gedaan ging zijn, maar die beste man blijkt nu ook al 4 nummers nodig te hebben.
Nogmaals: King Push blijkt toch een heel ander beest te zijn dan deze twee heren.

Wat ik me oprecht wel af begin te vragen is hoe dit eigenlijk zal eindigen? Wanneer kunnen we zeggen dat de battle gedaan is? Wanneer gaan die mannen zeggen dat ze genoeg diss tracks uitgebracht hebben? Mij is ook nog altijd niet helemaal duidelijk waar deze beef eigenlijk echt over gaat. Nu wil ik toch harde bewijzen beginnen te zien van beide mannen (voornamelijk van Kendrick), want het begint allemaal wat eentonig en belachelijk te worden om de duur.

Nu moet Kendrick als antwoord op The Heart, Part 6 met iets nucleair en bewijzen komen anders is het wel klaar voor mij. Maar dat de strijd nog niet beslist lijkt te zijn nadat de sterkste rapper van de twee al 4 nummers nodig gehad heeft vind ik niet in het voordeel spreken van Kendrick (en dit komt als fan van beide heren).
Naar mijn inschatting komt er snel nog wel een nieuw album van "onze Messias" en figuren zoals Dr. Dre en JAY-Z gaan die mannen samenbrengen om de beef te squashen.

De echte winnaar van deze "beef"? Wij als fans. Kendrick zorgt ervoor dat Drake terug écht rapt, Drake zorgt ervoor dat wij als fan nieuwe muziek krijgen.
... en J. Cole misschien, hij blijkt toch boven zever als dit te staan.

Het zijn niet bepaald disstracks van het niveau No Vaseline zullen we maar zeggen!

Vind disstracks meestal maar gedoe. Voorheen vond ik het nog wel leuk/interessant omdat ik toen nog een kant koos en daardoor mee werd gesleept. Dit gaat wat langs mij heen. Zeker nu het er zoveel zijn. Heb meer de neiging om het even uit te zitten en de tracks even rustig te checken (op kwaliteit) als het stof gedaald is.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:30 uur

geplaatst: vandaag om 11:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.