MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Vetste scratches en/of samples

zoeken in:
DJ Premier en Stoupe zijn natuurlijk grootmeester, maar eigenlijk hoort iedere zichzelf respecterende producer te kunnen scratchen en samplen. Wat vinden jullie het vetst gescratcht?? Paar suggesties:

- Stoupe die Rakim sampled in het refrein van Spartibus (Canibus - Rip The Jacker)
- DJ Premier op het refrein van Nas is Like (Nas - I Am..)
- Pete Rock op Tru Master (intro en refrein),
- Pete Rock op Half Man Half Amazin (refrein)
- Stoupe die Big Pun scratched op Sacrafice van Jedi Mind Tricks
- Stoupe (wederom) op M Sea Cresy refrein van Canibus (Rip The Jacker)
- Easy Mo Bee in Machine Gun Funk-refrein (Biggie - Ready To Die

Nou, dit is natuurlijk nog niks, er zijn nog veel vettere scratches etc. dus ik hoop dat we met zun allen de mooiste op een rijtje kunnen krijgen...

Tja Premier is daar toch wel grootmeester in. Word al gedaan zolang hiphop bestaat, scretchen dan. Maar ik neem aan dat je sampletje scretchen bedoeld en niet het scratchen zelf...

Melle K
Niek schreef:

- Stoupe die Rakim sampled in het refrein van Spartibus (Canibus - Rip The Jacker)
- Stoupe (wederom) op M Sea Cresy refrein van Canibus (Rip The Jacker)
- Easy Mo Bee in Machine Gun Funk-refrein (Biggie - Ready To Die

Wat is er gescratcht aan deze refreintjes?
Ik hoor toch echt alleen maar samples.

Dilated Peoples - Worst Comes To Worst heeft wel hele vette scratches.
Ook:
Non Phixion - Rock Stars
C-N-N - Invincible

en zeer veel Gang Starr.

Melle K schreef:

Wat is er gescratcht aan deze refreintjes?
Ik hoor toch echt alleen maar samples.

Titel is ook 'Vetste scratches/samples'

Pauper
Melle K schreef:
Non Phixion - Rock Stars

Uit Gangstarr's Above the Clouds (ft. Inspectah Deck)

Niek schreef:
...maar eigenlijk hoort iedere zichzelf respecterende producer te kunnen scratchen ...

wat een gelul...

Kos
Niet echt .

leg eens uit dan waarom zou een zelfrespecterende producer moeten kunnen scratchen?

satéprikker schreef:
leg eens uit dan waarom zou een zelfrespecterende producer moeten kunnen scratchen?

Omdat een gitarist ook gitaar moet kunnen spelen

Linkin Park - Cure for the Itch
Premier in Mos Def - Mathematics refrein
Eric B in My Melody

Melle K
luc011190 schreef:
(quote)

Omdat een gitarist ook gitaar moet kunnen spelen

Producen is wat anders dan scratchen.
Een DJ moet kunnen scratchen, een producer is niet per definitie een DJ en hoeft ook niet per se te kunnen scratchen.
Veel producers doen hun cuts niet zelf hoor.

Kos
Jammer genoeg niet nee. Maar een beetje fatsoenlijk hiphop-producer moet op z'n minst fatsoenlijk kunnen scratchen. Je bent hip-hop beatmaker en cutter of je bent het niet.

Al zie ik Kanye dat nog niet zo snel doen, zie hier de ellende van de hedendaagse hiphop .

Scratchen is inderdaad lange tijd een onmisbaar element geweest van de productie. Dat producers tegenwoordig kunnen doorbreken zonder te kunnen scratchen is ontegenzeglijk waar. Maar dat neemt niet weg dat als er een 'producers-contest' zo zijn of iets, dan had scratchen 1 van de onderdelen geweest. Wat mijn punt is, is dat producers van origine kunnen scratchen en als je dat als hedendaagse producer niet kan dan zou dat moeten steken. Een producer mag niet tevreden over zichzelf zijn zonder te kunnen scratchen (ook al doe je het digitaal), naar mijn mening. Maar nu maar weer ontopic:

2 Fader Sessies (Brainpower - Door Merg en Brain)

Melle K
Als iemand nou heel goed is in beats maken, en niet bijzonder goed in cutten/scratchen, heb ik liever dat hij dat uitbesteed aan een DJ. (zoals Stoupe vaak doet)

Zolang er maar gescratcht wordt ben ik al blij, of de producer dat nou zelf doet of niet maakt me niet uit

Tuurlijk, maar meer respect voor de producer die het zelf doet.

Appa - Gappie(ken geen betere Nederlandse Scratchsong) en niet te Vergeten Immortal Technique - Harlem Streets
Denk ook aan Raymzter: Tijd & Ruimte.

Pumpkinhead - I Just Wanna Rhyme

Live from the PJ's !!
ach niet de beste scratches maar gewoon een dope nummer!

http://www.youtube.com/watch?v=bHG04_Y6498

Ik zie echt niet in waarom een producer zou moeten kunnen scratchen. Bij DJ's is het een compleet ander verhaal natuurlijk.

Overigens verdenk ik Primo er ook van scratchgeluiden te gebruiken vòòr een stukje dat gewoon gesampled is van een andere plaat, kortom gestechel dus

T.O. schreef:
Ik zie echt niet in waarom een producer zou moeten kunnen scratchen. Bij DJ's is het een compleet ander verhaal natuurlijk.

Hmm, waarom eigenlijk? Ik hoor in de plaatselijke discotheek hier de DJ's ook niet scratchen (meer beatmachen gewisselt en een goede manier van start/stop techniek) en ik mis het ook niet!

Nu ben ik dan geen RnB/hiphop liefhebber, maar vroeg me toch af wat het scratchen bij een DJ als extra zou kunnen geven..

T.O. schreef:

Juist ja, leg het ze uit hoor.

Melle K schreef:
(quote)

Producen is wat anders dan scratchen.
Een DJ moet kunnen scratchen, een producer is niet per definitie een DJ en hoeft ook niet per se te kunnen scratchen.
Veel producers doen hun cuts niet zelf hoor.

Juist ja, leg het ze uit hoor.

Edie schreef:
(quote)

Hmm, waarom eigenlijk? Ik hoor in de plaatselijke discotheek hier de DJ's ook niet scratchen (meer beatmachen gewisselt en een goede manier van start/stop techniek) en ik mis het ook niet!

Nu ben ik dan geen RnB/hiphop liefhebber, maar vroeg me toch af wat het scratchen bij een DJ als extra zou kunnen geven..

Nou een keer scrathchen tusendoor vink wel iets hebben, ma de meeste kunnen dat gewoon niet, en de meeste dj`s in urban zalen van NL vink sowieso slecht draaien ( in het zuiden van het land igg).

Ja inderdaad mijn opmerking was een beetje flauw. Ik vind het eerlijk gezegd wel het tofst als een producer scratcht (Delic ! ), maar tegenwoordig hoeft dat niet zo meer (Neptunes, Kanye West).
En als je bij hiphopdiscogs (ofsoiets) kijkt, dan zie je soms ook dat iemand er een aparte producer én een aparte scratcher was. Dus moet een producer het kunnen? nee.
Is het leuk? ja. Fantastisch zelfs? ja

Inderdaad Er zijn gewoon producers (vrij veel zelfs denk ik) die geen dj zijn, dan houdt het snel op met scratchen

Scratchen voegt voor een producer ook niet heel veel toe (maakt veelal album tracks) vind ik, mits hij een remix doet van meerdere tracks, dan vink het juist gruwelijk vet als er wordt geschratcht, dan krijg je beter verloop naar de volgende plaat, ma das mijn mening.

Pauper
Weetje wat het is met dat skratchen van Premier, dat komt omdat hij oorspronkelijk een DJ was. Tot hij bedacht dat hij ook wel producties op zich kon nemen. Bovendien ben ik van mening dat het leuk is als je het kan, anders voeg je weinig toe tijdens een optreden, maar het is niet noodzakelijk. Ieder zijn ding!

De sample in "Reign of the Tec" van The Beatnuts ('93)

Sadat X: "John Wayne couldn't even stand the reign of the tec"

Géniaal samplegebruik vind ik

rico-bballer
Ik vind schratchen super vet premier kan het goed en somewhere i belong van linkin park niet echt hiphop natuurlijk maar aan het begin word er ook wel vet geschratched verder zit ik ook te denken aan de schratch in souljah's revenge als 2pac zegt: they finally pull me over and i laugh, remember roney king and i blast on his punk ass.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:59 uur

geplaatst: vandaag om 12:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.