menu

Genres / Hip-Hop / HipHop-albums die wat meer aandacht verdienen

zoeken in:
avatar van Rhythm & Poetry
Dat heeft met mijn stem te maken, een probleem met de oren heb ik niet.

avatar van Elohim
Wat heeft de kwaliteit om zelf te rappen met het beoordelen van een album te maken, als ik vragen mag?

Naast de behoorlijk lage gebruiksvriendelijkheid was de gebrekkige aandacht voor dingen die niet al populair zijn vaak een belangrijke reden om weg te blijven van deze site. Maar goed, laten we het nog eens proberen:

New MC/Zachariah - White Jesus (2007)
New Flesh For Old - Equilibrium (1999)
Ty - Upwards (2004)
Ty - Awkward (2001)
Blak Twang - Kik Off (2001)
Chords - Things We Do for Things (2008)
Lotek Hi-Fi - Lotek Hi-Fi (2003)
Bang on! - [Sic] (2012)
Ohmega Watts - The Find (2005)
LoDeck & Omega One - Postcards from the Third Rock (2008)


avatar van Dakduivel
Arts the Beatdoctor - Lost Track of Time

Unreleased tracks in de periode 2002 - 2012. Zeer de moeite waard en al helemaal als je zijn eerdere werk kon waarderen. Jazzy instrumentals met hier en daar wat raps. Doop.


avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Jawel, ikke.

avatar van Verbston
Ok het lijkt hier goed dood. Als dit idee onder een andere naam verder gaat op dit moment, Let me kno!

Maar voor nu ga ik mijn best doen om hier wat leven terug te brengen en ik zet hoog in!

Het gaat om Innersoul - The Theory (1996) !

Een album dat ondanks jullie goede werk in dit topic onopgemerkt is gebleven en dat valt me tegen, want het album waarover ik het heb is serieus goed! Daarom des te opmerkelijker dat het nog steeds MAAR 3 stemmen en 5 berichten heeft. Toen ik destijds wilde kijken wat MuMe ervan vond viel ik bijna van mijn stoel: 0 stemmen en 0! berichten! "Hier moest ik wat aan doen", dacht ik en schreef met moeite een recensie om zo het album wat te promoten. Waarvan akte.

Verbston schreef:
Toen ik dit album ontdekte werd ik helemaal lyrisch. Ik kende het niet en vrienden van me (hiphopheads) ook niet, maar t was zo solid en goed!!

Dit is een van de meest zeldzame hiphop albums die je zal tegenkomen die bovendien ook nog eens erg dope is!
Er is weinig bekend van Innersoul, eigenlijk niks. Dit is het enige album die hij uitgebracht heeft, ook alleen op cd verkrijgbaar en niet op LP. Daarbij is ook de 12" single verschenen van It's The Right Time. Meer niet. Ohja nog een featuring met Nine op de single Forever (Verbal Assault) van Mop Top. (maar die hebben ook maar 1 single uitgebracht)

Het album wordt gekenmerkt door een volle jazzy/soul sound ondersteund door harde breaks. De productie is van de totaal onbekende DJ Choco, Carlos Bess & KAEZ. Waarbij de betere nummers van de hand van DJ Choco en Carlos Bess zijn.
Innersoul heeft een duidelijke en prettige stem. Hij heeft zn flow erg goed onder controle en kan daardoor zonder moeite switchen tussen een off- of on-beat style. Inhoudelijk wil ik niet teveel in details treden (is ook het laatste waar ik naar luister), maar op dat gebied heeft hij het ook goed voor elkaar en verkondigt over het algemeen positive lyrics.

Het eerste nummer van dit album is serieus 1 van de beste intro's ooit. De opbouw die erin zit is subliem en je hebt zin in wat er gaat komen! Dat gevoel wordt gelijk overgepakt in How Ya Gonna Do It.
Het thema dat terugkomt in veel nummers is: de switch van iemand die op straat rondhangt, bitches played en niets creeert tot iemand die iets doet met zn leven, voor 1 vrouw gaat en dingen voortbrengt. Dat begint bij How Ya Gonna Do It en gaat verder in It's The Right Time, Looking For Survival, All The Way To Music en wordt geanalyseerd en op teruggeblikt in The Theory Of Zen.
In A Different Type Of Brother kruipt hij op een sarcastische en grappige manier in de huid van iemand die hij niet (meer) is.
Young & Ready is mooi staaltje storytellin' over een goed uitziende maar minderjarige chick die zich opdringt aan hem.

Ik geef het album een 4,5 omdat het 2 nietszeggende skits bevat en 2 nummers (Whoiszim en What Is It) die wat mij betreft wat uit de toon vallen, maar wel harde drumbreaks bevatten. Maar de rest is van dusdanige kwaliteit dat het toch bijna de maximale score krijgt.

Het is een album gekenmerkt door extremen: totaal onbekend, maar hoog van kwaliteit en een DJ Choco! die dikke beats maakt, haha!

De keus bij een album zoals deze is altijd lastig, maar mn 3 favo's voor nu: What About Your Soul, All The Way To Music & It's The Right Time (remix)


Nu ik er zo over nadenk (en de huidige prijzen op discogs en amazon aanschouw), is dit misschien wel het meest onderschatte c.q. onbekende hiphop album met zacht gezegd een bovengemiddelde kwaliteit.
Want er is een samenspel tussen bekendheid en kwaliteit, te zien in vele vormen, maar het kan toch haast niet dat iets verschrikkelijk onbekend kwalitatief goed is? Inderdaad, haast niet. Maar deze uitzondering bevestigt de regel!

Succes met downloaden en ben benieuwd naar jullie reacties.

PS: mocht hier toch nog leven in komen? Dan weet ik nog wel n paar andere albums

Pz!

avatar van Elohim
Net een paar keer beluisterd -was vroeg wakker- en hij klinkt niet slecht! Heb een review geplaatst op de pagina.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:36 uur

geplaatst: vandaag om 03:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.