Genres / Hip-Hop / Smaken verschillen
zoeken in:
0
geplaatst: 27 augustus 2007, 21:15 uur
Dit is een openbrief aan de gebruikers van de Mu-Me community voornamelijk het Hip-Hop gedeelte, lees dit en vorm je eigen mening!
Over het algemeen zitten we hier met meerdere mensen, en ieder mens is uniek, en heeft ook zo zijn eigen smaak, sommige verdiepen zich meer in de muziek dan een ander, en sommige weten wellicht beter wat de prestaties van een nieuwe rapper is tegenover een van de oudere garde....
Op mijn begin op Musicmeter had ik een post gemaakt over de mixtape van Kempi, ik vond destijds dat daar een paar mooie nummers op stonden, en zij dat ik het dope vond, dat vond ik terwijl ik ook naar vele andere rappers in het verleden had geluisterd, zoals Opgezwolle, DuvelDuvel,Extince, Osdorp Posse. Als klein jongetje luisterde ik dat altijd mee met mijn broer, en bij mijn eerste luister sessie Kempi, merkte ik dat nummers als Bloedserieus, Chicks vinden ons leuk, Chill met mij, VRESELIJK waren, maar persoonlijk vond ik nummers als Kutsysteem, Zoveel stress, Zet hem op! wel goed.
(Tegenwoordig ben ik wel totaal op hem uitgekeken, en ik luister het nooit meer echt... ).
Nadat ik dat gezegd werd, kwam er een golf van negativiteid over me heen, een member begon achter alles dat ik poste te zeggen dat ik een pauper was, en er waren meerdere.
Destijds reageerde ik zo :
Ik vond dat Kempi meer te bieden had als bitches en ho's. En was er van ondersteld dat als de mensen meer van Kempi zouden luisteren ze hem beter zouden vinden....
Het feit dat ik geen tijdelijke mening mocht geven over een Album, dat andere members niet geluisterd hadden, maar puur uit vooroordeel besloten te haten.Ik mocht niet zeggen wat ik van dat album vond. Ik mocht niet mijn eigen smaak hebben....
Een andere issue is de hiphop van tegenwoordig, Ik geloof graag dat Enter the Wu een fantastisch album was, en dat Paid in Full ook erg goed was, maar het is wat laatst een vriend van me zei : "In die tijd waren die albums erg goed". Ze zijn eigenlijk in een soort oldschool stijl gemaakt, een stijl die niet iedereen moet liggen. Toch merk ik over het algemeen dat de nieuwere hiphop albums niet echt worden geaccepteerd door de fans van de oude garde, maar mensen als ik luisteren nou eenmaal liever naar de wat nieuwere sound, de muziektechniek bevorderd zich.
Daarom wil ik nu terug komen op wat ik eerst zei:
Over het algemeen zitten we hier met meerdere mensen, en ieder mens is uniek, en heeft ook zo zijn eigen smaak, sommige verdiepen zich meer in de muziek dan een ander, en sommige weten wellicht beter wat de prestaties van een nieuwe rapper is tegenover een van de oudere garde....
Als iemand die nog niet veel muziek geluisterd heeft, 50 cent als een goede rapper beschouwt. Is dat goed. Als iemand de stijl van 50 cent (lekkere beats, leuke collabs) erg goed vind, dan mag hij dat toch? Dat is dan toch zijn smaak? Laat die mensen hun smaak hebben, ga ze niet er op uitlachen omdat jij denkt dat jij een betere smaakt hebt. Want dat is het grappige, smaak is iets wat je zelf hebt.
Even twijvel ik hier nog, durf ik dit wel te posten? Of krijg ik nu weer een emmer schijt over me heen.... , Ach ja, beter nu op plaatsen klikken, als later....
Op mijn begin op Musicmeter had ik een post gemaakt over de mixtape van Kempi, ik vond destijds dat daar een paar mooie nummers op stonden, en zij dat ik het dope vond, dat vond ik terwijl ik ook naar vele andere rappers in het verleden had geluisterd, zoals Opgezwolle, DuvelDuvel,Extince, Osdorp Posse. Als klein jongetje luisterde ik dat altijd mee met mijn broer, en bij mijn eerste luister sessie Kempi, merkte ik dat nummers als Bloedserieus, Chicks vinden ons leuk, Chill met mij, VRESELIJK waren, maar persoonlijk vond ik nummers als Kutsysteem, Zoveel stress, Zet hem op! wel goed.
(Tegenwoordig ben ik wel totaal op hem uitgekeken, en ik luister het nooit meer echt... ).
Nadat ik dat gezegd werd, kwam er een golf van negativiteid over me heen, een member begon achter alles dat ik poste te zeggen dat ik een pauper was, en er waren meerdere.
Destijds reageerde ik zo :
Timo710 schreef:
Nou, duidelijk hebben jullie alsnog niet alles gehoor, "Al sla je me dood gaat nauwelijks over coke of iets, "mama huil niet idem" ....
Nou, duidelijk hebben jullie alsnog niet alles gehoor, "Al sla je me dood gaat nauwelijks over coke of iets, "mama huil niet idem" ....
Ik vond dat Kempi meer te bieden had als bitches en ho's. En was er van ondersteld dat als de mensen meer van Kempi zouden luisteren ze hem beter zouden vinden....
..... schreef:
Misschien heb jij nog nooit kwalitatieve Hip-Hop gehoord
.... En ja die kwam hard aan....Misschien heb jij nog nooit kwalitatieve Hip-Hop gehoord

Het feit dat ik geen tijdelijke mening mocht geven over een Album, dat andere members niet geluisterd hadden, maar puur uit vooroordeel besloten te haten.Ik mocht niet zeggen wat ik van dat album vond. Ik mocht niet mijn eigen smaak hebben....
Een andere issue is de hiphop van tegenwoordig, Ik geloof graag dat Enter the Wu een fantastisch album was, en dat Paid in Full ook erg goed was, maar het is wat laatst een vriend van me zei : "In die tijd waren die albums erg goed". Ze zijn eigenlijk in een soort oldschool stijl gemaakt, een stijl die niet iedereen moet liggen. Toch merk ik over het algemeen dat de nieuwere hiphop albums niet echt worden geaccepteerd door de fans van de oude garde, maar mensen als ik luisteren nou eenmaal liever naar de wat nieuwere sound, de muziektechniek bevorderd zich.
Daarom wil ik nu terug komen op wat ik eerst zei:
Als iemand die nog niet veel muziek geluisterd heeft, 50 cent als een goede rapper beschouwt. Is dat goed. Als iemand de stijl van 50 cent (lekkere beats, leuke collabs) erg goed vind, dan mag hij dat toch? Dat is dan toch zijn smaak? Laat die mensen hun smaak hebben, ga ze niet er op uitlachen omdat jij denkt dat jij een betere smaakt hebt. Want dat is het grappige, smaak is iets wat je zelf hebt.
Even twijvel ik hier nog, durf ik dit wel te posten? Of krijg ik nu weer een emmer schijt over me heen.... , Ach ja, beter nu op plaatsen klikken, als later....
0
eazyfan
geplaatst: 27 augustus 2007, 21:21 uur
Geweldige topic, nouja ik ga akkoord, ieder zijn smaak. Ik val alleen aan als je echt slecht stemt met domme comments, maar met mensen zoals in jouw geval dus zeker en vast niet
.
.
0
Gekkenhuis
geplaatst: 27 augustus 2007, 21:28 uur
Dit weet toch iedereen al? Wat voor punt heb je nou eigenlijk? Dat smaak persoonlijk is? Dat is al eeuwen zo.
0
eazyfan
geplaatst: 27 augustus 2007, 21:33 uur
Gekkenhuis schreef:
Dit weet toch iedereen al? Wat voor punt heb je nou eigenlijk? Dat smaak persoonlijk is? Dat is al eeuwen zo.
Het gaat er eerder om dat sommige mensen onterecht afgezeken worden... dus vanwege hun smaakDit weet toch iedereen al? Wat voor punt heb je nou eigenlijk? Dat smaak persoonlijk is? Dat is al eeuwen zo.
0
Gekkenhuis
geplaatst: 27 augustus 2007, 21:42 uur
Ja dat begreep ik, maar dat is altijd al zo geweest. Tis ook maar internet heh.
0
geplaatst: 27 augustus 2007, 21:52 uur
jaja, dts het vervelende van internet, mensen kunnen anoniem blijven waardoor ze ish zeggen die ze normaal niet durven zeggen (of op ze minst anders brengen)
kan je weinig aan doen
kan je weinig aan doen
0
handsome_devil
geplaatst: 27 augustus 2007, 21:54 uur
Op internet kun je ook respectvol met anderen omgaan hoor.
0
geplaatst: 27 augustus 2007, 21:59 uur
kan je inderdaad doen., is erg fijn voor anderen als je dat doet. je kan alleen niemand dwingen dat te doen
0
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:01 uur
milan schreef:
kan je inderdaad doen., is erg fijn voor anderen als je dat doet. je kan alleen niemand dwingen dat te doen
Jawel hoor. Zelfregulerend/zelfcorrigerend vermogen heet dat. Meestal volgt er dan een discussie, komt er een moderator langs en weet de onredelijke en ongenuanceerde persoon in het gezelschap ook weer waar hij staat. Deze site blinkt over het algemeen redelijk uit in dat zelfregulerende aspect.
0
handsome_devil
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:04 uur
Gelukkig ben ik een hiphopper in wording. Misschien komt het dan toch nog allemaal goed hier 

0
Hypno
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:12 uur
Je moet je gewoon niet zo veel aantrekken als de mensen hier een vervelende opmerking ofzo maken als het je op internet al zoveel Aantrekt dan wil ik niet weten hoe jij in real life op een vervelende Opmerking of reactie reageert.
0
Social_Mask
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:13 uur
Juist, al moet ik Timo wel nageven dat sommige users wel erg vaak zulke opmerkingen maken.
0
|Joël|
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:22 uur
Volgens mij wordt hier ook niet bedoelt hoe iemand het opvat ik denk niet dat Timo710 achter zijn pc zit te janken omdat mensen zo reageren op zijn mening...
Het gaat er gewoon om dat er wel bij heel veel Hip-Hop albums allemaal troep wordt gepost, volgens mij is deze site om bij een album te zeggen wat je er leuk/goed/slecht aan vind of op andere te reageren, het is en blijft een forum/discussie, maar dan kan dat beter gedaan worden met !argumenten! waarom jij het wel/niet met de ander eens bent/het geen mooie muziek vindt ipv "jij weet niet wat hiphop is".
Ik denk dat het daar vooral op neer komt.
Het gaat er gewoon om dat er wel bij heel veel Hip-Hop albums allemaal troep wordt gepost, volgens mij is deze site om bij een album te zeggen wat je er leuk/goed/slecht aan vind of op andere te reageren, het is en blijft een forum/discussie, maar dan kan dat beter gedaan worden met !argumenten! waarom jij het wel/niet met de ander eens bent/het geen mooie muziek vindt ipv "jij weet niet wat hiphop is".
Ik denk dat het daar vooral op neer komt.
0
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:43 uur
Even de schaar erdoor heen gehaald, we zouden het ook serieus kunnen houden...
0
Social_Mask
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:48 uur

Ik kan trouwens wel begrijpen als iemand zegt; 50 cent is zoveeel beter dan Nas!, een aantal mensen vijnig (zo noem je dat toch?) kunnen reageren. Je moet niet alleen kijken naar de reactie, maar ook waarop de reactie werd gegeven. Soms is het enigzins te begrijpen. Maar ook worden mensen belachelijk gemaakt als ze van een bepaalde artiest erg kunnen genieten. Mij kun je niet wijs maken dat je direct al naar Wu-Tang ging luisteren..
0
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:48 uur
Ja, bij de hip-hopliefhebbers wil er nog wel eens een soort van muziekpolitiehouding zijn. Overigens zie je dat niet alleen daar. Je moet gewoon je eigen smaak hebben, Timo710. Soms is het misschien moeilijk om dat te verdedigen, zeker als je geen steun hebt van anderen. Als iedereen een album goed vindt, kan je elkaar immers aanvullen, als je alleen staat kan dat niet en moet je jezelf nog verdedigen ook.
Toch heeft het verschil in smaak niet te maken met een 'oude' en 'nieuwe' stroming, maar met enkele andere dingen. Ik kan (en dat wil ik best) uitleggen waar het volgens mij aan ligt (dan wordt deze tekst echter nóg langer), maar hip-hop is in de loop der jaren verandert. Daar waar je eind jaren '80/begin van de jaren '90 een waaier aan verschillende stijlen had binnen de hip-hop die het commercieel ook goed deed (om wat grote groepen te noemen: De La Soul, Public Enemy, N.W.A, Jungle Brothers, A Tribe Called Quest, allemaal totaal verschillend). Bovendien hadden degenen die (de vroege) gangsta-rap maakten of populair maakten de kans om origineel te zijn, omdat het subgenre toen nog in de kinderschoenen stond. Dat heeft klassiekers opgeleverd.
Nu heb je in de commerciele top (met name de rappers die in de VS populair zijn) eigenlijk (voornamelijk) dezelfde soort mensen, met dezelfde soort onderwerpen en dezelfde soort beats. The Game en 50 Cent zijn bijvoorbeeld inwisselbaar en ook Lil Wayne, Lil' Jon en de Ying Yang Twins zijn dat. Het is meer van hetzelfde. Kempi is m.i. een product van die stroming (hoewel ik moet toegeven dat ik niet veel van 'm heb gehoord). Als jij hem goed vindt, dan is dat wat mij betreft je goed recht. Alleen veel mensen hier zijn vooral op zoek naar 'iets anders', iets origineels en dan kom je al snel óf bij de wat alternatieve hip-hop óf bij de oudere hip-hop uit. Goede muziek is niet per se origineel en originele muziek is niet per se goed (een vaak gemaakte fout op MuMe
), maar de afwisseling is wel belangrijk voor veel mensen die actief naar muziek luisteren.
Ik denk dat het ook komt - hoewel ik nu moet uitkijken niet mijn eigen 'ontwikkeling' op anderen te projecteren - doordat er nogal wat mensen zijn die zelf een ontwikkeling hebben meegemaakt. Toen ik naar hip-hop ging luisteren, was Eminem net populair, net als Jay-Z, Snoop Dogg (was net bezig met een revival) en Dr. Dre (met 2001). Ik heb lang gedacht dat Eminem het summum was van de hip-hop, Snoop Dogg en Jay-Z ontzettend origineel waren en dat 2001 het beste album van Dr. Dre was (omdat ik niets anders van 'm kende). Pas als je meer gaat ontdekken, kom je er achter dat Eminem helemaal niet de beste rapper ter wereld is (not even close), Snoop Dogg zijn beste tijd allang achter zich heeft, Jay-Z echt niet bijzonder origineel is en dat je The Chronic vele malen beter vindt dan 2001. En toen ik bijvoorbeeld Dr. Octagon ging luisteren, wist ik niet wat ik hoorde. "Is dit ook hip-hop? Van welke planeet is dit dan?".
Iedereen moet ergens starten en omdat commerciele muziek het meest toegankelijk is (zowel in de zin van 'te behappen', als in de zin van 'te verkrijgen), begint bijna iedereen daarmee. Als er dus iemand een commerciele artiest gaat lopen verdedigen, doet me dat denken aan mijn eigen start en dus denk ik al snel: "Ach, hij/zij begint net met hip-hop luisteren, wacht maar tot 'ie echt goede dingen ontdekt." Het is een haast automatische reactie en ik denk dat veel anderen dit ook hebben. Als diegene die artiest helemaal gaat lopen verdedigen, roept dat al snel de reactie op: "Je weet niet waar je over praat."
Toch kan het inderdaad zo zijn dat diegene wel weet waarover hij of zij praat en het gewoon goed vindt. Dat is dik in orde en het kan zijn dat diegene het over 10 jaar nog goed vindt, dus ik vind wel dat je daar rekening moet houden, maar toch moet ik wel gelijk denken aan onwetendheid als iemand een artiest als Kempi verdedigt.
Toch heeft het verschil in smaak niet te maken met een 'oude' en 'nieuwe' stroming, maar met enkele andere dingen. Ik kan (en dat wil ik best) uitleggen waar het volgens mij aan ligt (dan wordt deze tekst echter nóg langer), maar hip-hop is in de loop der jaren verandert. Daar waar je eind jaren '80/begin van de jaren '90 een waaier aan verschillende stijlen had binnen de hip-hop die het commercieel ook goed deed (om wat grote groepen te noemen: De La Soul, Public Enemy, N.W.A, Jungle Brothers, A Tribe Called Quest, allemaal totaal verschillend). Bovendien hadden degenen die (de vroege) gangsta-rap maakten of populair maakten de kans om origineel te zijn, omdat het subgenre toen nog in de kinderschoenen stond. Dat heeft klassiekers opgeleverd.
Nu heb je in de commerciele top (met name de rappers die in de VS populair zijn) eigenlijk (voornamelijk) dezelfde soort mensen, met dezelfde soort onderwerpen en dezelfde soort beats. The Game en 50 Cent zijn bijvoorbeeld inwisselbaar en ook Lil Wayne, Lil' Jon en de Ying Yang Twins zijn dat. Het is meer van hetzelfde. Kempi is m.i. een product van die stroming (hoewel ik moet toegeven dat ik niet veel van 'm heb gehoord). Als jij hem goed vindt, dan is dat wat mij betreft je goed recht. Alleen veel mensen hier zijn vooral op zoek naar 'iets anders', iets origineels en dan kom je al snel óf bij de wat alternatieve hip-hop óf bij de oudere hip-hop uit. Goede muziek is niet per se origineel en originele muziek is niet per se goed (een vaak gemaakte fout op MuMe
), maar de afwisseling is wel belangrijk voor veel mensen die actief naar muziek luisteren.Ik denk dat het ook komt - hoewel ik nu moet uitkijken niet mijn eigen 'ontwikkeling' op anderen te projecteren - doordat er nogal wat mensen zijn die zelf een ontwikkeling hebben meegemaakt. Toen ik naar hip-hop ging luisteren, was Eminem net populair, net als Jay-Z, Snoop Dogg (was net bezig met een revival) en Dr. Dre (met 2001). Ik heb lang gedacht dat Eminem het summum was van de hip-hop, Snoop Dogg en Jay-Z ontzettend origineel waren en dat 2001 het beste album van Dr. Dre was (omdat ik niets anders van 'm kende). Pas als je meer gaat ontdekken, kom je er achter dat Eminem helemaal niet de beste rapper ter wereld is (not even close), Snoop Dogg zijn beste tijd allang achter zich heeft, Jay-Z echt niet bijzonder origineel is en dat je The Chronic vele malen beter vindt dan 2001. En toen ik bijvoorbeeld Dr. Octagon ging luisteren, wist ik niet wat ik hoorde. "Is dit ook hip-hop? Van welke planeet is dit dan?".
Iedereen moet ergens starten en omdat commerciele muziek het meest toegankelijk is (zowel in de zin van 'te behappen', als in de zin van 'te verkrijgen), begint bijna iedereen daarmee. Als er dus iemand een commerciele artiest gaat lopen verdedigen, doet me dat denken aan mijn eigen start en dus denk ik al snel: "Ach, hij/zij begint net met hip-hop luisteren, wacht maar tot 'ie echt goede dingen ontdekt." Het is een haast automatische reactie en ik denk dat veel anderen dit ook hebben. Als diegene die artiest helemaal gaat lopen verdedigen, roept dat al snel de reactie op: "Je weet niet waar je over praat."
Toch kan het inderdaad zo zijn dat diegene wel weet waarover hij of zij praat en het gewoon goed vindt. Dat is dik in orde en het kan zijn dat diegene het over 10 jaar nog goed vindt, dus ik vind wel dat je daar rekening moet houden, maar toch moet ik wel gelijk denken aan onwetendheid als iemand een artiest als Kempi verdedigt.
0
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:50 uur
handsome_devil schreef:
Gelukkig ben ik een hiphopper in wording. Misschien komt het dan toch nog allemaal goed hier

Hahaha, aan de Duuf? Je weet wel dat hij Rijmpappie Nr. 1 is, toch? Vanaf Duvel is het alleen maar bergafwaarts.

Social_Mask schreef:
vijnig (zo noem je dat toch?)
vijnig (zo noem je dat toch?)
Venijnig

0
handsome_devil
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:51 uur
Niet alleen aan de Duuf hoor. En ik hoorde ook al rap voor ik Duvel kende.
0
Social_Mask
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:56 uur
Ik wist het!
En ik ben het eens met je bericht, alleen ik ben niet zo goed met woorden, zoals blijkt..
0
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:56 uur
psychonaatje schreef:
Als je dan reageert, ligt het er vooral aan hoe je iets brengt volgens mij... Een geintje moet kunnen, maar de balans tussen iemand afbranden en dat geintje is op internet vaak dun. Overigens was ik van plan daar volgende week een column aan te wijden, dus steek maar van wal zou ik zeggen...

0
geplaatst: 27 augustus 2007, 22:57 uur
psychonaatje schreef:
hiermee heb je de clou van het topic wel erg vroeg verklapt.,
maarja vroeg of laat zou het wel gezegd worden., nu maar hopen dat er wat mensen zijn die er van leren 
0
geplaatst: 27 augustus 2007, 23:02 uur
maar toch moet ik wel gelijk denken aan onwetendheid als iemand een artiest als Kempi verdedigt.
Zou de rechter dat ook tegen zijn advocaat gezegd hebben?
0
geplaatst: 27 augustus 2007, 23:08 uur
Lukas schreef:
Als je dan reageert, ligt het er vooral aan hoe je iets brengt volgens mij... Een geintje moet kunnen, maar de balans tussen iemand afbranden en dat geintje is op internet vaak dun.
Als je dan reageert, ligt het er vooral aan hoe je iets brengt volgens mij... Een geintje moet kunnen, maar de balans tussen iemand afbranden en dat geintje is op internet vaak dun.
Dat is wel zo, ja en komt volgens mij vooral door de anonimiteit die internet biedt (met de combinatie afbranden/anonimiteit zijn op het internet zelfs hele sites gebouwd
). Je kunt veel beter zeggen "Probeer dit album eens" dan af te branden. Overigens zijn er ook genoeg mensen te vinden die op basis van dat soort reacties hele goede users zijn geworden.Trouwens: geniale avatar, Lukas!

0
geplaatst: 27 augustus 2007, 23:09 uur
Ik plaatste deze reactie stiekem eigenlijk alleen om vervolgens te kunnen zeggen dat er geen J in mijn alfabetsoep zit

Verder denk ik dat juist heel veel users vanuit een vrij basale muziekkennis hier heel veel leuke muzikale tips opdoen. Dat zie ik zelfs als een van de grote pre's van deze site. Toen ik me hier aanmeldde, luisterde ik nauwelijks albums. Nu alleen nog maar, en hele andere dan ik toen voor mogelijk hield

0
geplaatst: 27 augustus 2007, 23:13 uur
milan schreef:
maarja vroeg of laat zou het wel gezegd worden., nu maar hopen dat er wat mensen zijn die er van leren 
Nou, het is (ook) gericht aan mensen die afkraken. Je moet er wel rekening mee houden als je zelf ook als 'onwetende' begonnen bent en bovendien moet je er rekening mee houden dat het wel degelijk iemand definitieve smaak kan zijn. Afkraken is in beide gevallen ontzettend lullig.
0
Social_Mask
geplaatst: 27 augustus 2007, 23:27 uur
Ben je al zo oud?/?
Ik ben wel jaloers hoor...ik had die tijden ook wel willen meemaken !
Ik ben wel jaloers hoor...ik had die tijden ook wel willen meemaken !
0
Artifact
geplaatst: 28 augustus 2007, 00:07 uur
Kos, word. Ik zag onlangs die pasfoto's van je in het ''Moviemeter User Pics'' topic, maar heb altijd gedacht dat jij een bril droeg? Enfin, ik probeerde me altijd voor te stellen hoe jij op deze leeftijd naar een plaat van N.W.A (nou niet de eerste beste groep waarmee ik jou zou associëren) zou luisteren. Met jou wil ik ooit nog eens een babbeltje maken, een pilsje drinken en naar goede hiphop luisteren 
edit: ontopic maar weer, excuses.

edit: ontopic maar weer, excuses.
* denotes required fields.