MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Smaken verschillen

zoeken in:
Mijn eerste kennismaking met hiphop was in '98/'99 met "Changes" van 2Pac. Dan jarenlang een 2Pac-groupie geweest, maar ben nu toch al enkele jaren op de goede weg (denk ik).

Maar kan de albums die ik toen goed vond, nog steeds niet afkraken omwille van de nostalgische waarde.

Maar ja, ik word dan wèl pisnijdig van de crap van NU, gewoon omdat die nostalgische bijgedachte niet aanwezig is.

Ach, ieder zijn muziek-evolutie... Als ik mij misschien eens schuldig zou maken aan een uitval, dient dat ook gerelativeerd te worden... Ik sta volledig achter de stelling 'ieder zijn mening, die gerespecteerd moet worden', maar dat wil niet zeggen dat ik mijn zegje niet mag doen over iemands mening. Hoe de impact daarvan moet geïnterpreteerd worden is moeilijk, maar dat geldt eigenlijk vrijwel voor alles posts op internet-fora.

Kos
Artifact schreef:
Kos, word. Ik zag onlangs die pasfoto's van je in het ''Moviemeter User Pics'' topic, maar heb altijd gedacht dat jij een bril droeg?

Enfin, ik probeerde me altijd voor te stellen hoe jij op deze leeftijd naar een plaat van N.W.A (nou niet de eerste beste groep waarmee ik jou zou associëren) zou luisteren. Met jou wil ik ooit nog eens een babbeltje maken, een pilsje drinken en naar goede hiphop luisteren
We moeten eigenlijk een mume-hiphopconcert bezoeken. .

Timo710 schreef:

Een andere issue is de hiphop van tegenwoordig, Ik geloof graag dat Enter the Wu een fantastisch album was, en dat Paid in Full ook erg goed was, maar het is wat laatst een vriend van me zei : "In die tijd waren die albums erg goed". Ze zijn eigenlijk in een soort oldschool stijl gemaakt, een stijl die niet iedereen moet liggen. Toch merk ik over het algemeen dat de nieuwere hiphop albums niet echt worden geaccepteerd door de fans van de oude garde, maar mensen als ik luisteren nou eenmaal liever naar de wat nieuwere sound, de muziektechniek bevorderd zich.

Dat 'probleem' heb ik ook; de old-skool sound ligt mij gewoon - jammer genoeg - niet echt. Maar ach, als iemand zegt dat hip-hop van tegenwoordig slecht is, weet je al snel dat diegene niet verder dan z'n neus lang is heeft gekeken. Je zal misschien wat beter moeten zoeken, maar goede hip-hop wordt nog steeds gemaakt.
Maar ookal prefereer ik zelf de huidige underground, ik 'disrespect' de old-skool natuurlijk niet. Ik probeer soms ook m'n klassiekers een beetje op te poetsen (vooral Wu-Tang-related, maar ook ATCQ, Common, etc.). Maar de echt 'onbekendere' van toen... gaat me iets te ver.

psychonaatje schreef:
Iedereen moet ergens starten en omdat commerciele muziek het meest toegankelijk is (zowel in de zin van 'te behappen', als in de zin van 'te verkrijgen), begint bijna iedereen daarmee. Als er dus iemand een commerciele artiest gaat lopen verdedigen, doet me dat denken aan mijn eigen start en dus denk ik al snel: "Ach, hij/zij begint net met hip-hop luisteren, wacht maar tot 'ie echt goede dingen ontdekt." Het is een haast automatische reactie en ik denk dat veel anderen dit ook hebben. Als diegene die artiest helemaal gaat lopen verdedigen, roept dat al snel de reactie op: "Je weet niet waar je over praat."

Ook mee eens. Maar vaak kan je weinig tegen die 'groupies' doen. Je kan wel aardig een ander album aanraden, maar men is daar nog niet altijd 'klaar' voor. Je muzieksmaak ontwikkelt zelf wel. Als je mij in m'n 'eminem-periode' een Mr.Lif, Wu-tang e.d. had willen aangesmeren, had ik je denk ik toen bedankt.
Maar ja, (haast) iedereen begint met het commerciele, logisch. Enige nadeel van dat ik dit forum heb ondekt is dat ik m'n Tupac/biggie periode heb overgeslagen . Ken bar weinig van ze.

Enniewee, ik dwaal af; het komt erop neer: niks van de 'stomme' comments aantrekken. Vaak kan je al snel merken dat zij die zulke opmerkingen geven degenen zijn die oogkleppen op hebben.

Maar om eerlijk te zijn, vind ik soms ook wel dat men het veel te serieus neemt.

Goed onderwerp dit.

Ik beken dat ik het wel eens heb gedaan. Een album een beetje overdreven afzeiken zeg maar. Ik erger me ook af en toe wel aan die houding van "Dit wordt goed bevonden en DAT niet dus als je DAT goed vind heb je er geen verstand van".

Het is een heel klein minpuntje op deze verder uitstekende site (slijm, slijm)

Chrisseh schreef:

Dat 'probleem' heb ik ook; de old-skool sound ligt mij gewoon - jammer genoeg - niet echt. Maar ach, als iemand zegt dat hip-hop van tegenwoordig slecht is, weet je al snel dat diegene niet verder dan z'n neus lang is heeft gekeken. Je zal misschien wat beter moeten zoeken, maar goede hip-hop wordt nog steeds gemaakt.
Maar ookal prefereer ik zelf de huidige underground, ik 'disrespect' de old-skool natuurlijk niet. Ik probeer soms ook m'n klassiekers een beetje op te poetsen (vooral Wu-Tang-related, maar ook ATCQ, Common, etc.). Maar de echt 'onbekendere' van toen... gaat me iets te ver.

Precies, ik heb nog nooit dissrespect aan een classic gegeven, maar andersom gebeurt het wel, als iemand een album mooi vind, die totaal NIET als classic bekend staat, dan is diegene maar een pauper.

Ik zou mezelf nooit een ervaren muziekkenner willen noemen. En ja Wu-Tang, Nas, Mobb Deep, GZA, ze staan niet in m'n top 10, ik heb ze geluisterd en ik weet dat het goede albums zijn, alleen ik luister het niet vaak, en ik luister wel vaak andere albums.

Het ding is, de meeste mensen met zo'n top 10 voelen zich wel verhoogt, het is hier echt aan de hand. (Alhoewel dat natuurlijk niet percé aan de hand is, Eazyfan vind ik bijv een enorm toffe gozer.)

Waardeer iemands smaak, en geef het de kans!

Ik hoop dat dit iets uitgehaald heeft, en dat we voortaan op volwassen niveau kunnen communiseren op dit fora!

raffael77
Ik Dig oude en nieuwe school. Maakt niet veel uit als het maar goed is. Ik heb wel een voorkeur voor oude school, omdat ik het mooier vind. Wat ik wel raar vind is dat veel hier oude school niets vinden terwijl ze die tijd niet mee gemaakt hebben en dan kan je er niet over oordelen. Vandaag de dag zijn er een handje vol artiesten die echt goed zijn en de rest doet gezellig mee.

Wat mij wel opvalt is dat mensen die vroeger zijn geboren ook die muziek veel beter vinden. Heb je de jaren 80 meegemaakt vind je dat zowiezo beter dan nu allerdaagse muziek.
Dat gebeurt met oude soul, jazz, hiphop enz.
Over 10 jaar zijn de jongen gasten hier ook niet weg van hiphop die dan is.

Hetgeen waar ik het meest hekel is hiphop dat geen hiphop is.
Cruck shit, bling bling shit en eigenlijk wel bijna alle commerciele dingen. Veel zeggen dat ik het zwart op wit zie. Maar als ik aan jou moet vragen waar gaat je keuze naar uit. Underground of Commercieel wat is dan jou antwoord.

Waarom ik zeg dat hiphop nu niet meer is dan toen is omdat alles er al was. Inclusief Nerdcore, Emorap en meer van die vage subs in hiphop. Eigenlijk zijn bijna alle beats al geweest alleen door het te veranderen van klank lijkt het nieuw maar is het nog steeds dezelfde beat. Wel gebruiken ze nieuwe samples en dat maakt het wel beter maar samples uit Jazz, Soul, Rock, Pop, Disco is al gedaan. Crunk muziek is niets anders als een verdraaide Elektro beat uit de jaren 80 alleen maken ze het zo lelijk dat het gewoon niet klinkt.

Hiphop voor mij is wanneer je voor de muziek gaat in plaats van geld. Het pure geluid en goed tekst. Het maakt mij niet uit of het snel is of langzaam. Wat ik wel gek vind is dat veel gasten niet goed luisteren na het totale nummer van rappers. MF Doom is iemand die ik menig Mume member heb zien noemen als vet maar hij is pure oldschool sound. Dat geld ook voor PUTS, Giant Panda, J5, UD, Lone Catalysts, Five Deez enz.

raffael77 schreef:
Ik Dig oude en nieuwe school. Maakt niet veel uit als het maar goed is. Ik heb wel een voorkeur voor oude school, omdat ik het mooier vind. Wat ik wel raar vind is dat veel hier oude school niets vinden terwijl ze die tijd niet mee gemaakt hebben en dan kan je er niet over oordelen. Vandaag de dag zijn er een handje vol artiesten die echt goed zijn en de rest doet gezellig mee.

Wat mij wel opvalt is dat mensen die vroeger zijn geboren ook die muziek veel beter vinden. Heb je de jaren 80 meegemaakt vind je dat zowiezo beter dan nu allerdaagse muziek.

Hetgeen waar ik het meest hekel is hiphop dat geen hiphop is.
Cruck shit, bling bling shit en eigenlijk wel bijna alle commerciele dingen. Veel zeggen dat ik het zwart op wit zie. Maar als ik aan jou moet vragen waar gaat je keuze naar uit. Underground of Commercieel wat is dan jou antwoord.

Waarom ik zeg dat hiphop nu niet meer is dan toen is omdat alles er al was. Inclusief Nerdcore, Emorap en meer van die vage subs in hiphop. Eigenlijk zijn bijna alle beats al geweest alleen door het te veranderen van klank lijkt het nieuw maar is het nog steeds dezelfde beat. Wel gebruiken ze nieuwe samples en dat maakt het wel beter maar samples uit Jazz, Soul, Rock, Pop, Disco is al gedaan. Crunk muziek is niets anders als een verdraaide Elektro beat uit de jaren 80 alleen maken ze het zo lelijk dat het gewoon niet klinkt.

Hiphop voor mij is wanneer je voor de muziek gaat in plaats van geld. Het pure geluid en goed tekst. Het maakt mij niet uit of het snel is of langzaam. Wat ik wel gek vind is dat veel gasten niet goed luisteren na het totale nummer van rappers. MF Doom is iemand die ik menig Mume member heb zien noemen als vet maar hij is pure oldschool sound. Dat geld ook voor PUTS, Giant Panda, J5, UD, Lone Catalysts, Five Deez enz.
Juist, ik heb je post gelezen, en ergens heb je punt, maar als iemand nou juist dat Crunk geluid mooi vind, dan mag hij toch?

raffael77 schreef:
Over het stukje in italics ;
Daar ben ik het dus niet mee eens. Ongelovelijk veel mensen hebben, even een snel voorbeeld, verscheidene soul en jazz klassiekers niet meegemaakt - mogen ze er nu niet over oordelen? Met alle respect, maar ik luister dus niet erg veel old-school, en vindt er dus 'minder aan' dan de huidige underground, en mag is mijn goed recht om dat te vinden ook al heb ik de tijd niet meegemaakt. Maar, ik oordeel dan ook niet over tenzij (tenminste, niet het algemeen, en alleen over een album als ik het goed beluisterd heb).

raffael77 schreef:
Mee eens, maar ook logisch. Zonder dat je weet kruipt de nostalgie er waarschijnlijk toch wel in. Ook heb ik geen idee of ik over 10 jaar nog wel de 'dan' huidige underground check.

raffael77 schreef:
Veel zeggen dat ik het zwart op wit zie. Maar als ik aan jou moet vragen waar gaat je keuze naar uit. Underground of Commercieel wat is dan jou antwoord.

'Tuurlijk', de velen zullen underground zeggen. Zo ook ik. Maar, je ziet het wel degelijk zwart/wit (niet zwart op wit ). Er is ook grijs. Bijvoorbeeld omdat een Common of Kanye West commercieler gaat dan hij was, kan hij nog wel goede muziek maken - en dat is het 'grijze' stuk dat jij vaak niet ziet. Daarin ben je - wat mij betreft - iets te streng. Ik las ook ergens dat je zei dat zo'n rapper 'zijn ziel aan de duivel had verkocht' - zo zie ik het dus niet. Ja, vaak verpest commerciele ambitie het gevoel van 'echte' muziek. Maar niet altijd.

raffael77 schreef:
Waarom ik zeg dat hiphop nu niet meer is dan toen is omdat alles er al was. Inclusief Nerdcore, Emorap en meer van die vage subs in hiphop. Eigenlijk zijn bijna alle beats al geweest alleen door het te veranderen van klank lijkt het nieuw maar is het nog steeds dezelfde beat. Wel gebruiken ze nieuwe samples en dat maakt het wel beter maar samples uit Jazz, Soul, Rock, Pop, Disco is al gedaan.

Nee, hip-hop van nu is niet 'meer'. Wel anders. Daar ben ik het mee eens. Waar ik het niet mee eens ben is dat alle beats al geweest zijn. Nu heb ik al verraden dat ik niet ongelovelijk veel van old-school weet, maar ik kan me niet voorstellen dat bijv. El-P producties vroeger ook al zoveel voorkwamen (Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben).

raffael77 schreef:
Hiphop voor mij is wanneer je voor de muziek gaat in plaats van geld. Het pure geluid en goed tekst. Het maakt mij niet uit of het snel is of langzaam. Wat ik wel gek vind is dat veel gasten niet goed luisteren na het totale nummer van rappers.
Ja, ik denk dat men het daar over het algemeen zeker mee eens is.

Enniewee, een kritische analyse van je post

En, ik hoop dat je dit niet verkeerd opvat, maar het moet gezegd worden; vaak ben jij een van degenen die zegt of hip-hop goed of slecht is, iets anders maakt dan niet uit. Het is dan alleen jouw mening die telt. Hou er dus rekening mee dat de mening van anderen even belangrijk zijn en dat jij dus niet van iemand anders voorkeuren kan zeggen of het goed of slecht is.

Chrisseh schreef:

(quote)

Nee, hip-hop van nu is niet 'meer'. Wel anders. Daar ben ik het mee eens. Waar ik het niet mee eens ben is dat alle beats al geweest zijn. Nu heb ik al verraden dat ik niet ongelovelijk veel van old-school weet, maar ik kan me niet voorstellen dat bijv. El-P producties vroeger ook al zoveel voorkwamen (Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben).

Ik durf ook wel te zeggen dat een beat als Stronger iets totaals nieuws is. Het enigste dat dat nummer sampled is een stem. En als je samplen afkraakt. dan kan dat best, maar vaak worden samples ook iets toevoegends, kijk maar naar J Dilla! Als jij niet van samples houd, zeg dan gewoon dat jij er niet van houd, ga niet doen alsof jou smaak dé beste is, er zijn meerdere mensen, en allen hebben hun smaak.

Als iemand zou zeggen dat hij de nieuwe track van 50Cent en JT leuk vind, zou hij niet veel moois van jou (Raffael) te horen krijgen. Terwijl diegene het gewoon een goed nummer vind...

Ik snap het dat jij meer muziek kent als de rest, en er waarschijnlijk ook meer verstand van hebt maar dat betekend niet dat jij een betere smaak hebt.... Want iedereen mag iets mooi vinden, of ze nou experts zijn, of gewoon mensen die af en toe muziek luisteren, als zij zich goed voelen bij die muziek, horen ze dat te mogen zeggen.

Als diegene gaat doen alsof hij meer van muziek af weet zou je daarintegen hem wel er op kunnen wijzen hoe het zit. Immers een persoon die roept "Lil Wayne Th3 Best r4pper Al1ve!!!!! JULLIE WETEN NIX" mag best wel weten dat jij wèl wat weet....

Berichten verplaatst naar Genres > R&B en Hip-Hop > Old school versus new school en wat verwijderd,

algemene hiphop-discussies over artiesten s.v.p. niet hier

van de XXL Mag site:

My problem is not with backpack rappers. My problem is with hardcore backpack rap fans.

Those dudes kill me. They have to be the most self-righteous Stans under the sun. Let me run down the profile.

You can find these hotheads in the record store copping a holier-than-thou attitude, spitting obscure hip-hop trivia with an almost religious fervor. They are the ones you see in the back of the club, glaring when the DJ drops a 50 joint.

These knuckle-shufflers harbor an obscene amount of nostalgia for a golden era that they were never a part of, and a baffling level of resentment for all that is gangsta and/or flashy and fly. They despise the music industry, without ever having had any contact with it. They romanticize poverty, worship political rappers (who, truth be told, often don’t want these guys as fans in the first place), and demonize any artist that doesn’t fit into their rigid definition of “real hip-hop.” They deliberately ignore anything that calls their limited conception of “real hip-hop” into question. (The Jay-Z/dead prez collabo “Hell Yeah,” for example.) They have little interest in dialogue. More often than not, they are very young, suburban white dudes.

En daarmee ben ik het dus zó erg eens. Dat zijn precies de mensen die zo irritant zijn. Zowel hen, als groupies, die vaak ongeveer precies het tegenovergestelde zijn: een ongelovelijk irritante fan van een commercieel artiest.

Het stomme is dat een paar van die trekjes herken ik wel in mezelf. Want, truth be told, ikzelf merk soms ook wel dat ik denk 'luister jij nog naar 50ct? als ik in de CD winkel sta naast iemand die 50's CD uit de schappen haalt. Alhoewel ik daar niks van zeg/laat merken. Voor de rest geen overeenkomsten, behalve dat ik wel een 'suburbian white dude' ben.

Relax
Ja iemand noemde mij is een Backpacker, leg eens uit wat het precies is ? want ik kan het niet echt uit die post halen.

Ja, wist ik dus ook niet, ge-googled en daarmee dit gevonden. Op urbandictionary:

backpack rapper-
Person who dislikes Mainstream and Commercial rap a lot.
Person who raps about real life shit that matters and has experienced, rarely about pimping hoes/having millions/selling immense ammounts of drugs/murdering random people for no apparent reason or motive.Person who is true to himself while rapping and uses his head and heart to write not only a pen and meaningless words.

Bsically, a backpacker is a cat that spends most of his/her time traveling through public transit. theyre a huge fan of music but mostly on a lyrically tip because they have a greater grasp and focus on lyrics that kills time while their traveling on the bus, subway, etc. they dont have the money to be rolling in luxury cars, etc. so when you come across a backpacker, theyre usually more of a lyrical cat because all they have is a walkman and a grip of cd's in their backpacks. with a walkman, youre usually more focused on words rathers than beats and hooks. thats why most backpackers are considered more into the underground hiphop scene where artist's are more about lyrics. you usually find backpackers in inner cities because public transit is cheap, and to get from point a to point b isnt that far of a route.

Most Underground Rappers are Backpack Rappers

Maar volgens mij wordt het vaak wat negatiever bedoeld (zie hierboven). Als ik het volgens deze definitie hanteer ben ik volgens mij op zich wel een backpack-rapper fan, maar de descriptie van backpack-rap fans van hierboven past dan net weer niet op me. Ha

Harco
Relax schreef:
Ja iemand noemde mij is een Backpacker, leg eens uit wat het precies is ? want ik kan het niet echt uit die post halen.

Hey, dat herinner ik me nog! Hahaha.

Kos
Hahaha, geweldige stukjes tekst.

Erg leuk om te lezen die stukjes

raffael77
El-P komt met zijn maatjes Big Juss & Mr Len in 1997 met hun debut.(Company Flow. Hun aparte Oldschool style met verniewde spac geluiden maakt ze geniaal. El-p heden daags is nog zo.

J Dilla is 1 van de beste producers ooit voor mij en doet dingen die veel hem niet na kunnen doen alleen is hij iemand die toch al bezig was in de jaren 90. dus hem kan je niet tot newschool rekenen.

Social_Mask
Ik ben ook een Backpakker, nu mogen jullie raden in positieve of negatieve zin

Nu ga je vragen beantwoorden, om nog steeds ignorant te doen. En te denken dat je alles beter weet.

Accepteer dat andere mensen hun eigen smaak hebben.

En zelfs een kenners draaien de hele dag J Dilla platen om zo af en toe ook even op MTV de nieuwe 50 cent met Justin Timberlake te beluisteren. Dat is dus echt geen heiligschennis..... En het is ook niet alsof je oren dan gaan bloeden.

Dat van die backpackers klopt ook, ik zag ze bij het Talib Concert...

Zoiezo in de sociale omgang ga je veel mensen tegenkomen die naar Lil Wayne luisteren ed. Ga je dan echt iedere keer met die mensen in discussie?

Sorry, ik probeer hier mee niet gemeen te zijn... Maar het is gewoon irritant als iemand hier een wat mainstreamer nummer goed noemt, er meteen mensen met hun kritiek op je smaak kokmen....

Ik wacht nog alleen maar op de reactie van Waxs in dit topic....

Social_Mask
Bij deze, ik vind Piggy Bank 1 van de beste nummers! En Wu-Tang vind ik zooo overschat, ze zijn zo saai...

Kijk als iemand zo'n reactie maakt, kan ik begrijpen dat iemand met een reactie komt als: wtf weet jij nou van Hip-Hop Jij hebt AEOM in je Top-10 staan, ga je toch schamen en luister direct naar Nas.

Het kan ook zo: Gun Wu-Tang, of een andere gewaardeerde rapper, de tijd. Geloof me, op een dag kijk je terug en lach je om jezelf

Maar heel weinig mensen doen dat. Hier, en ook hier buiten. Ik denk dat dit soort mensen, de Backpakkers in negatieve zin, geen haar beter zijn dan die andere. Als je geen ''oplossing'' kunt bieden, wat beter en aardiger reageren op de mensen die zo'n reactie als Game is the best maken, dan ben je van mijn part een deel van het ''probleem''.

Zeg me, wat maakt het nou uit als iemand LITTLE Wayne beter vind dat Kweli.. Als iemand van dat geniet dan doe je maar, het enige wat je kunt doen is, op een gezonde manier te discussiëren en hopen dat diegene ooit op een dag inziet wat je bedoeld.

Ennuh, dat over Piggy Bank, dat meende ik echt ..gedeeltelijk

nu herhaal ik mezelf eigenlijk.. vorige blz zei ik ookal zoiets, ach..

Social Mask schreef:
Zeg me, wat maakt het nou uit als iemand Lul Wayne beter vind dat Kweli..
Haha, dat ziet er bevooroordeeld uit

Social_Mask
Ohw typfout , even verbeteren hehe, wat een sukkel ben ik ook

Hahah dat snapte ik hoor.

Nou, zoals je het nu hebt kan er iniedergeval geen misverstand over ontstaan

Smaken verschillen inderdaad. Of het nou om muziek, mode, sporten of eten gaat het gaat er uiteindelijk om wat je er persoonlijk als individu van vindt.

Bij eten is het vaak wat makkelijker; als je iets echt niet lust dan spuug je het zo uit, soms moet je er aan wennen en er even doorheen(denk eens aan je eerste pilsje, althans als je ouder dan 16 bent natuurlijk), en uiteindelijk lust je het wel. Alhoewel, wat je lekker vindt heeft echter ook veel te maken met wat je bent gewend. Indien je als kind iets niet lustte en het altijd mocht laten staan omdat moeder een apart potje voor je ging koken, dan kan het best zijn dat je nu op latere leeftijd weinig dingen lust. Was je echter verplicht om te eten wat de pot schaft en dan ook erg gevarieerd, dan zul je hedentendage overal veel verassingen op het culinaire vlak vinden of anders zoeken.
Met muziek is het niet anders. Ben je in je opvoeding erg eenzijdig opgevoed op muzikaal vlak dan kan je het best lastig vinden bepaalde muziekstijlen in wat voor varianten dan ook te waarderen. Ben je als kind daarentegen opgevoed met een scala aan muzieksoorten, dan kun je over het algemeen veel muzieksoorten waarderen of juist niet.

In beide voorbeelden is het eerste geval iemand met een beperkt referentiekader qua voedsel en muziek terwijl we in het tweede geval te maken hebben met iemand met een uitgebreid referentiekader qua voedsel en muziek.

Wat kan dit betekenen? Dit kan betekenen dat in geval 1 de persoon zijn smaak baseert op een eigen ervaring waarbij er weinig vergelijkingsmateriaal is en hij in zijn gedachten moeite heeft om andere smaken te proberen (wat natuurlijk zijn goed recht is) .
In het tweede geval hebben we te maken met iemand die zijn smaak baseert op een smeltkroes aan ervaringen, hierdoor staat hij in gedachten erg open voor nieuwe of andere dingen.

Bovenstaande is slechts een eigen analytische aanname en is geen feit, maar het is wel aannemelijk dat bovengenoemde gevallen een bepaalde kijk op het leven symboliseren. Deze kijk zal zeker doorschemeren in meerdere fasen en situaties van het leven van een persoon, dus ook op het beoordelingsvermogen van smaak op het gebied van muziek.

Wat daarnaast een rol zal spelen is ook groepsdruk, het horen bij een bepaadle sociale groep in de maatschappij.
Voorbeeld: Is het in een bepaalde familie gebruikelijk om vrij scherp te eten dan wil je, om er bij te horen, niet achterblijven.
WIl je bij je eigen jongerengroep horen dan is het waarschijnlijk "not done" om naar bepaalde muziek te luisteren (althans om er openlijk vooruit te komen).
Kortom: beinvloeding speelt ook een grote rol bij smaak.

Dan rest me één conclusie: Smaak krijg je mee van je opvoeding en je omgeving. Je raakt beinvloedt door degenen met wie je omgaat(Familie vrienden) We dus zijn inderdaad allemaal individuen, maar volgens mij is het best lastig om echt als eentje door het leven te gaan wat smaak betreft. Indien je weet hoe dit mechanisme werkt dan denk ik dat je de smaak als individu pas te pakken hebt.

Social_Mask schreef:
Het kan ook zo: Gun Wu-Tang, of een andere gewaardeerde rapper, de tijd. Geloof me, op een dag kijk je terug en lach je om jezelf

Okej, daar heb je een punt, maar mag ik in de tussentijd van mijn Talib Kweli en mijn Slum Village genieten? Die Wu-Tang ga ik uiteindelijk wel waarderen, hij moet in m'n playlist terecht komen, dan moet het wel lukken!

Ik betrapte mezelf er op dat ik een enorme zeikerd werd eerder, mensen die naar Lil Wayne luisterden wisten niks als het om mij ging. Hoe kan je daar naar luisteren? Was wat ik vroeg. Maar op een nummer als Lil' Girl Gone op het album van Devin the Dude, valt hij al veel meer mee. Ik stond dus vet te zeiken als iemand Lil Wayne goed vond, en dat soort mensen zijn vet storend....

Ook vind ik het onzin, dat als je een Talib Kweli fan bent, je meteen 50 cent moet afzweren, ik moet zeggen dat mijn oren niet bepaald gaan bloeden van Ayo Technology en dat als ik het in de clubs hoor ik niet in een keer aan de kant ga zitten ofzo... Ik vind het een best leuk nummer!

Laten we dit echt een site maken voor muziekliefhebbers, laten we uitkomen voor onze smaak, en niet alleen dingen roepen die de bekendere members ook roepen!

KSPR
Ach ik luisterde 'vroeger' ook muziek waar ik nu gewoon (bijna) van kots... Muziek smaak word gevormd door tijd en hoeveel je luistert. Opzich vind ik ook dat het van 2 kanten moet komen. Een 'backpacker' of 'ervaren hiphopper' hoeft niet direct iemand af te zeiken, maar zo iemand kan tegelijkertijd ook gewoon eens een album proberen die eerstgenoemden zo dope vinden...

KSPR, Smaak is volgens mij niet iets wat je opbouwt, teminste niet als je het mij vraagt....

Ik denk dat je eerder bedoelt dat je kennis opbouwt met de tijd....

Maar mijn probleem is, ik betrapte mezelf er op dat ik bijv Ayo Technology aan het afkraken was, terwijl ik het stiekem een best leuk nummertje vond....

Voor mij heeft smaak er mee te maken, dat je soms een nummer hoort, en je er in een keer ingezogen word, smaak is het gene dat je zo maar naar een bepaald nummer aantrekt...

Raekwon the chef
En dat ontwikkel je in de loop der jaren.
In m'n beginnende hip-hop-periode voelde ik me helemaal aangetrokken door de muziek van 2pac, daarna weer door G-Unit's/N.W.A.'s/Eazy-E's muziek, als ik daar nu op terugkijk, vind ik er nog maar weinig aan. Op een gegeven moment was ik het gewoon helemaal verdrongen. Dus smaak vind ik écht wel iets wat je opbouwt, qua kwaliteit maar ook dus dat je meer open gaat staan voor verschillende genres, dat je niet meer werkt volgens één formule

Voor mij is het moeilijk, ik lees zelf bijvoorbeeld heel veel over artiesten op het internet, en ik denk dat andere muziekliefhebbers daar dan net ietsjes te ver in gaan, en hun mening over de muziek gaan bazeren op wat ze over de artiest op het internet gelezen hebben, en niet over wat ze zelf van het geheel vinden.

Ik luister nu naar Q-Tip's - Kamaal the Abstract, een ander zal dat soort muziek niet kunnen luisteren, maar eerder Crunk luisteren.

Sommige mensen leggen de link Hip-Hop geschiedenis ook anders. Die denken eerder N.W.A.>Dr.Dre>G.Unit .

Raekwon the chef
dat is eerder de geschiedenis van gangsta-rap, al missen er dan nog wel een hele zooi namen, en hebben G-Unit nog geen kiezelsteentje bijgedragen aan wat dan ook

Gast
geplaatst: vandaag om 13:32 uur

geplaatst: vandaag om 13:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.