Genres / Hip-Hop / Jouw Hip-Hop Profiel
zoeken in:
0
Harco
geplaatst: 31 december 2008, 14:30 uur
Je kunt ook gewoon op iemands profiel drukken: dan zie je zijn of haar top tien ook. De rest van de informatie in dit topic niet. Lijkt me daarom een beetje overbodig.
0
Rene1979
geplaatst: 31 december 2008, 14:32 uur
voor de overzichtelijkheid en compleetheid leek het me wel wat...
0
raffael77
geplaatst: 31 december 2008, 19:08 uur
Ik vind het prima zoals het gaat en niet nog iets erbij.
Daarnaast een kleine opmerking naar Jorge-E.
What the fuck?
ALT als beste album?
Waarom geen andere Latin rappers man.
Is wel grappig maar vergeleken met:
Kid Frost
Latin Aliance
Mellow Man Ace
en dat soort gelijken is ALT een kinder rapper.
Daarnaast een kleine opmerking naar Jorge-E.
What the fuck?
ALT als beste album?
Kid Frost
Latin Aliance
Mellow Man Ace
0
Harco
geplaatst: 31 december 2008, 19:11 uur
Er staat toch "beste album via MuMe ontdekt"? Leren lezen, Raffael. 

0
RedLightCityBoy
geplaatst: 31 december 2008, 20:04 uur
thomzi50 schreef:
Wat heeft Warren G dan allemaal voor goeds geproduceerd?
Wat heeft Warren G dan allemaal voor goeds geproduceerd?
Nee! dit meen je toch niet?

Warren G is een geweldige producer, nog steeds maakt hij heerlijke beats. Februari komt G Files eraan!, kan niet wachten.
0
geplaatst: 1 januari 2009, 15:15 uur
raffael77 schreef:
What the fuck?
ALT als beste album?
Kid Frost
Latin Aliance
Mellow Man Ace
What the fuck?
ALT als beste album?
Kid Frost
Latin Aliance
Mellow Man Ace
Dat is inderdaad het beste album dat ik via mume ontdekt heb. Hiermee bedoel ik dat ik niet zou weten wie ALT is zonder mume en Kid Frost, Latin Aliance en Mellow Man Ace wel. Ik ontdek hier niet zo veel dingen op mume waar ik dan direct een link naar zoek. ALT leek me wel interessant dus daarbij ging ik dan wel achter de link, en het beviel me goed.
Er zijn weinig dingen waarvan ik kan zeggen" ja, dat komt nou door mume dat ik daarnaar luister" En dat is dus enkel zo bij ALT, en de enige andere albums die ik echt door mume ontdekt heb zijn: DJ Muggs vs Sick Jacken feat. Cynic - Legend of the Mask & the Assassin (2007) en Domino - Domino (1993)
En die van ALT vond ik net wat beter dan die 2.
Ik pm je even over dat kindergedoe waar jij aan denkt bij ALT.
0
geplaatst: 1 januari 2009, 22:15 uur
1. Omschrijf je smaak binnen de hip hop voor zover dat mogelijk is.
Ik houd het meest van oldschool en dan met name east-coast. Maar kan nieuwe shit ook wel waarderen maar dan is het eigenlijk alleen undergound.
2. Luistert hip hop sinds?
begin groep 8.
3. Luisterde voor hip hop vooral naar…
Jamiroquai
4. Eerste hip hop album?
Gedownload: Gang Starr - Hard To Earn
Gekocht: geen idee
5. Meest verrassende aankoop?
ik koop haast nooit CD's
6. Favoriete periode binnen hip hop?
90's
7. Beats of raps?
Beats, duidelijk
8. Hip hop hoofdstad?
New York
9. Favoriete label?
Def-Jux
10. Beste album via MuMe ontdekt?
Charizma & Peanut Butter Wolf - Big Shots (2003)
11. Huidige ontwikkelingen binnen de hip hop?
de laatste tijd volg ik de nieuwe dingen in hip-hop niet echt meer
12. Minst populaire stroming?
R&B achtige hip-hop
13. Meest irritante artiest?
Ali B
14. Meest onderschat op MuMe?
Sjaak - Sjaakmat
15. Meest invloedrijk (qua belangrijkheid)?
Enter The Wu-tang - Wu-Tang Clan
16. Favoriete producers?
El-p
Ik houd het meest van oldschool en dan met name east-coast. Maar kan nieuwe shit ook wel waarderen maar dan is het eigenlijk alleen undergound.
begin groep 8.
Jamiroquai
4. Eerste hip hop album?
Gedownload: Gang Starr - Hard To Earn
Gekocht: geen idee
ik koop haast nooit CD's
90's
7. Beats of raps?
Beats, duidelijk
8. Hip hop hoofdstad?
New York
9. Favoriete label?
Def-Jux
Charizma & Peanut Butter Wolf - Big Shots (2003)
de laatste tijd volg ik de nieuwe dingen in hip-hop niet echt meer
R&B achtige hip-hop
Ali B
Sjaak - Sjaakmat
Enter The Wu-tang - Wu-Tang Clan
16. Favoriete producers?
El-p
0
Gallow
geplaatst: 1 januari 2009, 22:42 uur
Oude school
Serieus pas bij een leeftijd rond de 15
Electronisch
4. Eerste hip hop album?
Run-DMC - Raising Hell
ATCQ - Midnight Merauders
'85-'95
7. Beats of raps?
Beats
8. Hip hop hoofdstad?
NY
9. Favoriete label?
-
Gang Starr - Moment of Truth
Volg het niet.
Dirty South
Dirty South artiesten
De La Soul
Nas
16. Favoriete producers?
-
Oude school
Serieus pas bij een leeftijd rond de 15
Electronisch
4. Eerste hip hop album?
Run-DMC - Raising Hell
ATCQ - Midnight Merauders
'85-'95
7. Beats of raps?
Beats
8. Hip hop hoofdstad?
NY
9. Favoriete label?
-
Gang Starr - Moment of Truth
Volg het niet.
Dirty South
Dirty South artiesten
De La Soul
Nas
16. Favoriete producers?
-
0
geplaatst: 1 januari 2009, 23:07 uur
Rauwe en duistere hiphop vanuit de loud records hoek vanuit de harde kern van new york. (The 7th day, Infamous, 36 chambers, illmatic, 4,5,6)
Maar ook sentimentele jazzy Hiphop met titels als Word..life en Resurrection en Midnight....
Rond begin 2000 (aged 8/9)
Vanalles: Rock, RnB, Hiphop (hitjes). Eigenlijk was ik niet echt into muziek tot die ene single MS Jackson
4. Eerste hip hop album?
My 1st Single: Outkast - Ms Jackson
Gedownload: Brainpower - Door merg en brain of
Eminem - Marshall Mathers LP
Gekocht/Gekregen: Eminem - The Eminem Show
Jeru The Damaja - The Sun Rises in The East
The Wu-Tang Clan - Enter The Wu (36 Chambers)
Kool G Rap - 4,5,6
O.C Word...Life
Golden Age/90's &
Underground 00
7. Beats of raps?
Chemistry between producer & MC
8. Hip hop hoofdstad?
New York, locatie Boogie Down Bronx
9. Favoriete label?
Loud
Te veel
Heel veel ontwikkeling, vooral vanuit de Ryhmesavers en StoneTrow hoek.
Soutern Hiphop, T-Wayne
Lil Wayne
DJ Quik (wereldwijd eigenlijk)
Deze 3
* Paid in Full (Eric B & Rakim)
* The Great Adventures of... (Slick Rick)
* The Chronic (Dr Dre)
16. Favoriete producers?
Stoupe,Pete Rock, Easy Moe Bee, Delic, DJ Premier, N.O ID
Teveel goede producers.
Rauwe en duistere hiphop vanuit de loud records hoek vanuit de harde kern van new york. (The 7th day, Infamous, 36 chambers, illmatic, 4,5,6)
Maar ook sentimentele jazzy Hiphop met titels als Word..life en Resurrection en Midnight....
Rond begin 2000 (aged 8/9)
Vanalles: Rock, RnB, Hiphop (hitjes). Eigenlijk was ik niet echt into muziek tot die ene single MS Jackson

4. Eerste hip hop album?
My 1st Single: Outkast - Ms Jackson
Gedownload: Brainpower - Door merg en brain of
Eminem - Marshall Mathers LP
Gekocht/Gekregen: Eminem - The Eminem Show
Jeru The Damaja - The Sun Rises in The East
The Wu-Tang Clan - Enter The Wu (36 Chambers)
Kool G Rap - 4,5,6
O.C Word...Life
Golden Age/90's &
Underground 00
7. Beats of raps?
Chemistry between producer & MC

8. Hip hop hoofdstad?
New York, locatie Boogie Down Bronx
9. Favoriete label?
Loud
Te veel

Heel veel ontwikkeling, vooral vanuit de Ryhmesavers en StoneTrow hoek.
Soutern Hiphop, T-Wayne
Lil Wayne
DJ Quik (wereldwijd eigenlijk)
Deze 3
* Paid in Full (Eric B & Rakim)
* The Great Adventures of... (Slick Rick)
* The Chronic (Dr Dre)
16. Favoriete producers?
Stoupe,Pete Rock, Easy Moe Bee, Delic, DJ Premier, N.O ID
Teveel goede producers.
0
grimy_jason
geplaatst: 1 januari 2009, 23:17 uur
Kill_illuminati schreef:
Rauwe en duistere hiphop vanuit de loud records hoek vanuit de harde kern van new york. (The 7th day,
Rauwe en duistere hiphop vanuit de loud records hoek vanuit de harde kern van new york. (The 7th day,
SMH.... en jij weet precies wat "de harde kern van New York" is, je kent het verschil tussen Staten Island en Long Island nog niet en je bewijst nogmaals dat je precies niet weet waar NY ligt aangezien 7th Day Theory een plaat is die onder Death Row Records is gereleased (Los Angeles dus)....
No offense but do the knowledge

0
geplaatst: 1 januari 2009, 23:55 uur
Inderdaad, schande hoe weinig fans Quik hier lijkt te hebben.
0
geplaatst: 2 januari 2009, 10:34 uur
grimy_jason schreef:
SMH.... en jij weet precies wat "de harde kern van New York" is, je kent het verschil tussen Staten Island en Long Island nog niet en je bewijst nogmaals dat je precies niet weet waar NY ligt aangezien 7th Day Theory een plaat is die onder Death Row Records is gereleased (Los Angeles dus)....
(quote)

Met Harde Kern bedoel ik gewoon Hardcore hiphop. The 7th day geeft mij zo'n zelfde gevoel als bijvoorbeeld een Infamous.De albums die daar staan zijn gewoon opsommingen van een paar albums die daaronder vind vallen ( kwa rauwheid,duistere gevoelens enzo.) 4,5,6 komt toch ook niet bij Loud vandaan.
The 7th day zou eigenlijk in New York gerealeased worden op het label Deathrow East! Maar Tupac die CEO zou worden werd vroegtijdig vermoord.
0
raffael77
geplaatst: 2 januari 2009, 11:40 uur
Ik heb veel respect voor Quick.
1 van de betere van de westkust
1 van de betere van de westkust
0
geplaatst: 2 januari 2009, 13:02 uur
- Maakt goede beats
- Hij produceert z'n eigen nummers
- mixt ze volgens mij zelf af.
- Schrijft z'n eigen teksten
- Rapt z'n eigen teksten in
- Maakt goede albums.
- En hij kan goede disstracks schrijven onderandere Dollaz + Sense waarmee hij definitief van MC Eiht wint.
En hij is naar al die jaren nog steeds actief op een acceptabel niveau.
0
geplaatst: 2 januari 2009, 16:21 uur
Ik ben verre van Hiphip-fan want ik weet er veel te weinig van. Maar ik ken wel weer dingen die de huidige generatie fans niet kent, omdat ik hiphip nog heb zien opkomen. Mooi vind ik de oldschool uit de tijd dat hiphop vooral ook met funk en scratch werd gecombineerd.
1979
3. Luisterde voor hip hop vooral naar:
Disco/Funk en daarvoor Sympho en hardrock
4. Eerste hip hop album?

12": Kurtis Blow - The Breaks
Album: Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message
Weststreet Mob - Break Dance / Electric Boogie (1999). Muziek waarvan ik nooit meer gedacht had dat ik er nog aan kon komen. Zie commentaar aldaar. Overigens was nummer 1 in mijn top 10 ooit ook een enorme verrassing.
tot 1985
7. Beats of raps?
Beats, al kan ik soms wel ineens voor een tekst gaan. Heel trots ben ik op mijn 12" maxi van de Harlem World Crew - Rapper´s Convention (1980) met daarin aandacht voor de toen zeer actuele gijzeling van Amerikaanse diplomaten in Iran.
8. Hip hop hoofdstad?
New York
9. Favoriete label?
geen
Zdob Si Zdub - Ethnomecanica
Leuk vind ik de ontwikkelingen in Oosteuropese en Latijnsamerikanse landen. Hiphop komt - meer dan menig ander genre - overal vandaan. Wie kent er uberhaupt muziek uit Uruguay?
zie hieronder
Alle Nederlandstalige artiesten met te lieve of politiekcorrecte teksten. In een andere taal kan ook slecht zijn natuurlijk, maar irriteert me toch minder.
weet niet.
Afrika Bambaataa
16. Favoriete producers?
Dr Dre
Ik ben verre van Hiphip-fan want ik weet er veel te weinig van. Maar ik ken wel weer dingen die de huidige generatie fans niet kent, omdat ik hiphip nog heb zien opkomen. Mooi vind ik de oldschool uit de tijd dat hiphop vooral ook met funk en scratch werd gecombineerd.
1979
3. Luisterde voor hip hop vooral naar:
Disco/Funk en daarvoor Sympho en hardrock
4. Eerste hip hop album?

12": Kurtis Blow - The Breaks
Album: Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message
Weststreet Mob - Break Dance / Electric Boogie (1999). Muziek waarvan ik nooit meer gedacht had dat ik er nog aan kon komen. Zie commentaar aldaar. Overigens was nummer 1 in mijn top 10 ooit ook een enorme verrassing.
tot 1985
7. Beats of raps?
Beats, al kan ik soms wel ineens voor een tekst gaan. Heel trots ben ik op mijn 12" maxi van de Harlem World Crew - Rapper´s Convention (1980) met daarin aandacht voor de toen zeer actuele gijzeling van Amerikaanse diplomaten in Iran.
8. Hip hop hoofdstad?
New York
9. Favoriete label?
geen
Zdob Si Zdub - Ethnomecanica
Leuk vind ik de ontwikkelingen in Oosteuropese en Latijnsamerikanse landen. Hiphop komt - meer dan menig ander genre - overal vandaan. Wie kent er uberhaupt muziek uit Uruguay?
zie hieronder
Alle Nederlandstalige artiesten met te lieve of politiekcorrecte teksten. In een andere taal kan ook slecht zijn natuurlijk, maar irriteert me toch minder.
weet niet.
Afrika Bambaataa
16. Favoriete producers?
Dr Dre
0
geplaatst: 2 januari 2009, 23:08 uur
Aanvankelijk ontwikkelde ik een smaak die zich toe had gespitst op extreem jazzy hiphop. 'Do You Want More?!!?' van The Roots was mijn lievelingsalbum. Ik kon alleen moeilijk meer vinden dan The Roots, The Pharcyde en ATCQ. Daar lach ik nu om, maar goed. Om die reden verbreedde ik mijn smaak naar soulvolle hiphop. Common, Pete Rock & C.L. Smooth. Ik kon wederom niet veel vinden. Ik kende MusicMeter ook nog niet destijds. Daarop vloeide ik langzaamaan een rockhoek in, geïnitieerd door mijn waardering van N*E*R*D. Zo ben ik op een gegeven moment meer naar indierock gaan luisteren dan naar hiphop. Ik luister er overigens nog steeds, zij het op sporadische basis, naar. Ik ben hier voornamelijk uitgesleurd doordat ik de eerste stuiptrekkingen van de goddelijke Japanse classical-jazz-hiphop-stroming op wist te pikken. Nujabes wekte mijn interesse in hiphop weer op. Vanaf toen (twee jaar geleden) ben ik exponentioneel meer naar hiphop gaan luisteren, en steeds minder naar Britse rock (daarvan zijn eigenlijk alleen Bloc Party's, Coldplay's en Cold War Kids' briljante eerste CD's van overgebleven) en oude, up-tempo soul, waar ik dus ook veel naar luisterde. Zo heeft zich mijn huidige smaak ontwikkeld. Deze smaak grijpt heel erg terug op mijn karakter. Ik heb altijd heel veel waardering gehad voor excentriciteit, waardoor ik dat ook verwacht van muziek. Daarnaast heb ik mijn fantasie altijd enorm gekoesterd; ik ben een dromer. Het gevolg voor mijn smaak binnen de hiphop is, dat hiphop met een bepaalde thematiek me snel enthousiasmeert. Denk hierbij aan albums als 'The Holocaust', 'Deltron 3030', 'State of the Arts' en 'Dr. Octagon'. Alle verwijzingen naar het abstracte, het ongrijpbare, mysterieuze, het bovennatuurlijke, het ongerepte (natuurlijke) kan ik in feite zeer waarderen. Dat maakt weer dat ik houd van poetische teksten, die jammer genoeg zo schaars zijn binnen de hiphop, waar brag 'n boast floreert. Mijn voorliefde voor romantische (in de literatuurkritische betekenis) hiphop mondt verder uit in een voorliefde voor haast psychedelische, duistere beats. Bedwelmende beats. Futuristische beats ook wel. Beats die je niet zomaar kunt ontleden. Beats die zo onoverzichtelijk mogelijk zijn, die tergend druk maar toch magisch harmonisch klinken. Die obsessie met bezwerende beats heeft me ook tot de electronic geleid. Vooral episch klinkende hiphop-achtige electronic zoals die van Emancipator en Abstrack Keal Agram vind ik geweldig. Wat raps betreft houd ik ook van onderscheidend. Dit kan middels twee wegen: meer ritmische benadrukking dan gebruikelijk, of meer melodische benadrukking doormiddel van intonatie dan gebruikelijk. Voorbeelden van dat laatste zijn de rappers van Hieroglyphics, Aceyalone, de Beastie Boys, Mos Def en Josh Martinez. Rappers die ik bewonder, die te scharen zijn onder de eerste categorie zijn Vast Aire, Chali2Na en Roots Manuva. Niet dat ik de conventionele manier van flowen verafschuw. The Gift of Gab en Cise Star beschouw ik, samen met een paar van de bovengenoemde MC's, als het hoogtepunt van de rapkunst. Het is natuurlijk ook wel logisch dat er uit die gigantische poel standaard rappende gasten een paar genieën voortkomen, in plaats van dat deze zich allemaal onderscheiden door een eigen geluid.
2003.
Je reinste onzin. Je wordt gewoon helemaal doodgesmeten met allemaal pleureszooi wanneer je deel gaat uitmaken van een doelgroep waarin je je voorheen nog niet bevond. In je naïviteit wordt je vervolgens meegesleurd in de diepste, guurste en verraderlijkste onderstromingen die je maar kunt opnoemen. Gelukkig heb ik mij al snel kunnen bevrijden van de hitzone-eskaders.
4. Eerste hip hop album?
'In Search of...' van N*E*R*D. Vooral die harde nummers (1 & 10) vond ik de bom. 'Phrenology' van The Roots was mijn eerste echte hiphopalbum. Haast blind gekocht na 'The Seed (2.0)' tweemaal gehoord te hebben. Dat is nog steeds een van de intuïtieve hoogtepunten in mijn leven.
'To the 5 Boroughs' van Beastie Boys. Ik had nog nooit iets van ze gehoord, en luisterde daarvoor eigenlijk alleen nog maar naar The Roots wat hiphop betreft.
Als ik er één moet kiezen, wordt het toch het jazzhiphoptijdperk in '92-'95 ongeveer. Ik houd echt van contrabassen... Maar het liefst kies ik niet. Hiphop is gelukkig nog niet omvangrijk genoeg om genoodzaakt te zijn stromingenclassificatie aan te grijpen om afzonderlijke albums een beetje zinnig te kunnen beoordelen.
7. Beats of raps?
Beats natuurlijk. Raps zijn tenslotte niets dan een ritme-instrument, aangevuld met taal. De beredenering is kinderlijk simpel: een beat zonder rap kan nog vermakelijk zijn, andersom is het weinig waard, hoe virtuoos de tekst, de intonatie en het ritmisch besef van de rapper ook zijn.
8. Hip hop hoofdstad?
Doet totaal niet ter zake. Ik bedoel: wat wil je met een dergelijke uitverkiezing? Bevooroordeeldheid kweken? Pagina's vullen? Man, al komt het uit Papoea Nieuw-Guinea...
9. Favoriete label?
Definitive Jux of Ninja Tune. De eerstgenoemde is niet de tweedegenoemde omdat die exclusiever met hiphop bezig is.
'The Cold Vein' van Cannibal Ox.
Het wordt steeds meer zaken doen, het wordt steeds gladder ook. Lager kan hiphop hopelijk niet afzakken. Wanneer het geld zal opleveren, zal dat echter onmiddelijk gebeuren. Bon Jovi is getransformeerd in Lil' Wayne.
Het huidige vocodergezeik vind ik heel erg. Nog erger dan Crunk en Durrty South, hoewel dat al misselijkmakend is. Met de G-Funk heb ik overigens ook helemaal niks, maar daarvan ga ik nog niet braken.
Soulja Boy, MIMS, Lil' Wayne, Ali B, Sjaak, Def Rhymz, Willie Wartaal (die andere twee van de Jeugd van Tegenwoordig hebben wel humor, maar 'WiWa' is gewoon een flapdrol).
Ik zeg vaak dat er zoveel overschat wordt op MusicMeter. Maar een beetje logica maakt al duidelijk dat er dan net zo veel onderschat wordt. 'The New Danger' van Mos Def en 'Phrenology' van The Roots vind ik twee uitstekende voorbeelden van dit verschijnsel. Ze staan overigens allebei in mijn Top 10. En verder natuurlijk Beastie Boys. Magnifieke flows, hilarische teksten en de meest idiote beats. Prachtig. Alhoewel ze ook een heleboel kutnummers hebben. Hun eerste, tweede en laatste cd negeer ik dan ook gewoon.
Tja... je kunt niet om Premo heen. De helft van de nieuwe albums bevatten beats zoals DJ Premier ze maakt, alleen dan zonder die gepatenteerde scratches. Tenminste, die indruk heb ik. En ik wordt er moe van. Ik krijs niet voor niets doorlopend in het rond dat ik deze beat, en die beat ontzettend voorspelbaar en standaard vind. Ik wil originaliteit, geen DJ Premier-klonen.
16. Favoriete producers?
El-P, Nujabes, de vroege Underdog, Blue Sky Black Death
Aanvankelijk ontwikkelde ik een smaak die zich toe had gespitst op extreem jazzy hiphop. 'Do You Want More?!!?' van The Roots was mijn lievelingsalbum. Ik kon alleen moeilijk meer vinden dan The Roots, The Pharcyde en ATCQ. Daar lach ik nu om, maar goed. Om die reden verbreedde ik mijn smaak naar soulvolle hiphop. Common, Pete Rock & C.L. Smooth. Ik kon wederom niet veel vinden. Ik kende MusicMeter ook nog niet destijds. Daarop vloeide ik langzaamaan een rockhoek in, geïnitieerd door mijn waardering van N*E*R*D. Zo ben ik op een gegeven moment meer naar indierock gaan luisteren dan naar hiphop. Ik luister er overigens nog steeds, zij het op sporadische basis, naar. Ik ben hier voornamelijk uitgesleurd doordat ik de eerste stuiptrekkingen van de goddelijke Japanse classical-jazz-hiphop-stroming op wist te pikken. Nujabes wekte mijn interesse in hiphop weer op. Vanaf toen (twee jaar geleden) ben ik exponentioneel meer naar hiphop gaan luisteren, en steeds minder naar Britse rock (daarvan zijn eigenlijk alleen Bloc Party's, Coldplay's en Cold War Kids' briljante eerste CD's van overgebleven) en oude, up-tempo soul, waar ik dus ook veel naar luisterde. Zo heeft zich mijn huidige smaak ontwikkeld. Deze smaak grijpt heel erg terug op mijn karakter. Ik heb altijd heel veel waardering gehad voor excentriciteit, waardoor ik dat ook verwacht van muziek. Daarnaast heb ik mijn fantasie altijd enorm gekoesterd; ik ben een dromer. Het gevolg voor mijn smaak binnen de hiphop is, dat hiphop met een bepaalde thematiek me snel enthousiasmeert. Denk hierbij aan albums als 'The Holocaust', 'Deltron 3030', 'State of the Arts' en 'Dr. Octagon'. Alle verwijzingen naar het abstracte, het ongrijpbare, mysterieuze, het bovennatuurlijke, het ongerepte (natuurlijke) kan ik in feite zeer waarderen. Dat maakt weer dat ik houd van poetische teksten, die jammer genoeg zo schaars zijn binnen de hiphop, waar brag 'n boast floreert. Mijn voorliefde voor romantische (in de literatuurkritische betekenis) hiphop mondt verder uit in een voorliefde voor haast psychedelische, duistere beats. Bedwelmende beats. Futuristische beats ook wel. Beats die je niet zomaar kunt ontleden. Beats die zo onoverzichtelijk mogelijk zijn, die tergend druk maar toch magisch harmonisch klinken. Die obsessie met bezwerende beats heeft me ook tot de electronic geleid. Vooral episch klinkende hiphop-achtige electronic zoals die van Emancipator en Abstrack Keal Agram vind ik geweldig. Wat raps betreft houd ik ook van onderscheidend. Dit kan middels twee wegen: meer ritmische benadrukking dan gebruikelijk, of meer melodische benadrukking doormiddel van intonatie dan gebruikelijk. Voorbeelden van dat laatste zijn de rappers van Hieroglyphics, Aceyalone, de Beastie Boys, Mos Def en Josh Martinez. Rappers die ik bewonder, die te scharen zijn onder de eerste categorie zijn Vast Aire, Chali2Na en Roots Manuva. Niet dat ik de conventionele manier van flowen verafschuw. The Gift of Gab en Cise Star beschouw ik, samen met een paar van de bovengenoemde MC's, als het hoogtepunt van de rapkunst. Het is natuurlijk ook wel logisch dat er uit die gigantische poel standaard rappende gasten een paar genieën voortkomen, in plaats van dat deze zich allemaal onderscheiden door een eigen geluid.
2003.
Je reinste onzin. Je wordt gewoon helemaal doodgesmeten met allemaal pleureszooi wanneer je deel gaat uitmaken van een doelgroep waarin je je voorheen nog niet bevond. In je naïviteit wordt je vervolgens meegesleurd in de diepste, guurste en verraderlijkste onderstromingen die je maar kunt opnoemen. Gelukkig heb ik mij al snel kunnen bevrijden van de hitzone-eskaders.
4. Eerste hip hop album?
'In Search of...' van N*E*R*D. Vooral die harde nummers (1 & 10) vond ik de bom. 'Phrenology' van The Roots was mijn eerste echte hiphopalbum. Haast blind gekocht na 'The Seed (2.0)' tweemaal gehoord te hebben. Dat is nog steeds een van de intuïtieve hoogtepunten in mijn leven.
'To the 5 Boroughs' van Beastie Boys. Ik had nog nooit iets van ze gehoord, en luisterde daarvoor eigenlijk alleen nog maar naar The Roots wat hiphop betreft.
Als ik er één moet kiezen, wordt het toch het jazzhiphoptijdperk in '92-'95 ongeveer. Ik houd echt van contrabassen... Maar het liefst kies ik niet. Hiphop is gelukkig nog niet omvangrijk genoeg om genoodzaakt te zijn stromingenclassificatie aan te grijpen om afzonderlijke albums een beetje zinnig te kunnen beoordelen.
7. Beats of raps?
Beats natuurlijk. Raps zijn tenslotte niets dan een ritme-instrument, aangevuld met taal. De beredenering is kinderlijk simpel: een beat zonder rap kan nog vermakelijk zijn, andersom is het weinig waard, hoe virtuoos de tekst, de intonatie en het ritmisch besef van de rapper ook zijn.
8. Hip hop hoofdstad?
Doet totaal niet ter zake. Ik bedoel: wat wil je met een dergelijke uitverkiezing? Bevooroordeeldheid kweken? Pagina's vullen? Man, al komt het uit Papoea Nieuw-Guinea...
9. Favoriete label?
Definitive Jux of Ninja Tune. De eerstgenoemde is niet de tweedegenoemde omdat die exclusiever met hiphop bezig is.
'The Cold Vein' van Cannibal Ox.
Het wordt steeds meer zaken doen, het wordt steeds gladder ook. Lager kan hiphop hopelijk niet afzakken. Wanneer het geld zal opleveren, zal dat echter onmiddelijk gebeuren. Bon Jovi is getransformeerd in Lil' Wayne.
Het huidige vocodergezeik vind ik heel erg. Nog erger dan Crunk en Durrty South, hoewel dat al misselijkmakend is. Met de G-Funk heb ik overigens ook helemaal niks, maar daarvan ga ik nog niet braken.
Soulja Boy, MIMS, Lil' Wayne, Ali B, Sjaak, Def Rhymz, Willie Wartaal (die andere twee van de Jeugd van Tegenwoordig hebben wel humor, maar 'WiWa' is gewoon een flapdrol).
Ik zeg vaak dat er zoveel overschat wordt op MusicMeter. Maar een beetje logica maakt al duidelijk dat er dan net zo veel onderschat wordt. 'The New Danger' van Mos Def en 'Phrenology' van The Roots vind ik twee uitstekende voorbeelden van dit verschijnsel. Ze staan overigens allebei in mijn Top 10. En verder natuurlijk Beastie Boys. Magnifieke flows, hilarische teksten en de meest idiote beats. Prachtig. Alhoewel ze ook een heleboel kutnummers hebben. Hun eerste, tweede en laatste cd negeer ik dan ook gewoon.
Tja... je kunt niet om Premo heen. De helft van de nieuwe albums bevatten beats zoals DJ Premier ze maakt, alleen dan zonder die gepatenteerde scratches. Tenminste, die indruk heb ik. En ik wordt er moe van. Ik krijs niet voor niets doorlopend in het rond dat ik deze beat, en die beat ontzettend voorspelbaar en standaard vind. Ik wil originaliteit, geen DJ Premier-klonen.
16. Favoriete producers?
El-P, Nujabes, de vroege Underdog, Blue Sky Black Death
0
geplaatst: 2 januari 2009, 23:42 uur
Kwalitatief goede hiphop, punt. Mijn smaak gaat van experimenteel tot harde tot jazzy hiphop. Als het goed en dope is valt het binnen mijn smaak.
Eind jaren negentig. Echt serieus echter pas sinds 2001.
Van alles. Voornamelijk MTV als dit weer eens aanstond op de tv, maar zo actief was ik er eigenlijk niet mee bezig. Heb ook nog wel wat jazz en funk opgevangen via m'n vader.
4. Eerste hip hop album?
Mijn eerste hele hip hop album? Ik gok dat dat Illmatic moet zijn. Gelijk begonnen met een klassieker.
Mijn meest verassende aankoop is toch 'Legend of the Liquid Sword' van GZA. Waarom had ik toen in godsnaam die gekocht in plaats van Liquid Swords?
Begin tot midden jaren 90 met groepen als Souls Of Mischief, The Pharcyde, A Tribe Called Quest etc. en rappers als Nas, Lord Finesse...
7. Beats of raps?
Beiden. Maar dit ligt volledig aan het soort album. Ik vind dat er voldoende evenwicht moet zijn tussen de twee. Dit maakt dan ook een klassiek album.
8. Hip hop hoofdstad?
Ik zou ooit gezegd hebben dat het New York is, maar het is nu toch echt Japan. Wat daar de afgelopen tijd vandaan komt is ongelooflijk!
9. Favoriete label?
Rhymesayers en Stonesthrow. Erg goede labels die altijd kwaliteit brengen.
Geen idee eigenlijk.
De mainstream is nog steeds kut. Japan komt steeds meer naar buiten als jazzy hiphopland nummer 1, wat ik een erg goede ontwikkeling vind. Kom maar op met die kwaliteit!
Hip Pop
Hip Pop artiesten.
De Japanse hiphop. Er zijn een aantal behoorlijk bekende als Nujabes, maar over het algemeen vind ik dat deze artiesten meer aandacht verdienen.
Pff, iedereen die iets dopes in te brengen vind ik behoorlijk belangrijk en invloedrijk.
16. Favoriete producers?
Vele Japanse producers, Stoupe, RJD2, Kno, etc etc.
Kwalitatief goede hiphop, punt. Mijn smaak gaat van experimenteel tot harde tot jazzy hiphop. Als het goed en dope is valt het binnen mijn smaak.
Eind jaren negentig. Echt serieus echter pas sinds 2001.
Van alles. Voornamelijk MTV als dit weer eens aanstond op de tv, maar zo actief was ik er eigenlijk niet mee bezig. Heb ook nog wel wat jazz en funk opgevangen via m'n vader.
4. Eerste hip hop album?
Mijn eerste hele hip hop album? Ik gok dat dat Illmatic moet zijn. Gelijk begonnen met een klassieker.
Mijn meest verassende aankoop is toch 'Legend of the Liquid Sword' van GZA. Waarom had ik toen in godsnaam die gekocht in plaats van Liquid Swords?
Begin tot midden jaren 90 met groepen als Souls Of Mischief, The Pharcyde, A Tribe Called Quest etc. en rappers als Nas, Lord Finesse...
7. Beats of raps?
Beiden. Maar dit ligt volledig aan het soort album. Ik vind dat er voldoende evenwicht moet zijn tussen de twee. Dit maakt dan ook een klassiek album.
8. Hip hop hoofdstad?
Ik zou ooit gezegd hebben dat het New York is, maar het is nu toch echt Japan. Wat daar de afgelopen tijd vandaan komt is ongelooflijk!
9. Favoriete label?
Rhymesayers en Stonesthrow. Erg goede labels die altijd kwaliteit brengen.
Geen idee eigenlijk.
De mainstream is nog steeds kut. Japan komt steeds meer naar buiten als jazzy hiphopland nummer 1, wat ik een erg goede ontwikkeling vind. Kom maar op met die kwaliteit!
Hip Pop
Hip Pop artiesten.
De Japanse hiphop. Er zijn een aantal behoorlijk bekende als Nujabes, maar over het algemeen vind ik dat deze artiesten meer aandacht verdienen.
Pff, iedereen die iets dopes in te brengen vind ik behoorlijk belangrijk en invloedrijk.
16. Favoriete producers?
Vele Japanse producers, Stoupe, RJD2, Kno, etc etc.
0
Dj2Jelle
geplaatst: 2 januari 2009, 23:51 uur
ik ben er eerlijk gezegd nooit op gekomen om naar japanse muziek te gaan luisteren maar ik zal het is proberen 

0
raffael77
geplaatst: 3 januari 2009, 10:47 uur
Maar in Japan doen ze heel veel dingen die al gedaan werden in de '90's maar toen waren die gasten niet zo groot en werd er geen aandacht aangegeven.
Kijk naar The Soundproviders die al uit '98 stammen
L'roneous was er die tijd ook.
Gasten als Ghetto Philharmonic komen zelfs uit '94 en denk eens aan een Black Sheep die vol zit met Jazz en misschien wel 1 van de meest Jazzy hiphop acts uit de early '90's was.
Ghetto Phil speelde ook alles live dus The Roots is niet de enige rapgroep die dat deed.
Wat dacht je trouwens van Digable Planet.
Gasten als Ghetto Philharmonic komen zelfs uit '94 en denk eens aan een Black Sheep die vol zit met Jazz en misschien wel 1 van de meest Jazzy hiphop acts uit de early '90's was.
Ghetto Phil speelde ook alles live dus The Roots is niet de enige rapgroep die dat deed.
0
geplaatst: 3 januari 2009, 15:29 uur
raffael77 schreef:
Maar in Japan doen ze heel veel dingen die al gedaan werden in de '90's maar toen waren die gasten niet zo groot en werd er geen aandacht aangegeven.
Digable is idd erg goed. En black Sheep is erg overlooked, misschien omdat ze naar mijn weten maar een album hebben gereleased.
0
Harco
geplaatst: 3 januari 2009, 15:49 uur
Als je even op de artiestenpagina hier had gekeken, had je al gezien dat ze er drie hebben.
0
geplaatst: 3 januari 2009, 15:52 uur
Harco schreef:
Als je even op de artiestenpagina hier had gekeken, had je al gezien dat ze er drie hebben.
Natuurlijk maar dat kwam effe uit het blote hoofd

0
geplaatst: 3 januari 2009, 16:13 uur
Eastcoastrap rond 94-95. Hiphop muziek met jazzy/soul/funk invloedens
Vanaf mijn 18e, ben nu 20
Alles wat een beetje relax klonk:p
4. Eerste hip hop album?
Weet ik echt niet, had eerst alles van 50cent gedownload.
Pete Rock & CL - Mecca and the soul brother (blind gekocht)
94-95
7. Beats of raps?
Raps. ( HIPHOP!!, its the way we talk yo)
8. Hip hop hoofdstad?
NY
9. Favoriete label?
Niet echt een favo, als maar goed muziek is
Bijna alles heb ik via mume ondekt.
Mijn smaak is ontwikkeld van West naar East
South
Soulja Boy
Redman
Schooly D
16. Favoriete producers?
Pete Rock, Buckwild, Dilla, 9th Wonder, DJ Quik
Eastcoastrap rond 94-95. Hiphop muziek met jazzy/soul/funk invloedens
Vanaf mijn 18e, ben nu 20
Alles wat een beetje relax klonk:p
4. Eerste hip hop album?
Weet ik echt niet, had eerst alles van 50cent gedownload.
Pete Rock & CL - Mecca and the soul brother (blind gekocht)
94-95
7. Beats of raps?
Raps. ( HIPHOP!!, its the way we talk yo)
8. Hip hop hoofdstad?
NY
9. Favoriete label?
Niet echt een favo, als maar goed muziek is
Bijna alles heb ik via mume ondekt.
Mijn smaak is ontwikkeld van West naar East
South
Soulja Boy
Redman
Schooly D
16. Favoriete producers?
Pete Rock, Buckwild, Dilla, 9th Wonder, DJ Quik
* denotes required fields.