MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Jouw Hip-Hop Profiel

zoeken in:
Social_Mask
Tja..ikzelf heb het niet met die gasten, echt totaal niet..

rico-bballer
Ja dat kan, maar heb je ze ooit live gezien? Moet je echt is doen die energie alleen al supervet

1. Omschrijf je smaak binnen de hiphop voor zover dat mogelijk is.

Vrijwel alles. Ik heb waarschijnlijk de grootste No Limit collectie van Nederland, luisterde net nog vol trots naar Cheers van Obie Trice maar ik ben toch voornamelijk gesteld op de oldschool. Ook meer onbegrijpelijke mensen als MF Doom Kool Keith vind ik ongelofelijk de moeite waard, hoewel laatstgenoemde muzikaal helaas net wat te veel uit de bocht vliegt.

2. Luistert HipHop sinds?

Sinds 1998. In 1999 kreeg ik 2001 van Sinterklaas, en sinds dat moment was ik helemaal verkocht. Daarvoor luisterde ik het wel al geregeld, maar ook nog allerlei andere genres.

3. Luisterde voor HipHop vooral naar…

Spice Girls, Skunk Anansie, Republica, Red Hot Chili Peppers en The Prodigy.

4. Eerste Hip Hop album?

Warren G – Take A Look Over Your Shoulder. Was een jaar of acht, zag bij mijn gebruikelijke cdrekken niets interessants staan. Ik dacht dat ik de naam Warren G ergens van kende, dat was vast wel leuk, dus ik kocht het maar – was niet al te duur. Achteraf bleek ik de naam Warren G helemaal niet te kennen, maar ik vond het type muziek wel erg leuk en vanaf dat moment verdiepte ik me meer in hiphop.

5. Meest verrassende aankoop

Lastig, omdat ik ongelofelijk evel rare cd’s heb gekocht eigenlijk. Zoals ik al zei heb ik veel No Limit werk, maar ook bijvoorbeeld een legio aan hiphopsoundtracks, The Massacre van 50 Cent heb ik officieel meteen gekocht.. Veel geks, niet ééntje die er wat mij betreft uitspringt.

6. Favoriete periode binnen HipHop?

1988-1996, daarna even niet en vervolgens 2000-2005. Zoiets geloof ik.

6. Beats of raps

Beats, alhoewel het steeds dichter bij elkaar komt te liggen.

7. Hiphop hoofdstad?

8. Favoriete label?

Death Row blijft het toch, alhoewel Stones Throw kwalitatief gezien zeker even veel goeds heeft voortgebracht langzamerhand.

9. Beste album via Mume ontdekt?

Hans Zimmer – A Thin Red Line.
Beste hiphopalbum via Mume is wat lastiger.. Goede albums als O.C. – Word.. Life heb ik via deze site ontdekt, maar geen albums die ik absoluut geweldig vind.

10. Huidige ontwikkelingen binnen HipHop

Gaat prima zo, alhoewel het niet echt goed gaat. Maakt me ook niet heel veel uit, omdat er ook allerlei oudere waarschijnlijk goede albums zijn die ik nog niet ken en er ook nog allerlei andere genres zijn die ik te weinig ken. Maak me dus weinig druk, alhoewel er wel erg weinig verschijnt dat echt de moeite waard is(/lijkt)

11. Minst Populaire stroming

Heavymetal.

12. Meest irritante artiest.

Bizarre, vreselijk irritant.

13. Meest onderschat op Mume.

Sommige Downsouth dingen. Natuurlijk No Limit is ongelofelijk bagger, maar ze hebben me toch ooit zover gekregen dat ik alles ben gaan verzamelen.. Nummers als Bout It Bout It en Hoody Hooo luister ik nog steeds wel, die zouden meer mensen eens moeten luisteren.

14. Meest invloedrijk (qua belangrijkheid)
Onmogelijk om goed te zeggen, laat ik het een beetje breed houden. Dr.Dre, Russell Simmons, 2pac en de rest van het standaardrijtje.

15. Favoriete producers?
DJ Premier, Dr. Dre, RZA.

Ik heb wel een brede smaak zowel Engelstalige als Nederlandstalige hiphop. Vind enkele oldskool tracks wel leuk, maar houd het voornamelijk bij de newskool. Houd van hiphop met een mooie storytelling, leuke punchlines (chino Xl) zijn zeker welkom.

Een jaar of 2 geleden is het begonnen, maar ik denk dat ik op deze site veel kan leren en nieuwe hiphop kan ontdekken.

3. Luisterde voor HipHop vooral naar…(voor zover dit van toepassing is)

Dance, top 40

4. Eerste Hip Hop album?

Dr.Dre – 2001

Big L - Lifestylez Ov da Poor & Dangerous, ik ken deze artiest namelijk sinds kort, en hij heeft een heerlijke flow en goede teksten. Leuke beats (volgens mij een aantal van DJ Premier)

1994-nu, want ook in deze eeuw worden er leuke albums gemaakt zonder dat het commercieel hoeft te zijn..

6. Beats of raps

Raps, de teksten kunnen mij soms echt raken, stukken acapella rap zijn soms echt heerlijk om te luisteren (sommige stukken die ik ken van bijv. een Canibus). Een leuke beat kan het nummer wel afmaken.

7. Hiphop hoofdstad?

New York en hier in NL Zwolle.

8. Favoriete label?

Ken er niet veel maar Loud en Payday hebben wel lekkere albums uitgebracht

Nog niks ben nog nieuw

Ook nu worden er gewoon goede albums uitgebracht, het is alleen meer zoeken midden jaren negentig heeft veel meer klassiekers, hoop door Mume meer underground te gaan.

Dirty South

Artiesten die ervoor zorgen dat mensen die naar andere genres luisteren veel vooroordelen hebben over de hiphop die niet kloppen, die artiesten hoef ik denk ik niet bij de naam te noemen.

13. Meest onderschat op Mume:
Weet ik nog niet

DJ premier, Nas, Wu-Tang members

15. Favoriete producers?

RZA
DJ Premier
Pete Rock
Havoc
DJ Muggs

|Joël|
^ Welkom, nieuwe Hip-Hop liefhebber

rico-bballer
Misschien een idee om de lijst te updaten?

Dit zijn nou leuke vragen:

Tja, wat is smaak? Men zegt dat daar niet over valt te twisten. Ik denk dat mijn smaak begint bij swingende, funkyachtige grooves, waarbij vrij goed geflowed wordt. Dit kan variëren van een droge hardcore beat (alleen bassdrum en snares) a la Intelligent Hoodlum in zijn beginjaren tot sommige dingen van Kanye West. Maar ook de elektrobeats die onomstotelijk bij hiphop horen. Denk aan Nucleus push the Button, HipHop B Bop vasn Man Parish.

Ik luister naar HipHop, voor zover het toen al zo werd genoemd sinds 1979? 1980? Globe and Whizkid, Sugarhill gang, Grandmaster Melle Mel, Kurtis Blow.

Reggae, Jackson Five, Jacksons, Cameo, Melba Moore, Third World, Musical Youth etc.van alles: alle 13 goed, K-tel top 40 veel platen van mijn ouders van Sam Cooke tot Curtis Mayfield, the Moody Blues tot Mohamed Rafi (ja, die ken ik ook Social Mask ) The Rolling Stones tot Wim Sonneveld, Etc.

4. Eerste Hip Hop album?
Mijn eerste singletje was van “the message” in 1982. Kocht toen veel 12’ inch. Ik kan mij Busy bee herinneren, Man Parish, Rockmaster scott met Requestline rond 1984. Mijn eerste echte album was volgens mij, geloof het of niet: The World Class Wrecking Cru in 1985. Vervolgens Schoolly D in 1986. Later volgde nog PE, K9 Posse. In die tijd was de CD nog niet in opkomst en nam je alles op tape op. Ik had gigantisch veel nummers op tapes. Ik heb ze nu nog ergens op zolder liggen. Veel van de radio opgenomen of geleend van de bieb.

World Class Wrecking Cru? Op zich geen keiharde Hiphop beats maar elektronische niemendalletjes die gewoon wel leuk klonken.

6. Favoriete periode binnen Hiphop?

1985 – 1995 rond deze tijd was ik zelf ook erg actief binnen de scène en waren we binnen onze woonplaats en provincie aan het pionieren met onze crew. Breakdancen, electric boogieen, graffitti spuiten, beatboxen, rappen etc. Later zelf serieus muziek maken en optredens natuurlijk in buurthuizen en later discotheken.

6. Beats of raps

Bedoel je met raps de lyrics of de flow? Beats gaan naar mijn mening voor de lyrics maar flow gaat weer voor de beat. Als een beat goed klinkt kan een slechte flow hem helemaal verpesten.

7. Hiphop hoofdstad?
Bronx, New York of cause.

8. Favoriete label?

Cold Chillin, Def Jam, wild pitch, delicous vinyl

Nog niet

Ambivalente gevoelens. Leuk dat veel mensen nu initiatieven nemen om zich met deze stroming bezig te houden. Het levert veel leuke nieuwe frisse sounds op. Het Nederlandstalige oeuvre lijkt ook meer volwassen te worden.
Wat mij echter tegen staat is dat het respect voor en/of de kennis over de pioniers nauwelijks aanwezig lijkt. Veel nieuwe spelers lijken weinig van het verleden te weten en zich hier ook niet of nauwelijks mee bezig te houden. Ik zeg altijd: kijk vooruit om te weten waar je naar toe gaat, maar kijk af en toe ook achterom om te weten waar je vandaan komt.

Alle initiatieven waarbij men zich geheel hult in stereotype gedragingen van HipHop. Waar ik zo moe van wordt is de zogenaamde kleedstijl en houding. Vroeger had je de B-Boy Stance die men aannam na een battle succesvol te hebben afgerond. De kleding die daarbij gepaard ging was meer functioneel.
Van dat functionele is allang geen sprake meer. Het is meer een soort van statussymbool geworden om je op een bepaalde manier te kleden. Ik heb mij hier altijd tegen verzet. Je kon mij op het podium hoogstens met een cap opzien en verder was ik gewoon wie ik was. Het is jammer dat mensen hun identiteit proberen te ontlenen aan de kleding die ze dragen en dan heb ik het niet alleen over de hiphop.

Onder andere die gasten waar KRS ooit mee op de vuist was gegaan PM. Dawn. Wat een loosers waren dat zeg!
Verder alle Hiphop met verkeerde intenties.

Old School sound. men moet het proberen te zien in de tijdsgeest met de beschikbare middelen. je kunt dan alleen maar respect en waardering opbrengen en zo kom je erachter waar het vandaan komt. Tevens weet je dan welke weg het heeft bewandeld.

Kool Herc, Flash (PE(awareness lyrics), Schoolly D (pionier in de gangsterrap), Dr.Dre(speciale gangsterfunksound) Eric B and Rakim, LL Cool J, DU and many others

15. Favoriete producers?

Primo, marley marl, bomb squad, mark the 45 king

Erg leuk stukje, ewalk!

ewalk schreef:
Onder andere die gasten waar KRS ooit mee op de vuist was gegaan PM. Dawn. Wat een loosers waren dat zeg!

Ooit de film Deep Crates gezien? Volgens mij ben je niet de enige.

Ik hou wel van jazzy en soulvolle hiphop met een funky inslag. Artiesten als Common, J5, The Roots en Blackalicious liggen mij zeer goed.

Ik denk sinds de eerst albums van A Tribe Called Quest.

Ik luister vooral Soul, R&B, Jazz en Funk.

4. Eerste Hip Hop album?
Het eerst hiphopalbum dat ik origineel aanschafte was: The Roots - Things Fall Apart

Pff, dat is wel een lastige. Ik denk Blackalicious - Blazing Arrow die ik eigenlijk zonder al te veel achtergrondinformatie aanschafte, maar ik nu reken tot één van beste hiphopplaten ooit gemaakt.

6. Favoriete periode binnen Hiphop?

Daar ben ik niet zo in thuis.

6. Beats of raps

Een goede flow, een aangename stem en toplyrics vind ik erg belangrijk.

7. Hiphop hoofdstad?
Philadelphia (The Roots)
Chicago (Common)

8. Favoriete label?

Ben ik niet zo thuis in.

Cyne (allebei de albums)

Er zijn veel nog originele en verrassende projecten. De commerciëlere hiphop heeft ook nog steeds mooie dingen.

Crunk en van die zuiderlijke hiphop.

Ik kan hier best een lijstje opnoemen. Maar het is ook maar een kwestie van smaak. En verder ben ik het heel erg met Rhythm & Poetry eens.

Cyne en Blackalicous.

Erg veel om op te noemen.

15. Favoriete producers?
Hou me totaal niet bezig met producers, maar vind Chief Xcel wel erg cool.

psychonaatje schreef:
Erg leuk stukje, ewalk!

(quote)

Ooit de film Deep Crates gezien? Volgens mij ben je niet de enige.

Nee, hoezo? Lijkt me op zich wel interessant. is het wat?

Ja, het is wel een interessante film. Maar in het stukje waar ik naar verwijs wordt uitgelegd dat die gasten van P.M. Dawn hip-hop conventions een stuk minder leuk maakten, omdat ze mensen betaalden om hun LP's achter te houden totdat zij langs waren geweest. In het fragment op YouTube is het nog niet zo heel erg duidelijk, maar elders (volgens mij in Deep Crates 2 of op de extra's van Deep Crates) wordt duidelijk dat dat bij behoorlijk wat collega's enorm kwaad bloed zette.

JA, ze hadden ook wat beef met KRS en zijn posse. Die bolle Prince Be werd op zijn muil geslagen door iemadn van KRS en werd zo in het publiek geworpen. Men beweerde dat KRS hem had gemept maar dit blijkt niet waar. Het ging er om dat KRS door hen werd gedist, Prince Be zou hebben gevraagd waarvan KRS een teacher was. Krs wilde hem in zijn eigen jam betwisten met de mic maar het liep uit de hand door de grootte van de groep die KRS steunde.KRS is niet trots op deze episode uit zijn leven.:
http://www.unkut.com/2006/09/the-kenny-parker-show-part-1/

Wow, wist ik niet. Leuk artikel om te lezen (dat Source-interview met KRS-One ook!). Bedankt!

bladwijzer

Luister het meest naar 87 - 97 Hip-Hop maar ook daar voor luister ik veel Hip-Hop. Naar 97 is het meer underground de mainstream heb ik tegen wordig geen enkele binding meer mee op enkele uitzondering (Jay-Z, Kanye West, etc) naar.

Sinds 2002 luister ik serieus Hip-Hop.

N.V.P.

4. Eerste Hip Hop album?

V.A. - 8 Mile OST maar das een soundtrack, daarna 3 albums gekocht:

Eminem - The Eminem Show
Tupac - All Eyez On Me
Snoop Dogg - Paid Tha Cost To Be The Bo$$

5. Meest verrassende aankoop?

Eric B. & Rakim - Paid In Full, hier voor luisterde ik alleen nieuwe Hip-Hop hierna alleen golden era Hip-Hop gekocht wegens aanraden het het nog nooit gehoord, nog steeds me beste aankoop ooit.

1987 - 1997

6. Beats of raps

Kan niet kiezen

7. Hiphop hoofdstad?

New York natuurlijk.

8. Favoriete label?

Def Jam, heeft Hip-Hop groot gemaakt en komen veel klassiekers vandaan (eerste 4 Public Enemy albums, Oude LL Cool J Albums, Jay-z, EPMD etc.)

Dangerdoom - The Mouse & The Mask

Vind ik maar niks, op TV Radio is alleen maar troep, komt wel wat goes uit maar 80% daarvan is underground, tuurlijk had je in 90 ook Hammer, Vanilla Ice & Kris-Kross maar was er wel veel maar mainstream kwaliteit, EPMD, P.E., Kool G Rap &LL.

Moderne player rap

Geen idee luister niet veel naar irritante artiesten, MIMS is redenlijk irri.

Rap van voor 88 in het algemeen.

Dr. Dre

15. Favoriete producers?

RZA, Pete Rock & Kanye.

1. Omschrijf je smaak binnen de hip hop voor zover dat mogelijk is.
Ik vind alle goede hiphop chill om naar te luisteren. Maar mijn voorkeur gaat naar 1995 -+ Eastcoast.

2. Luistert hip hop sinds?

Ik luister al heel lang hiphop, maar luisterde vooral omdat ik de beats erg vet vond. Iets meer dan 2 jaar terug luisterde ik vooral beetje dat southside gedoe, rond die tijd luisterde ik ook naar nederlandstalige hiphop. Hiermee ondekte ik beetje hoe hiphop tekstueel(skills) in elkaar zat. Ik begon het steeds leuker te vinden, daarna heb ik me erg veel verdiept in engelstalige hiphop. En nu haat ik southside muziek, dat is geen hiphop meer

3. Luisterde voor hip hop vooral naar…
Alles wat mooi klonk, geen verstand van muziek dus:) Nu luister ik liever goede muziek ipv mooi

4. Eerste hip hop album?
50 cent maar sinds ik echte hiphop heb leren kennen. vind ik hem troep.

Eerst downloaden, dan kopen.

6. Favoriete periode binnen hip hop?
alles rond 95

7. Beats of raps?
Lyrics !!, ik hou van om naar teksten te luisteren, en dan die gedachtes hoe the fuck verzin je zoiets. Beats vind ik ook belangrijk, maar een beat is niet zomaar gemaakt. ik waardeer meestal alle beats.

Mn top3 beats:P Still DRE, Threats, Winter warz

8. Hip hop hoofdstad?
New York natuurlijk

9. Favoriete label?
Boeit me niet

10. Beste album via MuMe ontdekt?
Bijna alles zoals ik zei. ik wist niets van hiphop. Door MuMe heb ik nu eeen grote collectie aan hiphop albums.

11. Huidige ontwikkelingen binnen de hip hop?
HIPHOP IS DOPE MAN, BESTE GENRE, TEXTUEEL TE VET

12. Minst populaire stroming?
Southside enzo, is nix voor mij.

13. Meest irritante artiest?
jim jones, lil wayne, rick ross, birdman, G-unit

14. Meest onderschat op MuMe?
Redman

15. Meest invloedrijk (qua belangrijkheid)?
EAST

16. Favoriete producers?
DJ Premier
9th Wonder
Warren G
Havoc (vooral Hell on earth)

Wat heeft Warren G dan allemaal voor goeds geproduceerd?

Ik hou van de hardcore rap scene, en aangezien die n beetje dood is ben ik blijven hangen in de jaren 90 rap, en luister ik nauwelijks meer iets nieuws op n paar dingen na

2000-2001 ongeveer. T begon allemaal met Eminem, zoals heel veel van mijn leeftijd (16), ik ben me pas echt in de hiphop gaan verdiepen een paar jaar geleden, in 2004 ofzo.

Niks, voor die tijd luisterde ik niet echt veel muziek

4. Eerste Hip Hop album?
Eminem - The Marshall Matters LP, ik vond 'm gelijk vet door de hardcore achtige beats die erop staan, daardoor ben ik ook zoveel van Hardcore Hiphop gaan houden

Wu Tang Clan - The W, ik heb 'm op gevoel gekocht, ook omdat ik dacht dat Wu Tang altijd wel dope was, en een paar vette nummers erop zag staan. Maar hij viel later toch tegen.

De Golden Age natuurlijk, alhoewel ik niet alles van 1988 even vet vind

6. Beats of raps
Ik vind de beats toch n tikje belangerijker, als ik een beat niet vet vind, hoef ik de track al niet meer te luisteren. Maar de tekst is toch ook heel belangerijk

7. Hiphop hoofdstad?
New York en LA, daar komt toch echt de beste hiphop vandaan

8. Favoriete label?
Labels boeien me niet veel

Nee, The Infamous kon ik al ver van te voren dat ik hier kwam

Ik vind het kut dat de Dirty South rap zo is 'nt overnemen in de Hiphop scene. Je hoort op Tv nu niks meer anders dan: "I got ho's, money, blablabal", alleen de underground shit check ik nog wel eens, en de rappers die niet echt veranderen, maar voor de rest niks.

Dirty South, ik vind het nergens op slaan

Lil Jon, ik word gek van die kut stem van 'm. En dat ge-yeahhh.

Geen idee

Tupac denk ik toch, wat die heeft losgemaakt in de jaren '90

15. Favoriete producers?
Havoc
Buckwild
Premo
RZA
Dr Dre

thomzi50 schreef:

Ik mag zijn stijl:)

Harco
thomzi50 schreef:

Heel Regulate... G Funk Era.

hmm hangt af van de mood. Eastcoast zal ik wel tmeeste draaien, maar westside shizzle enal kan er ook goed door. wat van alles eige nlijk, kprobeer een zo breed mogelijke visie te bouwen.

The day I was born! Men vader is al jaaaren hiphopfan... beter kon ik heus niet opgroeien. hoewel hij conservatiever is dan ik, en toen ik héél jong was vooral franse hiphop beluisterde, heeft 'ie me toch altijd alle muziek die uitkwam laten horen.

nog nooit iets anders gehoord, heus.

4. Eerste hip hop album?

zelf gekocht : the eminem show
gekregen : life after death

Nas - illmatic. Men pa raadde me die indertijd zooooo hard af! Hij en Nas hebben wat een slecht huwelijk. 'k werd verliefd op dat album! 'k Hebt onlangs zelfs opnieuw gekocht, in een luxe editie.

de eerste helft van de 90's!

7. Beats of raps?

Rap is toch de combinatie ervan? Khoef geen teksten met crap beats, khoef geen beats met crap teksten.

8. Hip hop hoofdstad?

NY (moeilijke keuze hoor :-p )

9. Favoriete label?

kluister naar rappers, niet naar labels!

kgebruik de site eigenlijk meer om wat feedback over bepaalde albums, kdownload de dingen die ik lees of hoor op de radio.

ben sinds jong aangeleerd, sta open voor nieuwe rappers. Kheb dan ook een heel eind meegegaan met 50cent, en echt, die albums draai ik nog geregeld. Maar ondanks al dat, haat ik Soulja Boy! Gans die dirty south is precies geexploseerd en gekanteld naar de verkeerde kant...

dirty south, sinds kort... vroeger vond ik het nochtans echt vet!

lil waynetjes enal.

geen idee

men vader! haha. 50cent stelde me open voor veel nieuwe rap, omdatie me op een gegeven moment hard teleurstelde.

16. Favoriete producers?

premier vast wel

Ik hou van praktisch alle hip-hop, vaak wel voor bepaalde situatie’s bepaalde muziek.
Als ik onderweg ben heb ik op mij ipod bijna altijd hip-hop met een zware bass (bangers) door mijn koptelefoon aan staan.
Tijdens het snowboarden (piste cruisen) luister ik veel laidback hip-hop. Jurassic 5, Mos Def, Supastition, Rakim, GZA, Big L, ATCQ, Murs doen het dan bijvoorbeeld erg goed. In het park alles met een dikke bass!
Als ik voor mijn studie bezig ben luister ik niet veel hip-hop, wordt dan teveel door de teksten afgeleid. Bij het schrijven van rapporten e.d. altijd iets van Zero 7, Air, Röyksopp, Frou Frou of Massive Attack opstaan
Als ik gewoon voor de fun achter mijn computer zit zet ik vaak wat oldschool op. Slick Rick, Big Daddy Kane, Organized Konfusion, Nas, Wu Tang Clan vind ik dan wel relaxt

Pff geen id. Denk vanaf de 2e van de middelbare school. Komt neer op een jaar of 8 geleden. Maar niet echt actief. Ben me pas een jaar of 3 geleden echt serieus in hip-hop gaan verdiepen

Ik luisterde altijd vanalles, nu nog steeds maar voornamelijk hip-hop.

4. Eerste Hip Hop album?
Iets van 2pac. Ik denk Greatest Hits

Jurassic 5 – Power in Numbers. Ik kende de groep niet voordat ik die cd kocht. Wel eens ergens bij een underground lijstje iets van Jurassic 5 zien staan dus cd maar op de gok gekocht. Is nu 1 van mijn favoriete albums!

Goldenage heb ik niet bewust meegemaakt, maar veel dope shit komt daarvandaan dus ik ga erin mee.

6. Beats of raps
Hangt volledig van mijn stemming/bezigheid af. Als ik aan het reizen ben beats, als chill achtergrondmuziekje raps, snowboarden raps, parkshredden beats.

7. Hiphop hoofdstad?
Plaatsen boeien me niet, nooit op gelet ook. Het gaat mij om de muziek.

8. Favoriete label?
-

Dat was Zero 7 – Simple Things. Geen hip-hop maar opende een deur naar een nieuw genre voor mij

Commercieël of underground? Heb eigenlijk met beide weinig moeite. Commerciele tracks blijven toch vaak guilty pleasure songs. Ik stoor me wel aan het feit dat alles nog steeds hip-hop genoemd wordt. Iets als Soulja Boy heeft gewoon helemaal niks met hip-hop te maken.

Ik hou niet van dat gangsterrap gedoe. Eazy-E enzo is niet aan mij besteed.

Ehm.. Ik hou niet van Young Jeezy. Dat deeeaaaamn is onwijs irritant en niet cool!

Geen idee

DJ premier

15. Favoriete producers?
Stoupe the Enemy of Mankind
RZA
DJ Premier

Eens kijken in hoeverre mijn profiel is veranderd sinds ik hier aangemeld sta:

Ik heb een redelijk brede smaak. Old Skool vind ik vaak erg dope en dat maakt het mij minder uit of het commercieel of underground is. Momenteel luister ik net wat meer newskool, voornamelijk underground (of dit toeval is...?). Engels- en Nederlandstalig geniet mijn voorkeur omdat ik de teksten dan begrijp. Maar af en toe luister ik ook naar een aantal andere talen (frans/spaans/duits).

Toen ik 16 werd ben ik serieus naar hiphop gaan luisteren. Rond 2000 ben ik met de wat bekendere namen begonnen (Xzibit, Eminem, 2pac etc.)

Dance en top 40 maar muziek interesseerde mij eigenlijk niet zoveel

4. Eerste Hip Hop album?

Dr.Dre – 2001

Nujabes - Metaphorical Music, een unieke hiphop cd. perfect de combinatie gevonden tussen instrumentaal en tekstueel. Een album waar ik van te voren wel wat van verwachte. Een album wat ik op goed geluk heb besteld was The GMC & ERC - Dedicated, heerlijk album. Mooi dat ze El da Sensei & One Be Lo voor een nummer wisten te strikken.

Dat is een hele grote periode. Ik zou willen zeggen alles vanaf 1988 tot nu. Maar als ik goed nadenk luister ik voornamelijk hiphop van 1994 tot nu. Heb een aantal albums van voor die tijd en dat zijn wel allemaal sterke albums.

6. Beats of raps

Voor een goede beoordeling moet het beide van een hoog niveau zijn. Maar ik denk dat ik toch nog voor de raps ga. De tekst moet sterk zijn maar ook kracht, sfeer, timing en natuurlijk de flow moeten aanwezig zijn. Toch luister ik ook graag naar de instrumentale hiphop.

7. Hiphop hoofdstad?

New York, maar het maakt mij niet uit waar het vandaan komt.

8. Favoriete label?

Stones Throw, Rawkus, Rhymesayers, QN5 (klein label) en Definitive Jux om er maar een paar tenoemen.

Cannibal Ox - The Cold Vein, duurde even voordat ik die leuk vond maar nu inmiddels gegroeid naar een 5* album.

Ik blijf vernieuwende dingen in de hiphop vinden. En zolang ik nog steeds verrast word door de hiphop van nu blijf ik luisteren. Soms is het net wat dieper graven naar een goed album dan vroeger, maar dat maakt het ook wel interessant.

Dirty South, omdat daar artiesten als Lil' Jon en Lil Wayne mee worden bedoeld en niet artiesten als CunninLynguists, K-otix en Scarface. De naam zegt eigenlijk al genoeg.

Artiesten die ervoor zorgen dat mensen die naar andere genres luisteren veel vooroordelen hebben over de hiphop die niet kloppen, die artiesten hoef ik denk ik niet bij de naam te noemen.

Ik vind dat hier erg weinig onderschat word op mume, veel kennis aanwezig op deze site. Als ik zie dat het laatste album avn Brother Ali slechts een 3,71 krijgt (is natuurlijke erg hoog) kijk ik wel even raar op.

Voor mij zijn de invloeden van Jay Dee, Madlib, MF Doom en Nujabes het meest invloedrijk. Over het algemeen zijn dat 2Pac, Wu-Tang Clan (gelukkig) en 50 Cent, Kanye West, BEP (helaas).

15. Favoriete producers?

Jay Dee
Madlib
RZA
Stoupe the Enemy of Mankind
Ant
DJ Premier

Leuk topic!

Erg BREED. NY (Nas, Wu, BIG), The Roots, Nederhop (Opgezwolle, DuvelDuvel), J Dilla (en aanhangsels), Definitive Jux (Cage, El-P, Aesop), IT, maar ook de eerste 2 albums van Eminem, ATCQ, MF Doom en dan vergeet in ongetwijfeld nog artiesten.

95/96

Popmuziek halverwege de jaren '90

4. Eerste Hip Hop album?
Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... of GZA - Liquid Swords (meteen twee voltreffers) in (vermoedelijk) 96/97. Daarvoor waren er ook zeker wel wat losse singles zoals I got 5 on it (Luniz) en Triumph (Wu).

Erg lastig. Naast hip-hop luister ik ook veel andere muziek. Dat zit tussen Radiohead, Björk, Jef Buckley, Damian Rice, Sufjan Stevens, Air, Prodigy, Coldplay, Daft Punk, techno (in het algemeen) en muziek van filmcomponisten (Badalamenti, Kawai, Moricone)in. Wellicht enigszins verrassend voor een luisteraar van hip-hop.

1993-1995

6. Beats of raps
Vrijwel gelijk, maar met een lichte voorkeur voor beats. Een beat maakt uiteindelijk een nummer goed of slecht.

7. Hiphop hoofdstad?
New York, geen twijfel mogelijk.

8. Favoriete label?
Ik heb niet echt een favoriet label. Stones Throw en TopNotch (in Nederland) laten binnen hun grenzen kwalitatief goede dingen horen, Def Jux is lekker creatief en eigenwijs.

Hmmm .... Björk - Homogenic, Jeff Buckley - Grace, en Immortal Technique - Revolutionary Volume 2.

Ik zie het allemaal niet zo negatief. Commercie zal altijd het (populaire) muzieklandschap bepalen, ook hip-hop lijdt daar onder. Desondanks bestaat er ontzettend veel goede hip-hop (ook vooral in NL) uit het nieuwe millennium.

Skihut muziek, without a doubt.

Heb ik niet echt.

Lastig. Wellicht Winne en Duvel.

De invloed Dr.Dre en Wu-Tang valt natuurlijk niet te ontkennen, maar ik breek bij dezen toch graag een lans voor Illmatic van Nas. Beats en vloeiende teksten hadden nog nooit (en ook nooit meer) zo perfect op elkaar aangesloten. Dat album bracht (naar mijn mening) hip-hop naar een hoger niveau. Mensen die (vrijwel uitsluitend) andere muziek soorten luisteren kunnen toch vaak de kwaliteit van dit album (vaker dan bij andere hip-hop albums) herkennen.

15. Favoriete producers?
J Dilla, RZA (m.n. ouder werk), Premier en Delic.

luijsterburg
Heel breed, veel rauwe eastcoast. Run-DMC, Wu-Tang, Beastie Boys, Jurassic 5, ATCQ, Nas, Gangstarr, PublicEnemy, The roots, De La Soul, Notorious BIG, POTS, Jeru The Damaja. Ben geen fan van gangstah gangstah muziek, hoewel ik naar ice cube en NWA soms wel oren heb. Verder gewoon hiphop met een goede boodschap, zonder agressie.

2002/2003, was niet serieus. Ben pas sinds 1 jaar zoiets echt verdiept.

Dance

4. Eerste Hip Hop album?
Opgezwolle - Eigen Wereld
Nooit een echte album koper geweest, dat album deed mij beseffen dat ik veel heb gemist. Snel ingehaald dus.

Run D.M.C. - Raising Hell
1 van me eerste albums, nog erg nieuw in de old school hiphop scène. Naarmate ik het vaker draaide werd ik er gauw genoeg verslaafd aan.

'85 - '95
Lekker breed gepakt

6. Beats of raps
Beats, maar geen hiphop zonder raps.

7. Hiphop hoofdstad?
NYC

8. Favoriete label?
Topnotch, verder niet zo bekend met de labels.

A tribe called quest - midnight marauders

Het knokken om respect is nooit om aan te zien, verder gaat het wel goed. Hier en daar vervrissende nummers en nog steeds rappers die trouw zijn aan de roots.

Dirty south.. Niet om aan te horen.

Lil' Jon, Lil' Wayne, 50 Cent, young jeezy, young yuc, souljah boy etc.

De La Soul

Notorious BIG

15. Favoriete producers?
RZA, Premier, Delic

luijsterburg schreef:
De La Soul

co-sign!

grimy_jason

Hardcore Rap en Horrorcore maar ook wel Westcoast stuff van de 90's, verder alles wat gritty , grimy and dark is....
Voornamelijk deze rappers/crews : Onyx, Wu-Tang Clan, Eminem, M.O.P. , DMX , Big Pun, Chino XL , D12 , Kool G Rap , Killarmy , WC , Redman, 2pac, Biggie, O.C. , Lord Finesse , Mobb Deep , Ras Kass , Cypress Hill , Xzibit , King Gordy, Esham , South Central Cartel, Brotha Lynch Hung , Ra The Rugged Man , Nas, Busta Rhymes , AZ , KRS-One , Keith Murray, Kool Keith etc. etc.

Ongeveer 2001

Een beetje Michael Jackson LOL maar toch ook voornamelijk Rap hoor.

4. Eerste Hip Hop album?

Die underground cd van Eminem "fucking yzarc" die kort voor The Marshall Mathers LP werd gedropt met allemaal underground tracks en dan ook nog The Eminem Show.

Ghostface Killah - Supreme Clientele

1988 tot 2005

7. Beats of raps
Ik vind de combinatie van de twee belangrijk, dus vind het beide even belangrijk.

8. Hiphop hoofdstad?
New York

9. Favoriete label?
Ken hier niet zoveel van, maar Loud heeft een lichte voorkeur aangezien ze toch wel veel classics hebben en in '93 Wu de kans hebben gegeven om een platenlabel te laten tekenen.

10. Beste album via Mume ontdekt?
Geen....

11. Huidige ontwikkelingen binnen HipHop

Errrr.... Ik kijk uit naar het nieuwe decennium en hoop dat alles dan terug wat "realer" en rauwer wordt. Of ja gewoon die dope Hip-Hop terug, en niet enkel zo is hier en daar in de underground, nee overal

12. Minst Populaire stroming
Meeste stuff van de South, en dan al die pop shit en rnb shit ....

13. Meest irritante artiest.
Lil'Wayne, Flo-Rida, T-Pain , Soulja boy , kanye west ....

14. Meest onderschat op Mume.
ONYX, D12, M.O.P., Killarmy, Esham

15. Meest invloedrijk (qua belangrijkheid)
Kool G Rap, Rakim , RZA etc. etc.

16. Favoriete producers?
RZA, Easy Mo Bee, Havoc , Esham , 4th Disciple, Mathematics , Buckwild, Diamond D , Chyskillz , Dj Muggs , DJ Premier , Stoupe , DJ Head

Rene1979
Heb een hele brede smaak.. loop techt van Jedi Mind Tricks naar Mf Doom en van John Robinson naar het oude Cypress Hill werk..

Voor mij begon Hip Hop met de rode demo van Osdorp Posse (1989). Ik was toen nog een nietswetend mannetje en vond het wel vet..Was niet heel veel met muziek bezig, en kocht in '91 de cd van Cypress Hill (het eerste album) Daar is het engelse werk begonnen.

Van alles wat in de top 40 stond

4. Eerste hip hop album?

Zoals gezegd Cypress Hill

Killer Mike eerder dit jaar, verassend ok album kocht hem eigenlijk met me laatste dollars in NY kon het niet dus daarom verassend.

Voor mij is dit vanaf begin tot nu...Elk jaar komen er wel weer juweeltjes waardoor ik van hip hop kan genieten. Maar de 2pac periode was heel vet, net als de Yo Mtv Raps periode...

7. Beats of raps?

Beide! Sommige zeggen dat een tekst diepzinnig moet zijn, dat hoeft voor mij niet zolang de flow maar goed is en de beat bij de rapper past.

8. Hip hop hoofdstad?

Ik zou zeggen New York, al vind ik dat er tegenwoordig uit Detroit een hoop goede dingen komen waardoor deze een flinke inhaalslag maakt.

9. Favoriete label?

Heb ik niet meest productief is Babygrande maar hou ook van Stones Throw

Er zijn niet echt dingen die ik echt via MuMe heb ontdekt maar als ik dan een album zou moeten zeggen is dit Madvillainy (vond het eerst niet geweldig maar door mume naar leren luisteren en nu vind ik het vet)

De Babygrande stroming gaat heel hard. Maar vooral Philly rappers zetten hun stempel op de hip hop. Ik denk dat de underground het gevecht met commercieele artiesten aan het winnen is.

Southside rap (op TI Luda Outkast en Ugk na)

Souljaboytellem artiesten!

Snowgoons, Doap Nixon (vooral Doap is heel erg onderschat)

Meest invloedrijk......Ehm...... Ik vind dat een man als 2pac Hip Hop echt op de kaart heb gezet...En gezien het aantal albums na zijn dood denk ik dat hij heel invloedrijk is geweest

16. Favoriete producers?
Stoupe!
Snowgoons
Dj Stress
Dj Premier
9th Wonder
Mf Doom
Madlib

Zijn er wel meer maar dit is wat ik zowiezo vet vind

Toch vraagje erbij.

Favoriete album aller tijden?

Voor mij wordt dit

Jedi Mind Tricks - Violent by design

RedLightCityBoy

Ik hou het meest van rustige soul/jazz hip-hop.
Maar ik vind die echte old-skool breakbeats (het liefst instrumentaal) ook helemaal geweldig. Maar ik sta voor elk sub-genre in hip-hop open.
Ook heb ik een groot hart voor de Westcoast (G-Funk).

Rond 2000, toen was ik 7 en toen checkte ik al hip-hop albums van mijn broers. Maar echt serieus luisteren zo rond 2003/2004.

Voor Hip-Hop naar niks (of ja, de top 40 enzo, toen ik echt klein was).

4. Eerste hip hop album?

Nelly - Nellyville (ofzo)

Geen.

Elke periode heeft wel iets dope's, dus ik ga niet kiezen.

7. Beats of raps?

De samenwerking ervan, zoals het hoort te zijn.
Zolang de beat interresant is en de MC het goed aan elkaar praat ben ik tevreden.

8. Hip hop hoofdstad?

New York, toch wel.

9. Favoriete label?

StonesThrow

Shad - The Old Prince

Veel crap, maar als je goed zoekt ook heel erg veel geweldige projecten.

Horrorcore, sommige dirty south.

T.I., The Game, Pete Philly, Timbaland...

Geen idee.

Dr. Dre - The Chronic:
Het album waar het echte machtsgevoel binnen hip-hop echt goed naar voren komt. Meerdere sub-genres zijn door dit album ontstaan.

16. Favoriete producers?

Pete Rock!
Jay Dee
Buckwild
Dr. Dre
9th Wonder
DJ Premier

Dj2Jelle

Verschillende stylen, het ene moment wil ik een relaxte beat horen en boeit het me geen ene fuck wie er op rapt, het andere moment ben ik geconcentreert aan het luisteren, dan luister ik het liefst naar Wu-Tang, Biggie, Nas rond 93, 94.

altijd al wel, maar ik ben me er pas echt een jaar of 2 in het verdiepen, tekstueel dan vooral.

Heel jong naar wat mijn ouders me voorschotelde, Pink Floyd (vind ik nog steeds prachtig), Beatles, later meer naar top-40, toen naar Eminem en 50 Cent, The Eminem Show gekocht en Get Rich Before you Die Trying, en ik was ook verkocht.

4. Eerste hip hop album?

The Eminem Show -.-

GZA - Liquid Swords

93-94

7. Beats of raps?

ligt aan mijn stemming

8. Hip hop hoofdstad?

New York,

9. Favoriete label?

Ik heb werkelijk GEEN IDEE

Black Moon - Enta Da Stage

Veel crap, maar als je goed zoekt ook heel erg veel geweldige projecten.

jepjep

Dirty South vind ik soms wel lekker, dus ik denk Horrorcore

de nieuwe Lil Wayne, zelfs met een autotuner kan hij niet zingen

Illa Ghee

Enter The Wu-tang, 36 Chambers of death kid

16. Favoriete producers?

Premier en de oudere werken van RZA

Ik ben een echte westcoast liefhebber, maar ik kan natuurlijk ook de eastcoast waarderen. Ik luister het liefst G-Funk, horrorcore komt op de tweede plaats, dan gangsta rap en Chicano (liefst in het Spaans of Spanglish).

De zomer van 2006.

Niets

4. Eerste hip hop album?
Gedownload: dat zal Eazy Duz It geweest zijn.
Gekocht: N.W.A. - Efil4Zaggin

Geen eigelijk, ik koop nooit meer blind.

De jaren 90

7. Beats of raps?
Beats. Als die niet goed zitten is het hele liedje naar de kloten. Dan kan de tekst nog zo geweldig zijn. Flow en stem zijn ook zeer belangerijk.

8. Hip hop hoofdstad?
New York zeker........... Maar voor mij is dat Compton.

9. Favoriete label?
Ruthless, Death Row, Siccmade.

A.L.T. & The Lost Civilization - Another Latin Timebomb

In feite zou ik het me niet moeten aantrekken dat het niet zo goed gaat met hip-hop, omdat er nog o-zo-veel is dat ik kan checken.

Commerciele hip-hop

Soulja Boy

Het label Siccmade, alle horrorcore artiesten en gewoon de hele westcoast, op Doggystyle en The Chronic na.

Eazy-E, Brotha Lynch Hung, Dr. Dre

16. Favoriete producers?
Warren G, Dr. Dre, Prodeje (jaja)

Gast
geplaatst: vandaag om 02:39 uur

geplaatst: vandaag om 02:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.