MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Straattaal geschiedenis

zoeken in:
Aangezien dit forum ook over Nederhop handelt en aangezien binnen deze stroming de zogenaamde straattaal wordt gebezigd, leek het me toch eens interessant om het een en ander te vertellen over deze zogenaamde straattaal.

Straattaal is een taal die eigenlijk altijd al heeft bestaan onder jongeren. Taal is echter dynamisch, dat wil zeggen, het is altijd in beweging en veranderd steeds. Taal is erg afhankelijk van de streek waar je vandaan komt maar is ook afhankelijk van de subcultuur waartoe je behoort. Een subcultuur kan zijn: de groep mensen met wie je je identificeert. Je familie, je hockeyclub, je politieke partij, je opleiding, je studentenclub en dus ook de liefhebbers van een bepaald muziekgenre. In dit laatste geval hoeft de streek niet altijd uit ta maken. Toch is heeft de oorsprong van de Nederlandse Hiphop straattaal wel degelijk met de streek te maken. Reken je jezelf tot de HipHopscene, dan weet je dat er de laatste jaren veel straattaal wordt gebruikt om onderling te communiceren. Veel van deze woorden zijn eigenlijk populair taalgebruik en afgeleid van de taal die men hoort in de muziek waar men naar luistert. Maar ook is veel van de taal afkomstig van de mensen die indertijd als het ware de trend zetten. Als je bekend met deze straattaal en diverse talen dan kun je ontzettend veel woorden uit de "straattaal' herleiden tot de Marokkaanse maar voornamelijk de Surinaamse taal. Deze laatste ook wel Sranang Tongo genoemd zoals deze, naast het Nederlands, in de voormalige Nederlandse kolonie Suriname wordt gesproken. Als je veel van deze woorden kent kun je je aardig redden in Suriname. Het kan eigenlijk ook best beledigend en denigrerend zijn om een taal uit een ander land zomaar als straattaal te beschouwen, maar goed blijkbaar is het tegenwoordig bon ton onder alle media om hier in mee te gaan.
Veel van de woorden uit het Surinaams zijn trouwens afgeleid van het Engels, de taal werd vroeger niet voor niets (met een ondertoon) Neger Engels of zelfs Takki-Takki genoemd. Maar ook veel komt uit de Franse, Spaanse en natuurlijk Oud Nederlandse taal.
Hieronder een opsomming van Surinaamse woorden uit de zogenaamde "straattaal" met soms de afleiding tussen haakjes en het woord in de context:

Affoe: half
Bakra: nederlander -Hij is een bakra
Bana: banaan, penis- Wat een grote bana.
Brada(Brother): broer Hoe is it brada?
Dampoe: vochtig, stank - Het is echt dampoe hier
Dede (Dead): dood, saai- Het is hier dede.
Doekoe(Dough): geld,
Dotie (Dirty): vies - Mijn kleren zijn dotie
Fattoe (fat): leuk gevoel, maar ook vet - Het was een leuke fattoe om hem te zien vallen. Die jongen at veel en was ook fattoe.
Faja (Fire): heet, moeilijk, vuur - Heb je faja voor mijn sigaret? Het was gisteren echt faja toen ik mijn vriendin meost uitleggen over dat andere meisje.
Fa Waka : hoe gaat het
Fittie (Fight) : Vechten, Ruzie - We hadden gisteren een fittie
fok op (fucked up): lastig, vervelend - Doe niet zo fok op.
Jonkoe: Joint - rook die jonkoe tot je stoned bent
Koeli (oorsprong Ned.:drager): hindoestaan
Loessoe: Weggaan - Ik ben loessoe, zie je later
matti: maat, vriend,
Mi gaddo(My god): mijn god- Mi gaddo!Hij heeft zich lelijk verwond!!
No spang (span je niet): Maak je niet druk- No spang jongen, het komt wel goed!
Osso (House): Huis
Patta's (Sp. Zappata): Sportschoenen
Puffen: een scheet laten
pipa: pijp, pistool
skowtoe(nl:schout): politie
sma'tje: meisje
Switi: mooi, lief, ook zoet (suiker)
Tap ie mofo: Hou je mond
Tollie: penis
Tori (story): verhaal
Wagi (nl:Wagen): auto

Er zijn nog wel veel meer woorden die worden gebruikt. Ken jij enkele en welke gebruik jij? Weet je ook wat de oorsprong van het woord is?

Kos
Tatta's: knockers. .

Kos
ballen - neuken
dushi = schatje
hosselen = hustlen, regelen, versieren.
krasi = geil
swa = vriend, gozer

Kos schreef:
Tatta's: knockers. .
ballen - neuken
dushi = schatje
hosselen = hustlen, regelen, versieren.
krasi = geil
swa = vriend, gozer

Volgens mij is tatta of ptatta (ned. patat, sp. patata) ook: Nederlander of aardappel. Van het Surinaams.

Dushi komt van het paiamento wat op de Nederlandse Antillen wordt gesproken.

Hosselen is van het Surinaams-Nederlands en is inderdaad afgeleid van het Engelse Hustle.
Krasi komt van het Surinaams.
Swa komt van het Papiamento

Vermelden jullie even waar je denkt dat de woorden vandaan komen! Niet vergeten!

Kos
Dat weet ik echt niet hoor.

Straattaal .

MJ_DA_MAN schreef:
Straattaal .

Ik vind het ook erg irritant als ik soms mensen tegenover me heb die niet normaal lijken te kunnen praten. Daarom vind ik het wel belangrijk dat men weet waar sommige woorden vandaan komen.

Ik irriteer me er idd ernstig aan, straattaal zorgt gewoon voor een verlaging van het niveau onder tieners.

Volgens mij is er een keer onderzocht dat straattaal juist een enorm positieve invloed heeft op het taalgevoel van jongeren.

Daar is dan totaal niks van te merken . 9 van de 10 allochtone jongeren (niet racistisch bedoeld gezien veel straattaal Surinaams etc. bevat) praten hier precies hetzelfde als Kempi en hebben het over precies dezelfde dingen. En dan zijn er zelfs nog gewoon pure Nederlanders die praten alsof ze Mocro of Antilliaan zijn, wat voornamelijk komt door straattaal. Ook zorgt die ''taal'' voor een negatieve kijk van mensen op hiphop. Het komt gewoon IQ-loos over.

9 van de 10 allochtone jongeren (niet racistisch bedoeld gezien veel straattaal Surinaams etc. bevat) praten hier precies hetzelfde als Kempi en hebben het over precies dezelfde dingen.

Ja, en? Dat wil nog niet zeggen dat ze geen goed taalgevoel hebben.

Ook zorgt die ''taal'' voor een negatieve kijk van mensen op hiphop.

Ja, maar dat komt meer omdat de meeste mensen over het algemeen gewoon IQ loos zijn en niet verder kijken dan hun neus lang is.

Ja, en? Dat wil nog niet zeggen dat ze geen goed taalgevoel hebben.
Oh, dan vermeld ik er maar even bij dat dat wél zo is, het is echt verschrikkelijk.

Ja, maar dat komt meer omdat de meeste mensen over het algemeen gewoon IQ loos zijn en niet verder kijken dan hun neus lang is.
Dat klopt, maar het geeft meestal een eerste indruk bij mensen en als die al slecht is.

Oh, dan vermeld ik er maar even bij dat dat wél zo is, het is echt verschrikkelijk.

Aha, je hebt er ook onderzoek naar gedaan?

BoordAppel schreef:
(quote)

Aha, je hebt er ook onderzoek naar gedaan?
Nee, ik maak het in levende lijven mee als een van hun leeftijdsgenoten. Maar ik denk dat de hoofdreden (hier) gewoonweg Kempi (en consorten) is (zijn), gezien ie hier het meest geliefd is in heel het land. De Kemp komt namelijk uit Eindje (Eindhoven dus), dat na ons eigen dorp het tweede thuis van de jeugd is hier. Maar BoordAppel, geloof me nou maar dat straattaal (die ik bedoel) de basicale grammaticale ontwikkeling van de jeugd flink ''vernaaid'' om het maar even zo te zeggen .

MJ_DA_MAN schreef:
En dan zijn er zelfs nog gewoon pure Nederlanders die praten alsof ze Mocro of Antilliaan zijn, wat voornamelijk komt door straattaal. Ook zorgt die ''taal'' voor een negatieve kijk van mensen op hiphop. Het komt gewoon IQ-loos over.

Mocro is ook straattaal he
In het ABN heet die bevolkingsgroep gewoon Marrokaan.

Je hebt gelijk, had er misschien een knipoog bij moeten zetten.

MJ_DA_MAN schreef:
Maar BoordAppel, geloof me nou maar dat straattaal (die ik bedoel) de basicale grammaticale ontwikkeling van de jeugd flink ''vernaaid'' om het maar even zo te zeggen .

Aangezien er onderzoeken zijn die het tegendeel beweren neem ik dat niet zonder meer van jou aan.

Zijn we het er i.i.g. wel mee eens dat het erg hindelijk kan zijn? Ik vind het vaak erg 'wannabe' overkomen, op een of andere manier kan ik hen moeilijk serieus nemen. Sommige woorden zijn nog wel grappig om soms voor de grap te gebruiken, soms op een manier die afwijkt van de originele betekenis.
Maar br3ezAh/MsNN - taal is nog 10x zo erg, wat mij betreft.

Chrisseh schreef:
Maar br3ezAh/MsNN - taal is nog 10x zo erg, wat mij betreft.
Straattaal is de hiphop-variant van br3ezAh-taal.

En BoordAppel, het kan zijn dat het ''bij jou'' niet zo is, maar in mijn omgeving, wat ik ook aangaf, is het bedroevend en verschrikkelijk. Vreemd dat zo'n onderzoek het tegenovergestelde aangeeft, want daar kan ik niet bij met mijn gezonde verstand.

bladwijzer
Strata taal was er in de 80s al, Breezer taal sinds het internet/sms tijdperk. Spreek straattaal alleen tegen vrienden, niet tegen mensen die ik niet ken/oudere mensen.

Ik vind ook wel dat straattaal geen norm moet gaan worden. Toch is het zo dat straattaal niets hoeft te zeggen over iemands taalgevoel. Er zijn genoeg jongeren die geen straattaal bezigen maar toch grammaticaal de weg kwijt zijn!

Social_Mask
Ik denk eerder dat door Msn veel kinderen fouten maken in de spelling. En vaak hebben buitenlanders al een achterstand doordat ze thuis een andere taal spreken. En tja, dat straattaal erbij helpt ook niet echt, hé? Ikzelf vind het ook erg irritant. Heb wel dat typische "moeilijk!" dingetje overgenomen, maar verder gaat het niet. Ik moet altijd erg hard lachen als mensen het gebruiken. Met name de surinamers, met hun accent Daar kunnen we bij ons gelukkig allemaal om lachen Ik erger me daar niet zo erg aan. Eerder aan mijn lieve Nederlandse vriendjes die beetje de marrokaan willen uithangen. In gedrag en in manier van praten.

Social_Mask schreef:
Nederlandse vriendjes die beetje de marrokaan willen uithangen. In gedrag en in manier van praten.
Dat bedoel ik o.a. ook ja.

Relax
Blijft lachwekkend dat iedereen dit fouttypt:

Fittie is vechten.. Ik was gister met iemand aan het Fittie.

Zowiezo lachwekkend.

Broeja: leuk, Die is tent is broeja!
Poeja: scheet
Bong: lauw
Waggi: auto
Scoffa: scooter
Poccu: (pokoe) liedje

Social_Mask
Valt me op dat ik de helft van de straat woorden niet ken...en ik woon in A'dam.

Relax
Social_Mask schreef:
Valt me op dat ik de helft van de straat woorden niet ken...en ik woon in A'dam.

Damsko ....

Social_Mask
Dubbel-O S T nog wel!

Relax schreef:
Blijft lachwekkend dat iedereen dit fouttypt:

Fittie is vechten.. Ik was gister met iemand aan het Fittie.

Zowiezo lachwekkend.

Wat typen ze fout? De laatste zin is niet goed hoor! Misschien dat je dan beter gevecht kunt zeggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:06 uur

geplaatst: vandaag om 13:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.