Genres / Hip-Hop / Straattaal geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 10 december 2007, 23:31 uur
by_the_way schreef:
Broeja (surinaams): onrustig of wild
lauw(surinaams): gek
Broeja (surinaams): onrustig of wild
lauw(surinaams): gek
fixed

0
geplaatst: 10 december 2007, 23:38 uur
MJ_DA_MAN schreef:
Ik irriteer me er idd ernstig aan, straattaal zorgt gewoon voor een verlaging van het niveau onder tieners.
Ik irriteer me er idd ernstig aan, straattaal zorgt gewoon voor een verlaging van het niveau onder tieners.
Het irriteert me of ik erger me aan...

Sorry, kon het niet laten hier

0
Relax
geplaatst: 10 december 2007, 23:44 uur
ewalk schreef:
Wat typen ze fout? De laatste zin is niet goed hoor! Misschien dat je dan beter gevecht kunt zeggen.
(quote)
Wat typen ze fout? De laatste zin is niet goed hoor! Misschien dat je dan beter gevecht kunt zeggen.
We hadden gisteren een fittie = We hadden gisteren een vechten.

0
geplaatst: 11 december 2007, 00:30 uur
Het wordt ook wel gebruikt als: boyzzzzz fittie!!! Dus er dan op dat moment een gevecht plaatsvind. Zo van jongens er is vechten!!
0
Relax
geplaatst: 11 december 2007, 00:59 uur
Echt heh, maar kijk er komen nu allemaal van die wiggers naar me toe van: Zie me nieuwe pokkoe.
Pokkoe = Mobiel...
Dus ik raak helemaal in de war: WAT MOET IK ZIEN !?
Mobiel...
Ik zeg: Zeg dat dan idioot.
Waarom buitenlands praten als het ook gewoon verstaanbaar kan zijn?
Pokkoe = Mobiel...
Dus ik raak helemaal in de war: WAT MOET IK ZIEN !?
Mobiel...
Ik zeg: Zeg dat dan idioot.
Waarom buitenlands praten als het ook gewoon verstaanbaar kan zijn?
0
geplaatst: 11 december 2007, 02:02 uur
Haha, als Belg is het echt hilarisch om dit topic te lezen... 
Ik zie me morgen al tegen vrienden zeggen: "Ej, brada, fa waka?"
Waarop die dan antwoordt: "Lauw, matti, heb wel fittie met m'n sma'tje"
Ik dan: "No spang, hier een fattoe jonkoe..."
"Mi gaddo, daar is skowtoe"
"Tap ie mofo!"
"Ik ben loessoe..."
Komaan, swa's, blijf zo'n grappige woorden posten, anders wordt het hier maar dede.

Ik zie me morgen al tegen vrienden zeggen: "Ej, brada, fa waka?"
Waarop die dan antwoordt: "Lauw, matti, heb wel fittie met m'n sma'tje"
Ik dan: "No spang, hier een fattoe jonkoe..."
"Mi gaddo, daar is skowtoe"
"Tap ie mofo!"
"Ik ben loessoe..."
Komaan, swa's, blijf zo'n grappige woorden posten, anders wordt het hier maar dede.
0
geplaatst: 11 december 2007, 02:15 uur
No spang... drop die bong.
Ik scott die torie hierzo want ik word helemaal para brada.
0
geplaatst: 11 december 2007, 09:04 uur
herbertwest schreef:
Een pokkoe is ook een liedje
Een pokkoe is ook een liedje
pokkoe (Surinaams) : van oorsprong plaat maar idd ook lied
0
max en joep
geplaatst: 11 december 2007, 10:01 uur
Wat een ongelooflijke domme kuttaal, dat straattaaltje.
Ik erger me er altijd mateloos aan.
We hebben meer dan genoeg Nederlandse woorden waar niets mis mee is.
NEDERLANDS mensen, NEDERLANDS.
straattaal:
Ik erger me er altijd mateloos aan.
We hebben meer dan genoeg Nederlandse woorden waar niets mis mee is.
NEDERLANDS mensen, NEDERLANDS.
straattaal:

0
geplaatst: 11 december 2007, 14:06 uur
Nederlands is nooit puur geweest. Het heeft altijd leentjebuur gespeeld van andere talen. Straattaal is bovendien een afgeleide van het Nederlands ook vermengd met woorden uit andere talen. Taal is veranderlijk oftewel dynamisch. Ook het Nederlands van nu is veranderd ten opzichte van het Nederlands van 50 jaar geleden. Het blijft continu in beweging. Zo niet, dan zou je nu nog op deze manier kunnen praten:
Ene goedenmorgen, Mijnheer! Hoe maekt gij het heden ten daeghe? Naer verluidt ende naer ick heb vernomen bent ge ten zeerste content met den inhoud van dezen boodschap!
Of dat niet suf is dan!
Wat te denken van al die nieuwe woorden die er telkens bij komen.? Vandaag nog in de krant:
Bokitoproof, LokHomo, etc.
Kortom: taal is prachtig!!
Ene goedenmorgen, Mijnheer! Hoe maekt gij het heden ten daeghe? Naer verluidt ende naer ick heb vernomen bent ge ten zeerste content met den inhoud van dezen boodschap!
Of dat niet suf is dan!
Wat te denken van al die nieuwe woorden die er telkens bij komen.? Vandaag nog in de krant:
Bokitoproof, LokHomo, etc.
Kortom: taal is prachtig!!
0
djeffibrelich
geplaatst: 11 december 2007, 14:18 uur
herbertwest schreef:
je weet zelluf, door deze tories hier krijg ik zin om die jonko te temmen brada.
chill em met die discussies matties, iedereen mag toch talkie hoe die wil?
0
geplaatst: 12 december 2007, 19:47 uur
Ich habe es leider nicht gewusst. Verzeihung bitte. Dah war eine doppel post gemacht. Das war so uncool und nicht Affentitten geil 
http://www.youtube.com/watch?v=IprLXf7KhOQ

http://www.youtube.com/watch?v=IprLXf7KhOQ
0
geplaatst: 12 december 2007, 20:04 uur
0
Relax
geplaatst: 13 december 2007, 21:02 uur
ewalk schreef:
Nederlands is nooit puur geweest. Het heeft altijd leentjebuur gespeeld van andere talen
Nederlands is nooit puur geweest. Het heeft altijd leentjebuur gespeeld van andere talen
Zoals douche zeker ?

0
geplaatst: 16 december 2007, 22:36 uur
Het spijt me, maar ik heb de hele straattaal/probleemjongeren/criminaliteit/politieke correctheid discussie verwijderd. Alhoewel ik het persoonlijk ook best interessant vind, is het een regel van de site dat we niet aan politieke discussies doen. Wellicht dat het op een andere plek (PM?) vervolgd kan worden.
0
FightForMore
geplaatst: 14 februari 2010, 14:47 uur
Ik gebruik ook een straattaal, maar de mijne is heel anders dan van de meesten. Veel problemen mee gekregen, maar ik vind mijn eigen taal beter dan die van de andere. Paar woorden;
De meesten zeggen tegen 'gangster' gangsta of G. Ik gebruik het woord O.G. (Original Gangster) om die zogenaamde gangsters aan te duiden. De letter G betekent voor mij mobiel (eerste letter van GSM). De meesten zeggen hier lauw of nice, ik gebruik de woorden nice of dope om leuke dingen aan te tonen. Tegen marrokanen zeg ik meer mocro. Tegen wannabe's zeg ik wangsta of wiggers. Het woord nigga of nigger gebruik ik zo min mogelijk. Ik maak ook veel gebruik van verschillende talen, frans, engels, AN en het dialect van deze regio zijn de meeste talen die ik gebruik. Maar ook in het japans, maar hier zeg ik maar 2 woorden en dat is oyabin (baas, meerdere) en san (beleefdheidsvorm, betekent vriend of kennis).
De meesten zeggen tegen 'gangster' gangsta of G. Ik gebruik het woord O.G. (Original Gangster) om die zogenaamde gangsters aan te duiden. De letter G betekent voor mij mobiel (eerste letter van GSM). De meesten zeggen hier lauw of nice, ik gebruik de woorden nice of dope om leuke dingen aan te tonen. Tegen marrokanen zeg ik meer mocro. Tegen wannabe's zeg ik wangsta of wiggers. Het woord nigga of nigger gebruik ik zo min mogelijk. Ik maak ook veel gebruik van verschillende talen, frans, engels, AN en het dialect van deze regio zijn de meeste talen die ik gebruik. Maar ook in het japans, maar hier zeg ik maar 2 woorden en dat is oyabin (baas, meerdere) en san (beleefdheidsvorm, betekent vriend of kennis).
0
geplaatst: 14 februari 2010, 15:26 uur
Iemand die weet wat baantie betekend? Vraag het mij al af sinds ik dat liedje van Brainpower ken
. Alvast bedankt. 
. Alvast bedankt. 
0
geplaatst: 28 februari 2010, 21:35 uur
Lukas schreef:
(quote)

En dan is MJ's zin waarom fout? Er staat toch gewoon ik irriteer mij er idd ernstig aan..
ergeren komt niet eens voor in zijn zin?
0
geplaatst: 28 februari 2010, 21:41 uur
''Ergeren aan'' is foutief Nederlands, weet ik nu ook. Wat Lukas (eind 2007) zei klopt dus.
0
geplaatst: 1 maart 2010, 00:05 uur
Nee, 'irriteren aan' is officieel foutief. Maar in feite maakt het geen moer uit; het onderscheid tussen beide woorden past niet logisch in de grammaticale harmonie van het Nederlands. Daarom kan het ook dat moedertaalsprekers van het Nederlands het onderscheid intuïtief niet opmerken en daardoor ongemerkt iets 'fout' doen. Belachelijk taalpuristenstokpaardje is het. Die suffe anti-denkers die status willen ontlenen aan de exacte vorm van taal ook altijd...
0
geplaatst: 1 maart 2010, 13:10 uur
Sjaakspeare schreef:
Nee, 'irriteren aan' is officieel foutief.
Oeps, dat bedoelde ik ook.Nee, 'irriteren aan' is officieel foutief.
0
geplaatst: 10 maart 2010, 02:44 uur
Heb er niet veel mee! Die hele straattaal niet. Altijd als ik mensen zo zie praten krijg ik toch de neiging te denken dat ze dat doen om stoer te klinken ofzo. Van die blanke jochies (lees: wiggers) die gaan praten met Surinaamse woorden krijg ik helemaal plaatsvervangende schaamte.
0
geplaatst: 16 maart 2010, 17:55 uur
Waar is jullie j-klank op het einde van de ij/ei gebleven?
Na-apers.
Na-apers.
0
geplaatst: 16 maart 2010, 18:54 uur
Je hebt nu ook heel veel Nederlandse jeugd vekeerd de lidwoorden gaan gebruiken:
Die meisje
Die wijf
Etc.
Zeer gay.
Die meisje
Die wijf
Etc.
Zeer gay.
* denotes required fields.