Genres / Hip-Hop / Hiphop voor beginners
zoeken in:
0
geplaatst: 24 juni 2010, 13:42 uur
Zojuist is de 1.000ste discussie gestart tussen enkele hiphopliefhebbers en -haters. Allemaal leuk en aardig maar beide praten meestal volledig langs elkaar heen en willen toch niet veel van elkaar leren. De eigen mening wordt gehanteerd en hier zit totaal geen rek in. Daarom nu dit topic, waar ik (en hopelijk ook andere hiphoppers) hiphoptracks plaatsen die hiphop in een goed daglicht plaatsen. Dit om aan te tonen dat het genre lyricaal wel in orde is en hopelijk kunnen we jullie ook overtuigen van de diversiteit die het genre te bieden heeft.
0
geplaatst: 24 juni 2010, 13:46 uur
Mijn heel erg persoonlijke mening is en blijft, wat de reactie hierop ook is, dat zoiets zinloos is. Mensen die weinig hiphop kennen maar er wel open voor staan, gaan toch wel uit hun eigen op zoek naar kwaliteit, en de onwetenden die hiphop direct bestempelen als laagbegaafde, eentonige pulp zonder dat ze er kaas van hebben gegeten en hun primitieve mening al klaar hebben liggen moet je gewoon laten voor wat ze zijn. Maar: dit is mijn eerste en laatste bericht (o.v.b.), dus jullie zullen geen last meer hebben van mij hier.
Editje: mijn volgende ''conclusie'' is nu alsof hiphopluisteraars op MuMe massaal wil gaan proberen mensen, die niks/weinig, met hiphop hebben overtuigen dat hiphop ondanks alle vooroordelen heel divers, mooi etc. etc. is. Ik zou zeggen, met als ondersteuning hetgene dat ik hierboven heb getypt: doe geen (algemene) moeite, luister wat je zelf wil en besteed de tijd die je hierin steekt gewoon aan je eigen muzikale leven.
Editje: mijn volgende ''conclusie'' is nu alsof hiphopluisteraars op MuMe massaal wil gaan proberen mensen, die niks/weinig, met hiphop hebben overtuigen dat hiphop ondanks alle vooroordelen heel divers, mooi etc. etc. is. Ik zou zeggen, met als ondersteuning hetgene dat ik hierboven heb getypt: doe geen (algemene) moeite, luister wat je zelf wil en besteed de tijd die je hierin steekt gewoon aan je eigen muzikale leven.
0
geplaatst: 24 juni 2010, 13:47 uur
mystery repeats,
life got tricks but it treats to.
love my ancestry, yes i see you.
y'all live through me as i live through you.
continue this beautiful cycle.
history always tries to enlight you.
about how much has been decided for you?
you dont know so just go as far as you can go, but go slow.
know this, i've noticed what it is about growth.
its separating real from the fake and bogus.
sitting at the dock of the bay like otis as we slide through this thing
called life.
everything's gonna be all right when you stay true to the path thats
inside.
mystery repeats
what if, i never went and smoked that first spliff?
what if, i never gave Sen that first kiss?
what if, i never went and heard Perq's first demo?
gave him a call to crib (hello?)
would i still be known as the fellow, rolling with the dude with a cello?
what if, these questions arise as i look in my eyes and i see my own
suprise?
wondering what, path lies before me.
probably the same as the ones before me.
and i'll pass it right down to my seed, a mystery indeed.
i'll tell them how proud i be, go ahead make history.
mystery repeats.
as the newborn starts to breathe, as the widow starts to grieve, it seems
that mystery repeats, itself all over. as the newborn starts to breathe,
as the widow starts to grieve. its seems thats mystery repeats itself all
over.
mystery repeats.
0
geplaatst: 24 juni 2010, 13:56 uur
RJD2 - Ghostwriter
Atmosphere - That Night
Brother Ali - Tight Rope
Pete Rock & C.L. Smooth - Lots of Lovin
The Roots ft Erykah Badu - You Got Me
Mr. J. Medeiros - Constance
DJ Shadow - Stem / Long Stem
Nujabes - Feather
Sage Francis - Best of Times
Evidence - To Be Determined
Atmosphere - That Night
Brother Ali - Tight Rope
Pete Rock & C.L. Smooth - Lots of Lovin
The Roots ft Erykah Badu - You Got Me
Mr. J. Medeiros - Constance
DJ Shadow - Stem / Long Stem
Nujabes - Feather
Sage Francis - Best of Times
Evidence - To Be Determined
0
geplaatst: 24 juni 2010, 13:58 uur
@MJ
Herman bracht me al een keer op dit idee, maar toen wilde ik er nog mee wachten. Maar ik vind het zo nutteloos dat om de week weer de meest onzinnige discussie wordt gevoerd tussen users die toch niet naar elkaar luisteren. Dus dit is het antwoord en al heeft het maar een beetje nut dan ben ik al tevreden.
Herman bracht me al een keer op dit idee, maar toen wilde ik er nog mee wachten. Maar ik vind het zo nutteloos dat om de week weer de meest onzinnige discussie wordt gevoerd tussen users die toch niet naar elkaar luisteren. Dus dit is het antwoord en al heeft het maar een beetje nut dan ben ik al tevreden.
0
geplaatst: 24 juni 2010, 14:23 uur
Ik vind het ook wel een leuk idee. Users als ik, die wel geïnteresseerd zijn in hiphop, maar nog niet zoveel kennen, kunnen hier makkelijk nieuwe dingen beluisteren en ontdekken. Maar ik denk ik ook niet dat je de users die superbevooroordeeld zal bereiken. Maar voor mensen die er wel voor open staan kan het best een eye-opener zijn.
0
geplaatst: 29 juni 2010, 18:31 uur
Ik vind dat MJ wel gelijk heeft, mensen die zich willen verdiepen in Hiphop vinden "die echte shit" toch wel. Hoewel ik zelf een jaartje geleden niks moest hebben van hiphop, maar nadat ik me met pijn en moeite erin verdiept heb luister ik niks anders meer
.
.
0
toris
geplaatst: 2 juli 2010, 00:34 uur
misschien zou het ook handig zijn om een paar albums te noemen om de hiphop makkelijk mee in te rollen
0
geplaatst: 2 juli 2010, 01:09 uur
Supreme Clientele, Power in Numbers, 3 Feet High & Rising, No Need for Alarm, The Essence of J. Rawls, Hard to Earn.
Iets anders noemen dan 36 Chambers en Illmatic lijkt me een goed begin namelijk.
Iets anders noemen dan 36 Chambers en Illmatic lijkt me een goed begin namelijk.
0
geplaatst: 2 juli 2010, 11:34 uur
Ik zou when life gives you lemons zeggen... 36 chambers en illmatic zijn erg dope maar inderdaad als je daarvan houdt, dan luister je allicht al hip hop want dat is echt wel de oude sound. Voor nieuwkomers lijkt when live ideaal, van daar kan je dan makkelijk overschakelen op ander atmosphere werk en brother ali. Daarna kun je meer richting Cyne, Loyalists, Common Market, ... gaan
0
raffael77
geplaatst: 2 juli 2010, 15:33 uur
GarnalenPeller schreef:
Supreme Clientele, Power in Numbers, 3 Feet High & Rising, No Need for Alarm, The Essence of J. Rawls, Hard to Earn.
Ben het met jou eens. Waarom moeten het albums zijn die toegankelijker zijn dan bijvoorbeeld hardcore rap.
Kijk de helft van de nu artiesten zoals Cyne, Fashawn, Blu en meer van dat soort hiphop dragen hiphop als muziek wel uit maar kwa onder werpen waar ze over rappen is vrij standaard en al helemaal niet uniek.
Brother Ali wel maar heeft een zeikerige stem die na verloop van tijd gaat irriteren.
Ik zou alle Mag Ruff samenwerken willen aanraden. Elevated Ruffians, Eno D. & Mag Ruff en Magnificent Abolitionist.
Ook zoals GP al zegt dingen van Jurassic 5, Ugly Duckling, Lone Catalysts. Collective Efforts is ook aan te raden.
Oldschool leer je niet luisteren daar moet je direct van houden en zeker als je het nooit beluisterd hebt.
0
geplaatst: 2 juli 2010, 15:36 uur
Ik ben het volkomen eens met MJ. Dit topic is net als voor de poort van een hockeyvereniging gaan staan met spandoeken waarop 'voetbal is niet kut' staat.
0
geplaatst: 4 juli 2010, 22:44 uur
Leuke metafoor Sjaak. Heb het idee dat een topic als dit wel kan slagen als het ware, alleen moeten mensen ook erin geïnteresseerd zijn natuurlijk. En overzichtelijker, als alle Hip-Hop liefhebbers hier links en rechts wat posten zullen weinig mensen het nog uit elkaar kunnen houden en het daadwerkelijk beluisteren. Plus, het is al helemaal verwarrend als dezelfde users ook nog eens tegen elkaar ingaan of het überhaupt goede tips zijn.
0
raffael77
geplaatst: 4 juli 2010, 23:26 uur
MJ heeft gelijk. Sluiten maar.
Hip-hop = The 4 elements
The rest is bullshit
So called 5th one = lifestyle, culture ect.
The rest is bullshit
Hip-hop = The 4 elements
The rest is bullshit
So called 5th one = lifestyle, culture ect.
The rest is bullshit
0
geplaatst: 5 juli 2010, 12:02 uur
Fijn om te weten dat de users als raffael, sjaak en MJ niet meer in dit topic zullen posten.
Maar dit topic heeft natuurlijk wel gewoon bestaansrecht, aangezien er heel veel users zijn van andere genre's die in eerste instantie weinig met hiphop hebben tot ze bijvoorbeeld in aanraking komen met de hiphop van Atmosphere. Ik heb toch al heel wat users uit andere genre's weten te overtuigen dat er goede hiphop is en bij sommige staan zelfs hiphopplaten in hun top 10.
En jullie (raffael met name) zeveren continu bij topics als hiphop ook maar enigszins aangevallen wordt. Vaak spelen jullie (raffael met name) het ook nog eens op de man af, met als resultaat dat je andere users alleen maar afschrikt. Een topic als dit is goed voor de users die open staan voor nieuwe muziek, maar ook voor beginnende hiphopluisteraars.
Nou kom maar op met de hiphoptips!
Maar dit topic heeft natuurlijk wel gewoon bestaansrecht, aangezien er heel veel users zijn van andere genre's die in eerste instantie weinig met hiphop hebben tot ze bijvoorbeeld in aanraking komen met de hiphop van Atmosphere. Ik heb toch al heel wat users uit andere genre's weten te overtuigen dat er goede hiphop is en bij sommige staan zelfs hiphopplaten in hun top 10.
En jullie (raffael met name) zeveren continu bij topics als hiphop ook maar enigszins aangevallen wordt. Vaak spelen jullie (raffael met name) het ook nog eens op de man af, met als resultaat dat je andere users alleen maar afschrikt. Een topic als dit is goed voor de users die open staan voor nieuwe muziek, maar ook voor beginnende hiphopluisteraars.
Nou kom maar op met de hiphoptips!
0
geplaatst: 5 juli 2010, 12:08 uur
Gza : Liquid swords
Zion I : True & livin
Madvillain : Madvillainy
Dangerdoom : The mouse & the mask
Deltron 3030
Felt 1, 2 of 3
Jaylib : Champion Sound
Allemaal hip hop die wat breder gaat, samplegewijs en misschien toegankelijker voor mensen die niet houden van standaard hip hop (buiten gza dan).
Zion I : True & livin
Madvillain : Madvillainy
Dangerdoom : The mouse & the mask
Deltron 3030
Felt 1, 2 of 3
Jaylib : Champion Sound
Allemaal hip hop die wat breder gaat, samplegewijs en misschien toegankelijker voor mensen die niet houden van standaard hip hop (buiten gza dan).
0
geplaatst: 5 juli 2010, 13:52 uur
Ik snap niet zo goed dat 'hiphop voor beginners' hetzelfde is als 'hiphop die breder gaat' .
Om mensen echt kennis te laten maken met hip-hop zou ik juist niet met allerlei crossovergedoe komen.
Ik heb vaak genoeg mensen allerlei toegankelijke hiphop laten horen die ze erg leuk vonden, maar het echte werk vonden ze gewoon niks.
Leuk en aardig maar dan ben je nog niks opgeschoten.
Om mensen echt kennis te laten maken met hip-hop zou ik juist niet met allerlei crossovergedoe komen.
Ik heb vaak genoeg mensen allerlei toegankelijke hiphop laten horen die ze erg leuk vonden, maar het echte werk vonden ze gewoon niks.
Leuk en aardig maar dan ben je nog niks opgeschoten.
0
geplaatst: 5 juli 2010, 13:54 uur
Ik deel die ervaring niet, ik merk dat hiphop die ik leuk vind veelal aanslaat bij liefhebbers van diverse genre's. Terwijl het toch met name hiphop treft die het genre goed weergeeft.
0
geplaatst: 5 juli 2010, 14:32 uur
Ik heb toch dezelfde ervaring, mensen die hip hop maar een simpel genre vinden, zeggen bij het horen van toegankelijke hip hop genre cyne of the loyalists al gauw. Dit is beter dan die nest op de radio en het is wel relaxed maar toch typisch hip hop en niet mijn ding. Als ik ze dan madvillain aanraadt zijn ze verbaast dat hip hop zo diep en zo goed kan zijn, zeker de producties van madlib slaan aan, net als producties van pakweg dangermouse of dan the automator. Net omdat er meer raakvlakken zijn met andere muziek en net omdat het niet zo eenvoudige hip hop is, dat kennen ze namelijk wel (niet iedereen denkt dat hip hop alleen 50 is)...
0
geplaatst: 5 juli 2010, 14:34 uur
Oow maar dan deel ik wellicht wel die ervaring, alleen zie ik muziek van Madvillain en Deltron 3030 wel als hiphop in haar puurste vorm.
Maar in dit topic mag je van mij tracks posten die je wil, hoe veelzijdiger hoe beter. Of het dan om Dälek betreft of om Jurassic 5, dat maakt me niet uit.
Maar in dit topic mag je van mij tracks posten die je wil, hoe veelzijdiger hoe beter. Of het dan om Dälek betreft of om Jurassic 5, dat maakt me niet uit.
0
geplaatst: 5 juli 2010, 14:48 uur
Klopt wij vinden dat hip hop in zijn puurste vorm. Maar de beats (van madlib vooral) zijn niet de standaard beats die de meeste mensen als hip hop kennen. Voor ons klinkt het allemaal vertrouwd aan maar veel mensen schrikken nog steeds als ze kwaliteit ontdekken in een voor hun onbekend genre.
0
raffael77
geplaatst: 5 juli 2010, 22:03 uur
Het probleem bij Madlib is dat hij vaak niet begrepen wordt. Niet alleen door onwetenden van hiphop maar ook de standaard hip-hop fanaten begrijpen hem niet.
Een voorbeeld hiervan is de Madlib Medicine Show.
Crossover hip-hop is gewoon mensen bespelen met iets dat net niet hip-hop is omdat de nadruk ligt op een andere muziek genre.
Laidback muziek als bijvoorbeeld Cyne klinkt lekker in het gehoor omdat het meer soorten variaties bevat van andere genres en heel relax klinkt maar pak jij een Ide & DJ Connect dan gaan bij menig mens de haren overeind staan.
Persoonlijk vind ik Y Society een typisch hip-hop ding met dope samples en keiharde boombap beats. De drums zijn duidelijk aanwezig zoals dat hoort bij hip-hop.
Ook Petestrumentals is zo'n album met heerlijke instrumentale hip-hop beats knallen hard maar zijn tevens relax.
Een voorbeeld hiervan is de Madlib Medicine Show.
Crossover hip-hop is gewoon mensen bespelen met iets dat net niet hip-hop is omdat de nadruk ligt op een andere muziek genre.
Laidback muziek als bijvoorbeeld Cyne klinkt lekker in het gehoor omdat het meer soorten variaties bevat van andere genres en heel relax klinkt maar pak jij een Ide & DJ Connect dan gaan bij menig mens de haren overeind staan.
Persoonlijk vind ik Y Society een typisch hip-hop ding met dope samples en keiharde boombap beats. De drums zijn duidelijk aanwezig zoals dat hoort bij hip-hop.
Ook Petestrumentals is zo'n album met heerlijke instrumentale hip-hop beats knallen hard maar zijn tevens relax.
0
geplaatst: 5 juli 2010, 22:43 uur
Er is wel een verschil tussen iemand die een genre zou willen ontdekken door in het "diepe" gegooid te worden (Pure Hip-Hop), en iemand die dat liever doet door middel van cross-over albums. Ook verschilt het nogal per persoon wat men überhaupt in muziek zoekt.
Tekenend is echter wel weer dat ik nog niemand in dit topic heb zien reageren die niet van Hip-Hop houdt.
Edit: Excuses, ik las over Ward heen.
Tekenend is echter wel weer dat ik nog niemand in dit topic heb zien reageren die niet van Hip-Hop houdt.
Edit: Excuses, ik las over Ward heen.

0
geplaatst: 6 juli 2010, 10:07 uur
raffael77 schreef:
Juist. Als je die niet voelt gaat het nooit wat met je worden hip-hopwise. Dan kun je crossover proberen wat je wil.
0
geplaatst: 6 juli 2010, 14:32 uur
Yep die damu beats op dat album zijn erg toegankelijk en misschien is die plaat wel het schoolvoorbeeld van typische doch goeie hip hop
0
geplaatst: 6 juli 2010, 16:12 uur
Bedorvenkebab schreef:
Leuke metafoor Sjaak.
Het was een vergelijking, geen metafoor. Dit soort onbenulligheden zitten vaak ook in de teksten van rappers. Ja, ook diegenen die geen hun ziel niet verpacht hebben. Dat is meteen een reden waarom ik me zo nu en dan geneer voor mijn liefde voor hiphop. Ik pas er niet perfect bij. Deze uitspraak indiceert al een beperking aan de vrijheid die je hebt in je keuzes als luisteraar. Ik vind het nogal kort door de bocht om te denken dat je puur en alleen kiest op basis van je ervaringen: als je maar genoeg 'goeds' gehoord hebt, zul je het automatisch gaan waarderen, is de gedachte. Voor diegenen die geloven of hopen dat er hier echt mensen een liefde voor hiphop kunnen ontdekken zeg ik dus: dat kan niet. Als je er niet geschikt voor bent, ontdek je die liefde nooit, en anders moet je het uit jezelf doen.Leuke metafoor Sjaak.
De anderhalve kip die niet van hiphop houdt, en dit topic bezoekt, zal echter inderdaad wat meer respect voor hiphop kunnen krijgen. 'Respect' is hier dus de rationele gedachte dat hetgeen in kwestie wel degelijk kwaliteit herbergt. Maar echt buitenrationele, oprechte waardering zou die kip dus niet voor hiphop krijgen door dit topic. Nu was het scheppen van een waarlijk enthousiasme ook niet de bedoeling, en willen de meesten van jullie volgens mij alleen wat respect genereren, maar wat ik bedoelde met mijn vergelijking was nu net dat ik dat onnodig, eigenlijk zelfs zielig vind. Het maakt mij ook geen reet uit wat Pink Floyd-fans van hiphop vinden. Ik heb zelf tenslotte totaal geen zin om energie te steken in het respecteren van de muziek waardoor zij geobsedeerd zijn.
0
geplaatst: 6 juli 2010, 17:09 uur
Sjaakspeare schreef:
Het maakt mij ook geen reet uit wat Pink Floyd-fans van hiphop vinden.
Het maakt mij ook geen reet uit wat Pink Floyd-fans van hiphop vinden.
Ik ben ook Pink Floyd-fan.
0
geplaatst: 6 juli 2010, 17:24 uur
Ik ook. Ik ben ook Kos-fan. Sjaak daarentegen mag ergens anders gaan zeuren.
* denotes required fields.