MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Oldskool tracks tot '97

zoeken in:

MAS
Deze moet er ook sowieso bij:

ld school tracks tot 97 heet dit topic. Toch vind die jaren 80 hiphop de echte "old school feeling hebben". Daarom dat ik het wel even leuk vond om een top 20 te maken
van mijn favoriete jaren 80 hiphoptracks

20 Audio Two - Top Billin'

Erg basic nummertje maar wel raak. Zonder twijfel een klassiekertje naturlijk. Ken verder niks van ze trouwens.

19 Biz Markie - Make The Music With Your Mouth Biz

De titel van het nummer verraad natuurlijk al een beetje waar het over gaat: beatboxen! Als ik me niet vergis verwierf Biz Markie in eerste instantie ook bekendheid
vanwege zijn "beatbox-skills". De beatboxgedeeltes in het nummer zijn naast übercool ook vrij komisch.

18 Big Daddy Kane - Warm It Up Kane

Die beat is al gelijk raak met dat ontzettend toffe baslijntje en daarnaast vind ik dat Big Daddy Kane echt een meesterlijke flow heeft.

17 Afrika Bambaataa - Looking For The Perfect Beat

Mensen doe de robot! Misschien het iets kleinere broertje van Planet Rock, maar eigenlijk vind ik deze toffer

16 Beastie Boys - No Sleep Til Brooklyn

Beastie Boys is zo'n groep die heel lastig in een hokje is te plaatsen. Een groep die lekker experimenteert met allerlei andere muziekstijlen. Natuurlijk hebben ze ook een
groot aandeel in het rap/rock genre door o.a. een nummer als deze.

15 Grandmaster Flash - The Message

De klassieker der klassiekers! Mag natuurlijk niet ontbreken. Toen actueel nu nog steeds. Toen ontzettend sterk, nu nog steeds en dat zal altijd zo blijven.

14 Ice-T - Colors

De meest overtuigende en beste gangsterrapper wat mij betreft. Een rapper die interressants had te melden en dat zeer overtuigend deed. Daar kunnen al zijn volgelingen
een puntje aan zuigen. Sterk nummers over natuurlijk het bestaan van bendes.

13 Young MC - Non Stop

Rapper die een beetje in de vergetelheid is geraakt geloof ik. Ook niet heel populair hier op MuMe, maar zijn cd Stone Cold Rhymin staat echt vol toffe nummertjes en dit is
voor mij zijn beste. Heerlijk laidback en Young MC is eigenlijk altijd fijn om naar te luisteren.

12 EPMD - So What'Cha Sayin'

Meesterlijke oldschool beat. Zeer fijne rappers. Hoogtepunten in het nummer voor mij als ze elkaar afwisselen.

11 Too Short - Oakland

Ode aan Oakland van Too Short. Maar 1 woord om dit nummer te omschrijven: Chill (met hoofdletter inderdaad)

10 N.W.A. - Express Yourself

Zulke nummers had N.W.A. meer mogen maken. Goede tekst en boodschap en gewoon het beste nummer van N.W.A. eigenlijk

09 Eric B. & Rakim - Microphone Fiend

Wat een heerlijke flow heeft die Rakim ook en hij spit maar door op dit nummer en van mij had hij er nog wel dubbel zo lang mogen doorgaan

08 Public Enemy - Black Steel In The Hour Of Chaos

Is er een groep met meer sociaal of politiek bewustzijn als Public Enemy? Ik denk het niet. Dit nummer is voor mij het hoogtepunt van It Takes A Nation...
De beat is heerlijk en Chuck D komt zeer overtuigend en dat zes minuten lang!

07 The D.O.C. - Let The Bass Go

Ik vind The D.O.C. altijd een beetje ondergewaardeerd ten opzichte van zijn generatiegenoten van de westkust. Ik snap niet helemaal waarom. Fijn stemgeluid en een geweldige flow.
Zit ook weer zo'n machtig lekker baslijntje in dit nummer.

06 Jungle Brothers - Doin' Our Own Dang

Heerlijk altijd die positieve vibe op die Native Tongues nummertjes. Zo ook hier ook zo lekker vrolijk en luchtig allemaal dit.

05 3rd Bass - Monte Hall

Een van de weinige blanke hiphopacts die destijds serieus werd genomen geloof ik. Is Jim Morrison nou gesamplet in dit nummer? En dat saxofoontje klinkt zo verrekte
lekker gewoon. En die raps zijn heerlijk smooth.

04 De La Soul - Ghetto Thang

Beetje vreemde in de bijt op hun debuutalbum die volstond met vrolijkheid. Ghetto Thang beschrijft de problematiek in de ghetto (goh...verrassend!). Erg goed gedaan en
met name de manier van rappen vind ik ontzettend sterk.

03 Slick Rick - Indian Girl (An Adult Story)

De koning van de storytelling maakt me hier even een zwaar grappig en eigenlijk ook wel absurd nummertje. Heb me kapot gelachen hierom...dat valse gezang tussendoor en
die indianenimitatie op het eind maakt het helemaal af. Wat een leipheid

02 Run-D.M.C. - Sucker M.C.'s

De koningen van de oldschool voor mij dan toch. Beat is weer ontzettend basic. Pure hiphop dit. Die openingsvers is sowieso de beste ooit voor mij. En als de rappers elkaar
aflossen met dat gescratch erbij klinkt ook gewoon fantastisch. Terecht legendarische shit dit.

01 Newcleus - Jam On It

Verassend misschien dat ik een nummer als dit op nummer 1 zet. Maar het nummer begint al geniaal met het basloopje dat de toon zet voor het hele nummer. Electro hiphop van de bovenste plank dit.
Die rappers zijn gewoon te cool voor woorden. Wat een plezier enthousiasme en coolheid straalt dit nummer uit en het zit gewoon tof in elkaar duurt heerlijk lang ook. Wat heb ik
dit nummer toch vaak gedraaid zeg.

MAS
Sinds kort een beetje UGK fan geworden

Als er iemand is, die je patat opeet,
Tien tegen één dat ie Janssen heet!

Oké, fuck kleine Bow Wow.

Mr. Kurtis Blow!!

Het is dus niet iets van deze tijd. Dope producers met wacke rappers. Niet echt old school, maar wel echt voor 1997

Dennisami
Nas Escobar 97, Ik weet niet of die uit dat jaar komt maar... Oh my god!

Gast
geplaatst: vandaag om 04:26 uur

geplaatst: vandaag om 04:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.