menu

Mijn Updates +
Genres / Hip-Hop / Hip-Hop Thema Top 7

zoeken in:
Tadadatataaa... tadadatataaa...

Heerlijk!

De volgende joint is er een uit New York. Fat Joe nodigt Nas, Big Pun, Jadakiss en Raekwon uit om een potje te rappen op een redelijk typische eind jaren '90 eastcoast-beat (door Ski) wat uiteindelijk het nummer John Blaze werd. De tijd dat Raekwon nog kon (of wilde) rappen. Big Pun levert uiteraard de ultieme spitsvondigheid, maar alle heren doen het natuurlijk goed (al zal ik nooit een fan van Jada worden).

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=OGYBJ8uAnzA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Even wat westcoast-shiz erin gooien. Ook al doen er ook wat mannen uit het oosten mee. Sterker nog, op één na zijn ze allemaal in het oosten geboren. Maar goed, dat is niet te horen aan de sound van het nummer. 2Pac, Daz (die doet de beat overigens ook), Kurupt, Redman en Method Man doen Got My Mind Made U. Op het einde roept Inspectah Deck overigens ook nog wat. Al zo'n beetje sinds ik echt serieus naar hiphop luister een vertrouwde posse cut.

https://www.youtube.com/watch?v=wpGniDwEIak

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

De laatste twee kende ik nog niet! Die van Pac had ik eigenlijk wel verwacht, maar die van Fat Joe had ik misschien wel moeten kennen!
Erg dope allemaal!

De volgende is nog niet zo oud (2012) maar moet erin staan. Ik zat te twijfelen tussen het volgende Snowgoons-nummer en The Legacy, beide afkomstig van het album Snowgoons Dynasty. Ik heb toch maar voor deze pokoe gekozen omdat The Legacy bijna een anthem te noemen is met het aantal gastrappers van 15. Get Off The Ground, dat een heerlijk stuiterende Sicknature-beat bevat, bevat daarentegen zes rappers waarvan vijf een verse doen waardoor het wat hechter aanvoelt. Deze heren zijn Termanology, Sean Price, Ruste Juxx, H-Staxx, Justin Tyme en Lil' Fame (refrein). Hoewel het refrein zowel qua vocals als beat (voorspelbare en uitgekauwde Sicknature-synths) niet geweldig is bangt dit nummer. Termanology levert wellicht wel zijn beste verse ooit af en ook P en Juxx voorzien deze track van genietbare raps.

https://www.youtube.com/watch?v=yih_bMc5B7o

Mb. schreef:
(quote)

Het is wel opvallend dat van de namen die jij noemt de meeste geen muziek meer maken. Enfin, ik denk dat de Finse Hip-Hop scene wat meer variatie biedt. Zat er nog wat tussen dat je leuk vond? Ik gok dat je Eetee het leukste vond - die voldoet volgens mij het beste aan je voorkeur betreffende Hip-Hop.

Dat vond ik inderdaad een vet nummer maar ook dat van the megaphone state en het nummer HKI vond ik vet. Dat nummer van Ruudolf is dan weer het minste imo. Wel mooi dat ik geen enkel nummer kende! Van de nummers die MJ dropte ken ik er ook verrassend weinig: die van RA, Fat Joe en Pac wel maar dat zijn ook wel classics!

Get off the Ground is een heerlijk nummer inderdaad. Vooral de verse van Termanology is van een behoorlijk niveau, maar ik vind eigenlijk niemand een slechte verse hebben.

En Sean P begint zijn verse weer zo heerlijk droog.
Yo you can't rap, understand fam you can't rap

Gezien ik morgen MuMe niet zal bezoeken zal ik vandaag de twee laatste nummers plaatsen. Eentje nu, en eentje wat later.

Ook deze joint is redelijk recent: het nummer Army of the Godz verschijn op Apathy's album Honkey Kong dat ik 2011 verscheen. Naast Apathy doen ook Esoteric, Blacastan, Reef the Lost Cauze, Outerspace, Motive, Celph Titled en Vinnie Paz mee. Het idee achter deze track is een combi van Army of the Pharaohs en Demigodz. Vandaar ook de titel van de track, idd. Eigenlijk is het, op één rapper na (Motive) een AotP-nummer gezien al deze namen tegenwoordig in die groep zitten. Apathy zelf, Eso, Blacastan, Motive en Celph zitten daarentegen (ook) in Demigodz. Zo zit het dus. De beat (door Teddy Roxpin) heeft dan wel een typische Demigodz-sound. Zo zit er dus nog genoeg evenwicht in het nummer qua clans.

https://www.youtube.com/watch?v=Su0qglkGJ6M

Als afsluiter van deze Top 7 een classic 90's posse cut. Craig Mack's bekendste nummer met uitstek. Een remix van Flava in Ya Ear (beat: Easy Mo Bee) waar wij naast Craig Mack ook Notorious B.I.G., Rampage, LL Cool J en Busta Rhymes. En Diddy babbelt er af en toe ook nog door. Dat Biggie voor de beste verse zorgt is geen verrassing, maar ook horen wij hier nog een jonge, geflipte Busta. De clip is overigens gedaan door Hype Williams.

https://www.youtube.com/watch?v=rn3lExtaSvo

Nog even alle nummers op een rij:

- R.A. the Rugged Man feat. Hell Razah, JoJo Pelligrino, Remedy & Blaq Poet - Posse Cut
- Marley Marl feat. Master Ace, Craig G, Kool G Rap & Big Daddy Kane - The Symphony
- Fat Joe ft. Nas, Big Pun, Jadakiss & Raekwon - John Blaze
- 2Pac feat. Daz, Kurupt, Redman & Method Man - Got My Mind Made Up
- Snowgoons ft. Termanology, Sean Price, Ruste Juxx, H-Staxx, Justin Tyme & Lil' Fame - Get Off The Ground
- Apathy ft. Esoteric, Blacastan, Reef the Lost Cauze, Outerspace, Motive, Celph Titled & Vinnie Paz - Army of the Godz
- Craig Mack ft. Notorious B.I.G., Rampage, LL Cool J & Busta Rhymes - Flava in Ya Ear (remix)

Ik groet u.

Lekkere nummers hoor.

Mooi lijstje inderdaad. Flava in ya Ear is een klassiekertje.

Mb.
Toch vind ik het origineel beter. Jammer dat Craig Mack niet zo hard komt op de remix.

Morgen is FelipeGutiérrez aan de beurt.

Mijn thema is een nog steeds dagelijks veel besproken onderwerp, niet alleen in de muziek: drugs. Veel rappers die opgegroeid zijn in de achterstandswijken hebben te maken gehad met drugs, of het nou kwam door het dealen of het zelf gebruiken. Of een track nou gaat over een vriend die is overleden door het gevolg van een overdosis aan drugs, of gewoon lekker relaxen met een jointje erbij, het blijft een interessant onderwerp in de rapmuziek.

Laat ik beginnen met een klassieker van volgens velen één van de beste rappers ooit: Notorious B.I.G.

''Ten Crack Commandments'' is een track waarin Biggie 10 regels verteld die alle dealers zouden moeten opvolgen. Biggie zou het wel weten, hij dealde tevens al vanaf zijn twaalfde levensjaar.

1.Never let no one know
How much,dough you hold.
2.Never let em know your next move.
3.Never trust nobody.
4.Never get high, on your own supply.
5.Never sell no crack where you rest at.
6.That God damn credit, dead it.
7.Keep your family and business completely seperated.
8.Never keep no weight on you.
9.If you ain’t gettin bags stay the fuck from police.
10.A strong word called consignment,If you ain’t got the clientele say hell no.

https://www.youtube.com/watch?v=ZYb_8MM1tGQ

De volgende track komt van een Amerikaanse rap/rock groep die al 13 officiële studio albums heeft uitgebracht. Het grote gedeelte van hun muziek gaat over hun allergrootste liefde: wiet.
Dit maken ze onder andere duidelijk in de track ''420'' (4/20, 20 april, de internationale wiet-dag).

''When I get up I wake and bake, take a piss and shake
My clock's stopped at 4:20, what you want me to say?''

https://www.youtube.com/watch?v=JKbq_H1I94o

Mooie lijst MJ.

Ben benieuwd hoe jij dit thema invult (het is nogal een clichéthema maar wel meteen twee vette nummers!).

Ten Crack Commandments is een klassieker. Mooi nummer om je lijst mee te beginnen. Kottonmouth Kings kende ik niet om eerlijk te zijn. Grappig nummer, lekkere sound en zeker geen slechte verses.

De volgende track is afkomstig van Hopsin, die kort geleden nog een album genaamd Knock Madness dropte. De eerste single van dat album gaat over een vriend van hem die is overleden aan een overdosis meth. Wat velen niet weten is dat hij al eerder een nummer over die situatie heeft gemaakt, op zijn eerste officiële studio album Gazing At The Moonlight, genaamd Chris Dolmeth (als personificatie van de drug). Hopsin is een goede storyteller, dat heeft hij al vaak genoeg laten zien. Hij verteld zijn verhaal ook meestal zó goed, dat het voor de gemiddelde persoon ook heel simpel is om Hop te volgen.

Het enige wat ik er verder nog over kan zeggen is; Kids.. don't do drugs!

https://www.youtube.com/watch?v=8lIrOBp4D9E

De volgende track is een van mijn favoriete tracks van het veelbesproken conceptalbum XXX van de uit Detroit afkomstige Danny Brown. Op het hele album praat hij over zijn ervaringen met drugs, bijvoorbeeld over de tijd dat hij begon te dealen op straat vanaf zijn 18e levensjaar. Het nummer dat ik heb gekozen gaat niet over dealen, maar over verslaving. Toen Daniel Dewan Sewell (Danny Brown's echte naam) werd geboren waren zijn ouders slechts 17 en 18 jaar. Beiden waren ze verslaafd aan drugs. Daarom vind Danny Brown het ook niet vreemd dat hij het zelfde pad heeft belopen. ''It's in my DNA cause my fam like to get fucked up the same way''

https://www.youtube.com/watch?v=xJUoj7TIsWs

Gisteren had ik geen tijd, dus vandaag post ik 2 tracks.

Chris Dolmeth vind ik nog steeds een van de beste nummers van Hopsin. Ik vind het refrein van Hopsin, toch een onderdeel dat heel vaak wordt bekritiseerd bij hem, ook erg vet in dit nummer. Mooi concept over de destructieve kant van Crystal Meth/Chris Dolmeth.

Het nummer van Danny Brown is ook chill. Grappig dat je nu na vier nummers je thema op vier verschillende manieren hebt belicht. Hoewel Danny en Kottonmouth Kings het misschien van dezelfde kant bekijken hebben de nummers wel een andere insteek.

Even weer wat West-Coast shit erin gooien. N.W.A, oftewel Niggaz With Attitudes. Iedereen ziet ze als de groep die gangstarap populair maakten, door onder andere de hits Straight Outta Compton en Fuck Tha Police. Ice Cube, Eazy-E, Dr. Dre en MC ren waren stuk voor stuk geweldige rappers, die natuurlijk niet op dit lijstje konden ontbreken.

Dope Man is de track die ik heb gekozen, van het album Straight Outta Compton, het eerste goed verkopende West Coast-hiphopalbum ooit. De track gaat over de bussiness als het aankomt op het dealen van drugs. In deze track wordt er gekeken vanuit het perspectief van de dealer, maar ook van de verslaafden die bij hem de drugs kopen.

It was once said by a man who couldn't quit
"Dope man, please can I have another hit?"
The dope man said, "Clucka, I don't give a shit
If your girl kneel down and sucked my dick"
It all happened and the guy tried to choke her
Nigga didn't care, she ain't nothing but a smoker
That's the way it goes, that's the name of the game
Young brother getting over by slanging caine

https://www.youtube.com/watch?v=irn9FYJP2fY

De volgende track komt van een echte one hit wonder: Afroman. Alle stoners kennen het nummer ''Cause I Got High'' vast wel, een vrolijk, grappig en relaxt nummer. Afroman is ver van een goede rapper, en heeft het ook nooit zo ver geschopt als de anderen op mijn lijst. Maar dit nummer blijft geweldig!

https://www.youtube.com/watch?v=WeYsTmIzjkw

Haha Afroman. Leuk topic trouwens! Ik wil hier ook wel aan meedoen.

25-11: Mb.
2-12: MJ_DA_MAN
9-12: FelipeGutiérrez
16-12: Hessel
23-12: Bedorvenkebab
30-12: Nedbed

Zo dan volgens mij. Moet ik alleen nog even een thema bedenken.

Afroman Nostalgie alom.

Erg sterk idd Chris Dolmeth

Afroman heeft zeker wel meer heerlijke nummertjes hoor!

Mb.
Ik ben benieuwd waarmee je afsluit. Afroman overtreffen in een thema over drugs lijkt me onmogelijk.

Mijn laatste track is Luniz' grootste hit: I Got 5 On It.
De hypnotiserende beat, de goede verses, en het heerlijke refrein maken dit een zeer sterkte track die menig hiphop luisteraars stuk hebben gedraaid. Alleen in de Verenigde Staten waren er al een miljoen platen verkocht, en ook buiten grenzen werd I Got 5 On It zeer gewaardeerd.

https://www.youtube.com/watch?v=YyDqoLimejg

Nog even alles op een rijtje:

Thema: Drugs

* Notorious B.I.G - Ten Crack Commandments
* Kottonmouth Kings - 420
* Hopsin - Chris Dolmeth
* Danny Brown - DNA
* N.W.A - Dopeman
* Afroman - Because I Got High
* Luniz - I Got 5 On It

Morgen is He$$el_01 aan de beurt.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:33 uur

geplaatst: vandaag om 04:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.