The Psychedelic Furs - The Psychedelic Furs (1980)

Rock / Pop
Label: CBS

1. India (6:21)
  2. Sister Europe (5:39)
  3. Imitation of Christ (5:29)
  4. Fall (2:40)
  5. Pulse (2:38)
  6. We Love You (3:28)
  7. Wedding Song (4:19)
  8. Blacks / Radio (6:56)
  9. Flowers (4:12)
  10. Susan's Strange * (3:11)
  11. Soap Commercial * (2:53)
  12. Mack the Knife * (4:19)
  13. Flowers [Demo Version] * (5:36)
fredpit
Voor de liefhebbers van Echo and the Bunny's, Alarm, Cure...en the sex pistols

De stem van zanger Richard Butler lijkt erg op die van Johny Rotten.maar dan zonder sarcastische sneer.

Goede muziek....beetje somber (voor de liefhebber!)

avatar van freddze
Ik herinner me ook dat het me (toen ik ze begin jaren '90 leerde kennen) wat tijd gekost heeft om de stem van Richard Butler te leren appreciëeren, maar TPF is natuurlijk een post-punk kraker van jewelste! En dit is volgens velen hun beste plaat. Niet volgens mij, want dat is deze), maar Sister Europe is wel hun beste nummer... het staat op een cd met 100 favoriete mp3's die ik in de auto dikwijls speel en steevast vragen mijn medepassagiers me van wie dit nummer is

De platen van deze band hebben wel relatief weinig stemmen hier als je bedenkt dat ze indertijd in de new-wave kringen waarin ik frequenteerde even geliefd waren als bv. de vergelijkbare band Echo & The Bunnymen. Voor wie zijn klassiekers kent, moeten er toch alleszins belletjes gaan rinkelen bij het horen van songtitels als Love My Way, Pretty In Pink en Heaven...

Laurora
freddze schreef:
maar Sister Europe is wel hun beste nummer... .

Definitely!

Johny Favourite
Ondergewaardeerde, wat in vergetelheid geraakte plaat van deze postpunkband die - vooral na het debuut - geweldige popnummers maakt. Butlers strot wordt eerst gezandstraald dan opgeschuurd met het grofkorreligste schuurpapier voor handen, pas dan waagt hij zich in de buurt van een microfoon..

avatar van MartinoBasso
Die gitaarsound lijkt wel erg fel op die van John Mcgeoch, wat alleen maar een pluspunt is natuurlijk.

In Sister Europe hoor ik David Bowie, Bauhaus, The Cure en de latere Morphine in terug.

Lost Highway
Ik vind het merendeel maar irritant gestuntel, op dat ene wondermoment Sister Europe na. Het beste van Bowie, Brel, The Cure en Roxy. Dit nummer lijkt wel door een andere band geschreven. Wereldsong.

The Furs hebben later wel nog fijne poppy singles gemaakt, oa Heaven en Pretty In Pink. Dit lijkt me dan ook een band waarvan je beter af bent met een best of compilatie.

avatar van RealChameleon
Geweldige live set gisteren bij Sinner's Daymet super toegift: India

Ze speelden iedereen weg van het festival (behalve Echo & The Bunnymen). Jammer van de kleine zaal.

CannabisFristi
India !
Ik zocht deze sample dankzij de film Basquiat

Inderdaad schromelijk ondergewaardeerd, wat mij betreft net onder de eredivisie van Echo/SOund/JD/Chameleons/Sad Lovers etc. maar wel een geweldige plaat. Ben het niet eens dat Sisters er torenhoog bovenuit stijgt. ook India met zijn gedrevenheid en opbouw en we love you zijn parels. De Teardrop Explodes zijn ook niet ver weg, kwamen gelijktijdig op.
Toch een beetje jammer net zoals de eerste lp van WAH!, ook zo'n ondergewaardeerde plaat. De Furs zaten ook nog op CBS dat speelde ook niet in hun voordeel voor menigeen, waarom?

Zeer sterk album met de twee openingsnummers voor mij als toppers. Heerlijke muziek.

Inderdaad onderschat.
India, we love you and sister Europe zijn prachtig, on par met de Echo's, Chameleons etc, zit inderdaad het dichtst tegen de Teardrops aan (ook al enigszins onderschat).
Nu luister ik m weer ff.
Pretty in pink van de 2e is natuurlijk ook een lekker nummertje

avatar van E-Clect-Eddy
Zo, na Mirror Moves en Talk Talk Talk het derde album van de heren die ik mag beluisteren en ik vind deze interessanter dan de opvolger, meer gitaar-gedreven soms denk ik dat Geordie Walker (Killing Joke) hier af en toe mocht meedoen. India en Sister Europe zijn de uitblinkers maar de rest is ook erg smakelijk.

In bonustrack Mack the Knife herken ik niets terug van het bekende Brecht/Weill nummer, dan toch liever de versie van The Young Gods, al is deze versie zeker niet slecht.

avatar van Germ
Germ (crew)
Hier klinken de Furs nog een stuk stemmiger dan op latere albums. Persoonlijk prefereer ik het, iets poppiëre, latere werk.

@ Germ: Sister Europe kan je ook niet bekoren???

avatar van Germ
Germ (crew)
Neal Peart schreef:
@ Germ: Sister Europe kan je ook niet bekoren???

Zeker wel, maar ik vind de albums die hierna kwamen net wat beter.