MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Rap K.O. [Femcee Edition]

zoeken in:
mijn lijstje komt eraan.

Is het anders mogelijk om de deadline iets uit te stellen? Ik weet persoonlijk niet of ik er nog de tijd voor ga vinden.

Mb.
Dat vind ik goed, Arrie. Welke datum stel je voor?

Nevermind, ik heb er toch nog de tijd voor gevonden! Ik stuur m'n lijstje zo op.

Edit: lijstje verstuurd, topfinale!

Mb.
Ivm met koningsdag verschuif ik de deadline naar 27 april 23:59. Dan volgt op dinsdag de presentatie..

Ik heb nu in totaal 8 lijstjes overigens.

Mb.
Tijd voor de resultaten! Vandaag zal ik nummers 6-10 plaatsen om morgen de top 5 bekend te maken. Er zijn uiteindelijk 8 lijstjes (kemm, Teunnis, sasperge, principal2000, Ploppesteksel, Poeha, Arrie en mijzelf) ingeleverd. Alvast dank daarvoor!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
#10: Missy Elliot - Sock It 2 Me (Ft. Da Brat) (1997)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aantal punten: 31
Hoogste noteringen (1 t/m 3): 1 (poeha)

De creatieve geest van Missy Elliott is alom geroemd dus het is geen verrassing dat ze hier staat. Zeker niet als het een nummer is dat ze met Timbaland achter de knoppen gemaakt heeft. Toch is de keuze voor Sock It 2 Me een opvallende aangezien je eerder Get Ur Freak On verwacht. Enfin, het is Da Brat die de raps voor haar rekening neemt terwijl Missy de zangkunsten van Aaliyah eventjes afkijkt. Helemaal niks mis mee!

Ze eindigt op 10 ondanks de support van Poeha die ook ruimte ziet om zijn eigenlijke favoriet te noemen:
Poeha schreef:
Toch maar stemmen op Missy, bij gebrek aan Foxy.

#9: MC Lyte, Bahamadia, Nonchalant & Yo-Yo - Keep On Pushin' (1997)
Aantal punten: 36
Hoogste noteringen (1 t/m 3): geen

MC Lyte, Bahamadia, Nonchalant en Yo-Yo kwamen samen om de soundtrack van Dangerous Ground te verzorgen. De femcees hadden iets te melden. Nonchalant vat de strekking van de song in één zin samen: "I'm holdin' on to my roots, because they're killing my leaves." Pete Rock bakte de beat en dan weet je dat het goed zit! Misschien niet de opvallendste track in de top 10, maar wel een mooie. Eindigt dus op 9.

Kemm zegt:
kemm schreef:
Een halve who’s who onder de femcees die allen haast even smooth over Pete Rock bewegen als C.L.

Mb.
#8: N-Tyce - Walk A Little Closer (1993)
Aantal punten: 36
Hoogste noteringen (1 t/m 3): 3 (Ploppesteksel)

Heren, opgelet, want Amma Brown geeft advies: "The name is N-Tyce so don't approach callin' me baby. // Pushin' up on the skins too quickly is not how you step if you wanna get with me." Het schattige uiterlijk en de lieve stem doen wellicht anders vermoeden, maar N-Tyce weet wat ze wil en wat ze met je doet. Toch is het haast onmogelijk om de natuurlijke charme van de femcee te ontkennen. Daar is de sound te fijn voor.

Ze komt uiteindelijk terecht op plaats 8. Ploppesteksel was de grootste fan van dit nummer:
Ploppesteksel schreef:
N-Tyce is ongetwijfeld de rapster met de meeste cool in deze finale. Damn. Haar flow in combinatie met die heerlijke beat is gewoon hemels. Als zij "Walk A Little Closer" zingt, denk ik: "Ja, godverdomme, ja!"

#7: Queen Latifah - Ladies First (Ft. Monie Love) (1989)
Aantal punten: 38
Hoogste noteringen (1 t/m 3): 1 (principal2000, sasperge)

Queen Latifah en Monie Love komen op voor de vrouw. Tegenwoordig is dit een boodschap die niet meer gehoord wordt in de mainstream rapscene. Daar zouden Queen Latifah en Monie Love toch over treuren, want het oeuvre van beide dames berust toch zeker op feministische fundaties. Monie Love concludeert: "We are the ones that give birth to the new generation of prophets because it's ladies first!" Enfin, het nummer eindigt op plek 7 want naast twee nummer 1 posities waren er ook twee nummer 10 posities!

Al is het voor principal2000 zo klaar als een klontje:
principal2000 schreef:
Tsja, dit is gewoon DE klassieker als het om female MC"s gaat. Daar kan in mijn ogen niets tegenop.

Ploppesteksel laat echter weten:
Ploppesteksel schreef:
Ik kan het niet meer loskoppelen van het refreintje; jammer voor die awesome verses van Monie.

#6: Brandy - I Wanna Get Down REMIX (Ft. Queen Latifah, MC Lyte & Yo-Yo) (1995)
Aantal punten: 41
Hoogste noteringen (1 t/m 3): 1 (Teunnis), 3 (kemm)

R&B-zangeres Brandy had in 1994 op vijftienjarige leeftijd een hit te pakken met I Wanna Be Down. Het jaar daarop volgde een hip-hop remix met MC Lyte, Queen Latifah en Yo-Yo. Brandy keek met name op naar de koningin (lees: Queen Latifah) en zag het als een grote eer dat de femcees mee wilden doen met een remix. De dames gaven de flirt van Brandy nog meer cadans. MC Lyte zet de toon: "I bet you got the techniques to freak a girl inside out, what's that all about? Can I have some of that?" Een remix met toegevoegde waarde!

Wat zeggen anderen?
kemm schreef:
Een gezelschap waarin een 14-jarige Brandy weer een beetje meer haar onschuld verliest, dankzij die pompende beat en vrouwen die weten wat en wie ze willen.

Maar principal2000 plaatst een kritische opmerking:
principal2000 schreef:
Hoewel we hier toch wel de sterkste old school female MC's in een line up hebben, staat het me erg tegen dat het tegelijkertijd een voorbeeld is van muziek die later als urban bestempeld werd. De mix tussen r&b en hip-hop had van mij achterwege kunnen blijven. Qua beat stelt het niet zoveel voor en ik heb dan liever het nummer van Brandy zonder de MC's.

1.
2.
3.
4. MC Lyte, Bahamadia, Nonchalant & Yo-Yo - Keep On Pushin'
5. Queen Latifah - Ladies First (Ft. Monie Love)
6.
7. Brandy - I Wanna Be Down REMIX (ft. Queen Latifah, Yo-Yo & MC Lyte)
8. N-Tyce - Walk a Little Closer
9. Missy Elliott - Sock It 2 Me (ft. Da Brat)
10.

Gaat prima!

Overigens vind ik ze alle tien sterk. Gewoon een ijzersterke finale, maar mijn top 3 is wel echt fantastisch, dus mooi dat die het zo goed doen!

Ook mijn nummer 10 vind ik trouwens prima.

1. Missy Elliott - Sock It 2 Me (Ft. Da Brat)
2.
3.
4.
5.
6. Brandy - I Wanna Be Down REMIX (Ft. Queen Latifah, Yo-Yo & MC Lyte)
7. N-Tyce - Walk A Little Closer
8. Queen Latifah - Ladies First (Ft. Monie Love)
9. MC Lyte, Bahamadia, Nonchalant & Yo-Yo - Keep On Pushin'
10.

Gaat hier ook niet slecht. M'n top vijf is geweldig. De plek van Missy heeft ook een ietwat nostalgische achtergrond. Vond maar 1 nummer duidelijk minder, maar ik wist dat het een aantal homeboyz onder de stemmers had

Hier nog een die ze alle 10 goed vindt. Al hoeven m'n nummers 7 en 8 nu ook niet te gaan winnen..

1.
2.
3. Brandy - I Wanna Be Down REMIX (Ft. Queen Latifah, Yo-Yo & MC Lyte)
4.
5. Missy Elliott - Sock It 2 Me (Ft. Da Brat)
6. MC Lyte, Bahamadia, Nonchalant & Yo-Yo - Keep On Pushin'
7.
8.
9. N-Tyce - Walk A Little Closer
10. Queen Latifah - Ladies First (Ft. Monie Love)

Ik vind er 9 goed waarvan 3 heel goed. N-Tyce haters

1.
2.
3. N-Tyce - Walk A Little Closer

4. Brandy - I Wanna Be Down REMIX (Ft. Queen Latifah, Yo-Yo & MC Lyte)
5.
6.
7. Queen Latifah - Ladies First (Ft. Monie Love)
8.
9. MC Lyte, Bahamadia, Nonchalant & Yo-Yo - Keep On Pushin'

10. Missy Elliott - Sock It 2 Me (Ft. Da Brat)

Heel aangename presentatie trouwens, Mb. De eerste waarvan ik weet dat ook kritische stemmen worden geïntegreerd in het proces.

Mijn top-10 voor de Rap K.O.:

1. Brandy - I Wanna Be Down REMIX (Ft. Queen Latifah, Yo-Yo & MC Lyte)
2.
3.
4.
5. MC Lyte, Bahamadia, Nonchalant & Yo-Yo - Keep On Pushin'
6.
7. Missy Elliott - Sock It 2 Me (Ft. Da Brat)
8. Queen Latifah - Ladies First (Ft. Monie Love)
9.
10. N-Tyce - Walk A Little Closer

Gaat niet slecht, alleen had ik stiekem wel op een stuntje van mijn #1 gehoopt. En mijn #9 mag ook wel eens komen.

1. Queen Latifah - Ladies First (Ft. Monie Love)
2.
3.
4.
5. MC Lyte, Bahamadia, Nonchalant & Yo-Yo - Keep On Pushin'
6.
7. N-Tyce - Walk A Little Closer
8.
9. Missy Elliott - Sock It 2 Me (Ft. Da Brat)
10. Brandy - I Wanna Be Down REMIX (Ft. Queen Latifah, Yo-Yo & MC Lyte)

Erg getwijfeld over #1, omdat ik Ladies First niet op alle vlakken het sterkste van het tiental vind, maar kreeg het - als lady - uiteindelijk niet over mijn hart het lager te plaatsen dan first.
Met mijn #2 of 3 aan de top ben ik ook een geheel tevreden dame!

Mb.
#5: Pauly Perry - Extra, Extra (1998)
Aantal punten: 42
Hoogste noteringen (1 t/m 3): 2 (principal2000)

Paula Perry kwam uit het kamp van Masta Ace en consorten. Ze had een hitje met Paula's Jam waardoor ze in contact kwam met DJ Premier die één van zijn betere beats weggaf aan Paula. Ze gaat los op Extra, Extra met een ongenaakbare flow en de nodige attitude. Bijna iedereen heeft haar rond plek 5 gezet en dus komt "the queen of Fort Green" daar ook terecht.

Alleen principal2000 dicht haar een hoge plek toe en hij had graag meer van dit gezien:
principal2000 schreef:
Een banger van je jewelste. Eerlijk gezegd had ik meer van dit soort nummers verwacht en vallen de 10 overblijvers mij best wel tegen. Maar met dit nummer bewijst Premo weer zijn genialiteit. Eigenlijk is haar Jam nog beter.

#4: K. Flay - Rawks (2013)
Aantal punten: 48
Hoogste noteringen (1 t/m 3): 1 (Arrie), 2 (Ploppesteksel, Teunnis), 3 (Mb.)

K. Flay is ongetwijfeld het buitenbeentje in deze lijst met femcees. Misschien is dat ook waarom ze in de top 10 terecht is gekomen. Er zijn zeker meer femcees waar we een oogje op moeten houden, maar deze dame heeft toch zeker een stijl die meer aandacht verdient. Bij deze. Een beetje vreemd, maar wel lekker: Rawks.

Ploppesteksel zegt hierover:
Ploppesteksel schreef:
Alle credits naar deze comment van 'Skel "Skeletor" Etor': this song is weird the first time you listen to it its like "what the fuck am I listening to?" the second time is like "yeah I guess I can see why people like this" third time "ROCKS IN MY SHOES STONES IN MY POCKET...". Mij doet het met die hoog gepitchte horrorgeluidjes enigszins denken aan het betere werk van Odd Future. En dat is een groot compliment!

Overigens heb ik net haar album uit 2014 toegevoegd. Check vooral even de singles.

Mijn nummers #2 en #4. K. Flay mooi hoger dan ik had verwacht, maar Paula Perry had ik wel in de top-3 verwacht. Wat mij betreft wint nu dé favoriet.

Poeha schreef:
Vond maar 1 nummer duidelijk minder, maar ik wist dat het een aantal homeboyz onder de stemmers had

K.Flay

Mb.
Later vanavond de bovenste twee, maar eerst...

#3: Lin Que - Let It Fall (Ft. MC Lyte) (1995)
Aantal punten: 51
Hoogste noteringen (1 t/m 3): 2 (Arrie, kemm, Mb.), 3 (Poeha)

Lin Que begon haar rapcarrière onder de naam Isis (als lid van de rapgroep X-Clan). Ze bracht in 1990 zelfs een soloalbum uit. De femcee raakte in contact met niemand minder dan MC Lyte. Ze ging een andere weg in. Met behulp van de eerdergenoemde MC Lyte bracht de femcee in 1995 haar bekendste single uit: "Let It Fall". De single is een regelrechte uithaal naar alles wat "soft" is en Lin maakt indruk met een ongenaakbare flow die het hoofd doet knikken. Ze meent het en dat zal je weten! "Drop it all on 'em", zegt MC Lyte nog. En dat doet ze. Heb genade, Lin, heb genade. We weten het: je bent wreed, sick, dope, en dat alles bij elkaar.

Ze komt zelfs terecht op plek 3. Kemm weet waarom:
kemm schreef:
Lekker agressieve flow, mooi gedoseerd, zonder die lelijke middenwenkbrauwfrons te moeten bovenhalen, over de perfecte rechttoe-rechtaan beat. Geen wonder dat Lyte zich hierin wou mengen. Die heerlijke chopped up chorus maakt het ook helemaal af.

Mooie podiumplek voor Let It Fall, wat mij betreft de leukste ontdekking. En de verwachte twee mogen het dus gaan uitvechten, spannend...

#3 voor Lin Que had ik niet zien aankomen! Knap.
Ik ben benieuwd, al denk ik dat de grootste kanshebber het uiteindelijk ook wel zal afmaken.

Mb.
#2: Monie Love - It's A Shame (My Sister) (1990)
Aantal punten: 54
Hoogste noteringen (1 t/m 3): 1 (kemm), 2 (poeha), 3 (principal2000, sasperge)

Monie Love geeft advies aan zusterlief die een relatie heeft met een jongen die haar niet met het respect behandelt dat zij verdient, want zoals we weten uit haar samenwerking met Latifah, het is ladies first and that's the way it is! Daar zijn de heren (en de dame in het gezelschap ) het hier mee eens. De femcee komt uiteindelijk terecht op plek 2. Ze moet één dame voor zich laten, want er is maar plek voor een....

Kemm legt uit waarom dit nummer zo goed is:
kemm schreef:
Muziek die tegelijk de fun in de vibe en de sérieux in de boodschap legt, in de beste Native Tongue style. Monie vervult haar rol met verve. Het Spinners-refrein is er ook op vooruit gegaan om zo in de kleurrijke productie te smelten.

#1: Queen Latifah - U.N.I.T.Y. (1990)
Aantal punten: 63
Hoogste noteringen (1 t/m 3): 1 (Mb., Ploppesteksel), 2 (sasperge), 3 (Arrie, Teunnis)

Queen Latifah gaf de vrouw met U.N.I.T.Y. een ware hip-hop anthem: "You gotta let em' know. // You ain't a bitch or a ho!". Het nummer werd dermate gewaardeerd dat Latifah er zelfs een grammy voor kreeg. In het bestaan van nu kunnen we echter afvragen of de boodschap ook is overgekomen. Immers is het beeld van twerkende vrouwen met alles heersende mannen niet weg te denken uit de mainstream media. Nicki Minaj - toch de meest succesvolle femcee van tegenwoordig - laat liever haar billen zien dan dat ze het heeft over de sociale positie van de vrouw. En toch zouden Latifah en Nicki op dezelfde bank kunnen zitten. Immers is Nicki baas over eigen lichaam (en het imago dat ze neerzet) - en dat is iets wat Latifah zou toejuichen.

Nog wat opmerkingen van anderen:
Ploppesteksel schreef:
There is only one Q.U.E.E.N. You gotta let 'em know.

principal2000 schreef:
Ook toch wel een redelijke klassieker en natuurlijk qua inhoud ook goed.

kemm schreef:
Hiphopanthem dat de dag van vandaag nog evenveel waarheid bevat en ook gewoon nog altijd lekker hard knalt. Hier komt die middenwenkbrauwfrons wel tevoorschijn, maar met recht damnit!

Verder wil ik iedereen bedanken die mee heeft gedaan met deze K.O. Ik vind het jammer dat de bekende hiphoppers van deze site zijn weggebleven, zeker omdat men altijd graag een rap K.O. wil, maar misschien zegt dat ook wel wat. Wat dat betreft hebben de feministen nog werk te verrichten. Desalniettemin ben ik blij met een mooie top 10 en een paar vaste klanten die wel enthousiast zijn geweest! U.N.I.T.Y.!

Dank voor de organisatie Mb.. Al ben ik niet helemaal overtuigd van de nummers die tot de laatste 10 zijn gekomen. Er staan wel een aantal klassiekers tussen, maar ik had in het begin (toen ik nog stemde) veel meer leuke nummers gehoord (die ik nog niet kende). MIsschien is het te wijten aan pech qua loting? Geen idee. Laten we in ieder geval hopen dat vrouwelijke rappers iets meer respect en aandacht krijgen aan de hand van deze K.O..

De leukste K.O. waaraan ik al heb deelgenomen. Petje af, Mb.!

Welke nummers bedoel je precies, principal2000?

Mooi eindlijstje, top 3 vooral! Leuk gedaan, Mb.
Jammer dat ik de K.O. een beetje laat in kwam rollen...

Mb.
Je hebt er een erg fraaie presentatie van gemaakt. Ik heb de finalebespreking met veel plezier gelezen en er is toch een zeer sterke top drie uitgerold. Erg lekkere K.O. met voor mij weer een aantal zeer genietbare ontdekkingen. Daar was het me ook om te doen. Inderdaad wel jammer dat de nodige diehard rap-a-holics hier niet aan mee hebben gedaan ondanks je tags.

P.S.
8. Foxy Brown - I'll Be Good (Ft. Jay-Z) VS. Queen Latifah - U.N.I.T.Y.

1-4

Tja tegen de almachtige femcee van dit topic. Het hoogst haalbare. Maar U.N.I.T.Y. is dan ook een toptrack, da moe'k toegeven

Ploppesteksel schreef:
Welke nummers bedoel je precies, principal2000?

Dat weet ik niet meer en ik ben te lui om terug te zoeken. Maar ik heb een tijdje de links beluisterd en gestemd en toen was ik vaak positief door de nummers die ik nog niet kende. Bahamadia is een naam die ik sowieso in de top 10 zou willen terugzien (in haar eentje).

Gast
geplaatst: vandaag om 23:32 uur

geplaatst: vandaag om 23:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.