MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Rock Album van de Week

zoeken in:
Ozric Spacefolk
Ik weet wel welke plaat/band ik als een malloot ga promoten over een maandje ^_^

shadowboxer
*kijkt naar recente stemmen Ozric... dat zal wel Dog Eat Dog worden.

Ozric Spacefolk
Nope....

Zo boeiend is die plaat niet en zal wel keihard afgebrand worden.
Nee, is iets anders.

Vandaag is het dus mijn beurt. Het zit me echter niet mee. Het blijkt ook weer dat ik geen die-hard MuMe user ben, en dat ik toch eens een keer werk moet gaan maken van een stem te plaatsen bij de mij bekende albums. Zo kwam ik tot de vaststelling dat bij het eerste album dat ik in gedachten had [piep] cornucopia, Ozric Spacefolk en shadowboxer reeds een stem hebben staan. Zowat het halve deelnemersveld dus.... Met mijn volgende kanidaat nog erger, daar staat blijkbaar (nog) niks van op MuMe. Heavily Ever After van Devil To Pay was anders een van de albums van 2009 voor vele stonerrock bloggers.
Wie voegt die handel even toe?

Het derde album op mijn lijstje blijkt dan weer onder "blues" te staan....
Ik heb nog wel enkele mogelijkheden, maar moet daaruit nog een keuze maken, en een stukje schrijven. Als het voor vandaag niet meer lukt, zal het voor morgenvroeg zijn. (Als het wat beter meezit vanaf nu )

Nu nog een link vinden nasr het album...

Onder andere door eerder aangehaalde omstandigheden ben ik tot een wat ongewone keuze gekomen voor het album van deze week. Ongewoon in die zin dat ik dit album zelf nog maar zeer recent in mijn bezit heb.

(afbeelding)
Chris Whitley - Living with the Law (1991)

Zoals je ook uit de reacties bij het album kan opmaken is dit album voor de meeste muziekliefhebbers hier vrij onopgemerkt gebleven tot in 2005, toen het opnieuw onder de aandacht is gekomen vanwege het overlijden op 45 jarige leeftijd van de Texaan. Maar ook in 2005 had ik Chris Whitley nog niet echt opgemerkt (Dat dacht ik toch). Het is pas in 2010, door het album Black Dub van Black Dub (een project van Daniel Lanois) met de belgische zangeres Trixie Whitley -ja, de dochter van- dat ik over Chris ben beginnen lezen. Door zijn levensverhaal te lezen was ik ook benieuwd geworden naar zijn muziek. Als eerste kennismaking met die muziek had ik gekozen voor het postuum uitgebracht album Dislocation Blues (2007), een samenwerking met Jeff Lang. Dat was ook het album dat ik dan uiteindelijk hier had willen voorstellen, maar die staat dus onder "blues" gecatalogeerd. Vandaar dus de keuze voor zijn debuut, ook meteen het best gekende album van Chris Whitley.
Omdat men Chris overtuigd had dat hij in Belgie makkelijker succes zou hebben met zijn muziek, ruilde hij de States voor ons regenlandje. Naast musiceren met o.a. 2 Belgen en Nacht Und Nebel, verwekte hij daar ook zijn dochter, Trixie. Toen hij na zijn terugkeer naar de VS werd opgemerkt door Daniel Lanois hielp die Whitley aan een platencontract bij Columbia. Daarop verscheen zijn debuutalbum, Living with the Law. Het is minder dan een jaar geleden dat ik dit album heb binnengehaald, en tot mijn grote verrassing stond het vol met reeds gekende nummers. Waarschijnlijk is de plaat in 1991 toch niet zo onopgemerkt gebleven als ik dacht, en is er op Studio Brussel indertijd heel wat uit gedraaid. In 2005 woonde ik al in Spanje, en hier heb ik nooit veel naar de radio geluisterd, het moet dus zo goed als zeker vanuit de periode van de release komen.
Geen stevige woestenijrock zoals eerst gepland dus. Wel gevoelige, mooie maar getormenteerde, persoonlijke liedjes, gekarakteriseerd door het schitterende met country en blues beinvloede gitaarspel van Chris en diens breekbare, maar ook doorleefde zangstijl.
Een pareltje voor de liefhebbers en fijnproevers in het genre.
Hope you enjoy it...

Ik heb Rocket House uit 2001. Chris Whitley is zeker een artiest die wat meer belangstelling verdiende en nog verdient.

Sir Spamalot (crew)

Astemblieft, ik heb de aanvragen tot toevoeging ingediend!

Tnx, Sir Addsalot

Kronos schreef:
Ik heb Rocket House uit 2001. Chris Whitley is zeker een artiest die wat meer belangstelling verdiende en nog verdient.

Ik ben dus nog maar pas begonnen met zijn werk kennis te maken, maar die indruk had ik dus ook al wel. Hoe bevalt Rocket House? Ik heb me laten wijsmaken dat zijn latere werk ontoegankelijker is. Vandaar dat ik als eerste kennismaking met Dislocation Blues begonnen ben. Voor wat ik begrepen had sloot deze namelijk terug aan bij zijn vroegste werk, dus met Living with the Law. Nu ik ook aan deze verkocht ben geraakt ben ik wel erg nieuwsgierig geworden naar dat minder toegankelijke werk. Rocket House krijgt hier alvast ook een hoge score, maar geen commentaren...

Ozric Spacefolk
afgaande op dit liedje, ben ik er niet erg kapot van...

Ozric Spacefolk schreef:
afgaande op dit liedje, ben ik er niet erg kapot van...

Van jouw had ik ook niet anders verwacht
(Wel spijtig dat je hier een versie post met een afschuwelijke geluidskwaliteit. Er is echt wel wat beter ook op Youtube te vinden....)

Zelf vind ik die titeltrack wel leuk, maar ook niet de favoriet van het album. Die andere single die ook de Billboards heeft gehaald, Big Sky Country , vind ik dan weer een van de minste van het album.

Deze, alhoewel ook erg radiovriendelijk, vind ik dan weer wel erg goed:
Poison Girl

Ozric Spacefolk
Maar normaal gesproken kan ik echt wel uit de voeten met countryrock of bluesrock.
Maar ik heb dus pas nog maar 1 liedje gehoord.
Ik zal wel wat aandachtiger naar de rest luisteren....

shadowboxer
Ik heb zowel Living with the law als Dislocation blues wel eens rond gehad, maar veel is er me niet van bijgebleven. Big Sky Country ken ik natuurlijk wel. Zal het eens wat intensiever luisteren.

@Ozric: Ik had de indruk jouw stemmen vooral bij wat stevigere rock tegen te komen, vandaar mijn vooroordeel.... Ook nooit ergens goed voor, die vooroordelen.

Cabeza Borradora schreef:
Hoe bevalt Rocket House? Ik heb me laten wijsmaken dat zijn latere werk ontoegankelijker is.

Dat is een prima album. Hij heeft daar meer een eigen unieke stijl ontwikkeld maar ontoegankelijker vind ik het niet. Integendeel zelfs omdat hij daar minder met overslaande stem zingt. Volgens mij heb ik zijn debuut of de opvolger ooit ook gehad maar die vond ik dus blijkbaar minder goed.

Ik heb het album inmiddels binnen.
Ik heb ooit iets van Chris gehoord. Ik heb geloof ik zelfs ergens dit album op CD.
Ga hem zeker nog luisteren.

week 01 (18-04-2012): cornucopia : Gentlemans Pistols - At Her Majesty's Pleasure (2011)
week 02 (25-04-2012): Kronos : Sir Lord Baltimore - Kingdom Come (1970)
week 03 (02-05-2012): Fake_world : Böhse Onkelz - Dopamin (2002)
week 04 (09-05-2012): Cabeza Borradora : Chris Whitley - Living with the Law (1991)
week 05 (16-05-2012): shadowboxer :
week 06 (23-05-2012): Guinness1980 :
week 07 (30-05-2012): Papartis :
week 08 (06-06-2012): Ozric Spacefolk :
week 09 (13-06-2012): Bardt1980 :

Ozric Spacefolk
Bump!!!!

Wat is de plaat van deze week?!?

shadowboxer schreef:
Ik heb zowel Living with the law als Dislocation blues wel eens rond gehad, [...]. Zal het eens wat intensiever luisteren.

shadowboxer is blijkbaar zo intensief naar Chris Whitley aan't luisteren dat hij nog niet opgemerkt heeft dat het alweer woensdag, en dus zijn beurt is....

Ozric Spacefolk

Iemand al een pb gestuurd?

shadowboxer
Heren, excuus. Ik dacht vandaag tegen 18:00 thuis te zijn. Dat werd vijf minuten terug. Vorige ronde dagje te vroeg, dit keer (zo goed als) dagje te laat. Zo streept zich dat tegen elkaar weg en loopt het weer in lijn. Enfin, album van de week. Daar hoef ik al niet meer over na te denken, goed ook, want geen tijd meer. Dus, zonder treuzel en zonder aarsel, mijn inzending!

(afbeelding)
The Immortal Lee County Killers - The Essential Fucked Up Blues! (2000)

Woord vooraf, kolere wat zitten jullie overal met jullie neus in mijn kandidaten. Het een na het andere album bleek al stemmen van jullie te bevatten. Welke niet? The Essential Fucked Up Blues! Een magistraal werkje in de lijn van Jon Spencer, alleen dan wel in een rammelende garage opgenomen.

De heren van The Immortal Lee County Killers, niet geheel toevallig uit Lee County, weten een staaltje pure energie en passie samen te drukken met vuige tyfusherrie. Het werkt, en goed ook. Gekeken naar de titel is dit album een goed voorbeeld van "What you see, is what you get". Fucked Up Blues. In mijn iTunes lijst heb ik het Garage Punk Blues genoemd. Ingrediënten die prima bij mij voorgaande inzendingen passen en daarbij blijf ik veilig bij mijn leest.

Meer lezen doe je hieeerrrrrrrrrrrr

Liedje luisteren doe je daaaaaaaarrrrrrrrrr.

Link al gevonden. Meerdere nummers van dit album te vinden op You Tube.

Als ik ergens Jon Spencer lees, is mijn aandacht getrokken! (Ik heb zelf nog steeds een album met Spencer in mijn kanidatenlijstje voor de volgende rondes van dit topic zitten ) Snel opzoeken dit!!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb in dit topic maar ik zal binnenkort de resterende albums die ik achter lig in halen en zeggen wat ik er van vind.
Later vandaag komtm ijn inzending.

Door het mooie weer (bbq) ben ik iets later dan gepland maar vandaag is het weer mijn beurt om 'Het Rock Album van de Week' te kiezen.
Ik wilde in eerste instantie voor de makkelijke keuze gaan en weer met een Scandinavische band komen.
Ik heb daar echter van af gezien en heb deze keer gekozen voor een band uit Canada.

(afbeelding)

Quest for Fire - Lights fro...

Voor een review van dit album verwijs ik jullie naar deze link.

En een voorproefje van wat jullie kunnen verwachten.

Klinkt zeker niet verkeerd op het eerste gehoor. De strijkers doen me lichtelijk denken aan passages uit nummers van GY!BE. Ik ga deze zeker even uitchecken

Ozric Spacefolk
Aan het label (TeePee) te zien is het stonerrock, dus dat lust ik wel.

Ik ga op zoek....

Album inmiddels binnen.
Clip op youtube valt zeker niet tegen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:30 uur

geplaatst: vandaag om 05:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.