MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Rock Album van de Week

zoeken in:
Ik vond zelf Cortina en Leaf Hound de uitschieters van deze ronde.

Ozric Spacefolk
Wat is het album van deze week? Anders kan ik wel een leuke opgooien...

Ga je gang zou ik zeggen. Dan doen we nog een week bij.

Ozric Spacefolk

(afbeelding)

Elephant Mountain is het geesteskindje van Joe Altier en gitarist Brian "Slider" Azzoto.
Beiden zijn het ex-leden van de southern rock/metal band Brand New Sin....

Op het debuut van Elephant Mountain brengt de band een keur van (h)eerlijke southern rocktracks, welke nergens ouderwets klinken en juist erg fris en enthousiast.

Joe Altier is een veelzijdig zanger, die ook tourt onder de naam Just Joe en dan soul, country en pop-covers te gehore brengt.

Om de plaat te kunnen beluisteren, geef ik even een link mee.

Elephant Mountain | Syracuse, NY | Rock / Metal / Stoner Metal | Music, Lyrics, Songs, and Videos | ReverbNation

De sound van de band is enigszins vergelijkbaar met Brand New Sin.
Voor degene die dat niet kennen, roep ik wat bandnamen, waar het mij aan doet denken: Lynyrd Skynyrd, Corrosion of Conformity, Alice in Chains, Soundgarden, Alabama Thunderpussy.

Ozric Spacefolk
Dit het youtube kanaal van de sympathieke en veelzijdige Joe Altier..

Kanaal van brandnewsin55 - YouTube

In vergelijking met vorige rondes is mijn buit tot nu toe bij deze wel kleiner. Jaded Sun draai ik af en toe nog wel eens, Cortina is een echte aanwinst, en The Butterfly Ball and the Grasshopper's Feast is een leuk buitenbeentje. Unholy Majesty van Rose Kemp en Left Lane Cruiser moet ik respectievelijk nog meer en nog beter beluisteren voordat ik hier een gefundeerde opinie bij heb.
De omschrijving van Ozric betreffende Elephant Mountain doet in ieder geval veel goeds vermoeden. Als de drie laatsgenoemde albums uiteindelijk ook op blijvers uitdraaien, kan het toch weer wel een goede oogst worden.

shadowboxer
Prima ronde voor mij. Begon goed met Jaded Sun. Ik heb het liever iets rauwer en de zanger mag wel wat meer bulderen, het luistert toch gewoon prima weg. Whiskey Drinker mag dan wel niet op de plaat van de ronde staan, dat is wel mijn favoriet. Cortina moet ik nog wat vaker luisteren, dus moet ik nog op terug komen. Dan Leaf Hound. De voltreffer deze ronde. Had er nog nooit van gehoord, maar Graveyards Hisingen Blues was een echte spot on en samen met de selftitled is op Growers for Mushroom goed te horen waar de heren inspiratie opdoen. En dat is dikke positief.

Dan Roger Clovers plaat.. vol met nummer die ik al eens eerder heb gehoord. Tekenfilm gezien? Album gewoon al eens gehoord? Grijsgedraaid op de radio? Ik moet er duidelijk nog eens achteraan. Met Sixx:AM kan ik niet zoveel. Was bij voorbaat wat huiverig met de Motley Crue verleden, maar dat kan de prullebak in. Geen Girls Girls Girls hierzo.. (gelukkig). Toch niet mijn kopje thee. Rose Kemp is ook een album die ik nog wat vaker moet luisteren. Laatste plaat: Morgoth. Het YT-je in het topic is direct ook het enige nummer waar ik wat mee heb. Die track is echt fijn, verder weet het me nergens in te pakken... dat is wel jammer.
Met Ozric's toevoeging nog op in de pending.. prima ronde dus!

Ozric Spacefolk
shadowboxer schreef:
Prima ronde voor mij. Begon goed met Jaded Sun. Ik heb het liever iets rauwer en de zanger mag wel wat meer bulderen, het luistert toch gewoon prima weg. Whiskey Drinker mag dan wel niet op de plaat van de ronde staan, dat is wel mijn favoriet. Cortina moet ik nog wat vaker luisteren, dus moet ik nog op terug komen.

Da's dan mooi, want Elephant Mountain is juist een lekker harde, rauwere variant op de muziek waar Jaded Sun mee komt...

Dan snel maar eens naar dit album op zoek gaan

Ozric Spacefolk
En? Hoe ver zijn we met Elephant Mountain? Ben benieuwd naar jullie bevindingen....

Ik heb helaas nog geen tijd gevonden omh em te luisteren

Ik heb hem nog maar een keer beluisterd. Brand New Sin ken ik niet, maar aan de gedropte bands (Lynyrd Skynyrd, Corrosion of Conformity, Alice in Chains, Soundgarden, Alabama Thunderpussy) heb ik eigenlijk zelden of nooit moeten denken bij die eerste beurt. Af en toe schoot mij "Brian Adams on steroids" door het hoofd. Stevige rock dus, met af en toe een invloed van southern rock, maar ik zou het toch zeker niet onder die noemer plaatsen. Grunge invloeden liggen er ook niet dik op, de blues is iets prominenter aanwezig. Maar het blijft toch relatief braaf. Mijn eerste indruk is dus lekker klinkende recht toe recht aan rock, waarvan het me zou verbazen er na meerder luisterbeurten een meerwaarde in te vinden. Maar wie niet waagt niet wint, dus gaat hij zeker nog minstens een paar keer met plezier gedraaid, gewikt en gewogen worden

Het topic-bonusalbum van Kitchie Kitchie Ki Me O heb ik ondertussen ook al eens tot mij genomen. Dat is heel wat avontuurlijker en eigenzinniger, en spreekt me wel aan. Hier heb ik hogere verwachtingen bij. Benieuwd of dat na een betere doorgronding en betere kennis van het album terecht gaat blijken...

Ozric Spacefolk
Cabeza Borradora schreef:
Ik heb hem nog maar een keer beluisterd. Brand New Sin ken ik niet, maar aan de gedropte bands (Lynyrd Skynyrd, Corrosion of Conformity, Alice in Chains, Soundgarden, Alabama Thunderpussy) heb ik eigenlijk zelden of nooit moeten denken bij die eerste beurt. Af en toe schoot mij "Brian Adams on steroids" door het hoofd. Stevige rock dus, met af en toe een invloed van southern rock, maar ik zou het toch zeker niet onder die noemer plaatsen. Grunge invloeden liggen er ook niet dik op, de blues is iets prominenter aanwezig. Maar het blijft toch relatief braaf. Mijn eerste indruk is dus lekker klinkende recht toe recht aan rock, waarvan het me zou verbazen er na meerder luisterbeurten een meerwaarde in te vinden. Maar wie niet waagt niet wint, dus gaat hij zeker nog minstens een paar keer met plezier gedraaid, gewikt en gewogen worden

Tja, het is net als met schilderijen (zegt de kunsthistoricus). Een ieder haalt er iets anders uit.
De vergelijking met Brian Adams hoor ik dan weer niet.

Misschien dat ik doorsloeg voor wat betreft de grunge-invloeden. Wellicht dat dat komt door de wat beladen teksten van Joe Altier.

De vergelijking met Lynyrd Skynyrd blijf ik steunen. En dan bedoel ik wel de jaren 90-Skynyrd. De heftigere versie dus...

Met "Brian Adams on steroids" bedoelde ik dat het soms nogal gezichtsloos lijkt, te vergelijken met radiovriendelijke rock, maar in een iets ruiger jasje dan. Verder moet je er niets bij zoeken. Trouwens ken ik eigenlijk zo goed als niets van Brian Adams...
En Lynyrd Skynyrd ken ik dan weer vooral van uit hun seventies periode.
Misschien is er wat verwarring ontstaan vanwege het feit dat ik helemaal niet op hoogte ben van de huidige "southern rock" scene, en dus afgaande op je introductie meer jaren 70 stijl/invloeden had verwacht.

Ozric Spacefolk
De band (Brand New Sin) wordt elders aangeprezen en vergeleken met bijvoorbeeld Down en Zakk Wylde.

Maar die vind ik te stevig. Vandaar dat ik een vergelijking zocht met wat rustigere Southern Rock, vandaar dat mijn keuze viel op Lynyrd Skynyrd. Maar het best een veelzijdig bandje dat nog wel eens richting Motorhead wil neigen...

Oordeel zelf:

Hard en heftig:

YouTube - BRAND NEW SIN - Motormeth (OFFICIAL VIDEO)

Midtempo radiovriendelijke rocker:

YouTube - My World---Brand New Sin

Nog een midtemporocker:

YouTube - Days Are Numbered by BRAND NEW SIN

En een ballade:

YouTube - Brand New Sin - Once In A Lifetime

Psst... Is er nog iemand? Nieuwe ronde?

Laat maar komen wat mij betreft.

Sure thing partner!

Cabeza was here...

shadowboxer
Oui oui, les gents!

Ik heb ook wel weer interesse

Ik doe ook mee.

Ik wil ook wel een ronde meedoen.

Ozric Spacefolk
Ben benieuwd...

Als dat ook een aanmelding is zijn we al met negen.

cornucopia
Kronos
Fake_world
Cabeza Borradora
shadowboxer
Guinness1980
Papartis
tsjong
Ozric Spacefolk

Wanneer beginnen?

Ik heb nog niet eerder meegedaan. Is het elke week tipt iemand een album, dan krijgt iedereen een week om een recensie te schrijven. Tot dat iedereen geweest is. Toch?

Ja zoiets. Maar een recensie schrijven is niet verplicht hoor.

Ozric Spacefolk
Kom maar op.
ik moet nog wel een plaat verzinnen.

Er was een minimaal aantal stemmen, waar een plaat aan moest voldoen toch?

Gast
geplaatst: vandaag om 12:13 uur

geplaatst: vandaag om 12:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.