menu

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
avatar van Kronos
Mjuman schreef:
Het staat iemand vrij om te associëren alleen qua tijdsbeleving zit er - voor mij - wel een kronkel in: Trane legde het lootje in '67, leverde de meeste van zijn werken in een heel andere tijd en een heel andere setting.

Volgens mij zit er helemaal geen tijdsbeleving in. Als je nu zou schrijven dat Coltrane door Beefheart beïnvloed is, da's wat anders natuurlijk.

Maar associatie komt spontaan op en wordt niet door chronologie gehinderd. Trout Mask Replica neigt hier en daar naar free jazz en als je vertrouwdheid met free jazz aan Coltrane gekoppeld is dan ligt die link voor de hand. Dat Coltrane dan wel of niet van een andere categorie zou zijn heeft daar niks mee te maken, naar mijn mening. Ook door een 'col hors categorie' laat een associatie zich niet tegenhouden.

avatar van Stalin
Stijn_Slayer schreef:

In de Revolver van deze maand staat dat Beefheart in een interview in, ik geloof, 1983 zei dat hij een hekel aan Zappa had. Hij vond Zappa een slechte muzikant, een slechte componist en wou dat hij hem nooit ontmoet had.

Dat is toch even radicaal anders dan 'Zappa de jeugdvriend'.


Tja, de 2 kunnen niet met en niet zonder mekaar, maar zullen toch altijd in 1 adem genoemd worden...

Zoals gezegd, 2 zulke eigenzinnige ego's, dat kan natuurlijk nooit goed gaan en dat deed het dan ook veelvuldig niet, maar er was ook zeker veel wederzijds respect.

There is no true happy ending to the story.
But the two did make up, enjoying some long telephone conversations before Zappa died.
Despite all that had passed between them, Van Vliet took Zappa's death hard: ''He died too young, way, way too young.''


En nog een mooie quote van Gary Lucas die hierboven al genoemd is, maar deze somt alles toch erg mooi op:

Two alpha males in a perpetual pissing contest, two lonely misfits in a little backwater town in the desert who loved blues and R&B and jazz.


Het is een klein wonder dat Zappa en Van Vliet eind jaren 50 tegelijkertijd op dezelfde school in het gehucht Lancaster zaten, in de Mojave Woestijn en daar vrienden zouden worden

Nog wonderlijker is dat ze vanuit deze basis beiden zouden uitgroeien tot volstrekt unieke artiesten, muzikanten en bandleiders !

avatar van Cabeza Borradora
Mjuman schreef:



Rijk associatief palet, dat weliswaar enige anachronismen bevat - zeker in het geval van Trane en Howlin' Wolf.



Was dus gewoon een lijstje van personen (en hun werk) die in me opkwamen terwijl ik voor de derde keer aandachtig en lichtjes analyserend naar Trout Mask Replica luisterde, los van het verloop van de geschiedenis.
Gelukkig had Kronos me wel begrepen, en hoef ik mezelf dus niet verder te verduidelijken.

Trouwens, dat Crumb uitputtend kan zijn, is een andere link naar deze plaat van Beefheart...


(afbeelding)

(I love the man )

avatar van Cabeza Borradora
Mjuman schreef:

Als associatie met Coltrane wordt ook wel Eight Miles High van The Byrds genoemd en daar heb ik meer beeld bij. Dit album geeft mij gewoon te weinig muzikale beleving, het is te veel een academisch construct van (hoorbaar) blanke origine.


Welk album bedoel je nu eigenlijk met "Dit"?? Academisch construct? Hoorbaar blanke origine?
Dat moet over The Byrds gaan dan, want dat zijn nu twee associaties die IK nu weer niet met Trout Mask Replica maak. Of mis ik iets?

avatar van Mjuman
@CB Dit album = Trout Mask Replica

Lees ook wat ik heb geschreven over Trane vs CB. TMR is mij teveel bedacht, opgezet, het raakt mijn ziel niet. Maar goed, ik zal nog eens luisteren.

En ja The Byrds: Eight Miles High met die syncopé's heeft duidelijk een jazz-inslag, maar verder is het idd blanke muziek, met een sterke verwijzing naar California, maar ook wide open spaces, hetzelfde wat ik ook - bij niet genoemde - Jefferson Airplane vindt. En het is mijn stellige overtuiging dat destijds (late 60's, early 70's) Jefferson Airplane vaker gedraaid en nagespeeld werd dan Captain Beefheart. Dat was altijd werk voor de alternativo's en het werd goed gevonden omdat Hitweek (later Oor) er zo positief over schreven. Dat soort bladen was altijd goed in het creëren van hypes (verg. Oor met Public Enemy een twintigtal jaar later: ging
iedereen opeens naar Public Enemy luisteren).

Ik zal het album nog eens draaien, maar het kan natuurlijk goed zijn, dat het 'gewoon niet mijn ding' is.

Stijn_Slayer
Opmerkelijk is het wel een beetje, mits ik het goed begrijp. Met TMR hoef je namelijk niet op een conservatorium aan te komen, dan kun je meteen weer gaan. Beefheart wist inhoudelijk niets van muziek, aan zijn bandleden de moeilijke taak om zijn ideeën in muziek te vertalen.

Zappa kan wel een voorbeeld zijn van een 'academisch construct'.

avatar van Cabeza Borradora
Inderdaad, ik heb waarschijnlijk nog vele luisterbeurten voor de boeg, en alles "pakt" me nog niet, maar een wezenlijk verschil met Zappa vind ik juist het organische van Beefheart. En alleen die stem ook al, die zou ik denk ik niet meteen als "blank" associeren.
Trouwens, buiten het feit dat Zappa en Van Vliet elkaar kenden, en hun muziek als avantgardisch bestempeld word, vind ik in de twee albums die hier behandeld zijn zo goed als geen overeenkomsten.

Stijn_Slayer
Zappa was de producer van TMR.

Muzikaal hoor ik verder ook weinig overeenkomsten.

avatar van Kronos
Met Trout Mask ben ik nog niet klaar maar ik ben toch al benieuwd met welke essentiële klassieker Captain Borradora ons morgen gaat verblijden. Er zijn hier intussen toch al wat albums voorbijgekomen waarvan een vernieuwde kennismaking mij veel luisterplezier heeft gebracht.

avatar van Cabeza Borradora
Deze week een album dat slechts voor weinigen onder ons nog niet al zijn geheimen heeft prijsgegeven vermoed ik, een naar mijn gevoel onbetwistbare klassieker, een plaat met een energie en een drive zoals er (te) weinig gemaakt zijn. We donderen de 70's in met:

Fun House (1970), The Stooges


(afbeelding)

Introductie uit De Cultuurkenner hier.

.

avatar van Cabeza Borradora
Een vijf sterren album voor mij, maar ik zie dat ik die nog niet toegekend heb hier. Ga hem zodra(*) nog maar eerst eens opzetten dan, is alweer een tijdje geleden.

* eerst alle breekbare spullen aan de kant zetten

avatar van Rudi S
Vind ik wel een van de usual suspects, hoewel het debuut er ook mag zijn, en dan raw power.

avatar van Kronos
Inmiddels bij mij ook bekend en bemind. Hier op de site ontdekt met dank aan herman.

avatar van Cabeza Borradora
Ook op de site ontdekt, met dank aan Kronos (en ook herman dus blijkbaar )

Zorin
Ah, weer eens een 'normale' plaat hier en lekker vuig.

Stijn_Slayer
Doe mij dan toch maar weer een 'bijzondere' plaat.

Zorin
Dit is tenminste muziek, ruig, maar geen 'flauwekul'; ieder zijn avantgardistisch gedrag .

avatar van herman
Geweldige plaat, misschien wel de meest adrenaline-opwekkende plaat die ik ken. Dit is energie in zijn puurste vorm, geweldig hoe Iggy cs. dat op een schijf hebben weten te vangen.

avatar van chevy93
Al sla je me dood. Nooit van gehoord. The Stooges misschien een vaag (heel zacht) belletje, maar daar houdt het dan ook mee op.

avatar van Kronos
Nooit van Iggy Pop gehoord?

avatar van Mjuman
chevy93 schreef:
Al sla je me dood. Nooit van gehoord. The Stooges misschien een vaag (heel zacht) belletje, maar daar houdt het dan ook mee op.


The Three Stooges zijn een stelletje komieken a la Marx Brothers - wellicht meer jouw ding.

Iggy - jaren geleden; verschrikkelijk gelachen met een paar lui van het NOB over Iggy die de palm (prop van het NOB) tackelde tijdens TopPop (yeah!) - geweldige act was dat. Had de KNVB achteraf de beelden bekeken was ie geheid voor 5 wedstrijden geschorst geweest, om nog maar te zwijgen van de kamervragen die de Partij voor de Planten zou hebben gesteld.

James Osterberg

avatar van herman
I Wanna Be Your Dog is een van de meest gecoverde nummers aller tijden. Die zal je toch wel kennen Chevy? Is wel van het album hiervoor, maar dan nog... En van Iggy solo zal je Lust for Life vast ook wel kennen als je het hoort.

avatar van Cabeza Borradora
Kronos schreef:
Nooit van Iggy Pop gehoord?


Goeie foto , kan je al uit op maken hoe de muziek is....

avatar van Kronos
Getekend, taai en pezig.


Stijn_Slayer
Cabeza Borradora schreef:
(quote)


Goeie foto , kan je al uit op maken hoe de muziek is....


Lelijk?

avatar van Mjuman
Stijn_Slayer schreef:
(quote)


Lelijk?


Uitgekleed - geen vet op de botten, recht voor z'n raap!

avatar van Sandokan-veld
Mjuman schreef:
Iggy - jaren geleden; verschrikkelijk gelachen met een paar lui van het NOB over Iggy die de palm (prop van het NOB) tackelde tijdens TopPop (yeah!) - geweldige act was dat. Had de KNVB achteraf de beelden bekeken was ie geheid voor 5 wedstrijden geschorst geweest, om nog maar te zwijgen van de kamervragen die de Partij voor de Planten zou hebben gesteld.


Ik vergeet nooit hoe mijn vader met open mond naar de televisie zat te staren toen dit fragment werd herhaald een paar jaar geleden, zich toen naar mij omdraaide en zei: 'Wat doet ie nou met die plant?'

Fun House vind ik verder een ontzettend saaie plaat, trouwens.

Zorin
Saai? Het is ook niet echt mijn plaat, maar bij saai denk ik meer aan wat andere bands/artiesten , maar goed, het is jouw interpretatie.

Edit: als je met saai bedoelt; wat veel van hetzelfde, dan zeg ik...ja.

avatar van Cabeza Borradora
Stijn_Slayer schreef:
(quote)


Lelijk?


o.a.
Mooi is nu niet meteen het eerste waar ik op naar zoek ben als ik eens lekker keet wil schoppen... (figuurlijke omschrijving van uitleven op eendere welke vloer met wilde rock'n'rol)

avatar van Cabeza Borradora
Zorin schreef:

Edit: als je met saai bedoelt; wat veel van hetzelfde, dan zeg ik...ja.


36 minuutjes?? Hoe kan dat veel zijn? Al vind ik wel dat de laatste kleine 5 minuten van L.A. Blues er niet echt opgemoeten hadden.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:09 uur

geplaatst: vandaag om 18:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.