MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Punk Album van de Week

zoeken in:
Out of competition inderdaad, maar dat zal wel de vetste Belgische demo zijn die dit jaar zal uitkomen. Black Flag lijkt terug te leven.

Brooklyn Dodger

Essence mag ik hierbij door de knieën gaan en mijn eeuwig respect aanbieden. Karp is zo geweldig, de meest gestoorde logge indierock/punk/geefhetbeestjemaareennaam muziek en deze plaat is ook op K records van indie schattigheid koning Calvin Harris wat het nog aparter maakt. Moker van een plaat dit die nog steeds te weinig mensen kennen.

Cheap Drugs zijn ook geweldig heb net de nieuwe 7inch binnen en alles van Vogue glimt hier ook nog prachtig in de kast. Al een aantal keer gezien live en net als Vogue ook een geweldige live band.

Eeuwig respect aanvaard!

en ik heb de 7" ook maar direct in bestelling gesmeten. Want zo'n vette demo's passeren inderdaad niet iedere dag, zoals bennerd al aangaf.

En Vogue is inderdaad geweldig. Ik heb hun 'Dickfaced' al met 4* beloond en er is nog groeimarge.

Maar goed, K A R P it is!

Brooklyn Dodger
Ik vindt pompshit(beste album naam ooit) wel wat beter eigenlijk maar dickfaced mag er ook wezen

KARP Fijne tip. Toen ik de beschrijving las wist ik dat ik dit goed ging trekken. Heb trouwens alleen nog Self Titled LP gehoord. Hopelijk krijg ik Suplex nog tot mijn beschikking

Leuke tip deze "Karp". Hier kan ik wel wat mee. Voorlopig slechts 3*, omdat er nog niet echt een klik is. Maar dit zou best wel hoger uit kunnen vallen als ik hem op het juiste moment draai. Daar heb ik afgelopen week te weinig tijd voor gehad. Een recensie bij het album gaat dan ook later volgen.

Big Boys - Lullabies Help the Brain Grow

(afbeelding)

Na de noiserock uitspatting van vorige week, keren we weer terug naar de punk, hoewel ook maar deels. Big Boys is een hardcore/skate punk band uit Austin, Texas. Waar skatepunk tegenwoordig een duidelijker genre is, betekende het in de jaren 80 volgens mijl gewoon een (hardcore) Punk band bestaande uit skaters en/of muziekmakend voor skaters. Hoewel er zeker in California wel een bepaalde sound ontstond. Big Boys zat onder andere in de local scene met Dicks (waar ze ook een split mee hebben), MDC en Offenders.

Wie hier standaard snelle skatepunk verwacht komt vaak bedrogen uit. Dikwijls werd de band begeleidt door The Impromptu Horns, een blazers ensemble. . Het zorgde ervoor dat veel Big Boys nummers erg veel funk en soul invloeden bevatten, Dan weer snelle hardcore tracks zoals Lesson en Brickwall, dan weer meer funk zoals in Funk Off en Jump The Fence. Sound On Sound kan wat mij betreft zelfs een heel vroeg emo nummer genoemd worden.

Controversieel en out there met hun muziek, maar ook thematisch, aangezien er leden van de band ook homoseksueel waren en daar tijdens concerten nogal uitgesproken over waren. Veel bands zijn door hun geluid beïnvloedt (Red Hot Chili Peppers was eens support act voor hun), maar de mix van hardcore en funk is zelden zo energiek nagedaan, De band is met ruzie uit elkaar gegaan.

Mochten jullie problemen hebben met het vinden van dit album, pak dan niet het album zelf, maar de compilatie The Fat Elvis waar track 7 t/m 21 dit album zijn, track 1/t/m 6 de Fun Fun Fun Ep en 22 t/m 31 de (naar mijn mening mindere) 3e plaat No Matter How Long The Line At The Cafeteria Is There's Always A Seat.

Enjoy! misschien schrijf ik later bij het album zelf ook nog wel even wat.

Brooklyn Dodger
Klassiekert dit, prima wat poppier punk. Maar de band is ook bekend door een wat minder leuk voorval met de bad brains...Link

Brooklyn Dodger
Whether or not any members of the Bad Brains had homophobic views prior to their conversion is hard to say, but becoming Rastafarian certainly did not improve their attitudes towards homosexuality. While they kept these views out of their lyrics (at least until the infamous "Don't Blow Bubbles" on 1989's Quickness), it soon became apparent to the punk scene. The controversy stems mainly from an incident on their first nationwide tour in 1982. The Bad Brains played in Austin, Texas with local legends the Big Boys. Things turned ugly after the show when HR discovered the Big Boys' singer was queer, and the next morning got into a heated confrontation with MDC's Dave Dictor. When the band left town, instead of paying money owed to the Big Boys, HR left a note saying something to the effect of "burn in hell bloodclot faggot." While the debt was eventually paid, the incident threatened to ruin the Bad Brains. MDC persued the issue in the punk community with their song "Pay to Come Along." Also complicating matters was the band's decision to cut hardcore from their set, change their name to Zion Train, and focus only on reggae. Furthermore, the Bad Brains' manager and the owner of 171-A lent the band money on tour which was never repaid, and therefore failed to pay rent and was evicted.

bron

Klikt interessant!
Een band die mij volledig onbekend is.

Karp - Suplex
Degelijke plaat, een groep met een heel eigen stijl en geluid.
Fijn om een paar nummers te horen, maar de distortion op de gitaar en de wat monotone zang maken er uiteindelijk toch 'teveel hetzelfde' van.
Ach, dat vindt allicht wel zo ongeveer iedereen wanneer een groep niet echt zijn/haar ding is. Karp is best wel oké.

Big Boys - Lullabies Help the Brain Grow

Dit vind ik pas een aaangename verrassing. -De eerste voorstelling van een band op dit forum die me er toe aanzet om naar de plaat of cd uit te kijken.
Levendig en happy, veel afwisseling, en ik vind die kerel z'n stemgeluid best wel goed te doen.
De snellere nummers (Lesson, I'm sorry, Assault,... ): echt wel goed.

Een minpunt is de opnamekwaliteit, maar goed, in die tijd en die scene... ThirdEyedCitizen vernoemt MDC en Offenders, en daar deed zich hetzelfde probleem voor.

Er is een duidelijke (muzikale) link met The Dicks, en ik zou daar ook nog - same time en +/- same place - Los Olvidados willen bij vermelden YouTube - Los Olvidados - Listen To You

Los Olvidados.

Productie (ik vind hem trouwens vrij goed, wat netjes zelfs, misschien hooguit wat zacht) is trouwens van Spot,de man die ook mee produceerde op de meest platen van het SST label, is er wel aan af te horen ja.

Hup, voor de nieuwe inzending nog de tijd genomen om Big Boys te beluisteren.
Van afwisseling gesproken. Deze plaat springt met gemak van genre naar genre, zonder dat jer er duizelig van wordt. Het is een heel gevarieerd album en waar dat bij sommige platen al wel eens een nadeel mag zijn, is het hier zeker een pluspunt. De plaat verliest er zeker haar coherentie niet door, integendeel. Je krijgt uptempo punk, funkrock, no wave en zowat alles ertussenin.
Sterke plaat! En een aangename eerste kennismaking.

ThirdEyedCitizen schreef:

Productie... wat netjes zelfs, misschien hooguit wat zacht...

Voilà, dat is wat ik bedoel. En dat geld ook voor de Los Olvidados-cd. Er hadden iets meer power en bas moeten klinken. Maar, er zijn véél ergere dingen in het leven...

Laboomzaa, 't is uw beurt.

The Devil Dogs

(afbeelding)

The Devil Dogs - Saturday Night Fever

This is the shit! The Hot Shit! The rockinest piece of this devil music called rock n' roll in the whole 90s decade!
Once Nicke Hellacopter claimed it is the best record of that decade. Quite simply is one of the best EVER.
These New Yorkers knew the history of rock n' roll and they knew it the right way.
The Devil Dogs were a totally unique sounding blend of 60s american garage, 50s american rock n roll plus the "Wall of Sound" of Phil Spector.
Rock n' roll played by Americans and ignored by Americans. A drive through the fast lane. A one way ticket back to your teenage years. If you don't like this record probably you're a square. Surely you're a square.
C'mon these are the Devil Dogs and you have been invited to a PARTY!
The best of your life...
A CLASSIC!

Allright, Rock n roll baby .
Ik ken dit niet, maar de nieuwsgierigheid is gewekt. Gelukkig geen screamo.

Hier ga ik voor zitten (.....of staan, bij voorkeur in open ruimte), dit moet ik geweldig vinden!

Howdy! Dit moet ik volledig trekken!
Als het maar de vunzige, vette soort garagerock is. Diegene die stinkt naar drank en vuile achtersteegjes. Die een boer laat in je gezicht en je achterlaat zonder 'pardon' te zeggen.
Benieuwd!

Vette plaat!
Enkel de iets rustiger, balladachtige nummers liggen me momenteel niet zo. Maar als het gaspedaal wordt ingedrukt ben ik erbij! Olé!

Brooklyn Dodger
Ik de 6de tentamens dus mijn inzending is wat vroeg en vol spellingfouten....mijn excuses daar alvast voor. Wel goed punk zo:

Crazy spirit-Crazy spirit

(afbeelding)
Afsluiten moet je vooral met mijn doen, mijn punk en aanverwanten smaak heeft geen vaste lijnen, naast elkaar in de kast hier staan terror en antisect. Na een blauwe zondag wat gezonnen te hebben in een matig punkbandje heb ik ook 'band-ervaring' of schaamte hoe je het noemt.
Maar goed punkalbum van de week zoveel keuzes zou ik gaan voor wat liefde voor mijn redelijke directe buren(vogue), de oudheid in te duiken(negative aproach) of wat recenter te kiezen. Powerviolence, crust of screamo. Ik ga maar voor een punkalbum zodat mensen eens krijgen wat 'ze willen'.

Iemand bekend met het toxic state label uit new york? Hoop bizarre en geweldige 'punkbands' zitten erop zoals hank and the hammerheads, dawn of humas en crazy spirit. De laatste is ook mijn keuze voor punk album van de week.

Punk met hardcore invloeden, geweldige 'zang' en een goede livact(zoals vorig jaar in de occii was te zien) . Niks moeilijks aan gewoon rammen en zingen over te late treinen, honkbal knuppels en vlooien. Dit allemaal in een topsnelheid waardoor de plaat net onder de 30 minuten klokt. Veel meer heb ik er niet over te zeggen behalve dat ik het een briljante plaat vindt. Mooi ook om een plaat van vorig jaar erin te gooien.

Zoals altijd met toxic state komt de plaat met een geweldige a3 poster en op wit vinyl.
video
Legale download link met wat andere bands hier boven besproken.

Alweer een band die ik niet ken. Cool is dat.

Een eerste beluistering van Crazy Spirit trekt me nog niet direct over de streep.
De 'zang' is niet direct mijn ding, alhoewel ik er doorheen de plaat wel beter aan kon gewennen en ook muzikaal daagt het mij zo niet uit.
Maar ik heb het gevoel dat deze plaat op een ander moment misschien wel beter kan bevallen, dus geef ik er nog niet direct een definitief oordeel over.

The Devil Dogs
Zoals laboomza schrijft, very rock'n'roll & garage rock. Zeker niet slecht, maar niet echt m'n ding (meest cliché uitdrukking die ik zo direct kan vinden.)
Ik hoor niet direct nummers die me na 1 luisterbeurt gaan bijblijven, , geen echt 'catchy' songs, en de stem van Andy is ook al niet direct iets waar ik heel enthousiast over ben.
Niet slecht, maar ik heb hierbij vooral een 13 in een dozijn-gevoel...

Bennerd weer aan de beurt...?

week 01 (13-06-2013): bennerd:
week 02 (20-06-2013): aslan:
week 03 (27-06-2013): trebremmit:
week 04 (04-07-2013): jspr_g:
week 05 (11-07-2013): sxesven:
week 06 (18-07-2013): McSavah:
week 07 (25-07-2013): Don Cappuccino:
week 08 (01-08-2013): Boenga: I
week 09 (08-08-2013): platedraaier:
week 10 (15-08-2013): kobe bryant fan:
week 11 (22-08-2013): niels94:
week 12 (29-08-2013): leander?:
week 13 (05-09-2013): Dexter:
week 14 (12-09-2013): essence:
week 15 (19-09-2013): ThirdEyedCitizen:
week 16 (26-09-2013): laboomzaa:
week 17 (03-10-2013): Brooklyn Dodger

Helemaal uit het oog verloren! Ik ga vannacht of morgen een geschikt album uitzoeken.

bennerd schreef:
Helemaal uit het oog verloren! Ik ga vannacht of morgen een geschikt album uitzoeken.

Ehm?

Misschien best alles een weekje opschuiven?

Fuck, in m'n eigen topic dan nog Het album komt er straks aan. We kunnen dan inderdaad alles een week opschuiven, als de rest daarmee akkoord is.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:13 uur

geplaatst: vandaag om 12:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.