MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / DWDD Klinkt Anders (top 10 vernieuwers in de muziek)

zoeken in:
vanson
Vandaag bij DWDD is er een nieuw onderwerp gestart, de 'Klinkt Anders'-lijst. Of, in de woorden van de DWDD-webite zelf:

"Vandaag is het precies tien jaar geleden dat de iPod voor het eerst verscheen en dat is aanleiding om, na de 'Think Different campagne' van Apple en onze eigen 'Denk Anders campagne' met eigenzinnige Nederlanders, nu de 'Klink Anders campagne' te maken. Welke ( muzikanten hebben de muziekscène veranderd en gemaakt tot wat ie vandaag de dag is? We vragen het de komende 6 weken aan verschillende muzikanten en muziekkenners. Op 15 december - de laatste uitzending van dit seizoen - presenteren wij dan de definitieve lijst."

Misschien leuk om hier op musicmeter een eigen lijst samen te stellen. Ik trap af met de volgende tien muzikanten:

Radiohead
Frank Zappa
Talking Heads
David Sylvian
Jello Biafra
Beatles
David Bowie
Death
Nirvana
U2

Wie volgt?

Jello Biafra? David Sylvian?

Een aantal namen die mij te binnen schieten (die jij in ieder geval nog niet genoemd hebt):
Ray Charles
Michael Jackson
James Brown
Elvis Presley
Talk Talk
Pink Floyd
The Who
Led Zeppelin

chevy93 schreef:
Jello Biafra? David Sylvian?

Dead Kennedys en Japan ken je toch wel?

Prachtig om Frank Zappa er in te zien!

Mijn tien artiesten:

Frank Zappa
Slint
Glenn Branca
Can
Refused
The Beatles
Talking Heads
Converge
King Crimson
Meshuggah

Een lijst die compleet niet past bij DWDD.

Met mijn beweegreden erbij natuurlijk.

De algemene lijst nu:

Radiohead
Frank Zappa
Talking Heads
David Sylvian
Jello Biafra
Beatles
David Bowie
Death
Nirvana
Can

Mijn artiest die ik kies word Can. Zelden heb ik een band gehoord die zo zijn tijd vooruit was. Een nummer als Mushroom had bijvoorbeeld in de jaren ´90 kunnen uitkomen en mensen hadden nog steeds gezegd dat het innovatief was. Dat is wel iets wat tijdloze muziek kenmerkt. Can is een uitdaging maar wel een hele prettige.

De artiest die ik weghaal is U2. Ik snap echt niet waarom die band altijd zo hoog gewaardeerd word. Ik vind er niks vernieuwends aan: In de jaren ´80 niet en nu ook niet.

vanson
@Ataloona: wil je het lijstje van Don Cappuccino pakken en er 1 naam aan toevoegen en een uit verwijderen, mogelijk met motivatie?

thanks man

Ah zo, zal 'm even editten

De algemene lijst nu:

Radiohead
Frank Zappa
Talking Heads
David Sylvian
Jello Biafra
Captain Beefheart
David Bowie
Death
Nirvana
Can

Ik heb de Beatles nooit echt zo vernieuwend gevonden dan algemeen wordt gevonden (heb ik ook vaker laten weten ) Captain Beefheart heeft enorm veel artiesten geïnspireert en beïnvloed met zijn blues en geëxperimenteer. Acts als Pere Ubu, Tom Waits, Royal Trux, The Residents, Frank Zappa, Minutemen etc. Dus die gaat erin.

Misschien leuk om te doen zoals Don Cappuccino het doet, alleen dan wordt het een spelletje en moet dit topic verschoven worden. Daarom hier 10 artiesten die in de lijst zouden staan als ik het maakte (met daarachter een weinigzeggende en bovendien corny tekstje, net als bij DWDD):

Miles Davis: grensverlegende jazzmuzikant
Curtis Mayfield: bron van samples voor hiphoppers, funkpionier, soulheld
DJ Shadow: Eerste artiest die album maakte met alleen samples, uitvinder dus
J Dilla: Voor het stoppen van de soul in hiphop, knokker tot zijn dood
?uestlove: beste hiphopdrummer, uithangbord, denkt niet in hokjes
Atmosphere: Houden underground in leven, Rhymesayers-pioniers
DJ Premier: Legendarische producer, de jaren negentig zijn praktisch van hem
Gil Scott Heron: Een van de grondleggers voor hiphop, rasartiest
Kanye West: Mothafuckin' genius
Peanut Butter Wolf: oprichter Stones Throw

Tom Waits
Massive Attack
Nick Cave
Miles Davis
Joy Division
The Cure
Paradise Lost
Stone Roses
dEUS
The Clash

Zijn namen die mij nu te binnen schieten.
Ik zal hieruit mijn keuze maken.

De algemene lijst nu:

Radiohead
Tom Waits
Talking Heads
David Sylvian
Jello Biafra
Captain Beefheart
David Bowie
Death
Nirvana
Can

Frank Zappa mag er van mij uit, snap zijn genialiteit nog steeds niet helemaal.
Verder voeg ik Tom Waits toe, meesterlijke artiest die zelfs nu nog steeds aan de top mee blijft doen.

Frankie
Miles
Elvis
Otis
Fab 4
Bob
VU
Eno
Juan
RDJ

Reservebank:

Dre

Don Cappuccino schreef:
Dead Kennedys en Japan ken je toch wel?
Japan wel. Dead Kennedys alleen van naam wel eens van gehoord, maar in een lijst waarin je slechts 10 artiesten mag noemen, waarom in godsnaam die twee?

@Ataloona; The Beatles weghalen voor Captain Beefheart.

Why not?

vanson
Jellof Biafra heb ik in de lijst gezet omdat hij voor mij echt de belichaming van de Punk is. Weliswaar de Amerikaanse variant, die altijd al veel heftiger en urgenter geweest is dan de Britse.
Er is geen enkele punkband (in mijn ogen...) van de eerste 'wave' die zo'n impact heeft gehad als de DK's: eigen label, no nonsense houding, anti autoriteit zonder koket te zijn, fileren van de samenleving en toch erg grappige teksten overbrengen, en altijd daarmee doorgaan, ook al wordt je geschaduwd door de CIA, wordt je in elkaar gemept door Hell's Angels, en door punkers omdat ze je niet begrijpen...

mahone
Radiohead
Tom Waits
Talking Heads
David Sylvian
The Sex Pistols
Captain Beefheart
David Bowie
Death
Nirvana
Can

Jello Biafra eruit The Sex Pistols erin zonder Sex Pistols immers geen Jello Biafra

Een volkomen nutteloos lijstje dit, omdat iedereen toch z'n eigen favorieten gaat noemen en je dus uiteindelijk een gemiddeld standaard lijstje krijgt. Zo, ben ik benieuwd of Zappa de DWDD lijst gaat overleven (hier is ie er al uit gehaald ).

Wat mij betreft horen Sonic Youth of Swans in zo'n lijstje. Radiohead en Nirvana hebben er iig niks te zoeken.

Die DWDD lijstjes lopen uiteindelijk alleen maar weer uit op de zogenaamd deskundige zelfbevlekking van zelfverklaard popencyclopedie Leo Blok(aan het been)huis, die ons allemaal wel weer fijntjes zal uitleggen welke 10 artiesten het moeten zijn...

Matthijs zit ondertussen op de knietjes onder de tafel en laat het evangelie van Leo als zoete broodjes in zijn keel glijden en stemt met alles in, al kent hij de helft van de muzikanten toch niet.

Als we toch aan het namedroppen zijn, doe ik ook nog even een duit in het digitale zakje:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

En dan heb ik het nog niet eens over (modern) klassieke componisten gehad, want die zullen wel niet eens mee mogen doen...

Bij DWDD ging Kraftwerk er nota bene uit. Dat Jerry Lee Lewis en Blondie erin stonden was trouwens ook behoorlijk kul. Horen geen van beiden in zulk soort lijstjes. Hoe leuk ik Blondie ook vind.

Overigens gaat het bij DWDD om 17 namen.

vanson
HammerHead schreef:
Een volkomen nutteloos lijstje dit, omdat iedereen toch z'n eigen favorieten gaat noemen en je dus uiteindelijk een gemiddeld standaard lijstje krijgt. Zo, ben ik benieuwd of Zappa de DWDD lijst gaat overleven (hier is ie er al uit gehaald ).

Wat mij betreft horen Sonic Youth of Swans in zo'n lijstje. Radiohead en Nirvna hebben er iig niks te zoeken.

elk lijstje is nutteloos.

echt nutteloos.

maar niet minder vermakelijk.

Sonic Youth hoort zeker thuis in een dergelijk lijstje, Swans m.i. minder (maar hey, geef een motivatie en ik ben om...)

Nirvana heeft echt de hele manier waarop er in de mainstream aangekeken wordt tegen nieuwe muziek veranderd. Ik herinner me dat voordat Nevermind uitkwam een blad als Oor volstond met oudgedienden als Lou Reed en Bruce Springsteen en dat elke scheet uit een oude kont besproken werd maar weinig tot geen aandacht was voor nieuwe en spannende muziek. Nevermind was voor mijn generatie (zeg maar de mid dertigers van nu) een explosie die ons bevrijd heeft van het geneuzel over al die oude muzikanten.
(dat daarna elke nieuwe band meteen de hemel ingeprezen werd was natuurlijk minder...)

Radiohead heeft naast haar artistieke prestaties vooral ook de distributie van muziek overhoop gegooid. Een mainstream band die gratis een nieuw album online weggeeft...de muziekindustrie moet nog steeds bijkomen. Vergelijk dat eens met de anale houding ten aanzien van downloads van een Metallica.

Nee, Radiohead en Nirvana horen er zeker in thuis wat mij betreft.
Sonic Youth ook. Swans niet.

Maar hey, lijstjes zijn nutteloos.

Valt nog niet mee zo'n lijstje te maken omdat je vaak je persoonlijke favorieten opzij moet zetten voor artiesten waar je misschien niets mee hebt maar die wel grote invloed in de muziekgeschiedenis hebben gehad.

Precies, dat is de kunst.

starbright boy schreef:
Bij DWDD ging Kraftwerk er nota bene uit. Dat Jerry Lee Lewis en Blondie erin stonden was trouwens ook behoorlijk kul. Horen geen van beiden in zulk soort lijstjes. Hoe leuk ik Blondie ook vind.

Overigens gaat het bij DWDD om 17 namen.

Ja, Kraftwerk eruit snapte ik ook niet....op enkele wereldnummers na ben ik niet echt een fan maar ik vind het wel een band die absoluut in de lijst thuishoort.

Blondie en Jerry Lee Lewis eruit was wel te begrijpen...Bowie hoort er ook niet in, is niet echt een vernieuwer te noemen.

DWDD gaat inderdaad om 17 namen dus waarom hier ook niet?

Marvin Gaye mis ik eiigenlijk ook wel.

Nirvana en Sex Pistols hebben een stroming gepopulariseerd maar zijn daarom niet de meest vernieuwende bands.

vanson
DWDD gaat inderdaad om 17 namen dus waarom hier ook niet?

het getal 17 is bij DWDD ingegeven door het aantal personen in die belachelijke remake van een Apple reclame. God, wat heb ik me daarbij ge-ergerd ...

10 is een mooi getal, 13 ook, 17 ook. Getallen zijn arbitrair, net als, je raad het al, lijstjes.

Een kleine poging mijnerzijds waarbij ik echt enorm moest strepen en ik me aan tien gehouden heb:

Ray Charles
Buddy Holly
The Beatles
Bob Dylan
Velvet Underground
The Stooges
Marvin Gaye
Kraftwerk
Public Enemy
Massive Attack

Maar ik ga nog verder nadenken en eventueel wat strepen en vervangen want ik ben nog niet helemaal tevreden.

Ja, ik had het ook moeilijk met slechts 10 stuks. Ben desondanks wel tevreden met m'n lijst, heb het zelfs gepresteerd om Miles op te nemen terwijl ik wijd en zijd als "jazzhater" bekend sta. Zie in de resterende lijstjes wel een overdaad aan blanke gitaarrock overigens, hoewel dat natuurlijk wel een heel breed genre is.

Ik doe trouwens niet mee met dat 1 d'r in en 1 d'r uit gebeuren, sorry.

Hierbij een link naar nog een lijstje met daarin 15 muzikanten die kennelijk belangrijk waren

En over deze lijst moeten we het maar helemaal niet hebben

Die onderste lijst gaat over een ander soort invloed, Stalin. Invloed op fans door social media.

Ik ben trouwens dol, op Listverse (de site van dat eerste lijstje), maar deze lijst is niet best (Grateful Dead? kom op, Kiss? nou nee)

Invloed van de duivel?

vanson
Stalin schreef:
Hierbij een link naar nog een lijstje met daarin 15 muzikanten die kennelijk belangrijk waren

En over deze lijst moeten we het maar helemaal niet hebben

George Clinton, Black Sabbath, Led Zeppelin, Rolling Stones... zeker, allemaal vergeten, allemaal rete-relevant wat mij betreft, net als de eerder genoemde Miles Davis. Maar ook Ornette Coleman (misschien nog wel meer dan Miles), en John Coltrane.

En Bird!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:33 uur

geplaatst: vandaag om 21:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.