Muziek / Toplijsten en favorieten / DWDD Klinkt Anders (top 10 vernieuwers in de muziek)
zoeken in:
0
geplaatst: 11 november 2011, 14:36 uur
GrafGantz schreef:
/edit: en wat El Ninjo zegt, je haalt er hier een band uit die je niet bevalt maar er op zich wel in thuishoort en zet er een persoonlijke favoriet in die er niet echt in thuis hoort. Ik vind zelf het debuut van The Strokes fantastisch trouwens, dus het is niet dat ik hier m'n persoonlijke smaak laat prevaleren.
/edit: en wat El Ninjo zegt, je haalt er hier een band uit die je niet bevalt maar er op zich wel in thuishoort en zet er een persoonlijke favoriet in die er niet echt in thuis hoort. Ik vind zelf het debuut van The Strokes fantastisch trouwens, dus het is niet dat ik hier m'n persoonlijke smaak laat prevaleren.
Wat zeg jij nou, ik zeg: Nirvana is een prachtband, maar...
Dan zal de muziek mij niet bevallen?
Nirvana heeft grote invloed gehad. En daar had ik even niet aan gedacht. Maar qua muziek vind ik ze niet vernieuwend. En daarbij waren ze niet de enige, Pearl Jam had ook een aandeel. En daarbij heb ik die tijd van Nirvana niet meegemaakt. Maar de muziek vind ik goed, heb het op 4* staan.
En dat ik The Strokes erin zet vind ik niet gek. En 'alleen omdat het een persoonlijke favoriet is' is ook zo'n hopeloos argument.
Ik onderbouw mijn keuze, en je kan niet ontkennen dat ze grote invloed hadden op alle bandjes die als paddestoelen uit de grond vlogen na hun debuut.

0
geplaatst: 11 november 2011, 14:45 uur
Vernieuwend kun je Strokes allerminst noemen, hun sound is toch duidelijk geënt op Velvet Underground. Maar hun debuut viel destijds op omdat het een verademing was tussen al die nu metal meuk en postgrunge drek, vandaar die enorme aandacht.
0
geplaatst: 11 november 2011, 14:48 uur
Ik vind ze wel vernieuwend, ze haalden hun inspiratie wel bij bijvoorld de VU vandaan maar het geluid is compleet nieuw wat The Strokes deden heb ik geen enkele andere band zien doen.
0
geplaatst: 11 november 2011, 14:58 uur
Ja, dat van die prachtband was er eventjes doorheen geglipt bij me 
Maar ik weet dat The Strokes een van je favoriete bands is, en als ik dan kijk naar de insteek van de lijst en wat er momenteel instaat (of beter wat er niet instaat, 90% is blanke gitaarrock - weliswaar van divers pluimage - en verder terug dan de late jaren 60 gaat het ook niet) en ik zie dat je vervolgens The Strokes toevoegt kan ik echt niet anders constateren dat je je hier vooral laat leiden door je eigen smaak. Waar overigens helemaal niks mis mee is, maar kom daar dan gewoon eerlijk voor uit.
Ik heb zelf dat Strokes album op 4,5* (en ooit zelfs op 5*), maar als ik kijk naar de opzet van dit topic lijkt het me toch echt geen band die in aanmerking komt voor een top 10 lijstje aller tijden dat niet draait om persoonlijke smaak. Maar goed, een mens kan zich vergissen...

Maar ik weet dat The Strokes een van je favoriete bands is, en als ik dan kijk naar de insteek van de lijst en wat er momenteel instaat (of beter wat er niet instaat, 90% is blanke gitaarrock - weliswaar van divers pluimage - en verder terug dan de late jaren 60 gaat het ook niet) en ik zie dat je vervolgens The Strokes toevoegt kan ik echt niet anders constateren dat je je hier vooral laat leiden door je eigen smaak. Waar overigens helemaal niks mis mee is, maar kom daar dan gewoon eerlijk voor uit.
Ik heb zelf dat Strokes album op 4,5* (en ooit zelfs op 5*), maar als ik kijk naar de opzet van dit topic lijkt het me toch echt geen band die in aanmerking komt voor een top 10 lijstje aller tijden dat niet draait om persoonlijke smaak. Maar goed, een mens kan zich vergissen...
0
geplaatst: 11 november 2011, 15:05 uur
Ook maar even een lijstje van mijn kant, een top 20. (Klassiek er buiten gelaten)
Captain Beefheart
Frank Zappa
Thelonious Monk
Velvet Underground
Chuck Berry
Robert Johnson
Bob Dylan
Pere Ubu
Neil Young
The Byrds
Can
King Crimson
Charles Mingus
James Brown
MC5
Stooges
Rolling Stones
Beastie Boys
Beatles
Eervolle vermeldingen voor Tangerine Dream, Otis Redding, Doors, Bruce Springsteen, Beach Boys, Kinks en Faust
Captain Beefheart
Frank Zappa
Thelonious Monk
Velvet Underground
Chuck Berry
Robert Johnson
Bob Dylan
Pere Ubu
Neil Young
The Byrds
Can
King Crimson
Charles Mingus
James Brown
MC5
Stooges
Rolling Stones
Beastie Boys
Beatles
Eervolle vermeldingen voor Tangerine Dream, Otis Redding, Doors, Bruce Springsteen, Beach Boys, Kinks en Faust

0
geplaatst: 11 november 2011, 15:10 uur
Zelf heb ik 17 artiesten geselecteerd (ik had er meer willen opnoemen):
The Beatles : daar kun je moeilijk omheen, gaf de pop/rock de definitieve vorm, de eerste megaband in de muziekgeschiedenis.
Bob Dylan : introduceerde de folk en maatschappijkritiek in de popmuziek, teksten wonnen aan belang, ongetwijfeld de beste en belangrijkste singer-songwriter.
Jimi Hendrix : niet alleen een gitaarvirtuoos maar experimenteerde ook met feedback en distortion, van grote invloed op hardrock.
Velvet Underground : destijds een cultband maar betekende zowat de start van wat later new wave werd genoemd, nu nog erg invloedrijk (dEUS, Strokes).
Frank Zappa: verwerkte als één van eersten jazz, klassiek en avant-garde in de popmuziek evenals satirische teksten.
James Brown : één van de grondleggers van de soul en later de funk, werd vaak gesampeld door hiphop-artiesten.
Kraftwerk: experimenteerde met elektronische muziek en maakte deze populair voor het grote publiek. Van enorme invloed op de synthipop en later techno.
Bob Marley : vanaf de beginfase het boegbeeld van de reggae, de eerste grote ster uit de derde wereld.
Black Sabbath: de grondleggers van de metal vanwege hun gitaarsound en occultisme. Van invloed op talrijke metal-bands.
Stooges: de eerste punkband in de muziekgeschiedenis, met een ongekend rauw en chaotisch geluid.
Pink Floyd: de grootste progrockband in zijn tijd, technische perfectie werd gekoppeld aan inventiviteit.
Joy Division: wanhopige teksten gekoppeld aan een unieke donkere sound.
Neil Young: zowat de evenknie van Bob Dylan wat de teksten betreft, één van de grondleggers van de countryrock.
Elvis Presley: één van de grondleggers van de rock'n roll, de meest geïmiteerde artiest ooit.
Chuck Berry : zeker zo belangrijk als Elvis Presley, vanwege zijn gitaarsound van grote invloed op de latere beat-generatie.
Miles Davis: om een jazz-artiest op te nemen, toch de meest tot de verbeelding sprekende.
Radiohead: de meest veelzijdige en invloedrijke band van de laatste 15 jaar.
The Beatles : daar kun je moeilijk omheen, gaf de pop/rock de definitieve vorm, de eerste megaband in de muziekgeschiedenis.
Bob Dylan : introduceerde de folk en maatschappijkritiek in de popmuziek, teksten wonnen aan belang, ongetwijfeld de beste en belangrijkste singer-songwriter.
Jimi Hendrix : niet alleen een gitaarvirtuoos maar experimenteerde ook met feedback en distortion, van grote invloed op hardrock.
Velvet Underground : destijds een cultband maar betekende zowat de start van wat later new wave werd genoemd, nu nog erg invloedrijk (dEUS, Strokes).
Frank Zappa: verwerkte als één van eersten jazz, klassiek en avant-garde in de popmuziek evenals satirische teksten.
James Brown : één van de grondleggers van de soul en later de funk, werd vaak gesampeld door hiphop-artiesten.
Kraftwerk: experimenteerde met elektronische muziek en maakte deze populair voor het grote publiek. Van enorme invloed op de synthipop en later techno.
Bob Marley : vanaf de beginfase het boegbeeld van de reggae, de eerste grote ster uit de derde wereld.
Black Sabbath: de grondleggers van de metal vanwege hun gitaarsound en occultisme. Van invloed op talrijke metal-bands.
Stooges: de eerste punkband in de muziekgeschiedenis, met een ongekend rauw en chaotisch geluid.
Pink Floyd: de grootste progrockband in zijn tijd, technische perfectie werd gekoppeld aan inventiviteit.
Joy Division: wanhopige teksten gekoppeld aan een unieke donkere sound.
Neil Young: zowat de evenknie van Bob Dylan wat de teksten betreft, één van de grondleggers van de countryrock.
Elvis Presley: één van de grondleggers van de rock'n roll, de meest geïmiteerde artiest ooit.
Chuck Berry : zeker zo belangrijk als Elvis Presley, vanwege zijn gitaarsound van grote invloed op de latere beat-generatie.
Miles Davis: om een jazz-artiest op te nemen, toch de meest tot de verbeelding sprekende.
Radiohead: de meest veelzijdige en invloedrijke band van de laatste 15 jaar.
0
geplaatst: 11 november 2011, 15:11 uur
Elvis Presley
The Beatles
Bob Dylan
Velvet Underground
David Bowie
Kraftwerk
DJ Kool Herc
Bob Marley
Belleville Three
Marvin Gaye
In 10 eigenlijk niet te doen...
The Beatles
Bob Dylan
Velvet Underground
David Bowie
Kraftwerk
DJ Kool Herc
Bob Marley
Belleville Three
Marvin Gaye
0
geplaatst: 11 november 2011, 15:14 uur
Snoeperd schreef:
Ik vind ze wel vernieuwend, ze haalden hun inspiratie wel bij bijvoorld de VU vandaan maar het geluid is compleet nieuw wat The Strokes deden heb ik geen enkele andere band zien doen.
Het geluid van de Strokes is een combinatie van dat de VU, de Lou Reed van eind jaren '70 en Television en in die zin ook niet vernieuwend.
Eigenlijk zijn de Strokes goed vergelijkbaar: beide schudden in hun tijd het kussen van de muziekscene flink op, maar Nirvana deed dat wel een factor of 10, 20 meer dan The Strokes... Nirvana had ook mainstreamsucces, dat hebben The Strokes eigenlijk nooit gehad.
0
geplaatst: 11 november 2011, 15:16 uur
herman schreef:
Vandaar dat jij ook smokkelt met de Belleville Three, aangezien dat geen groep is maar gewoon 3 aparte artiesten

0
geplaatst: 11 november 2011, 15:41 uur
Mijn Top 10:
Hank Williams
Little Richard
Howlin' Wolf
Buddy Holly
The Beatles
The Who
Marvin Gaye
James Brown
Bob Dylan
The Ramones
Hank Williams
Little Richard
Howlin' Wolf
Buddy Holly
The Beatles
The Who
Marvin Gaye
James Brown
Bob Dylan
The Ramones
0
geplaatst: 11 november 2011, 15:44 uur
Ach, laat ik er ook maar 10 doen...
Scott Joplin
Hank Williams
Bob Dylan
Elvis Presley
Abba
Leadbelly
Frank Zappa
Nick Drake
Led Zeppelin
Boudewijn de Groot
Scott Joplin
Hank Williams
Bob Dylan
Elvis Presley
Abba
Leadbelly
Frank Zappa
Nick Drake
Led Zeppelin
Boudewijn de Groot
0
geplaatst: 11 november 2011, 18:20 uur
GrafGantz schreef:

Ok maar ik neem aan dat als jij iemand nomineert je ook een artiest kiest waar je iets mee hebt. En we zitten hier op een alternatievere muzieksite en The Strokes hadden grote invloed in het undergroundcircuit en op bands waarvan sommigen uitgroeiden tot succesbands.
Natuurlijk zijn er echt wel invloedrijkere bands dan The Strokes maar artiesten die op een kleinere schaal invloed hebben gehad mogen er van mij ook in. Ik had ook Opgezwolle erin kunnen zetten die de nederhop naar een hoger level tilden.
0
geplaatst: 11 november 2011, 23:24 uur
Als ik het lijstje van LucM bekijk denk ik dat ik daar voor een heel groot deel mee uit de voeten kan 

0
geplaatst: 12 november 2011, 03:39 uur
Lijstje van LucM kan ik me ook erg in vinden ja. Sowieso staan er 12 van ook bij mij in de lijst, de andere stonden ook allemaal in mijn shortlist. Echter, ontbreken in zijn lijst de invloedrijke artiesten van de electronic en hiphop. Dat is niet zo raar, aangezien hij daar niet zo van is.
Ja, en nederhop is idd een zeer belangrijk hoofdstuk in de muziekgeschiedenis
Verder snap je redenatie voor The Strokes wel, ze zijn ook zeker wel van invloed geweest op de hausse van nieuwe gitaarbandjes die in de 00's opkwamen, maar qua geluid zijn ze alles behalve origineel. Wat ze in principe deden is het herpopulariseren van een geluid. Net als Nirvana inderdaad. Alleen, zoals herman al zei, was Nirvana veel groter dan The Strokes.
Snoeperd schreef:
Ok maar ik neem aan dat als jij iemand nomineert je ook een artiest kiest waar je iets mee hebt. En we zitten hier op een alternatievere muzieksite en The Strokes hadden grote invloed in het undergroundcircuit en op bands waarvan sommigen uitgroeiden tot succesbands.
Natuurlijk zijn er echt wel invloedrijkere bands dan The Strokes maar artiesten die op een kleinere schaal invloed hebben gehad mogen er van mij ook in. Ik had ook Opgezwolle erin kunnen zetten die de nederhop naar een hoger level tilden.
(quote)
Ja, en nederhop is idd een zeer belangrijk hoofdstuk in de muziekgeschiedenis
Verder snap je redenatie voor The Strokes wel, ze zijn ook zeker wel van invloed geweest op de hausse van nieuwe gitaarbandjes die in de 00's opkwamen, maar qua geluid zijn ze alles behalve origineel. Wat ze in principe deden is het herpopulariseren van een geluid. Net als Nirvana inderdaad. Alleen, zoals herman al zei, was Nirvana veel groter dan The Strokes.
0
geplaatst: 12 november 2011, 03:42 uur
Ataloona schreef:
Ook maar even een lijstje van mijn kant, een top 20. (Klassiek er buiten gelaten)
Thelonious Monk
Charles Mingus
Thelonious Monk
Charles Mingus
Ik ben wel benieuwd naar jouw motivatie om Monk en Mingus te nomineren, en niet Miles en Coltrane...
GrafGantz schreef:
Vandaar dat jij ook smokkelt met de Belleville Three, aangezien dat geen groep is maar gewoon 3 aparte artiesten
(quote)
Tsja, zoals ik al eerder zei, door alleen Juan te noemen doe je Derrick en Kevin zwaar tekort. En om ze nou alle drie te noemen, als je maar zo weinig plaatsen hebt...
0
geplaatst: 12 november 2011, 12:22 uur
Thelonious Monk is misschien wel de beste componist van de bebop, en heeft het geluid in de jazz zeer veranderd in de 40's en 50's. Lijkt mij een zeer logische naam. Charles Mingus heeft enorme hoogtepunten in de jazz gekent, niet alleen met Mingus Ah Uhm en Black Saint (over die 2 valt geen discussie om hun uniekheid, me dunkt) maar ook in de midden van de jaren 50 met één van de sterkste jazz albums van de 50's, Pithecanthropus Erectus. Hij was ook één van de eerste grote componisten (wel vaker gehoord in recensies) die de uitdaging aan kon gaan met klassieke componisten. Werd ook wel duidelijk met zijn Wagneriaanse uitspattingen in nummers.
Uiteraard had ik voor Miles of Coltrane kunnen kiezen, staan net zo hoog in het vaandel dan Thelonious en Mingus, maar toch heb ik voor hen gekozen, simpelweg omdat zij net wat eerder inventief waren in de jazz.
Uiteraard had ik voor Miles of Coltrane kunnen kiezen, staan net zo hoog in het vaandel dan Thelonious en Mingus, maar toch heb ik voor hen gekozen, simpelweg omdat zij net wat eerder inventief waren in de jazz.
0
geplaatst: 12 november 2011, 12:27 uur
Nou vooruit dan, ook een algemeen lijstje:
Miles Davis
Bob Dylan
Bob Marley
Michael Jackson
Muddy Waters
Pierre Henry
Gil Scott-Heron
Marvin Gaye
De La Soul (juist het tegenovergestelde van Public Enemy)
Frank Sinatra
Miles Davis
Bob Dylan
Bob Marley
Michael Jackson
Muddy Waters
Pierre Henry
Gil Scott-Heron
Marvin Gaye
De La Soul (juist het tegenovergestelde van Public Enemy)
Frank Sinatra
0
geplaatst: 12 november 2011, 12:35 uur
Ik zou dan eerder voor A Tribe Called Quest kiezen ipv De La Soul.
Lijstje van vernieuwers in hartkoorgerelateerde muziek:
Agnostic Front
Between the Buried and Me
Black Flag
Bulldoze
Coalesce
Crowbar
Dropdead
Earth Crisis
Fucked Up
Integrity
Job for a Cowboy
Liar
Minor Threat
Napalm Death
Nasum
Ringworm
Shattered Realm
The Acacia Strain
The Dillinger Escape Plan
Youth of Today
0
geplaatst: 12 november 2011, 12:55 uur
De La Soul had natuurlijk wel echt een movement met de Daisy Age.
0
geplaatst: 12 november 2011, 21:18 uur
Lijstjes, lekker. 17 namen, net als in de Klinkt Anders-clip
Brian Eno
Kraftwerk
Daft Punk
Public Enemy
Grandmaster Flash
Dr. Dre
Bob Dylan
The Beatles
The Velvet Underground
Jimi Hendrix
John Coltrane
Otis Redding
Radiohead
Michael Jackson
Madonna
Ry Cooder
Kanye West
Brian Eno
Kraftwerk
Daft Punk
Public Enemy
Grandmaster Flash
Dr. Dre
Bob Dylan
The Beatles
The Velvet Underground
Jimi Hendrix
John Coltrane
Otis Redding
Radiohead
Michael Jackson
Madonna
Ry Cooder
Kanye West
0
geplaatst: 13 november 2011, 11:09 uur
20 dan maar
Elvis Presley
Sam Cooke
Otis Redding
Robert Johnson
Bob Marley
Madonna
Otis Redding
Stevie Wonder
Miles Davis
John Coltrane
Jimi Hendrix
Underworld
Massive Attack
The Prodigy
Aretha Franklin
Bob Dylan
Marvin Gaye
Public Enemy
Kraftwerk
James Brown
en dan vallen oa. Frank Zappa, Isaac Hayes, Curtis Mayfield, Little Richard, Duke Ellington,Fela Kuti, Ray Charles, The Stone Roses, Hank Williams en Prince net buiten de boot.
En dan heb je ook nog oa. Masters At Work, Daft Punk, De La Soul, Janis Joplin, Lary Levan, The Beatles, The Rolling Stones, Tiesto, Bruce Springsteen, Herbie Hancock, Howlin Wolf, U2, Nirvana, Malcom Mclaren, Queen, Booker T (& The M.G.'s) Radiohead, Chuck Berry, Frank Sinatra en Chet Baker om er nog maar eens een paar te noemen.
Zwaar onmogelijk dus om een lijst van 17 samen te stellen, voor alle artiesten is wel iets te zeggen waarom ze in de top 17 moeten staan.
edit: zie ik Burial, Pink Floyd, Louis Armstrong, Deric May, Kevin Saunderson, Michael Jackson, BB King, Ry Cooder, Charlie Parker en Africa Bambataa nog over het hoofd.
Elvis Presley
Sam Cooke
Otis Redding
Robert Johnson
Bob Marley
Madonna
Otis Redding
Stevie Wonder
Miles Davis
John Coltrane
Jimi Hendrix
Underworld
Massive Attack
The Prodigy
Aretha Franklin
Bob Dylan
Marvin Gaye
Public Enemy
Kraftwerk
James Brown
en dan vallen oa. Frank Zappa, Isaac Hayes, Curtis Mayfield, Little Richard, Duke Ellington,Fela Kuti, Ray Charles, The Stone Roses, Hank Williams en Prince net buiten de boot.
En dan heb je ook nog oa. Masters At Work, Daft Punk, De La Soul, Janis Joplin, Lary Levan, The Beatles, The Rolling Stones, Tiesto, Bruce Springsteen, Herbie Hancock, Howlin Wolf, U2, Nirvana, Malcom Mclaren, Queen, Booker T (& The M.G.'s) Radiohead, Chuck Berry, Frank Sinatra en Chet Baker om er nog maar eens een paar te noemen.
Zwaar onmogelijk dus om een lijst van 17 samen te stellen, voor alle artiesten is wel iets te zeggen waarom ze in de top 17 moeten staan.
edit: zie ik Burial, Pink Floyd, Louis Armstrong, Deric May, Kevin Saunderson, Michael Jackson, BB King, Ry Cooder, Charlie Parker en Africa Bambataa nog over het hoofd.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 13 november 2011, 18:31 uur
10 is moeilijk. Dat betekent uitsluiten.
Velvet Underground
Miles Davis
Kraftwerk
James Brown
Robert Johnson
Blue Cheer
Chuck Berry
Nu is het misschien 'hip' om The Beatles en Bob Dylan over te slaan, maar dat lijkt me zeer onterecht. Hoewel ik Dylan misschien in zou kunnen ruilen voor Woody Guthrie. Public Enemy moet het rijtje denk ik afsluiten, maar dat kunnen anderen beter beoordelen dan ik.
Per genre tien artiesten noemen is al lastig genoeg.
Ik vraag me trouwens wel af waarom Boudewijn een vernieuwer zou zijn?
Velvet Underground
Miles Davis
Kraftwerk
James Brown
Robert Johnson
Blue Cheer
Chuck Berry
Nu is het misschien 'hip' om The Beatles en Bob Dylan over te slaan, maar dat lijkt me zeer onterecht. Hoewel ik Dylan misschien in zou kunnen ruilen voor Woody Guthrie. Public Enemy moet het rijtje denk ik afsluiten, maar dat kunnen anderen beter beoordelen dan ik.
Per genre tien artiesten noemen is al lastig genoeg.
Ik vraag me trouwens wel af waarom Boudewijn een vernieuwer zou zijn?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 13 november 2011, 18:34 uur
LucM schreef:
Mwah, technische perfectie zou ik niet zeggen. Zo heel technisch is het werk van Pink Floyd niet. Misschien eerder technische perfectie in meer productionele zin.
0
geplaatst: 13 november 2011, 18:40 uur
0
geplaatst: 25 november 2011, 16:17 uur
Mooi betoog voor Hendrix van Eric Corton gisteren. Sowieso ben ik wel te spreken over de veranderingen. Metallica en Madonna waren ook mijn eerste kandidaten om eruit te gaan. En jammer dat Arie Boomsma Gil Scott-Heron er niet in mocht zetten. Degene die de Belleville Three (of een van de drie) erin zet is voor eeuwig mijn held. Dat zou toch wel een erg mooie (en terechte) move zijn. Er werd de eerste keer nog geroepen dat "iets als Tiesto of Armin van Buuren" erin hoort, maar dat zou toch wel schandalig zijn zonder de Belleville Three.
Ik heb ook een poging gedaan om tot zeventien te komen. De criteria zijn in mijn ogen (op volgorde van belang):
Muzikale vernieuwing
Impact in het verloop van de muziekgeschiedenis
Populariteit
Het lijstje van zeventien:
Belleville Three
Bob Dylan
Brian Eno
Charles Mingus
DJ Kool Herc
James Brown
Jimi Hendrix
Joy Division
Kraftwerk
Miles Davis
Public Enemy
Radiohead
Richard D. James
Robert Johnson
Sam Cooke
The Beatles
The Velvet Underground
U leest het goed, geen Zappa. Maar er ontbreken namen die ik er eerder in zou zetten dan de Snor. Even willekeurig wat namen die ontbreken: Gil Scott-Heron, The Last Poets, Funkadelic/Parliament, Nirvana, Chuck Berry, The Stooges, Neil Young, Bob Marley, David Bowie, Dr. Dre, Elvis de Pelvis, Pink Floyd, Otis Redding, Marvin Gaye, John Coltrane, Thelonious Monk en waarschijnlijk nog velen anderen.
Ik heb ook een poging gedaan om tot zeventien te komen. De criteria zijn in mijn ogen (op volgorde van belang):
Muzikale vernieuwing
Impact in het verloop van de muziekgeschiedenis
Populariteit
Het lijstje van zeventien:
Belleville Three
Bob Dylan
Brian Eno
Charles Mingus
DJ Kool Herc
James Brown
Jimi Hendrix
Joy Division
Kraftwerk
Miles Davis
Public Enemy
Radiohead
Richard D. James
Robert Johnson
Sam Cooke
The Beatles
The Velvet Underground
U leest het goed, geen Zappa. Maar er ontbreken namen die ik er eerder in zou zetten dan de Snor. Even willekeurig wat namen die ontbreken: Gil Scott-Heron, The Last Poets, Funkadelic/Parliament, Nirvana, Chuck Berry, The Stooges, Neil Young, Bob Marley, David Bowie, Dr. Dre, Elvis de Pelvis, Pink Floyd, Otis Redding, Marvin Gaye, John Coltrane, Thelonious Monk en waarschijnlijk nog velen anderen.
0
geplaatst: 25 november 2011, 18:44 uur
1. Robert Johnson
2. Muddy Waters
3. Chuck Berry
4. Beatles
5. Jimi Hendrix
6. Blue Cheer
7. Santana
8. the Stooges
9. the Band
10. Kraftwerk
11. Bob Marley
12. Neil Young
13. Otis Redding
14. James Brown
15. Velvet Underground
16. Soft Machine
17. Miles Davis
2. Muddy Waters
3. Chuck Berry
4. Beatles
5. Jimi Hendrix
6. Blue Cheer
7. Santana
8. the Stooges
9. the Band
10. Kraftwerk
11. Bob Marley
12. Neil Young
13. Otis Redding
14. James Brown
15. Velvet Underground
16. Soft Machine
17. Miles Davis
0
geplaatst: 25 november 2011, 19:30 uur
Ik zat gisteren hier over te denken; Dick Dale; King Of The Surf Guitar hoort hier eigenlijk ook wel tussen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 26 november 2011, 13:18 uur
Ja, maar niet in een top 10. In een top 50 komt hij wel ergens bovendrijven.
* denotes required fields.