MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / DWDD Klinkt Anders (top 10 vernieuwers in de muziek)

zoeken in:
Een korte uiteenzetting over de Eindlijst van DWDD Klinkt Anders van mijn kant

Het is natuurlijk gods onmogelijk een lijst met 17 namen te presenteeren die pretendeerd de vernieuwers en bepaalende gezichten uit de muziek geschiedenis te bevatten.

De lijst zoals hij uiteindelijk is geworden is geen slechte lijst, maar als je Annemiek Schollaardt, Willem van Kooten en Leo Blokhuis als jury neemt met een wel erg beslissende stem dan vraag je ook wel een beetje om probleemen. Prince in de lijst, al ben ik een groote Prince Fan hij hoort niet in de lijst ook Michael Jackson hoort er volgens mij niet in. Led Zeppelin is discutabel en het is of Little Richard of Chuck Berry niet beiden. Kraftwerk terug er bij is goed en het omwisselen van De Sex Pistols met de Ramones vind ik ook zeer terecht zeker eens met de uitleg die Blokhuis hierover gaf (o jee ik moet op gaan passen als ik het eens ben met Blokhuis).

Maar dan de ommissies Sam Cooke er uit en dus geen "echte" Soul meer in de lijst en grootste gemis is wel eenige vorm van Rap / Hip-Hop toch wel een van de weinige echt nieuwe stromingen van de laatste 30 jaar. Geen Jazz was tebegrijpen want het ging om Popmuziek, maar ook geen Blues vind ik dan vreemd...... en Carole King als eenige dame...??? en als je er dan al een dame inzet neem dan bv. Madonna je kan zeggen van haar wat je wil, maar ze is zeker wel stijl bepalend geweest de afgelopen 25 jaar. Als je de redenatie van Blokhuis volgt dus een dame die zelfstandig was / is en niet naar de pijpen van de platenmaatschappij of producers danst had ik gegaan voor Aretha Franklin (al staat er dan weer relatief veel Soul in de lijst) of Joni Mitchell, Patti Smith maar denk dat Janis Joplin de beste keus was geweest.

Kortom leuk initatief van DWDD, maar het zal altijd een beperkte selectie zijn die niet alles zeggend en heersend is en voldoende stof tot discussie geeft.

Stijn_Slayer
Ze hadden eigenlijk in alle rondes iets van een jury moeten hebben. De keuze zelf beoordelen vind ik nog niet zo nodig, maar de onderbouwingen van de gasten moeten wel ergens op slaan. Sommige onderbouwingen konden écht niet. Dan moet er iemand zijn die zegt 'nee, jij mag niet meer meedoen'.

Dan zal ik nu eens proberen een goede lijst te maken (met 10 donkere artiesten, lekker puh):

Muddy Waters
Miles Davis
Madonna
The Beatles
Jimi Hendrix
Bob Marley

Marvin Gaye
Bob Dylan
Klaus Schulze
Public Enemy
Ramones
Pink Floyd
Michael Jackson
Chuck Berry

The Who
James Brown
Gil Scott-Heron

Schuingedrukt de namen die ook in de DWDD-lijst staan.

Stijn_Slayer
Nog steeds geen Robert Johnson.

Dan haal jij er één artiest uit en zet je er Robert Johnson in. Ik ken de beste man niet.

Stijn_Slayer
Moeilijk. Is Muddy Waters nog noodzakelijk als Robert Johnson erbij komt? Jackson of Muddy zou ik eruit halen.

Robert Johnson is noodzakelijker dan Muddy Waters, lijkt me. Ik zou dan Muddy eruit halen en niet Jackson.

Mijn lijst van 17 "vernieuwers":

The Beatles
The Rolling Stones
Elvis Presley
Michael Jackson
Pink Floyd
Frank Sinatra
Bob Dylan
The Who
Queen
ABBA
Aretha Franklin
Miles Davis
Jean-Michel Jarre
David Bowie
Bob Marley
Bee Gees
Prince

De 17 namen die de popmuziek veranderd hebben door anders te klinken. Dan horen Michael Jackson en Prince - wat thelion zegt - er inderdaad niet echt bij en Madonna nog minder.

Met Led Zeppelin kan ik wel inkomen, Pink Floyd hoort absoluut in die lijst als boegbeeld van de psychedelische en progrock (toch wel een zeer belangrijke stroming), Robert Johnson eigenlijk ook als bluespionier. Carole King als vrouwlijke artiest is wel discutabel maar zij schreef voor haar solocarrière wel talrijke hits voor anderen in de jaren '60.

thelion schreef:
grootste gemis is wel eenige vorm van Rap / Hip-Hop toch wel een van de weinige echt nieuwe stromingen van de laatste 30 jaar.

Dat vind ik ook. Deze lijst doet totaal geen recht aan de huidige stand van de popmuziek. Als je deze lijst ziet is het alsof hiphop niet bestaat, terwijl het de populairste muziekstroming is van de laatste 10 jaar.

Run-D.M.C. had er wel bij gemogen. Of zeg ik nu vreemde dingen?

Run-D.M.C. als vertegenwoordiger van de hiphop, daar kan ik mee inkomen. In de jaren '80 waren ze best vernieuwend (met gebruik van scratchen en samples).

LucM schreef:
Run-D.M.C. als vertegenwoordiger van de hiphop, daar kan ik mee inkomen. In de jaren '80 waren ze best vernieuwend (met gebruik van scratchen en samples).

Ik zou dan in dit geval denk ik toch kiezen voor Grandmaster Flash and the Furious Five, die er nog een aantal jaren eerder waren dan Run DMC.

Qwa Rap / Hip-Hop is het nog best lastig kiezen. Omdat voor de electronische muziek ook de pioniers in de lijst staat lijkt mij het beste om Grandmaster Flash & The Furious Five te kiezen, denk dat zij wel de grondleggers van dit genre zijn.......

Edit: ofwel eens met Stalin

Klopt, die was ik even vergeten.

Rhythm & Poetry schreef:
Uiteindelijk de herhaling gezien, ik mis toch wel heel erg veel in die lijst:

Blues; het belang van Muddy Waters (of andere Chess-pioniers voor bijvoorbeeld The Rolling Stones)
Jazz; improvisatiekarakter van het genre, daadwerkelijk anders te durven klinken. Toen de getinte Little Richard muziek begon te maken werd er al flink wat jazz gemaakt door de donkere artiesten.
Traditionele soul; jawel, Ray Charles staat in de lijst, maar was toch al veel meer op de pop en rock-'n-roll gericht dan artiesten als Marvin Gaye, Sam Cooke en Isaac Hayes. Bovendien heeft iemand als Marvin Gaye sterke invloed op latere artiesten als Michael Jackson gehad. Ook James Brown en Prince volstaan niet aan het profiel traditionele soul. De een is meer funk (James) de ander een mengelmoes van tig genres (Prince).
- Hiphop; dat een van de grootste culturen op dit moment niet in de lijst staat is om te lachen. Natuurlijk, we hebben hier te maken met een relatief nieuw genre dus ik verwacht echt niet dat er vier of vijf hiphoppers in de lijst te vinden zijn. Maar je kunt er toch wel een grondlegger (van mijn part The Last Poets of Gil Scott-Heron) inzetten en één artiest die het genre groter heeft gemaakt voor het publiek (De La Soul, Public Enemy, Jay-Z, Dr. Dre)?

En dan zijn er natuurlijk gewoon nog een hele hoop artiesten te vervangen. Waarom per se Kraftwerk zonder Klaus Schulze te noemen? Waarom de vrouw van wie ik de naam alweer vergeten ben en niet Madonna? Zonder Madonna geen Lady GaGa, Rihanna, Britney Spears etc. (voor ons geen ramp, maar dit zijn wel de populairste zangeres van de afgelopen jaren).

In dit hele bericht kan ik me zeer goed vinden. Al had Kraftwerk wat mij betreft niet vervangen hoeven te worden door Klaus Schulze, want de overgang van electronica naar pop was toch vooral te danken aan Kraftwerk. Maar Klaus Schulze of een andere electronisch vernieuwende Duitser was ook prima geweest.
Ook wil ik er aan toevoegen dat ik dance mis. Kraftwerk en James Brown waren dan wel heel belangrijke invloeden, maar nog mijlenver verwijderd van house en/of techno. Verder hadden de Sex Pistols uiteraard vervangen moeten worden door The Stooges.

Als ik net als gisteren zes artiesten mocht wijzigen van de lijst van donderdag zou ik het volgende hebben gedaan.

Eruit:
Michael Jackson (te weinig anders geklonken)
Elvis (Chuck Berry of Little Richard lijkt me voldoende)
Sex Pistols (heel sterk beïnvloed door New York)
Link Wray (ik wilde kiezen tussen Hendrix en Wray, uiteindelijk voor de eerste gekozen, vanwege een vele malen grotere invloed op gitaarmuziek)
Ray Charles (voegde een aantal stijlen bij elkaar, maar is volgens mij op geen vlak echt baanbrekend geweest, maar toegegeven hier weet ik misschien te weinig van)
The Rolling Stones (blues lijkt me een adequate vervanger)

Erin:
Robert Johnson (op advies van velen in dit topic als bluespionier)
The Velvet Underground (geen twijfel)
DJ Kool Herc (geen twijfel)
Kraftwerk (geen twijfel)
Juan Atkins (Derrick May, Kevin Saunderson of Franckie Knuckles zijn andere opties)
The Stooges (als vervanger van Sex Pistols, Television was een andere optie)

De lijst van zeventien:

Frank Zappa
David Bowie
Bob Marley
Bob Dylan
Jimi Hendrix
Chuck Berry
James Brown
Pink Floyd
Sam Cooke
Nirvana
The Beatles
Robert Johnson
The Velvet Underground
DJ Kool Herc
Kraftwerk
Juan Atkins
The Stooges

Zappa en Bowie had ik nog willen vervangen door Frankie Knuckles en Public Enemy.

LucM schreef:
Dan horen Michael Jackson en Prince - wat thelion zegt - er inderdaad niet echt bij
Nou, Prince vind ik inderdaad dubieus, maar ik ken absoluut niemand die ook maar een beetje klinkt als Michael Jackson. Misschien wel de meest veelzijdige artiest ooit. Eind jaren '70, begin jaren '80 zette hij de wereld op z'n kop. Wellicht nog meer dan de Beatlemania, maar dat weet ik niet, want daar weet ik niet zoveel van.

LucM schreef:
Met Led Zeppelin kan ik wel inkomen, Pink Floyd hoort absoluut in die lijst als boegbeeld van de psychedelische en progrock (toch wel een zeer belangrijke stroming),
Ik heb er vanmiddag over nagedacht, maar in hoeverre klonk Pink Floyd echt anders? Het was toch meer het feit dat zij als eerste band de undergroundscene naar boven haalden? Vanuit dit oogpunt vind ik Led Zeppelin ook erg discutabel. Neem dan een band als The Who. Het feit dat hij Pink Floyd eruit haalde en als argument gaf "met Led Zeppelin heb je hun eigenlijk ook al".
Ook had hij het alleen over Dark Side of the Moon. Jammer.

LucM schreef:
Carole King als vrouwlijke artiest is wel discutabel maar zij schreef voor haar solocarrière wel talrijke hits voor anderen in de jaren '60.
Zeer discutabel. "Er moet een vrouw in" was eigenlijk de enige reden om iemand als Carole King erin te zetten. Dan te bedenken wat je allemaal mist.

thelion schreef:
maar als je Annemiek Schollaardt, Willem van Kooten en Leo Blokhuis als jury neemt met een wel erg beslissende stem dan vraag je ook wel een beetje om probleement.
Waarom? Waarom zouden zij minder moeten weten? Ik weet niet hoeveel zij van muziek weten, maar hier trachten wij toch ook een soort algehele wijsheid te hebben als het om dit gaat? Met name Blokhuis noemde toch een heel rijtje met artiesten/stroming die er gewoon in horen. Dat hij dan met Carole King aankomt, is dan wel jammer. En Little Richard erin terwijl Chuck Berry er al in staat? Had dan op z'n minst Chuck Berry eruit gehaald en niet Pink Floyd.

Teunnis schreef:
Ray Charles (voegde een aantal stijlen bij elkaar, maar is volgens mij op geen vlak echt baanbrekend geweest, maar toegegeven hier weet ik misschien te weinig van)
Kijk Ray (2004) - MovieMeter.nl eens. Ray was de eerste die zwarte muziek aan de witte man kon brengen. Nog voor James Brown.

Michael Jackson hoort er wat mij betreft absoluut niet in thuis....groot artiest daar niet van maar U2 is ook een grote band en hoort ook niet in deze lijst thuis.

ik zie het vernieuwende van MJ ook helemaal niet....leuke danspasjes en gave videoclips maar vernieuwend qua muziek of muzikaal gezien een nieuwe trend gezet, nou nee, niet echt, verre van zelfs....Prince daarentegen veel meer al zou ik die ook niet in deze lijst zetten.
Ik mis qua zwarte artiesten eigenlijk een Sly Stone of George Clinton...en een rap act (Public Enemy?)

Frank Zappa uit deze lijst kieperen.... .....Sukkels!!... (en niet omdat ik fan ben....)

Zoals hierboven aangegeven hadden Stooges en Velvet Underground wel een plekje verdiend in deze lijst.....

De lijst was in de eerste aflevering beter dan in de laatste, uit je hoofd bannen deze definitieve lijst, jammer jongens... project mislukt... nooit meer aan beginnen....

In het lijstje mis ik Can, Soft Machine en George Clinton.

chevy93 schreef:
.

(quote)
Waarom? Waarom zouden zij minder moeten weten? Ik weet niet hoeveel zij van muziek weten, maar hier trachten wij toch ook een soort algehele wijsheid te hebben als het om dit gaat? Met name Blokhuis noemde toch een heel rijtje met artiesten/stroming die er gewoon in horen.

Wat ik daarmee bedoel is dat ik vnl. van Kooten en zeker Blokhuis niet erg hoog heb staan wat betreft muziek kennis van de afgelopen 20 a 25 jaar beide heren zijn vast geroest in hun jeugd. Dat Annemiek Schollaardt de afwezigheid van kennis van de 2 heren niet kan compenseeren blijkt al uit het feit dat zij Prince er terug inzet en niet iets als Public Enemy of Grand Master Flash & The Furious Five.

Waar het op neer komt is dat de lijst na de jury uitspraak nog discutabeler is geworden dan dat hij al was. Door Nirvana (die er wat mij betreft ook niet in hoeft) zijn de laatste 30 jaar (op Prince na, die er dus niet in hoort) niet vertegenwoordigd. simpel gezegd het is maar een halve lijst.

chevy93 schreef:
Ray was de eerste die zwarte muziek aan de witte man kon brengen. Nog voor James Brown.

Wat dacht je van Fats Domino?

Stijn_Slayer
Michael Jackson de meest veelzijdige artiest ooit.

@herman;
Een tijdgenoot die inderdaad ook veel betekent heeft, maar volgens mij niet echt de impact had die Ray wel wist te bereiken.

Stijn_Slayer schreef:
Michael Jackson de meest veelzijdige artiest ooit.
Wie dan wel? Soul, rock, pop, R&B, funk, disco, uitstapjes naar hiphop. En ga zo maar door. Elk nummer uniek en zeker de helft ook compleet uniek. Geen een vergelijkbare artiest als Michael Jackson. Noem me er eentje en ik duik onmiddellijk in zijn oeuvre.

Hij is niet voor niets "the most-awarded recording artist in the history of popular music."

chevy93 schreef:
Wie dan wel? Soul, rock, pop, R&B, funk, disco, uitstapjes naar hiphop. En ga zo maar door. Elk nummer uniek en zeker de helft ook compleet uniek. Geen een vergelijkbare artiest als Michael Jackson. Noem me er eentje en ik duik onmiddellijk in zijn oeuvre.

Prince, kan je aan dat rijtje genre's ook nog Jazz toevoegen.

Inderdaad ook een one of a kind artiest. Om die reden misschien wel logisch in een lijst als deze.

Alleen er staat wel Welke muzikanten hebben de muziekscene veranderd en gemaakt tot wat ie vandaag de dag is?

Edit; Geld trouwens ook voor Fats Domino. Eerste of niet, ik ben van mening dat Ray veel meer impact heeft en veel meer heeft betekend.

Het zijn Crossover artiesten en in die zin niets nieuws onder de zon Zappa deed dat kunstje al eerder....... Ze hebben niets echt vernieuwends gedaan alleen bestaande stromingen gecombineerd.

Dat is voor mij dan ook de reden dat ze juist niet in de lijst thuis horen.

chevy93 schreef:
@herman;
Een tijdgenoot die inderdaad ook veel betekent heeft, maar volgens mij niet echt de impact had die Ray wel wist te bereiken.

Ray kwam een paar jaar later. Grofweg gezien een tijdgenoot, maar die paar jaar maken in dit verband wel een flink verschil uit. Je zou kunnen zeggen dat Fats de deur open heeft gezet en Ray een van degene was die er tussendoor glipte.

Stijn_Slayer schreef:

David Bowie? Folk, hardrock, ambient, soul, pop, crooning, avant-garde, drum'n'bass, etc.

Van Michael vind ik zeker niet elk nummer uniek overigens.

herman schreef:
Ray kwam een paar jaar later. Grofweg gezien een tijdgenoot, maar die paar jaar maken in dit verband wel een flink verschil uit. Je zou kunnen zeggen dat Fats de deur open heeft gezet en Ray een van degene was die er tussendoor glipte.
Daar gaat het niet om. Charles was dan misschien niet even wat eerder of net wat later, maar de invloed van Charles was toch wel wat groter. Is het toeval dat Fats na Ray naar ABC ging?

Gast
geplaatst: vandaag om 15:08 uur

geplaatst: vandaag om 15:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.