Muziek / Toplijsten en favorieten / DWDD Klinkt Anders (top 10 vernieuwers in de muziek)
zoeken in:
0
geplaatst: 10 november 2011, 23:04 uur
De eerste namen die bij me binnenschieten zijn the Beatles, Bob Dylan, James Brown, Bob Marley, Joy Division en Kraftwerk....en ik een hele lijst namen waaruit ik er dan nog 4 moet kiezen (of misschien maak ik wel een lijstje van 17 - net als bij DWDD - om het mezelf iets makkelijker te maken
).
Aan het 1 erin 1 eruit gedoe doe ik trouwens ook niet mee.
).Aan het 1 erin 1 eruit gedoe doe ik trouwens ook niet mee.
0
geplaatst: 10 november 2011, 23:11 uur
Ik volg gewoon DWDD en maak een lijstje met 17 namen. Hier heb ik al veel meer vrde mee dan met m'n eerdere tiental.
Frankie
Miles
Elvis
Otis
Fab 4
Bob
VU
Sabbath
Eno
Kraft
MJ
Mads
Juan
RDJ
Nirvana
Dre
Radio
Frankie
Miles
Elvis
Otis
Fab 4
Bob
VU
Sabbath
Eno
Kraft
MJ
Mads
Juan
RDJ
Nirvana
Dre
Radio
0
vanson
geplaatst: 10 november 2011, 23:13 uur
GrafGantz schreef:
Ik volg gewoon DWDD en maak een lijstje met 17 namen. Hier heb ik al veel meer vrde mee dan met m'n eerdere tiental.
Frankie
Miles
Elvis
Otis
Fab 4
Bob
VU
Sabbath
Eno
Kraft
MJ
Mads
Juan
RDJ
Nirvana
Dre
Radio
Frankie
Miles
Elvis
Otis
Fab 4
Bob
VU
Sabbath
Eno
Kraft
MJ
Mads
Juan
RDJ
Nirvana
Dre
Radio
misschien alles even uitschrijven? verduidelijkt natuurlijk wel veel. Denk niet dat je Bob Fosko bedoelt, maar denk wel dat je weet wat ik bedoel...
0
vanson
geplaatst: 10 november 2011, 23:16 uur
GrafGantz schreef:
Ik volg gewoon DWDD en maak een lijstje met 17 namen.
Ik volg gewoon DWDD en maak een lijstje met 17 namen.
jij komt zeker uit Amsterdam?

0
geplaatst: 10 november 2011, 23:17 uur
starbright boy schreef:
Die onderste lijst gaat over een ander soort invloed, Stalin. Invloed op fans door social media.
Die onderste lijst gaat over een ander soort invloed, Stalin. Invloed op fans door social media.
Dat weet ik ook wel, maar kon het toch even niet laten...
Hierbij een lijst van de 50 most influential musicians volgens een krant uit Seattle, dus wees op je hoede voor een aantal voorspelbare hand-in-eigen-boezem-namen.
Maar de meeste namen zullen bij vrijwel niemand een belletje doen rinkelen schat ik zo in...
Ernestine Anderson, Baby Gramps, Alan Bishop, Dad Wagner’s Band, The Gypsy Gyppo String Band, Dumisani Maraire, Jelly Roll Morton...
0
geplaatst: 10 november 2011, 23:17 uur
@ Graf: En altijd leuk dat The Radios weer eens genoemd worden.
Ja,ja die Bart Peeters is me er toch eentje.

0
geplaatst: 10 november 2011, 23:19 uur
Ach, het is hier een muziekforum dus dat is toch allemaal wel duidelijk? Maar goed, nog even snel dan voor ik m'n bed in duik:
Frank Sinatra
Miles Davis
Elvis Presley
Otis Redding
Beatles
Bob Foskylan
Velvet Underground
Black Sabbath
Brian Eno
Kraftwerk
Michael Jackson
Madonna
Juan Atkins
Richard D. James
Nirvana
Dr. Dre
Radiohead
Frank Sinatra
Miles Davis
Elvis Presley
Otis Redding
Beatles
Bob Foskylan

Velvet Underground
Black Sabbath
Brian Eno
Kraftwerk
Michael Jackson
Madonna
Juan Atkins
Richard D. James
Nirvana
Dr. Dre
Radiohead
0
geplaatst: 10 november 2011, 23:20 uur
deric raven schreef:
Zeker en vast.
0
geplaatst: 10 november 2011, 23:21 uur
Richard D. James was ik nooit op gekomen.
Juan Atkins ken ik niet eens.
Juan Atkins ken ik niet eens.
0
geplaatst: 10 november 2011, 23:23 uur
vanson schreef:
George Clinton, Black Sabbath, Led Zeppelin, Rolling Stones... zeker, allemaal vergeten, allemaal rete-relevant wat mij betreft, net als de eerder genoemde Miles Davis. Maar ook Ornette Coleman (misschien nog wel meer dan Miles), en John Coltrane.
En Bird!
George Clinton, Black Sabbath, Led Zeppelin, Rolling Stones... zeker, allemaal vergeten, allemaal rete-relevant wat mij betreft, net als de eerder genoemde Miles Davis. Maar ook Ornette Coleman (misschien nog wel meer dan Miles), en John Coltrane.
En Bird!
Stones vind ik dan zelf weer minder relevant...als je het hebt over 10 grote namen in de popmuziek zou ik de Stones er zeker bijzetten maar als je het hebt over welke 10 artiesten de grootste invloed (dan wel vernieuwend waren) hebben gehad, dan vallen ze bij mij af....ik hoor zelf de invloed van the Stones op andere artiesten / stromingen veel minder terug dan de invloed van the Beatles terwijl ik eigenlijk iets meer Stones dan Beatles fan ben....maar dat is dan weer het leuke van dit topic....iedereen denkt er anders over

George Clinton is trouwens ook wel een goeie...daar had ik zelf in eerste instantie nog niet aan gedacht
0
geplaatst: 10 november 2011, 23:25 uur
0
geplaatst: 10 november 2011, 23:27 uur
Ik ben helemaal niet thuis in jazz maar ik ken m'n klassieken 

0
geplaatst: 11 november 2011, 00:02 uur
Stephen Foster (" The Father of American music") (1826-1864)
Woody Guthrie (1912-1967) (This Land is Your Land)
Bessie Smith (1894-1937) (St. Louis Blues)
Jelly Roll Morton (1885-1941) (Hesitation Blues)
Lead Belly (1888-1949) (Where Did You Sleep Last Night?)
Ma Rainey (1886-1939) (Booze and Blues)
Jimmie Rodgers (1897-1933) (Blue Yodel No. 1 (T For Texas))
Mississippi John Hurt (1893-1966) (You Got To Walk That Lonesome Valley)
A. P. Carter (1891-1960) (Keep on the Sunny Side)
Robert Johnson (1911-1938) (Crossroad)
Charley Patton (1891-1934) (Spoonful Blues)

Woody Guthrie (1912-1967) (This Land is Your Land)
Bessie Smith (1894-1937) (St. Louis Blues)
Jelly Roll Morton (1885-1941) (Hesitation Blues)
Lead Belly (1888-1949) (Where Did You Sleep Last Night?)
Ma Rainey (1886-1939) (Booze and Blues)
Jimmie Rodgers (1897-1933) (Blue Yodel No. 1 (T For Texas))
Mississippi John Hurt (1893-1966) (You Got To Walk That Lonesome Valley)
A. P. Carter (1891-1960) (Keep on the Sunny Side)
Robert Johnson (1911-1938) (Crossroad)
Charley Patton (1891-1934) (Spoonful Blues)

0
geplaatst: 11 november 2011, 01:07 uur
17 is een kutgetal, bovendien kom ik na veel schrappen nog steeds op 20 uit, dus ik doe gewoon een lijstje van 20. Moeilijk om je eigen smaak compleet buiten te sluiten, maar ik denk dat dit een redelijk objectief lijstje is, met het oog op andere genres dan alleen rock...
Aphex Twin
- De absolute pionier van de huidige vorm van elektronische muziek. Zette subgenres als ambient, acid en IDM op de kaart.
Belleville Three
- Door alleen Juan Atkins te noemen doe je Derrick May en Kevin Saunderson tekort. Gedrieën mixten zij als eerste de Europese elektronische muziek met de Amerikaanse funk en legden zo de basis voor dance-muziek in het algemeen en de techno in het bijzonder.
Bob Dylan
- Een van de allergrootste, misschien wel de grootste singer-songwriter aller tijden. Boegbeeld van een era, eerste artiest waarbij de teksten misschien nog wel belangrijker waren dan de muziek.
Bob Marley
- Geen ander artiest die zo overduidelijk het boegbeeld van een genre is. Er is veel meer goede reggae, maar voor veel mensen is Bob Marley reggae en is reggae Bob Marley.
Brian Eno
- Was met Roxy Music een van de vormgevers van de artrock. Was als producer verantwoordelijk voor standaardwerken van o.a. David Bowie, Talking Heads en U2.
David Bowie
- Er is geen artiest die zo naadloos met de tijdsgeest mee kan meanderen. Glamrock, new wave, zelfs breakbeat, Bowie draait er zijn hand niet voor om. Desondanks altijd uit duizenden herkenbaar.
Dr. Dre
- Er zijn meerdere hiphoppioniers geweest in de 80's (Public Enemy, Afrika Bambaataa, Kool Keith), maar ik heb voor Dre gekozen omdat hij eerst met N.W.A. de definitie van gangsterrap heeft neergezet en in de 90's en 00's als producer en labelbaas nog steeds zeer belangrijk was voor de ontwikkeling van de hiphop.
James Brown
- Of je hem nou Godfather of Funk of Godfather of Soul noemt, met zijn unieke stijl een absolute invloedsbron voor beide genres.
Joy Division
- Mss niet de meest originele van dit rijtje, maar door de gigantische cultstatus van de band, strakke geluid en enorme ontwikkeling in een korte periode wel enorm invloedrijk. Niet voor niets willen alle retro-postpunk-bandjes nu als JD klinken.
King Crimson
- Combineerde als een van de eersten rock met jazz en klassieke invloeden en was zo een hoeksteen voor het progrock-genre.
Kraftwerk
- Rechtstreeks uit de krautscene gerold, brachten zijn met hun experimentele geluid de elektronica aan de man voor het grote publiek.
Marvin Gaye
- Natuurlijk zijn er meerdere soul/r&b-iconen geweest die veel invloed hebben gehad (bv. Otis Redding, Ray Charles & Aretha Franklin), maar ik denk dat er niemand zo iconisch is geweest als Marvin Gaye, vooral doordat hij ook als songwriter absolute wereldklasse was.
Miles Davis
Zonder John Coltrane, Duke Ellington, Louis Armstrong en Charles Mingus tekort te doen (hield helaas maar 1 jazz-artiest over), toch wel de grootste van allemaal. Stond aan de basis van de free jazz. Kon zowel hele toegankelijke 'smooth' jazz spelen, als de meest gecompliceerde, zonder zijn herkenbare geluid kwijt te raken.
Neil Young
- Een van de kandidaten om Dylan naar de kroon te steken als beste singer-songwriter. Stond met zijn typische houthakkersstijl van gitaarspelen aan de wieg van de grunge.
Pink Floyd
- Band die zowel muzikaal als qua entourage misschien wel de grootste was van haar tijd. Zorgde ervoor dat symfonische rock bij het grote publiek in de smaak viel, en is nog steeds een van de weinige bands in het genre die ook niet-liefhebbers aanspreekt.
Radiohead
- De jongste artiest uit dit rijtje, maar misstaat er niet. Heeft tussen 1995 en 2007 bij elk album zichzelf opnieuw uitgevonden, edoch met een herkenbaar geluid. Grootste inspiratiebron voor veel recente bands.
The Beatles
- Spreekt voor zich. Populairste band ooit, verantwoordelijk voor de British Invasion (en daarmee Groot-Brittannië als muziekgrootmacht op de kaart zettend) en gaf definitief vorm aan de bandjescultuur.
The Stooges
- In de door hippies en psychedelica overheerste 60's kwamen zij met een rauw, kaal, donker geluid dat de weg plaveide voor de punk. Mss niet de eerste die met dat geluid kwamen (Sonics!), maar wel de meest duidelijk geprononceerde en misschien ook wel de invloedrijkste.
The Velvet Underground
- Braken weinig potten in de 60's, maar er wordt wel eens gezegd dat iedereen die in die tijd naar de VU luisterde, zelf ook een band is begonnen. Hebben ontelbare bands beïnvloed.
The Ventures
- Misschien op het eerste gezicht een vreemde eend in de bijt, maar was de eerste band die met de standaard rockbandstructuur (slaggitarist, ritmegitarist, bassist, drummer) speelden. Grondleggers van de surfmuziek, grote voorbeeld van de Beach Boys en invloedrijk op de gitaarmuziek van de decennia erna.
EDIT:
Korte motivaties bijgedaan, lijkt me wel zo leuk.
Aphex Twin
- De absolute pionier van de huidige vorm van elektronische muziek. Zette subgenres als ambient, acid en IDM op de kaart.
Belleville Three
- Door alleen Juan Atkins te noemen doe je Derrick May en Kevin Saunderson tekort. Gedrieën mixten zij als eerste de Europese elektronische muziek met de Amerikaanse funk en legden zo de basis voor dance-muziek in het algemeen en de techno in het bijzonder.
Bob Dylan
- Een van de allergrootste, misschien wel de grootste singer-songwriter aller tijden. Boegbeeld van een era, eerste artiest waarbij de teksten misschien nog wel belangrijker waren dan de muziek.
Bob Marley
- Geen ander artiest die zo overduidelijk het boegbeeld van een genre is. Er is veel meer goede reggae, maar voor veel mensen is Bob Marley reggae en is reggae Bob Marley.
Brian Eno
- Was met Roxy Music een van de vormgevers van de artrock. Was als producer verantwoordelijk voor standaardwerken van o.a. David Bowie, Talking Heads en U2.
David Bowie
- Er is geen artiest die zo naadloos met de tijdsgeest mee kan meanderen. Glamrock, new wave, zelfs breakbeat, Bowie draait er zijn hand niet voor om. Desondanks altijd uit duizenden herkenbaar.
Dr. Dre
- Er zijn meerdere hiphoppioniers geweest in de 80's (Public Enemy, Afrika Bambaataa, Kool Keith), maar ik heb voor Dre gekozen omdat hij eerst met N.W.A. de definitie van gangsterrap heeft neergezet en in de 90's en 00's als producer en labelbaas nog steeds zeer belangrijk was voor de ontwikkeling van de hiphop.
James Brown
- Of je hem nou Godfather of Funk of Godfather of Soul noemt, met zijn unieke stijl een absolute invloedsbron voor beide genres.
Joy Division
- Mss niet de meest originele van dit rijtje, maar door de gigantische cultstatus van de band, strakke geluid en enorme ontwikkeling in een korte periode wel enorm invloedrijk. Niet voor niets willen alle retro-postpunk-bandjes nu als JD klinken.
King Crimson
- Combineerde als een van de eersten rock met jazz en klassieke invloeden en was zo een hoeksteen voor het progrock-genre.
Kraftwerk
- Rechtstreeks uit de krautscene gerold, brachten zijn met hun experimentele geluid de elektronica aan de man voor het grote publiek.
Marvin Gaye
- Natuurlijk zijn er meerdere soul/r&b-iconen geweest die veel invloed hebben gehad (bv. Otis Redding, Ray Charles & Aretha Franklin), maar ik denk dat er niemand zo iconisch is geweest als Marvin Gaye, vooral doordat hij ook als songwriter absolute wereldklasse was.
Miles Davis
Zonder John Coltrane, Duke Ellington, Louis Armstrong en Charles Mingus tekort te doen (hield helaas maar 1 jazz-artiest over), toch wel de grootste van allemaal. Stond aan de basis van de free jazz. Kon zowel hele toegankelijke 'smooth' jazz spelen, als de meest gecompliceerde, zonder zijn herkenbare geluid kwijt te raken.
Neil Young
- Een van de kandidaten om Dylan naar de kroon te steken als beste singer-songwriter. Stond met zijn typische houthakkersstijl van gitaarspelen aan de wieg van de grunge.
Pink Floyd
- Band die zowel muzikaal als qua entourage misschien wel de grootste was van haar tijd. Zorgde ervoor dat symfonische rock bij het grote publiek in de smaak viel, en is nog steeds een van de weinige bands in het genre die ook niet-liefhebbers aanspreekt.
Radiohead
- De jongste artiest uit dit rijtje, maar misstaat er niet. Heeft tussen 1995 en 2007 bij elk album zichzelf opnieuw uitgevonden, edoch met een herkenbaar geluid. Grootste inspiratiebron voor veel recente bands.
The Beatles
- Spreekt voor zich. Populairste band ooit, verantwoordelijk voor de British Invasion (en daarmee Groot-Brittannië als muziekgrootmacht op de kaart zettend) en gaf definitief vorm aan de bandjescultuur.
The Stooges
- In de door hippies en psychedelica overheerste 60's kwamen zij met een rauw, kaal, donker geluid dat de weg plaveide voor de punk. Mss niet de eerste die met dat geluid kwamen (Sonics!), maar wel de meest duidelijk geprononceerde en misschien ook wel de invloedrijkste.
The Velvet Underground
- Braken weinig potten in de 60's, maar er wordt wel eens gezegd dat iedereen die in die tijd naar de VU luisterde, zelf ook een band is begonnen. Hebben ontelbare bands beïnvloed.
The Ventures
- Misschien op het eerste gezicht een vreemde eend in de bijt, maar was de eerste band die met de standaard rockbandstructuur (slaggitarist, ritmegitarist, bassist, drummer) speelden. Grondleggers van de surfmuziek, grote voorbeeld van de Beach Boys en invloedrijk op de gitaarmuziek van de decennia erna.
EDIT:
Korte motivaties bijgedaan, lijkt me wel zo leuk.
0
geplaatst: 11 november 2011, 11:30 uur
17 namen dus:
Miles Davis
Curtis Mayfield
DJ Shadow
J Dilla
?uestlove
Atmosphere
DJ Premier
Gil Scott Heron
Kanye West
Peanut Butter Wolf
Q-Tip
De La Soul
Bob Marley
Marvin Gaye
DJ Afrika Bambaataa
DJ Kool Herc
Wu-Tang Clan
Miles Davis
Curtis Mayfield
DJ Shadow
J Dilla
?uestlove
Atmosphere
DJ Premier
Gil Scott Heron
Kanye West
Peanut Butter Wolf
Q-Tip
De La Soul
Bob Marley
Marvin Gaye
DJ Afrika Bambaataa
DJ Kool Herc
Wu-Tang Clan
0
geplaatst: 11 november 2011, 13:07 uur
Er staan 5 niet-hiphoppers in mijn lijst.
Maar ik heb inderdaad een lijst gemaakt met artiesten die invloed op mij hebben gehad - en niet zozeer op de muziek in haar algemeen, alhoewel -, ik heb nu eenmaal geen band met The Beatles, Frank Zappa, Radiohead, Velvet Underground, Madonna, Michael Jackson en noem maar op.
Qua hiphoppers vind ik wel dat Kanye West, DJ Kool Herc en ?uestlove (of J Dilla) in de algemene lijsten voor zouden moeten komen.
Maar ik heb inderdaad een lijst gemaakt met artiesten die invloed op mij hebben gehad - en niet zozeer op de muziek in haar algemeen, alhoewel -, ik heb nu eenmaal geen band met The Beatles, Frank Zappa, Radiohead, Velvet Underground, Madonna, Michael Jackson en noem maar op. Qua hiphoppers vind ik wel dat Kanye West, DJ Kool Herc en ?uestlove (of J Dilla) in de algemene lijsten voor zouden moeten komen.
0
geplaatst: 11 november 2011, 13:11 uur
Is het trouwens niet leuk om hier ook een spel van te maken? Gebruiken we dezelfde startlijst als DWDD en mag elke user één artiest (per dag, per twee dagen, per week?) vervangen voor een ander (met een reden waarom). Om het wat leuker te maken mag bijvoorbeeld de artiest die er nieuw is ingekomen de daaropvolgende 24 uur niet uit de lijst gezet worden.
0
geplaatst: 11 november 2011, 13:12 uur
Eigenlijk zou je hier twee verschillende lijstjes moeten maken, denk ik. Je hebt namelijk invloed in de zin van 'ergens de eerste mee zijn' en invloed in de zin van 'een stoming populariseren/een publiek bereiken'. Die twee grootheden gaan volgens mij bijna nooit samen in één artiest...
0
geplaatst: 11 november 2011, 13:38 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Maar ik heb inderdaad een lijst gemaakt met artiesten die invloed op mij hebben gehad - en niet zozeer op de muziek in haar algemeen, alhoewel -, ik heb nu eenmaal geen band met The Beatles, Frank Zappa, Radiohead, Velvet Underground, Madonna, Michael Jackson en noem maar op.
Qua hiphoppers vind ik wel dat Kanye West, DJ Kool Herc en ?uestlove (of J Dilla) in de algemene lijsten voor zouden moeten komen.
Maar ik heb inderdaad een lijst gemaakt met artiesten die invloed op mij hebben gehad - en niet zozeer op de muziek in haar algemeen, alhoewel -, ik heb nu eenmaal geen band met The Beatles, Frank Zappa, Radiohead, Velvet Underground, Madonna, Michael Jackson en noem maar op. Qua hiphoppers vind ik wel dat Kanye West, DJ Kool Herc en ?uestlove (of J Dilla) in de algemene lijsten voor zouden moeten komen.
Ben ik niet echt met je eens. Kanye is momenteel een van de grote figuren in de hiphop, maar is nog geen 10 jaar bezig en zijn invloed is moeilijk te duiden vooralsnog. Kool Herc is echt een initiator geweest, maar heeft zelf geen muziek uitgebracht. ?uestlove is een goede drummer, en The Roots een redelijk invloedrijke hiphopband, maar ik denk dat er andere hiphoppers een duidelijkere invloed hebben gehad.
Verder ben ik het eens met Lukas dat er een verschil is tussen een stroming initiëren en populair maken, maar beiden schaar ik wel onder invloedrijk...
0
geplaatst: 11 november 2011, 13:45 uur
Ik heb de lijst van DWDD niet gezien, maar gaat dit niet (ook) om artiesten die eigenzinnig zijn? Bij de 'Denk Anders' clip was dit wel het geval. Want in dat geval behoren Kanye West en ?uestlove wat mij betreft tot de algemene lijst.
0
geplaatst: 11 november 2011, 13:47 uur
Welke muzikanten hebben de muziekscène veranderd en gemaakt tot wat ie vandaag de dag is?
Dat lijkt me toch wel van een iets andere orde van grootte dan enkel "eigenzinnig zijn".
0
geplaatst: 11 november 2011, 13:54 uur
Maar dat hebben Kanye West en ?uestlove óók gedaan.
Kanye West is een van de weinige mainstream hiphoppers van deze generatie die nog ouderwets durft te experimenteren binnen de hiphop. Op MBDTF combineert hij lange instrumentale stukken, rocksamples en verrassende samenwerkingen met pure hiphop. Op 808's & Hearbreak laat hij de hiphopscene horen dat ook binnen dit genre de autotune subtiel gebruikt kan worden. Ik kan geen artiest binnen de hiphop noemen die zo artistiek is als Kanye West en zoveel invloed heeft binnen de huidige cultuur. Vergeet ook niet dat Kanye zijn eigen label heeft gestart (G.O.O.D.).
?uestlove is het gezicht van de beste en een van de weinige hiphopbands. Als lid van de Soulquarians is hij het gezicht van de populaire soulvolle hiphop rond de eeuwwisseling. Denk aan artiesten als Common, Erykah Badu, Q-Tip en D'Angelo. En bovendien een van de weinige echte drummers binnen het genre (niet alleen met de computer) die ook uitstapjes maakt naar andere genres en daar met grote artiesten samenwerkt (binnen de jazz, funk en soul).
Kanye West is een van de weinige mainstream hiphoppers van deze generatie die nog ouderwets durft te experimenteren binnen de hiphop. Op MBDTF combineert hij lange instrumentale stukken, rocksamples en verrassende samenwerkingen met pure hiphop. Op 808's & Hearbreak laat hij de hiphopscene horen dat ook binnen dit genre de autotune subtiel gebruikt kan worden. Ik kan geen artiest binnen de hiphop noemen die zo artistiek is als Kanye West en zoveel invloed heeft binnen de huidige cultuur. Vergeet ook niet dat Kanye zijn eigen label heeft gestart (G.O.O.D.).
?uestlove is het gezicht van de beste en een van de weinige hiphopbands. Als lid van de Soulquarians is hij het gezicht van de populaire soulvolle hiphop rond de eeuwwisseling. Denk aan artiesten als Common, Erykah Badu, Q-Tip en D'Angelo. En bovendien een van de weinige echte drummers binnen het genre (niet alleen met de computer) die ook uitstapjes maakt naar andere genres en daar met grote artiesten samenwerkt (binnen de jazz, funk en soul).
0
geplaatst: 11 november 2011, 14:10 uur
Ik vond dit eigenlijk wel leuk, laten we hier mee doorgaan.
Radiohead
Tom Waits
Talking Heads
David Sylvian
The Sex Pistols
Captain Beefheart
David Bowie
Death
The Strokes
Can
Ik haal Nirvana eruit, prachtband maar zo vernieuwend waren ze ook weer niet.
The Strokes waren des te vernieuwender, met hun unieke sound hebben ze tig bands uit de jaren '00 beïnvloedt, eigenlijk de hele britse muziekscene. Lijkt me wel duidelijk dat zij in dit lijstje moeten staan.
Radiohead
Tom Waits
Talking Heads
David Sylvian
The Sex Pistols
Captain Beefheart
David Bowie
Death
The Strokes
Can
The Strokes waren des te vernieuwender, met hun unieke sound hebben ze tig bands uit de jaren '00 beïnvloedt, eigenlijk de hele britse muziekscene. Lijkt me wel duidelijk dat zij in dit lijstje moeten staan.
0
geplaatst: 11 november 2011, 14:22 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Maar ik heb inderdaad een lijst gemaakt met artiesten die invloed op mij hebben gehad - en niet zozeer op de muziek in haar algemeen, alhoewel -, ik heb nu eenmaal geen band met The Beatles, Frank Zappa, Radiohead, Velvet Underground, Madonna, Michael Jackson en noem maar op. .
Maar ik heb inderdaad een lijst gemaakt met artiesten die invloed op mij hebben gehad - en niet zozeer op de muziek in haar algemeen, alhoewel -, ik heb nu eenmaal geen band met The Beatles, Frank Zappa, Radiohead, Velvet Underground, Madonna, Michael Jackson en noem maar op. .
Maar dat is eigenlijk nu juist de kunst om zo'n lijst te maken....er namen inzetten die jou persoonlijk niet veel doen en je persoonlijke favorieten cq muziekstijl opzij te zetten. Ik heb bijv helemaal niks met reggae en Bob Marley maar die zal ik wel in mijn lijstje zetten.
0
geplaatst: 11 november 2011, 14:23 uur
Snoeperd schreef:
Nirvana niet "vernieuwend" valt best wat voor te zeggen, al is dat niet perse de insteek van deze lijst aangezien er ook gesproken wordt over "veranderen van de muziekscene". Lijkt me toch wel een gotspe dat je dan uitgerekend Nirvana er uit haalt, en dan ook nog eens ten faveure van The Strokes. Maar goed, het zal de leeftijd wel zijn moeten we maar denken

/edit: en wat El Ninjo zegt, je haalt er hier een band uit die je niet bevalt maar er op zich wel in thuishoort en zet er een persoonlijke favoriet in die er niet echt in thuis hoort. Ik vind zelf het debuut van The Strokes fantastisch trouwens, dus het is niet dat ik hier m'n persoonlijke smaak laat prevaleren.
* denotes required fields.