MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / nieuw in De Afrekening 2012 (StuBru's alternatieve lijst)

zoeken in:
22. Arctic Monkeys - R U Mine
Nieuwe mep van de monkeys waarmee ze nog eens bewijzen hoe bijzonder goed ze wel zijn. Rock die stevig op de maag blijft liggen
Cijfer: 9,5

24.Customs - Your Roses
De singles van hun nieuwe album bevielen me nog niet zo goed, maar dit vind ik een pak beter. Het komt in de buurt van hun oude werk.

25.AKS - Round & Round
Hier kan ik jammer genoeg niet van genieten
Cijfer: 4

27. Linkin Park - Burn it down
Hiervan ook niet

Week 19:

24. Racoon - took a Hit
26. Sam Sparro - Happiness (Magician remix)
28. Skrillex ft. Damian Marley - Make it Bun Dem
30. Bodyspasm - Twentyradios

Mijn besprekingen komen later, maar 26 vind ik geweldig, 28 helemaal niets en de andere 2 ken ik niet, al vind ik Racoon over het algemeen vreselijk. Dat nu juist deze Nederlandse band wordt opgepikt door StuBru. Ze zouden eens Moss moeten gaan draaien ofzo.

Week 19.

24. Racoon - Took a Hit
Vreemd dat dit nummer van Racoon in de Afrekening komt te staan. Vorig jaar stond het in de Top-40. Wel beter dan hun laatste hit Don't Give Up the Fight wegens vlotter en kleurrijker door de saxofoon maar ze hadden een betere tekst mogen schrijven.
Cijfer: 5,5

Duidelijk beter dan de gemiddelde dance-hit in de Top-40, dit heeft tenminste een vrij vlotte melodie en goede baslijn. Of ik dit nummer regelmatig zal draaien zonder dat het zal vervelen is een andere vraag ... dit krijgt van mij een voldoende.
Cijfer: 6,5

Reggae-achtig nummer met elektronische beats en bliepjes... ik hou veel van de échte reggae (Bob Marley, is Damian familie ervan?) maar dit werkt niet en vind ik eentonig. Overigens steekt de vorige hit van Skrillex (Bangarang) mij nu ook tegen, zijn nummers blijken maar een zeer beperkte houdbaarheid te hebben. Om maar te zeggen dat een goede song primeert boven productionele snufjes.

Dit doet mij nog veel minder, ik dacht dat ik in de Top-40 was aanbeland. Vervelende monotone rommel dat niet wil swingen met geautotunede stem en ook meer moet hebben van de productionele snufjes dan van een degelijke song.
Cijfer: 2

Een zwakke week deze keer, ben ik niet gewoon in de Afrekening.

LucM schreef:
Reggae-achtig nummer met elektronische beats en bliepjes... ik hou veel van de échte reggae (Bob Marley, is Damian familie ervan?)

Damian Marley is de zoon van Bob.

Week 19.

24. Racoon - Took a Hit
Racoon is toch wel een van de sufste Nederlandse bands van het afgelopen decennium. Bij deze dan ook mijn excuses aan de StuBru- en Afrekeningluisteraars dat we jullie er nu ook mee opzadelen. Dit nummer gaat nog enigszins door de saxofoon, maar het blijft een kleurloos deuntje.
Cijfer: 4,5

Deze draai ik al een tijdje bijna dagelijks. Van The Magician ben ik al fan sinds hij een paar jaar uit Aeroplane stapte, wat ik ergens nog steeds jammer vind omdat zowel Aeroplane als eenmansgroep en The Magician nooit meer zo goed zijn geworden als Aeroplane een jaar of 4/5 geleden was. Wat dit nummer betreft: de coupletten van dit nummer gaan nog wel, maar de momenten waarop er even gas terug wordt genomen zijn echt goddelijk. Van mij mag dit de zomerhit van 2012 worden.

Een reggae-track opgesierd met de teletubbie-geluidjes van Skrillex. Ik vind het geen combinatie eigenlijk, vind dit het zwakste wat ik tot nu toe van Skrillex gehoord heb. De beste stukken zijn dan ook de refreinen waarin Damian de bovenhand heeft. Ondanks alles kun je er niet omheen dat Skrillex misschien wel de meest vernieuwende mainstream-artiest van de laatste 10 jaar is.
Cijfer: 5

Dit moet toch wel een dieptepuntje in de Afrekening zijn. Formulematige autotune-trance. Dit is vast een coup van wat Slam FM-luisteraars ofzo, snap niet waarom je hier als StuBru-luisteraar op zou stemmen.
Cijfer: 3

Ik zie dat ik vergeten was een cijfer aan customs te geven, bij deze geef ik nog een 8

2MY
Deze moest ik nog even inhalen: Week 18:

22. Arctic Monkeys - R U Mine?
Na een uur eurosong-kandidaten te hebben beoordeeld, klinkt dit enorm modern en energiek. Thumbs up!

Cijfer: 7,5

24. Customs - Your Roses

Ook oke. Pakt me minder dan Arctic Monkeys.

Cijfer: 7

25. AKS - Round & Round

Euhm. Nee, hoewel ik niet vies ben van iets electronisch, is dit niet echt iets dat ik graag op de radio hoor. Te drukke vocals.

27. Linkin Park - Burn It Down

Formule-nummer

Cijfer: 5,3

2MY
Week 19:

Bonusclip van de Week:

24. Racoon - took a Hit

Huh? Ik heb deze video al eens gezien toen ik het in een ander topic (Top 2000 geloof ik zelfs) besprak. De clip is geweldig Paul van Ostaijeniaans, en het nummer is best wel goed. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde Nederlander hier al een paar jaar mee wordt doodgegooid (met Racoon bedoel ik dan), maar dit zou best wel eens hoog kunnen eindigen als er geen vooroordelen mee gemoeid zijn (smiley omdat niemand dit persoonlijk moet opvatten, maar het mss wel zo overkomt)

Cijfer: 7,4

Het jaren 90-gevoel overvalt me weer even. En laat ik dat nu een leuke tijd hebben gevonden! De beats klinken gelukkig wat moderner, en het zwelgje-geluid uit Ruslana's Wild Dance (ik zit nog even in Eurosong-modus) past hier wonderwel bij.

8

Hier krijg ik ook jaren 90-flashbacks van, maar van het soort waar ik minder van hield. Het zal het reggae-onderdeel wel zijn.

5,5

Och ja, dat heb ik al gigantisch veel gehoord... platte dingen die ik wel in de top40 kan horen, maar niet in de Afrekening...

4

24. Racoon - took a Hit

Nou, nog niet zo slecht dit, maar wel een beetje kleurloos.

Cijfer: 6

Zoals de Engelse zeggen, not really my cup of tea, mijn genre niet. Maar het is wel nog goed gemaakt.

Ach Skrillex, wat een speciale band heb ik toch met die kerel. Ik gaf een 1 voor Bangerang en dit vind ik maar net iets beter.

2

Wat smijten ze hier nu weer binnen, dat het maar terug verdwijnt, ander en beter graag.

3,5

update:
1. Django Django – Default (8,44)
2. Marco Z – I am a bird (8)
3.Noel Gallagher's High Flying Birds - AKA... What A Life! (7,81)
4. Arctic Monkeys – R U Mine (7,75)
5. Of monsters and men – Little Talks (7,74)
6. Florence + the Machine - No Light No Light (7,63)
7. dEUS – Keep You Close (7,62)
8. Absynthe Minded – Space (7,6)
9. The Me in You – Plastik (7,6)
10. Sam Sparro – Hapiness (magician remix) (7,5)

B.T.W: Bodyspasm breekt het diepterecord dat op naam stond van Wupperbol door het hof van commerce.

WEEK 20 NIEUW IN DE AFREKENING VAN 19 MEI 2012

29. Michael Kiwanuka - I'll get along
Vreemd dit nu pas in de Afrekening staat, want ik ben het al strontbeu gehoord. Ook een beetje een mindere broeder van Kiwanuka. Home Again was beter maar toch niet slecht.
Cijfer: 6,2

25. Selah Sue - Crazy Sufferin Style
Wat heeft iedereen toch met Selah Sue? Ik vind geen zak aan de muziek die ze maakt en ze heeft een afschuwelijk keelgeluid.

Week 20.

Hij heeft een aangename soulvolle stem en ook dat nummer met licht folky arrangementen mag er zijn al mis ik dat tikkeltje om een topsong te worden zoals bv. een erg pakkende melodie of tekst. Maar meer dan verdienstelijk is het wel, misschien kan dit nummer nog groeien bij mij.

Selah Sue is natuurlijk een grote hype in België, ik begin haar eerlijk gezegd ook een beetje beu te worden al is ze ontegensprekelijk een eigenzinnig talent. Dit nummer is wat reggae-getint waarbij de bas en drums sterk op de voorgrond treden. Haar stem is inderdaad een love/hate-stem maar globaal kan ik dit wel appreciëren.

20 weken ver, 62 songs gehoord, mijn top-10 tot nu toe (enkele cijfers zijn aangepast):

1. Absynthe Minded - Space, 9
2. Django Django - Default, 9
3. dEUS - Keep You Close, 9
4. Kasabian - Goodbye Kiss, 8,5
5. Arid – Seven Odd Years, 8,5
6. Marco Z - Im a Bird, 8,5
7. Noel Gallagher's High Flying Birds - Dream On, 8
8. Fence - Walk The Talk, 8
9. Isbells - Illusion, 8
10. Of monsters and men - Little talks, 8

Flop-5:

1. Bodyspasm - Twentyradios, 2
2. 't Hof van Commerce – Wupperbol, 4
3. Skrillex ft. Damian Marley - Make it Bun Dem, 4
4. Willow - We Walk Alone, 4
5. Wallace Vanborn - Cougars, 4,5

Gemiddelde tot nu toe: 6,65

2MY
WEEK 20 NIEUW IN DE AFREKENING VAN 19 MEI 2012

mooi nummer, maar na het ijzersterke Home Again is dit toch een pak minder.

6,5

Selah Sue vind ik zeer oke, zolang het maar met mate binnensijpelt. Haar stemgeluid is zo typisch dat er niet mee overdreven mag worden, anders zou het wel eens snel kunnen gaan tegenzitten.

7

Week 20:

Ik vond Michael Kiwanuka maar een zagevent sinds ik hem ken door 'Home Again', en dit nummer verandert mijn mening niet echt. Maar al bij al is dit nog wel een behoorlijk nummer.
6,5

Selah Sue vind ik wel goed. Niet dat ik er een heel album van ga kopen of dowloaden, maar ik hoor de singles wel eens graag langskomen op de radio. Deze bevalt me ook wel, al heeft ze betere nummers.
6,5

Week 20:

Fijne soul. Ik luister dit terwijl ik onderuit op de bank lig te genieten op de koptelefoon. Ideale muziek voor na het eten... de muziek zit ook boordevol mooie details en arrangementen. Home Again vond ik overigens niet zo, maar dit maakt me wel benieuwd naar zijn album.
Cijfer: 8

Voor Selah Sue heb ik wel een zwak: een leuk meisje met een schitterende stem. Black Part Love en This World reken ik tot de beste muziek die 2011 ons bracht, maar dit nummer haalt dat niveau toch niet. Desalniettemin doet muziek op een reggae-beat als deze het wel erg goed bij dit weer. Het doet me een beetje denken aan het debuut van Lily Allen, die ook een zomerse mix maakte van soul, pop, reggae en ska. Mag dit ook wel graag horen op de radio, dus toch nog een aardig hoog cijfer.
7,5

WEEK 21 NIEUW IN DE AFREKENING VAN 26 MEI 2012

29. Major Lazer - Get Free
Leuk dat deze in de Afrekening komt, van de eerste keer dat ik dit hoorde was ik hier fan van. Leun achterover, zet je zonnebril op en geniet.
Cijfer: 8,8

28. Wallace Vanborn - Found in L.A.
Deze is al beter dan Cougars maar haalt nog altijd het niveau van hun vroegere werk niet. Deze is toch goed genoeg om mij ervan te overtuigen het album maar eens te checken.

24. Goose - Real
Goose heeft al eens bewezen dat ze nummers maken die groeien. Het nummer Synrise bijvoorbeeld blijkt achteraf gezien een verduiveld goed nummer te zijn. Maar met dit heb ik nog niet zoveel.

Week 21.

Voordien onbekend voor mij, het is een beetje wennen aan de zang maar tenslotte vind ik het een leuk zomers en charmant nummer met wat melancholie, ook origineel met een elektronisch reggae-ritme.

Inderdaad iets beter dan Cougars maar erg warm loop ik hier niet van. Ik mis datgene waarmee het nummer onderscheidt zoals een sterke melodie of herkenbare zang. Dit blijft niet hangen hoewel ik de gitaarriff wel behoorlijk vind.

24. Goose - Real
Goose weet soms op gevatte wijze rock met dance te vermengen. Dit nummer wordt echter op den duur eentonig en swingen doet het niet echt ondanks de behoorlijke baslijn. Synrise bood nog enige spanning en afwisseling, dat mis ik bij dit nummer.
Cijfer: 5

2MY
even week 21 inhalen...

Origineel muziekje... een DJ-projectje volgens wikipedia, samenwerkingen met Santigold, Afrojack, LaRoux, Crookers,... albums opgenomen in Jamaica... Interessant.

7,7

Typische Afrekeningmuziek. Zal het ongetwijfeld goed doen op festivalweides her en der. Redelijk nummer maar blijft me niet echt bij...

6,5

24. Goose - Real

Zeer aanstekelijk en dansbaar met een heerlijke chaotische finale. Dit zal wel een grote afrekeninghit worden!

8

2MY
...en de nieuwe bonusclip voor week 22:

NIEUW IN DE AFREKENING van 2 JUNI 2012

29. Black Box Revelation - Skin

27. School Is Cool - The Underside

Week 22.

Dit doet mij denken aan de glamrock jaren '70, ook een beetje aan Rolling Stones en recentelijk Black Keys, alleen klinkt het een stuk duisterder. Redelijk nummer maar toch te weinig eigenheid, bij dit soort rock zou ik ook wat meer enthousiasme willen horen.

De zoveelste single uit hun debuutalbum, deze band heeft toch meer een eigen geluid. Dit klinkt wel fris en enthousiast waarbij de violen en drums het nummer kleuren en dit sprankelende nummer blijft ook hangen.
Cijfer: 8,5

Week 22.

Ach ja, waarom niet. De zoveelste single van Black Box Revelation. De singles worden wel telkens nietszeggender.

27. School is Cool - The Underside
Ook niet de eerste single van hun album, maar dit blijft goed.

2MY
Week 22.

Aangenaam ritme, coole gitaarsound. Ik vind het wel wat hebben, hoewel het een mashup van verschillende bekende nummers lijkt...

Hier komt te weinig uit. Het heeft weinig extremen - in geen enkele richting - en neigt wat naar 'saai'... En het 'woohowow'-stukje is er ook maar bij de haren bijgesleurd.
Mindere single van School Is Cool.

Nog even week 21 inhalen:

Verfrissend nummer, ik hoor het wel graag.

Degelijk nummer. Rockt lekker, al hebben we in België ook gelijkaardige bands als The Hickey Underworld en Kapitan Korsakov en die zijn misschien nog net iets beter.

24. Goose - Real
Behalve 'Words' vind ik Goose niet zo goed, deze vind ik nog wel oké.

En dan de nieuwkomers van week 22:

Mja, zoals wel meer nummers van hun vind ik dit wel vrij goed, maar ook niet meer. Er zit eigenlijk maar weinig variatie in hun nummers.

27. School is Cool - The Underside
Goed nummer, maar hun vorige singles waren stuk voor stuk beter. Het nummer leunt wat te veel op die "oh-oh-oh"'s.

3. Major Lazer – Get Free (7,88)
4.Noel Gallagher's High Flying Birds - AKA... What A Life! (7,81)
5. Arctic Monkeys – R U Mine (7,75)
6. Of monsters and men – Little Talks (7,74)
7. Florence + the Machine - No Light No Light (7,63)
8. dEUS – Keep You Close (7,62)
9. Absynthe Minded – Space (7,6)
10. The Me in You – Plastik (7,6)

Week 22 9 JUNI 2012

29. Blaudzun - Solar
Mmm, niet slecht. Maar dit soort muziek heb ik al vele keren eerder gehoord, en toen was het meestal beter.

27. Netsky - Come Alive
Netsky blijft de enige Drum n Bass artiest de erin slaagt mijn goedkeuring af te dwingen. Ook deze keer doet hij het weer.

25. dEUS - Quatre Mains
Deze moest ik enkele keren tot mij laten doordringen maar blijkt toch van het niveau te zijn dat ik van dEUS gewend ben.
Cijfer: 9

3. Major Lazer – Get Free (7,88)
4.Noel Gallagher's High Flying Birds - AKA... What A Life! (7,81)
5. Arctic Monkeys – R U Mine (7,75)
6. Of monsters and men – Little Talks (7,74)
7. Florence + the Machine - No Light No Light (7,63)
8. dEUS – Keep You Close (7,62)
9. Absynthe Minded – Space (7,6)
10. The Me in You – Plastik (7,6)

Week 22 9 JUNI 2012

29. Blaudzun - Solar
Lekker nummer van Blaudzun. Het nummer bleeft tot nu toe goed verscholen in het album, maar is nu naar buiten getreden.
7*

27. Netsky - Come Alive
Helemaal niet mijn genre. Maar dit nummer van Netsky is heel goed te pruimen
6*

25. dEUS - Quatre Mains
Met dEUS heb ik een haat liefde verhouding. Wist het album uit 2011 me redelijk bekoren, nu kan ik met het nieuwe album vrij weinig. Helpt niet mee dat het opent met dit matige nummer, nogwel in het Frans gezongen.
4*

Week 23.

29. Blaudzun - Solar
Deze Nederlandse band hebben wij eerder gehad met Flame on My Head en ik was er vrij positief tegenover. Dit nummer bevalt mij nog meer, vakkundige maar emotionele popsong met heel mooie stem. Niet erg speciaal, het klinkt mij wat bekend in de oren maar prima popsong.

27. Netsky - Come Alive
Een elektronisch nummer dat verschillende invloeden bevat. Instrumentaal degelijk en behoorlijk inventief, de zang echter komt mij echter te gemaakt over.

25. dEUS - Quatre Mains
Een Franstalig nummer van dEUS, ze weten toch steeds te verrassen. De manier waarop Tom Barman het brengt doet mij aan Serge Gainsbourg denken maar de instrumentale begeleiding zorgt voor een donkere sfeer en de nodige spanning.

2MY
Week 22 9 JUNI 2012

29. Blaudzun - Solar
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik z'n stem eigenlijk wel trek... Wel een behoorlijk nummer.

27. Netsky - Come Alive

Dromerige D'n'B waar ik wel van hou

25. dEUS - Quatre Mains

Zou zo uit een film kunnen komen. Boeiend 'luisterlied', maar live zal het op festivals niet echt overeind blijven, vrees ik.

Even inhalen:

Week 21.

Major Lazer is voor mij een van de beste popgroepen van de laatste jaren, maar wat wil je ook met sterproducers als Diplo en voorheen Switch. Dit ingetogen juweeltje had ik dan weer niet aan zien komen. Schitterend liedje, wat mij betreft een van de beste van het jaar.

Waardeloze Triggerfinger rip-off wat ook weer een QOTSA rip-off is. En van QOTSA was ik al niet eens echt fan. Misschien dat ik dit nog leuk zou hebben gevonden als ik 15 of 16 was, maar nu kan ik hier echt helemaal niets meer mee.
Cijfer: 3

24. Goose - Real
Prima nummer van het ook door mij onderschatte Goose. Hun eerste album heb ik destijds best vaak gedraaid (zeker de singles), maar het tweede eigenlijk na 1 luisterbeurt al afgeschoten. Maar de singles zijn allemaal prima en worden ook leuker naarmate je ze vaker hoort. De climax in dit nummer vind ik erg sterk, maar ook de zanglijnen hebben wel iets prettigs melodieus.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:35 uur

geplaatst: vandaag om 03:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.