MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / nieuw in De Afrekening 2012 (StuBru's alternatieve lijst)

zoeken in:
Week 48:

29. Fence - Without A Trace
Een kort maar aardig nummer dat mij aan The Beatles doet denken, niet echt opzienbarend maar heeft een aanstekelijke melodie en leuke arrangementen en ritme.
Cijfer: 7,5

27. Maya's Moving Castle - War
Ook hierover kan ik positief zijn, het nummer is behoorlijk in elkaar gestoken, vrij eigenzinnig met wat oosters aandoende arrangementen en ook de zang mag er zijn.
Cijfer: 7

26. Puggy - To Win The World
Dit nummer is wat banaler dan de vorige twee, al kan ik het niet slecht noemen. Het wil opgewekt zijn maar daardoor klinkt het wat vlakjes en ik denk niet dat velen dit nummer over enkele jaren nog zullen herinneren.
Cijfer: 5

24. Muse - Follow Me
Muse probeert inderdaad wat anders te doen maar daarom heb je nog geen goed nummer. Het is wat glad en moet het teveel hebben van de productiesnufjes om de matige song te verbloemen al is dit nog één van de betere nummers op hun tegenvallende laatste album (heb ik net beluisterd). Overigens blijkt Survival ook maar een beperkte houdbaarheid te hebben en verlaag ik naar 5,5.
Cijfer: 5,5

Week 49.

30. Marco Z - This Smile
Een vlot, vrolijk en ritmisch radiovriendelijk nummer waar ik op zich niets op tegen kan hebben maar het lijkt - toegegeven - ook een beetje teveel op zijn eerste single I'm a Bird.

27. Kasabian - Let's Roll Just Like We Used To
Dit nummer kende ik al een tijd van hun laatste album (dateert van vorig jaar). Dit vind ik net één van de beste daarvan, een origineel intro waarna de song wordt ingezet met pakkende melodie waarbij de arrangementen het een wat dramatische wending geven.
Cijfer: 8

26. Montevideo feat. Lara Chedraoui - Fate & Glory
De elektronische intro is veelbelovend waarna de gitaren worden ingezet die een ritme brengen dat tussen funk en rock ligt met fluitende tussenstukken. Origineel bedacht maar de zang is wat onvast en boeit mij vooralsnog weinig, instrumentaal en melodisch kan ik het wel appreciëren.
Cijfer: 6

Week 49: De laatste afrekening van het jaar alweer

30. Marco Z - This Smile
Toch wel zijn beste tot nu toe. I'm a Bird werd ik al snel spuugzat en Endlessy Be Together vond ik al van in het begin niks. Hier word ik toch een beetje vrolijk van. Tijdens de strofes wil ik me wel wat storen aan het feit dat hij meer woorden probeert te zingen dan in de maat passen. Ik vind hem ook niet de beste zanger, maar toch een zeer aardig refrein en nummer.

27. Kasabian - Let's Roll Like We Used To
Brengen ze nu nog een single uit van het album van vorig jaar? Ik zat er niet op te wachten maar slecht is het niet. Dit is een nummer zoals ik van Kasabian gewend ben, oerdegelijke rock.

26. Montevideo & Lara Chedraoui - Fate & Glory
De Afrekening staat vol met Belgische groepen, maar eigenlijk zouden we beter Vlaamse groepen zeggen. Zelfs tijdens de week van eigen kweek kwam er nauwelijks iets Waals of Brussels boven drijven. Montevideo blijkt, na even googelen, een Brusselse groep te zijn, die dan ook enkel maar op stubru gedraaid wordt omdat Lara van Intergalactic Lovers meezingt. Het nummer doet me helemaal niets. De melodieën, de instrumetatie, het gaat allemaal compleet langs me heen. Zelfs haar uitzonderlijke stem kan het niet goedmaken.
Cijfer: 4

Tijd om wat aan mijn achterstand te doen, straks haalt herman me nog in.

Week 46:

29. Passenger - Let Her Go
Er zijn blijkbaar een hoop mensen die hier enthousiast over zijn, maar daar hoor ik niet bij. Behoorlijk mooi nummer, dat wel, maar toch ook niet geweldig. Er zit wel emotie in, maar het raakt mij niet echt. Het doet me zoals ik al zei denken aan '74-'75 qua melodie en aan de zanger van Of Monsters And Men qua stem.
Cijfer: 6,5

26. Clock Opera - Move To The Mountains
De piano valt meteen op. Voor de rest niet echt memorabel.

23. Mumford & Sons - Lover of the Light
Heel goed nummer, knap opgebouwd naar een prachtig einde waar de banjo er weer flink tegenaan gaat. Mooi zo ! In de clip zien we de acteur die Stringer Bell speelt in de geweldige tv-serie The Wire.
Cijfer: 8,5

21. Triggerfinger - Dirty Down Low
Klinkt smerig. Ik hoor ook elektronische effecten. Zeer repetitief nummer. Al bij al niet zo goed, ze hebben er betere.

Week 47:

29. The Lumineers - Ho Hey
Vrolijk en levenslustig ? Misschien wel, maar ik word er toch niet meteen goed gezind van. Vind het maar een middelmatige song eigenlijk. En waarom enkele idioten het nodig achten om tijdens het nummer 'ho' en 'hey' te roepen is me niet helemaal duidelijk. En dan wordt het nummer er nog naar genoemd ook.

27. Protection Patrol Pinkerton - Future = Our Home
Ik dacht even aan 'Come on Eileen' toen het begon. Dan schiet de naam Two Door Cinema Club mij te binnen. Aardig, fris nummertje, maar weer niets bijzonders.

26. Green Day - Stray Heart
Behoorlijk nummer, maar nogal inspiratieloos en gewoon niet goed genoeg als single voor een band met zo'n status.

2MY
Week 45.

22. The Vaccines - I Always Knew

Yay! Tof nummer! Het lijkt al weer zomer en festivallig Whoahoahooow!

27. The Killers - Miss Atomic Bomb

The Killers! Die van Human Mr Brightside en van Somebody Told Me 'k Heb net hun Sawdust in de Kringloop gescoord en ben daar zeer blij mee. Niet dat ik hem al beluisterd heb, maar het bezitten is alvast een goeie eerste stap. Deze Miss Atomic Bomb kan ik - helaas voor mijn geloofwaardigheid - evenmin slecht vinden. Helpt het als ik The Killers een guilty pleasure noem?

Cijfer: 7,9

29. Yes Sir Yes - Longing = Good Taste

Niet dat het er echt toe doet, maar het doet me aan Soulwax denken. En aan nog een paar Vlaamse rockgroepen die wat dance in hun sound binnensmokkelen

Als ik nog jong was geweest, had ik hier ongetwijfeld een cd van gekocht. Tweedehands weliswaar, want jonge mensen hebben geen geld.

Wat een geweldige week was die week 45, we hebben er vast allemaal goeie herinneringen aan

Mijn top-30 van 2012 (alle 30 prima).

1. The Vaccines - I Always Knew
2. Django Django - Default
3. Absynthe Minded - Space
4. dEUS - Keep You Close
5. School Is Cool - The Underside
6. Kasabian - Goodbye Kiss
7. SX - Gold
8. The XX - Angels
9. Jessie Ware - Wildest Moment
10. Arid - Seven Odd Years

11. Muse - Madness
12. The Vaccines - Teenage Icon
13. Mumford and Sons - I Will Wait
14. Noel Gallagher's High Flying Birds - Dream On
15. Fence - Walk The Talk
16. Smashing Pumpkins - The Celestials
17. Protection Patrol Pinkerton - Future = Our Home
18. Isbells - Illusion
19. dEUS - the Soft Fall
20. The Me in You - Plastik

21. The XX - Chained
22. Of Monsters and Men - Little Talks
23. Marco Z - Im a Bird
24. Ben Howard - The Fear
25. Kasabian - Let's Roll Just Like We Used To
26. dEUS - Quatre Mains
27. Jack White - Freedom at 21
28. Lana Del Ray - Born To Die
29. Black Keys - Gold on the Ceiling
30. Clock Opera - Move To The Mountains

Gemiddelde = 6,55

Opvallend veel Belgische producties dit jaar in de Afrekening. Daar zitten wel uitstekende nummers tussen (dEUS, School is Cool, Absynthe Minded) maar ook veel middelmaat (o.a. Willow, Wallace Vanborn). Er komen ook vaak (meestal goede) nummers voor die je eerder in de Top-40 zou verwachten (Jessie Ware, Lana Del Ray, Adele, Of Monsters and Men). De betere nummers komen vooral van de nieuwkomers (o.a. Django Django, Fence), de wat oudere artiesten (Milow, Green Day, Foo Fighters) hebben hun beste tijd duidelijk achter de rug. Het globale aanbod was dit jaar niettemin behoorlijk, volgend jaar (hopelijk) nog beter.

Even inhalen maar weer:

Week 36.

28. Jessie Ware - Wildest Moment
Veel van Jessie Ware geluisterd dit jaar, maar helemaal pakken deed het me nog niet. Maar de muziek heeft wel klasse... het wordt nergens sentimenteel, gaat nergens over de top. Vind het erg smaakvol en blijft het ook nog wel even draaien.

24. The Opposites - Slapeloze Nachten
Voor The Opposites heb ik altijd wel een zwak gehad, eigenlijk. Dit is ook weer een leuk liedje, maar ik kan niet zeggen dat ik er heel enthousiast van wordt. Ik hoor toch liever hun minder serieuze kant.

21. Green Day - Kill the DJ
Green Day is inmiddels aan alle kanten voorbij gestreefd. Dit klinkt een beetje als een kinderachtige variant op Arctic Monkeys, terwijl de leden van Green Day waarschijnlijk bijna twee keer zo oud zijn als die van de Aapjes. Het nummer heeft wel potentie, maar het had nog net iets meer swing moeten hebben. Ik zou het wel weten als ik hier een remix van kon maken. Over de onbenullige tekst zullen we het maar niet hebben. Ik kan het niet serieus nemen (i.t.t. tot The Smiths ooit, in Panic).
Cijfer: 4,5

19. dEUS - the Soft Fall
Je zou het bijna vergeten, maar dEUS heeft dit jaar ook nog een plaat gemaakt. Ooit een toonaangevende band, nu een van de vele middenmotors. In mijn optiek dan. Dit is wel weer aardig, maar de magie is er niet meer. Toch heeft het liedje wel iets prettigs vertrouwds, zeker als de viool erin komt. De tekstuele verwijzing naar Tricky's Hell Is Round The Corner bevalt me ook wel.

---

Week 37.

23. Foo Fighters - Back & Forth
Het debuut van de Foo Fighters vond ik fantastisch destijds, maar daarna was de koek eigenlijk wel op wat mij betreft, een enkele aardige single uitgezonderd. Sterker nog, ik ben de band bij vlagen behoorlijk verschrikkelijk gaan vinden (hun muziek dan, als personen komen ze wel sympathiek over). Dit is ook weer Amerikaanse standaardmeuk van een bedenkelijk niveau.
Cijfer: 2

27. The Vaccines - Teenage Icon
Deze heb ik veel gedraaid het afgelopen jaar. Het heeft iets oubolligs doordat het wat teruggrijpt op de rock 'n' roll van de 50's, maar het is wel op een leuke manier gedaan. Toch hoor ik liever de wat onstuimigere van 2011, want hun andere recente singles klinken eigenlijk nergens naar.

30. Wallace Vanborn - We Are What We Hide
Dit gaat me het ene oor in en het andere weer uit. Wat steviger rocknummer, maar zo op het eerste gehoor zonder enige aanknopingspunten. Geen leuke riffjes, geen bijzondere melodie. Gewoon maar wat op de instrumenten geramd, zou Bob Cremers zeggen.
Cijfer: 3,5

---

Week 38.

29. Blaudzun - Elephants
Op het eerste gehoor een liedje dat me wel aanspreekt. Mooie rol ook voor de blazers en ook een fraaie spanningsopbouw. Moet het wel iets vaker luisteren voordat alles op zijn plaats valt denk ik, maar dat heb ik er wel voor over. Leuk nummer!

25. The XX - Chained
Best een fraai liedje. Wel echt precies in de trant van het debuut en door het ontbreken van het verrassingseffect dus sowieso een minder hoog cijfer, maar the XX blijft toch genieten. Al hoorde ik eerder vanmiddag Jamie XX's remix van Four Tet's Sing en dat is toch wel het echte werk. Die krijgt een 9,5, Chained moet het met wat lager doen.

23. Zornik - Smiling in the Sun
Een grote Belgische naam, maar eigenlijk ken ik ze totaal niet. Dit nummer bevalt me wel. Qua melodieen en zang heeft het wel veel van The The, eigenlijk, al zit het verder wel heel anders in elkaar. Een groeiplaatje wellicht? Voorlopig wel een verrassinkje voor mij.

---

Week 39.

29. Coely - Ain't Chasing Pavements
Beetje braaf plaatje, doet me denken aan soortgelijke dingen die veel vetter zijn. En aan The Wee Papa Girl Rappers, gek genoeg. En ook die zijn gaver.

28. Goose - Control
Goose vind ik dan wel weer gaaf. In het begin een beetje een kopie van Soulwax/Presets en al die andere dance/rockcrossoverbands die zo groot waren in het midden van de 00's, maar inmiddels hebben ze wel echt hun eigen geluid ontwikkeld. Dit is gewoon een kneitervette plaat met een mooie 80s vibe.
Cijfer: 9

25. The Van Jets - Danger Zone
Ik had hier iets stevigers en doorsnees verwacht, maar dit is wel een heel aanstekelijk liedje waarop het moeilijk stilzitten is. Geinig plaatje zeg!

---

Week 40.

29. 't Hof van Commerce - Baes
Ik moest even wennen aan de vibe en het taaltje van de eerdere 't Hof van Commerce-singles, maar nu vind ik die old school-flow wel leuk. Het is niet zo pretentieus en best wel aanstekelijk. Deze mag vaker langskomen.

28. Jake Bugg - Two Fingers
Niet slecht, dit stond zelfs een paar weken in mijn singles-top 20 die ik voor een ander topic wekelijks bijhoudt. Maar inmiddels heb ik het wel een beetje gehoord. Voor mij is JB geen blijvertje, denk ik.

26. Balthazar - The Oldest Of Sisters
Dit stond in diezelfde top 20, al hield het daar ook niet lang uit. Mooi liedje, zoals al eerder gezegd ook behoorlijk Alex Turner-esque, maar dat vind ik helemaal niet verkeerd.

---

Week 41

29. SX - Gold
Eerder dit jaar greep Black Video me wel bij mijn kladden, heel mooi nummer vind ik dat nog altijd. Dit is helaas een beetje van hetzelfde pak en alhoewel de eerste luisterbeurten veelbelovend waren, ging het toch snel vervelen.

28. Kraantje Pappie - Semi Bekend
Toevallig hoorde ik vannacht weer zijn eerdere hit uit een café dreunen, toen ik op weg was naar huis. Dat is nog steeds het enige wat ik van hem ken, tot nu toe dan. Dit nummer heeft ook wel wat, die zanglijntjes zijn toch wel oorwurmen. Maar het kinderlijke gehalte staat me dan ook wel weer tegen.

25. Coldplay - Hurts Like Heaven
Niet zo goed als Paradise of Princess of China (wat ik het beste Coldplay-nummer van de laatste jaren vind), maar toch heeft het wel wat. Een heel Coldplay-album kan ik niet verteren, maar de gitaren jengelen lekker in de beste janglepoptraditie. Wat ik dan wel weer minder vind is de onnatuurlijke sound: het klinkt bijna net zo plastic zoals de hoes van het laatste album eruit ziet en die effecten op de stem van Martin zijn al helemaal overbodig.

---

Week 42:

29. Willow - Two Children
De vorige Willow-singles waren echt blatante Bloc Party-ripoffs, maar dat gevoel heb ik hier gelukkig niet. Dit klinkt eigenlijk gewoon wel als een lekker liedje voor op de radio.

28. Bloc Party - Truth
Er zijn maar weinig bands geweest waarvan ik over een album zo enthousiast was, om er vervolgens geen klap meer aan te vinden. Silent Alarm stond destijds in mijn top 10, maar wat ze tegenwoordig uitbrengen... Dit is ook weer zo'n non-plaatje, een nummer dat elke passie ontbeert. Ze kunnen beter met vervroegd pensioen.
Cijfer: 3

21. Rolling Stones - Doom and Gloom
Aardige Stones-single, dacht ik, totdat ik ineens de Jeff Bhasker-remix hoorde. Die is niet heel anders, maar geeft het nummer op de een of andere manier toch wel net dat scheutje dansbaarheid en oomph mee dat het origineel mist.
Cijfer: 8 voor de remix, 6,5 voor het origineel

Week 43:

29. Raketkanon - Herman
Nogal een baak lawaai dit, maar het heeft wel iets. Sowieso wel fijn weer eens iets buiten de geijkte paden te horen in de Afrekening, want veel is toch wel een beetje het standaard 'alternatieve' werk. Dit zal ik nog eens draaien in ieder geval. En met zo'n titel kan het eigenlijk al niet meer mis.

28. Milow - Where My Head Used to Be
Ik ben nooit zo'n fan geweest van Milow en ook helemaal niet van Jack Johnson, waar hij me opeens aan doet denken. Als ik dit hoor krijg ik de neiging die gitaar in tweeën te hengsten. Het is zo saai en braaf en degelijk dat ik er opstandig van wordt.
Cijfer: 3,5

26. Ellie Goulding - Lights
Dit nummer gaat bij mij een beetje het ene oor in en het andere weer uit. Doorsnee electropop met een zangeresje.

---

Geen week 44 blijkbaar, dus verder met week 45 dan maar:

22. The Vaccines - I Always Knew
Dit is toch wel weer een heel fijn nummer. Niet zo gek veel gedraaid toen, maar nu ik het weer eens terughoor besef ik me dat ik het nummer daarin wat tekort gedaan heb. Dit gaat weer op de playlist met recente favorieten. Fijne single!

27. The Killers - Miss Atomic Bomb
The Killers hebben wel een sentimenteel tintje dat me aanspreekt, maar helaas is de muziek nogal vergankelijk. Human vind ik in retrospect een prachtsingle, maar niets van wat daarna kwam is me bijgebleven. Dit nummer is datzelfde lot beschoren. Ik heb het 5 minuten geleden nog gehoord, maar weet nu al bijna niet meer hoe het klonk.

29. Sir Yes Sir - Longing = Good Taste
Beetje Foo Fighter-esque, maar dan met blazers erbij. Geinig, maar ook niet meer dan dat.

---

Week 46:

Dit is een bijzonder fraai liedje, maar die stem is dermate irritant dat het nummer amper om aan te horen is. Dat valt vooral op als de koortjes erbij komen, want dan is het ineens best verteerbaar. Ik zou dit nummer wel eens met een goede zanger willen horen.
Cijfer: 4

Clock Opera zou in mijn straatje moeten liggen, maar ik kan er niet echt een klik mee krijgen. Dit nummer ook best regelmatig gehoord, maar het wil er net als hun eerdere singles dit jaar niet echt in. Er zijn in dit straatje ook best veel bands die net wat memorabelere liedjes ewten te schrijven.

Ze kunnen er zelf weinig aan doen, maar stilaan begin ik wel een beetje moeite te krijgen met de manier waarop deze band de markt in wordt gedrukt. Zo goed vind ik ze namelijk ook weer niet, op een enkel nummer na. Dit is dan wel weer één van de betere, maar een fan zal ik wel nooit worden.

Ik had mijn pen eigenlijk al diep in het vitriool gedoopt om dit nummer eens goed de grond in te schrijven. Ik heb namelijk niet zoveel op met de muziek van Triggerfinger: die doet me namelijk denken aan mensen die de kwaliteit van liedjes pas inzien als er harde gitaren te horen zijn. Maar dit nummer is toch anders: eigenlijk doet Triggerfinger hier een Gooseje: ze hebben een soort dance-nummer gemaakt met de Triggerfinger-sound. En dat bevalt me wel, want met de mannen van Triggerfinger heb ik eigenlijk wel iets op. Toch is het meer het idee dan het nummer dat me echte aanspreekt, want Goose heeft op dit vlak toch veel meer te bieden. Dit is niet meer dan een aardig probeersel.

Week 47:

Dit klinkt als een bandje dat op de Mumford-bandwagon is gestapt. Beetje 13-in-een-dozijn, ik hoor weinig eigens.

Wat een artiestennaam en titel. Was de muziek maar half zo opvallend. Helaas gaat dit ook het ene oor in en het andere oor weer uit. Geen deuntje waar je je echt een buil aan kunt vallen, maar het mag wel iets uitgesprokener.

Dit heeft eenzelfde soort rock 'n' roll-vibe als de laatste singles van The Vaccines, maar op de een of andere manier is het niet half zo fris. Het zit allemaal goed in elkaar, maar de x-factor ontbreekt.
Cijfer: 4,5

---

Week 48:

We zijn duidelijk in wat minder vaarwater belandt, met veel doorsneemuziekjes achter elkaar. Hier ontbreekt een aansprekende melodie, dit klinkt teveel als een probeersel.

Dit doet me wat aan Florence + The Machine denken, maar dan in een iets elektronischer variant. Best interessant instrumentarium ook en een goede zangeres. Eindelijk weer een nummer van Belgische makelij dat echt goed is, het was alweer even geleden (Zornik geloof ik).

Een bandjesnummer met een redelijk electronische sound. Ik heb niet het gevoel dat ik naar iets heel speciaals aan het luisteren ben, maar toch heeft het wel iets aanstekelijks. Plezierig plaatje wel.

24. Muse - Follow Me
Veel is er niet veranderd bij Muse, als ik dit zo hoor. Er is een electronisch sausje overheen gegooid, maar de songs zijn in de basis hetzelfde en het dramatische aspect voert nog steeds de boventoon. Een krappe voldoende dan maar, soms ben ik best gevoelig voor dat drama, hoe goedkoop het eigenlijk ook gebracht wordt.

---

Week 49:

30. Marco Z - This Smile
Lastig te beoordelen dit nummer. Gewoon een gezellig radioliedje dat lekker wegluistert, maar ook wel erg weinig om het lijf heeft.

Kasabian is een typische StuBru-band in mijn optiek. Ik was ze eigenlijk een paar jaar geleden al uit het oog verloren, maar daar krijgen al hun singles nog veel airplay. En dat is niet heel onterecht, want het is lekkere muziek voor op de radio. Dit nummer doet me op een bepaalde manier wel aan de oude Stones denken, al zit er ook een vleugje 'James Bond' in. Een mooi nummer om in de laatste week binnen te laten komen, want met deze single kun je nog wel een tijdje vooruit voor 'ie gaat vervelen.

En nog een hele goede plaat, dit is wel een hele mooie afsluiter van dit Afrekening-jaar. Het intro laat nog een beetje in het midden wat ons te wachten staat. Ik verwacht eigenlijk iets theatraals a la The Phantom of the Opera of iets van ELO ofzo, maar uiteindelijk doet een lekker ritme zijn intrede en ontvouwt zich gewoon een heel lekker indie-nummer. Mooi gezongen ook, de zang van Lara van Intergalactic Lovers bevalt me enorm. Eigenlijk is dit precies het type popmuziek waar ik van houd.
Cijfer: 9

En ook maar eens een afsluitend jaarlijstje plaatsen:

Top 30:
1. Django Django - Default
2. Major Lazer - Get Free
3. Selah Sue & Tom Barman vs the Subs - Zanna
4. Lana del Rey - Born to Die
5. Sam Sparro - Happiness (Magician remix)
6. Noel Gallagher's High Flying Birds – AKA... What A Life!
7. Goose - Control
8. Santigold - Disparate Youth
9. Montevideo feat. Lara Chedraoui - Fate & Glory
10. The Me in you - Plastik

11. The Vaccines - I Always Knew
12. Ben Howard - The Fear
13. Florence + The Machine - No Light, No Light
14. Miike Snow - Paddling Out
15. Of monsters and men - Little talks
16. Selah Sue - Fade Away
17. Maya's Moving Castle - War
18. Das Pop - Thunder & Lightning
19. Smashing Pumpkins - The Celestials
20. The Black Keys - Little black submarine

21. Polica - Dark Star
22. Kasabian - Let's Roll Just Like We Used To
23. Absynthe Minded - Space
24. Kraantje pappie - Waar is kraan?
25. Noel Gallaghers high flying birds - Everybody's on the run
26. dEUS - Quatre Mains
27. Jessie Ware - Wildest Moments
28. The Van Jets - Danger Zone
29. The Vaccines - Wetsuit
30. Netsky – Give And Take

Bottom 10, met wat grote bands die wat mij betreft wel met pensioen mogen:
01 - 2,0 - Red Hot Chili Peppers - Look Around
02 - 2,0 - Foo Fighters - Back & Forth
03 - 3,0 - Bodyspasm - Twentyradios
04 - 3,0 - Saafi & Spreej - Space
05 - 3,0 - Wallace Vanborn - Found in L.A.
06 - 3,0 - Coldplay – Charlie Brown
07 - 3,0 - Bloc Party - Truth
08 - 3,5 - Wallace Vanborn - We Are What We Hide
09 - 3,5 - Milow - Where My Head Used to Be
10 - 4,0 - Hooverphonic - Happiness

Vandaag is het de hele dag Eindafrekening 2012 op stubru. Ik ben wel eens benieuwd in hoeverre die lijst overeenkomst met onze lijst.

Opvallend dat de Eindafrekening van 2012 langer is dan De Tijdloze.

Vanaf welk nummer zijn ze eigenlijk begonnen? ik ben ingevallen rond nummer 120, maar ze waren volgens mij wel al een tijdje bezig, wie weet hebben ze gewoon alle nummers die dit jaar in de Afrekening hebben gestaan gedraaid.

Ik denk dat het een top 150 is.
Aan wie hier een persoonlijke top 30 van het jaar plaatst, kiezen jullie enkel uit nieuwkomers van 2012 (nummers die in dit topic zijn besproken m.a.w.) of ook nummers die er al begin 2012 instonden ?

2MY
Week 46:

Zoals bij vele films sommige scenes enkel lijken toegevoegd om te kunnen dienen in een bijbehorend game, ruikt de opening naar een niet-zo-subtiele solicitatie om gebruikt te worden in de volgende reclamecampagne van Electrabel (of Ziggo,...). Het nummer vind ik wel degelijk wat hebben overigens. Maar mijn kast staat dan ook vol Blunt en andere vergelijkbare gitaarmannetjes.

Het pianogepingel klinkt eerst verfrissend - het lijkt op een adrandom-gerammel dat toevallig nog ergens op lijkt ook - maar wordt toch wat irritant naarmate het nummer vordert. En uiteindelijk wordt het een wat middelmatig nummer. Wel een leuk middelmatig nummer. Kan dat?

Het bijzondere stemgeluid van deze mens is op zich al een gigantische plus, de mooie muzikale omlijsting doet er sowieso nog iets extra bij. En toch vind ik de nummers die ik van deze band ken - mede door die twee pluspunten - redelijk veel op elkaar lijken. De outro doet er op de valreep idd nog een positief schepje bovenop.

Cijfer: 7,3

Ah, hier hou ik wel van: wat vuile electronische geluiden die geruggesteund worden door gitaargeram. Ik had het ook omgekeerd kunnen schrijven, maar dat is lastig om te lezen. Doet me wat denken aan sommige projecten van Maurice Engelen. De filmscene waarvoor dit nummer bedoeld is, zal zeer waarschijnlijk iets in een drug-en-seks-discotheek zijn geweest. Als filmmuziek zeer geslaagd, als losstaande track mis ik toch wel wat afwerking. Hoezo, plots gedaan?

2MY
Week 47:

Dit is mij wat te luchtig. Het geheel is geslaagd als intro voor een spannendere song die ze vergeten zijn om er achteraan te plakken.

Over vooroordelen gesproken (of laten we dat maar eens doen): jongens die zo'n 'interessante groepsnaam' verzinnen, en in hun titels een overduidelijke en intelligente doordachtheid tentoon spreiden, vind ik al arrogant voor ik ook maar een noot van hun muziek heb gehoord. Maar omdat verdraagzaamheid een mooie kerstgedachte is, en ze tenslotte de Afrekening zijn binnengekomen, heb ik dus au fond geen echte andere keuze, schalt nu reeds voor de tweede keer - ik typ niet zo snel - PPP door mijn koptelefoon. Het resultaat valt wel mee. Maar het zal nog even duren vooraleer we échte vrienden worden.

Bij dit nummer zag ik plots Billy Elliot z'n danspasjes door de straten van Everington oefenen (deze scene dus - debiele franse dub), het heeft dan ook wat weg van een Town Called Malice met wat Beatle-accenten. Ik denk dat ik stilaan moet vergeten wat Green Day vroeger uitbracht, en de Green Day van nu als een totaal andere band moet zien. En dan blijk ik dit een behoorlijk frisse popsingle te vinden. Retro-feestje!

2MY
Week 48:

En ik heb dan weer óók een kerstboom in mijn huis staan - hoewel iets anders opgetuigd - zoals in het clipje! Het nummer is uiteindelijk even onopvallend als die bewuste kerstboom.

Geen idee of het internationaal wat in de pap te brokken heeft, maar het zou eventueel best wel eens kunnen. Wel een nummer waar de lijn tussen 'leuk om te horen' en 'net iets te vaak gehoord' wel eens heel erg dun zou kunnen zijn. Hypothetisch nummer blijkbaar.

De grote rampen blijven uit - dit had ik eigenlijk bij de vorige band moeten schrijven - want ik had erger verwacht, gezien het lage cijfer dat sommige collega-afrekeningbesprekers voor dit poppy nummer veil hadden. Ik hoor toch een aanstekelijjk hitparadegevoelig nummer. En als die dekselse Alphabeat ooit zo hoog in de Afrekening kon komen, dan mag deze er ook wel even blijven kamperen.

24. Muse - Follow Me

Het klinkt als een vocal-mix van Housewife van Daan, en die bestaat al. En na het eerste refrein waan ik me plots op de soundtrack van Never Ending Story

Cijfer: 6,2

2MY
Week 49.

30. Marco Z - This Smile

Met deze Marco Z moet ik een beetje voorzichtig zijn. Zijn vogellied ben ik ondertussen toch al behoorlijk beugehoord, en zo dikwijls heb ik het nu ook weer niet moeten aanhoren. De stem van dhr. Z is - net als bij de familie Mumford - zeer typisch en herkenbaar, maar hij wordt een beetje irritant. Geen goed teken.

De intro houdt ergens het midden tussen Tibetaanse Monniken-geluiden op kerstmuziek en de soundtrack van de nieuwe Saw-film. Ook op kerstmuziek. En dan plots - en dan bedoel ik eigenlijk 'té plots' - wordt die sfeer verbroken voor een totaal ander nummer. Af en toe komen er interessante stukken - een oosters intermezzo en iets dat klinkt als een electronische didgeridoo - maar het geheel vind ik toch niet zo bijster sterk.

Cijfer: 6,8

Een beetje een soep. En dan hoeft soep in het algemeen zich niet beledigd te voelen, want ik bedoel het niet letterlijk. Eerder in de betekenis van 'rommeltje'. En hoewel een beetje rommel best wel gezellig kan zijn, is dit het soort van rommeltje waar je de slijper niet meer kunt vinden als uw potloodpunt net afgebroken is en je dringend iets moet opschrijven. Maar uiteindelijk: wie gebruikt er nu nog potloden? En wat kan er nu zo dringend zijn om op te schrijven?

Wat een cliffhanger naar de editie 2013 van dit topic toe! Spannend!

( Oh ja: Cijfer: 5)

Week 48:

Ik vind er weinig aan. Waarschijnlijk sporen veel van die jonge, Belgische bandjes hun vrienden en familie aan om hun single in de Afrekening te stemmen en zo krijgen we dus soms te maken met nummers die nogal licht uitvallen, zoals deze.
@ arcade monkeys, leuk kapsel heb je.

Ja, dit heeft wel iets. Maar vraag me niet wat.

Puggy ken ik sinds 2008 toen ze op het festival van mijn middelbare school speelden en we bij Muzikale Opvoeding twee nummers van hen behandelden. Erg goede, catchy popsongs waren dat. Ondertussen heeft Puggy naam gemaakt, vooral in Wallonië en Frankrijk geloof ik. Maar blijkbaar is enkel hun bekendheid gegroeid, en niet de kwaliteit van hun muziek, want ik vind deze single een stuk minder dan de paar oudere nummers die ik ken van hun.
Tip: check Dubois en The Luckiest Crime

24. Muse - Follow Me
Minst goede single van Muse. Maar het nummer weet me nog wel te bekoren: spannende opbouw en vlot meezingbaar refrein. Die elektronische ondersteuning is even wennen, maar best wel geslaagd. Toch zeker geen draak van een nummer of grote miskleun zoals sommigen beweren.

Bonusfilmpje: Music for Life in België wilde dementie onder de aandacht brengen. Hier zingt het dementenkoor De Betties 'Follow Me' van Muse in het voorprogramma van datzelfde Muse in het Sportpaleis. Een beklijvend moment.

Week 49.

30. Marco Z - This Smile
Marco Z is pas in 2012 doorgebroken, maar ik ben hem nu al beu. Het mag al eens op de radio gedraaid worden (wat nu te vaak gebeurt vind ik), maar zelf zal ik het zelden of nooit opzetten.

De opener van hun laatste album, heel goed nummer met veel lange noten.

Ze heeft toch een opvallende stem, ons Lara. Het refrein vind ik erg knap.

Voila, dat was het voor 2012.
Zo meteen eerste Afrekening van 2013.
Doen we voort ? En zo ja, hier of maken we een nieuw topic aan ?

2MY
JoaMuse schreef:
Zo meteen eerste Afrekening van 2013.
Doen we voort ? En zo ja, hier of maken we een nieuw topic aan ?

Doen we! Heeft er iemand trouwens een afsluitende Top Zoveel wat we bij elkaar hebben gestemd dit jaar met ons kleine clubje? 'k Ben daar ooit dapper mee begonnen, maar toen ontstak iets wat op luiheid leek

Dit was onze laatste top denk ik. Van mij hoeft deze lijst niet meer geüpdatet worden hoor, de nummer 1 is goed zo.

2MY schreef:
Heeft er iemand trouwens een afsluitende Top Zoveel wat we bij elkaar hebben gestemd dit jaar met ons kleine clubje?

Zowel Django Django als The Vaccines hebben een gelijk gemiddelde, en het hoogste cijfer was ook gelijk, maar Default kreeg van jassn een 8,8 als 2de hoogste cijfer en I Always Knew kreeg van JoaMuse slechts 8,5 als hoogste. Dus hebben we een winnaar. die ik ondertussen zo beu ben als kouw pap

1. Django Django – Default (8,44)
2. The Vaccines – I Always Knew (8,44)
3. Muse – Madness (8,3)
4. Major Lazer – Get Free (8,2)
5. The XX – Chained (8,1)
6. Marco Z – I am a bird (8)
7. Mumford And Sons – Lover of the Light (7,86)
8.Noel Gallagher's High Flying Birds - AKA... What A Life! (7,81)
9. Jessie Ware – Wildest Moments (7,8)
10. Arctic Monkeys – R U Mine (7,75)
11. Of monsters and men – Little Talks (7,74)
12. Florence + the Machine - No Light No Light (7,63)
13. dEUS – Keep You Close (7,62)
14. dEUS – The Soft Fall (7,6)
15. Absynthe Minded – Space (7,6)
16. The Me in You – Plastik (7,6)
17. SX – Gold (7,6)
18. The Van Jets – Danger Zone (7,56)
19. Gossip – Move In The Right Direction (7,54)
20. Sam Sparro – Hapiness (magician remix) (7,5)
21. Noel Gallagher & High Flying Birds – Everybody’s on the run (7,5)
22. Smashing Pumpkins – The Celestials (7,5)
23. Kasabian – Let’s Roll Like We Used To (7,45)
24. Blaudzun – Elephants (7,4)
25. Das Pop – Thunder & Lightning (7,38)
26. Selah Sue – Fade Away (7,3)
27. Michael Kiwanuka - Home Again (7,26)
28. The Vaccines – Teenage Icon (7,24)
29. Adele - Rumour Has It (7,23)
30. dEUS – Quatre mains (7,2)
31. Santigold – Disparate youth (7,2)
32. Alabama Shakes – Hang Loose (7,2)
33. Maya’s Moving Castle – War (7,2)
34. The XX – Angels (7,16)
35. Mumford and Sons – I Will Wait (7,14)
36. The Van Jets – Here comes the light (7,13)
37. Ben Howard – The Fear (7,13)
38. The Rolling Stones – Doom And Gloom (7,06)
39. Ellie Goulding – Lights (7,04)
40. Asaf Avidan – One Day/Reckoning Song (7,04)

Ook de noteringen 138-147 oftewel de flop 10 wil ik u niet onthouden.

1. Bodyspasm – Twentyradios (3,13)
2. Safi & Spreej – Op aarde (3,2)
3. 't Hof Van Commerce - Wupperbol (3,81)
4. Skrillex feat. Damien Marley – Make it bun dem (4,13)
5. ‘t Hof Van Commerce – Stuntman (4,42)
6. ‘t Hof Van Commerce – Baes (4,54)
7. Milow – Where my head used to be (4,68)
8. Kraantje Pappie – Waar is kraan? (4,8)
9. Kraantje Pappie – Semi-Bekend (4,8)
10. Wallace Vanborn – We Are What We Hide (4,8)

Het algemene gemiddelde doorheen het jaar was 6,42, wat Your Roses van Customs, die eenzelfde gemiddelde heeft, de meest gemiddelde plaat van het jaar maakt.

Mooie lijst.
Ik deed nog niet mee aan dit topic toen 'Default' binnenkwam dus heb er niet op gestemd. Ik kan het gemiddelde nog even naar beneden halen en Django Django van de 1e plaats stoten als iemand dat wil.

Zonde trouwens dat zo'n knaller als 'Waar is Kraan?' in de flop 10 staat.
En lol, 't Hof van Commerce is duidelijk onze flopartiest van het jaar.

2MY
geweldige lijst, merci arcade monkeys!

Op naar een nieuw jaar met ongetwijfeld meer verrassende knallers!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:36 uur

geplaatst: vandaag om 17:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.