MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / nieuw in De Afrekening 2012 (StuBru's alternatieve lijst)

zoeken in:
2MY
Hallo!

Aangezien ik mezelf heb beloofd wat meer met muziek bezig te gaan zijn in 2012, verplicht ik mezelf met dit topic om wat meer met de 'alternatievere muziek' (of toch de meest commerciële variant daarvan) bezig te zijn.

Elke week beluister ik - samen met jullie - welke nummers er nieuw binnenkomen in de Studio Brussel 'De Afrekening', voorzien van licht-biografisch wikipediamateriaal van de desbetreffende bands. Een wereld zal opengaan, al was het maar voor mezelf.

En als klapper op de vuurpijl (of kers op de taart, neusje op de zalm, puntje op het paaltje) zet ik deze nieuwkomers in een persoonlijke top3 dat ik instuur via stubru.be, waarmee ik ongetwijfeld elke week een AfrekeningCD zal winnen! En jullie misschien ook!

Start: volgend weekend reeds!
(als opwarming uit de laatste 3 nieuwkomers van 2011 deze top 3 doorgestuurd naar De Afrekening!

1. The Vaccines - Wetsuit
2. Selah Sue & Tom Barman vs the Subs - Zanna
3. Geppetto & The Whales - Juno

Magick1
Tja, de nummers uit de afrekening ken ik altijd, voor mij persoonlijk is er weinig uitdagends aan maar goed:

9,5 uit 10
Song van 2010 van de band van 2010 voor mij persoonlijk. Geweldig nummer.

6 uit 10
Een cover van een uitstekend nummer, met weinig toegevoegde waarde.

7 uit 10
Ik zag dat deze band in de voorselecties zit van Humo's Rock Rally 2012. Het is een goed nummer, maar ik heb toch de indruk dat ik dit al eerder heb gehoord.

Ik ken ze ook allemaal al, dus ik zal maar posten. Lijkt me wel leuk om aan mee te doen, wie weet wat ik nog ontdek.

Een van de betere nummers van het debuut. Het duurde even, maar de laatste weken is dit niet meer uit mijn hoofd te branden.
Cijfer: 8

Een van de beste covers die ik de laatste jaren gehoord heb. Twee fantastische stemmen en heerlijk geproduceerd. Doet voor mij amper onder voor het ook al geweldige origineel.
Cijfer: 9,5

Leuk voor op de radio en een amusant fris liedje, maar vind het niet dermate bijzonder dat ik er meer van op ga zoeken.
Cijfer: 6

Leuk initiatief 2MY!

Heel leuk initiatief, ik zal daar ook regelmatig posten.

Sterk nummer met een melodie die blijft hangen, klinkt vrolijk maar met donkere ondertoon. Ook de zang en begeleiding vind ik sterk.
Cijfer: 8,5

Sympathieke en geslaagde cover van een uitstekend nummer. Het origineel vind ik een fractie beter maar ook deze versie vind ik goed gebracht.
Cijfer: 7,5

Leuk nummer, fris en radiovriendelijk maar echt bijzonder vind ik het ook niet, ik krijg teveel een déjà-vu-gevoel.
Cijfer: 6,5

Ook

Als je voortaan ook nog linkjes toevoegt beloof ik zo veel mogelijk mee te doen.

Deze top drie klonk vooral als veel goedgekapte hipheid, al wisten The Vaccines - in wiens plaat ik me nog niet heb verdiept- wel enige reactie los te krijgen. Die van Gepetto & The Whales vind ik maar een slap liedje.

Sluit me aan bij 2MY's volgorde:

1. Vaccines
2. Selah Sue & Barman
3. Geppetto & The Whales

2MY
ah, kijk daar eens, volk!

Leuk dat jullie al meedoen, khad eigenlijk de echte start pas voor morgen gepland

De 3 nummers zijn de laatste nieuwkomers van vorig jaar, de nieuwe (vanaf morgen dus) komen inclusief linkjes!

kGa elke week mijn top 3 van de nieuwe nummers (zo er 3 zijn) insturen voor de Afrekening zelf, zodat ik mooie prijzen kan winnen! Jullie zijn uitgenodigd om dat ook te doen (met uw eigen top uiteraard), zodat we eens kunnen zien welke prijzenpot we bij elkaar kunnen sprokkelen

Vol verwachting klopt mijn hart: morgen de eerste échte aflevering!

2MY
NIEUW IN DE AFREKENING VAN ZATERDAG 7 JANUARI

Deze week slechts 2 binnenkomers - waarvan eentje al langer dan een jaar op single uit is, en de andere behoorlijk suckt... beetje teleurstellend daar de vorige aflevering toch al 3 weken geleden was.

't Hof van Commerce – Wupperbol 3

Nooit echt zoveel met deze groep gehad... Ligt niet per se aan het West-Vloams dialectisch taalgebruik (Flip Kowlier solo klinkt dan weer geweldig), maar eerder aan de stoer-humoristische pogingen die niet echt slagen. Uit de hand gelopen grap die al genoeg uitgemolken was vóór deze come-back (hun laatste album 'Ezoa En Niet Anders' dateert alweer van 2005, en ik heb ze niet echt gemist). Niet echt een fan dus.

Gotye – Eyes Wide Open 7,5

Dit klinkt dan weer frisser en minder geforceerd. Gotye (Wouter/Wally De Backer) is een
Belgisch-Australische singer-songwriter, drummer, gitarist en toetsenist uit Melbourne, en vermoedelijk niet echt onbekend op dit forum sinds 'Somebody That I Used to Know' nummer 1 werd in de poptops. Dit nummer is de tweede single van z'n album 'Making Mirrors' en stond al in november 2010 (!) in de Australische hitparade...
Niet zo'n knaller als Somebody ..., maar een aangenaam 'open' poppy geluid tussen het overheersende gitaargeweld in de Afrekening.

Slechts 2 nieuwkomers in de Afrekening deze week, dus daar gaat m'n opzet al om de nieuwkomers in een top 3 in te sturen... Daarom heb ik besloten om de Beste Nieuwe Binnenkomer van vorige keer als nummer 3 in mijn top op te nemen.

Mijn ingestuurde top 3 voor zaterdag 7 januari is dus als volgt:

1. Gotye – Eyes Wide Open
2. 't Hof Van Commerce – Wupperbol
3. Vaccines – Wet Suit

t Hof van Commerce – Wupperbol
De eerste keer vond ik dit echt bijzonder matig, maar na een paar keer luisteren begin ik dit toch wel wat meer te waarderen. Maar echt een favoriet zal dit niet worden, vermoed ik.
Cijfer: 5

Gotye – Eyes Wide Open
Al heel vaak gehoord inmiddels, maar nog lang niet door betoverd. Een degelijk nummer voor op de radio, maar als dit van de rotatielijst van StuBru verdwijnt zal ik het vermoedelijk snel vergeten.
Cijfer: 6

't Hof van Commerce – Wupperbol
Ik heb weinig met de Nederlandstalige hiphop maar soms komt er iets leuks uit de bus. Dit vind ik niet echt grappig en verveelde mij al snel.
Cijfer: 4

Gotye – Eyes Wide Open
Dit nummer kende ik reeds van hun album Making Mirrors, klinkt fris en degelijk maar het zal niet zo'n knaller worden als Somebody That I Used to Know.
Cijfer: 7

Magick1
Hier in West-Vlaanderen is het een legendarische groep (ik heb al kaartjes voor hun eerste comeback-optreden), maar Wupperbol is toch wel een stuk minder dan vroeger werk.

Gotye – Eyes Wide Open
Waarom iedereen Somebody That I Used To Know zo geweldig vind, versta ik nog altijd niet. Maar dit is toch wel het beste wat ik van deze man al gehoord heb.
Cijfer: 8

Blijkbaar ben ik dus samen met Herman tot dusver de Nederlandse vertegenwoordiging in dit topic. Mijn excuses, 2MY, ik had wel 'u' gezegd als ik me had gerealiseerd dat u Vlaming was.

't Hof van Commerce- Wupperbol.

Wat een niksniksnummer is dit, zeg.

Gotye- Eyes Wide Open

Aardig nummer, maar niet in eerste instantie zo pakkend als 'Somebody That I Used To Know'. Wel een veelzijdige muzikant die misschien het megasucces ook nog verdiend ook.

Cijfer: 7,2

Moet ik nu een top drie maken van de nummers die in de lijst staan, de nummers die deze week binnenkomen, of de binnenkomers tot nu toe?

2MY
Sandokan-veld schreef:
Blijkbaar ben ik dus samen met Herman tot dusver de Nederlandse vertegenwoordiging in dit topic. Mijn excuses, 2MY, ik had wel 'u' gezegd als ik me had gerealiseerd dat u Vlaming was.

Want tegen Vlamingen moet ge altijd heel erg beleefd zijn

Sandokan-veld schreef:
Moet ik nu een top drie maken van de nummers die in de lijst staan, de nummers die deze week binnenkomen, of de binnenkomers tot nu toe?

Ah, dat mag u naar eigen voorkeur doen. Ikzelf stuur gewoon elke week een top3 in naar De Afrekening (ik wil echt iets winnen dit jaar), en heb er voor gekozen om dat - in de lijn van het topic - te doen met de nieuwkomers van die week. Als ge bij uw berichtje een eigen stand wilt bijhouden met een overkoepelende top3 ofzo, kan dat een mooie plus zijn, Sandokan-veld!

Ik spring ook maar eens op de kar.

't Hof van Commerce- Wupperbol

Larger than life hier in West-Vlaanderen, maar ik heb er nooit iets aan gevonden. En West-Vlaams vind ik bovendien echt geen geschikte taal om in te zingen. Voor de gemiddelde Vlaming had het net zo goed Zuid-Afrikaans kunnen zijn. Wellicht ligt daar het succes van deze heren. Alleen de West-Vlaming is in staat ze te begrijpen, wat een soort "deze band is alleen van ons"-gevoel oproept. Ik zal mild zijn in mijn beoordeling, maar alleen omdat het lied nog vrij genietbaar is als die jongens hun klep houden

2.5

Gotye- Eyes Wide Open

Opvolger van één van de leukste hitjes van 2011. Helaas een stuk minder genietbaar, het gaat nogal langs me heen. Maar dat is nog altijd positiever dan "het irriteert me mateloos", natuurlijk.

6

Mijn ingezonden top 3:

1. The Vaccines- Wetsuit ( )
3. Gotye- Eyes Wide Open

Waar is de volledige lijst te vinden op de site van Studio Brussel? Ik vind het niet meteen.

2MY
ArthurDZ schreef:
Waar is de volledige lijst te vinden op de site van Studio Brussel? Ik vind het niet meteen.

Beetje onduidelijke site, ik moest daarstraks ook behoorlijk zoeken naar het formulier voor de top 3.

Maar het overzicht van de meest recente Afrekeningen staat hier!

Leuk dat er al zoveel volk meedoet!

Magick1
Laten we ook eens een tussenstand bijhouden:

1. The Vaccines - Wetsuit 8,67
2. Selah Sue & Tom Barman vs The Subs - Zanna 7,67
3. Gepetto & The Whales - Juno 6,50

2MY schreef:
Maar het overzicht van de meest recente Afrekeningen staat hier!

Dank

2MY
Magick1 schreef:
Laten we ook eens een tussenstand bijhouden:

3. Gepetto & The Whales - Juno 6,50

Zéér goed plan, Magick1

Ik merk dat ik bij die eerste zelf niet heb gestemd, maar wat mij betreft staan ze in de juiste volgorde en laat ik nu toevallig exáct diezelfde scores als de gemiddelden voor ogen hebben gehad voor zou ik gestemd hebben. Benieuwd of onze eindlijst in december veel zal afwijken van de Eindafrekening...

Magick1
2MY schreef:
Benieuwd of onze eindlijst in december veel zal afwijken van de Eindafrekening...

Denk het wel, in de afrekening zijn het vaak Belgische groepen met een fanbase die het goed doen. Hier strijd iedereen met gelijke wapens.

2MY schreef:
Ah, dat mag u naar eigen voorkeur doen. Ikzelf stuur gewoon elke week een top3 in naar De Afrekening (ik wil echt iets winnen dit jaar), en heb er voor gekozen om dat - in de lijn van het topic - te doen met de nieuwkomers van die week. Als ge bij uw berichtje een eigen stand wilt bijhouden met een overkoepelende top3 ofzo, kan dat een mooie plus zijn, Sandokan-veld!

Dank voor uw heldere uitleg. Ge zijt een goei menneke.

Na enkele luisterbeurten wil ik dit voorstellen als de drie beste nummers in de Afrekening van week 1, 2012:

1) Arctic Monkeys- Suck It And See
2) M83- Midnight City
3) Kapitan Korsakov- Cancer

Graag had ik nog ergens de remix van I Follow Rivers geplaatst. Arctic Monkeys heeft vooralsnog een licht voordeel omdat ik dat nummer al erg goed ken. In de Spotify-playlist van de afrekening vind ik het wel een meesterzet om I Follow Rivers/ Re-wired van Kasabian/ M83 achter elkaar te zetten. Een dj had het niet beter kunnen doen.

Ik verta er echt nauwelijks iets van. Misschien maar beter ook?
Muzikaal vind ik het niet vervelend, maar ook niet echt boeiend. 5.

Gotye – Eyes Wide Open
Ik zal wel een van de weinigen zijn die Somebody... niet zo'n heel boeiend nummer vond. Misschien wel wat irritant. Ik hoor aan dit nummer dat het Gotye is. Somebody heeft een soort tropische geluidjes, die hier afwezig is. Ik wil dit ook niet slecht noemen, maar het is niet iets wat ik waarschijnlijk veel vaker ga luisteren. Ik heb zijn album ook beluisterd en was verbaasd over de positieve kritieken eigenlijk. Ik kan toch ook wel bedenken waarom Somebody zo'n hit werd, en dit waarschijnlijk niet. Dit kabbelt voort. Het heeft geen climax of iets dergelijks. Het lijkt nergens heen te gaan en het is afgelopen voordat je het weet. Op basis van deze indruk zou ik het aardige achtergrondmuziek willen noemen. Ook een 5.

2MY
Degenen die nog willen stemmen op de nieuwkomers van Week 1 hebben nog een hele avond de tijd!

Morgen is het weer Afrekeningdag!

Vooruit, ik heb gestemd.

1. Zanna; 2. Wetsuit, 3. Juno.

Hopen maar dat Wetsuit gaat stijgen

Is dat afhankelijk van de top 3's dan?
In dat geval had ik wat anders gestemd (sowieso M83 op 1).

2MY
de Afrekening op Studio Brussel wordt samengesteld aan de hand van de ingezonden top 3's he. Voor dit topic heeft dat geen belang, ik kies er gewoon altijd voor om de nieuwkomers in een top 3 door te sturen. Whatever, niet zo belangrijk

En Wetsuit is echt zo'n nummer dat beter wordt met de tijd, behoort ook wel tot m'n favorietjes

Ah, dan ziet mijn top 3 er heel anders uit volgende keer. Ik heb de lijst even bekeken en ik ken volgens mij zo'n 25 van de 30 nummers al. Ik luister dan ook een paar dagen per week naar StuBru, alhoewel niet altijd actief (en als het aan mij ligt zet ik liever 6music van de BBC op).

Mijn top 5 op basis van de huidige lijst:

1. m83 - midnight city
2. deus - ghost
3. selah sue & tom barman vs the subs - zanna
4. customs - toupee
5. lykke li - i follow rivers (the magician remix)

De nummers van Sioen en Admiral Freebee vind ik niet veel aan en School is Cool heb ik inmiddels te vaak gehoord. Verder een prima lijst.

Ik tip Adele als nieuwe binnenkomer met Rumour Has It (die is de laatste tijd opeens in de playlist opgedoken).

2MY
kVind me een slechte Belg als ik het zeg, maar Ghost van dEUS vind ik euh... flauw

tIs maar pas wanneer het 'poppy'-gedeelte is afgelopen en het een beetje experimenteler wordt, dat het plots toch een zekere waarde krijgt...

Geef mij maar Roses als ultieme dEUS nummer... vooral de chaos op het einde is zo zalig!

Roses vind ik ook fantastisch hoor. Het nieuwe album van dEUS heeft mijn interesse niet zo, maar Ghost vind ik echt een prachtig liedje in alle opzichten... maar daar zijn ook wel wat luisterbeurten overheen gegaan.

2MY
Ik hoop stiekem dat Girl In Armour uit het 'Maak Kennis Met...2012'-topic aanslaat... maar ik vrees dat het te soft is voor deze lijst...
Juist nog even opgezocht... blijkt dat het Belgisch is (The Me In You... nog nooit van gehoord)... maakt het toch een goeie kans

EDIT: ze staan er al in! Al een paar weken!

2MY
De voorlopige stand:

3. Gotye - Eyes Wide Open 6,67
4. Gepetto & The Whales - Juno 6,50
5. 't Hof Van Commerce - Wupperbol 3,93

ZATERDAG 14 JANUARI

Zo teleurstellend het vorige week was, zo werd ik deze week zeer aangenaam verrast door deze 3 binnenkomers!

(30) Noel Gallagher's High Flying Birds – AKA... What A Life! 8
Zeer aangename kennismaker (ik weet het... maar er wordt aan gewerkt) met het 'solo'-werk van deze oude bekende. Blijft het groepje van z'n broer wat steken op het typische Oasis- geluid, dan klinkt in elk geval déze single verrassend fris. “Nieuw” is ook deze keer wat relatief: blijkbaar is de single al uit sinds september en heeft het al (in België althans) in de hitparade gestaan. Ik was al nieuwsgierig naar deze cd na alle lovende kritieken op MuMe, nu ik er eindelijk ook een nummer uit heb gehoord, schuift het album een paar plaatsen naar voor in m'n prioriteitslijst! Straks even ebay checken!

(29) Coldplay – Charlie Brown 6
Al een pak beter dan dat flauwe Paradise. Met een festivalnummer als Charlie Brown zullen ze in elk geval wel weer scoren deze zomer, maar ik vermoed dat ik niet de enige ben die de simpele sound van hun eerste albums een beetje mis. De derde single van hun meest recente langspeler “Mylo Xyloto” die hier op MuMe met zeer gemengde gevoelens werd onthaald. Toch wel het beste van de 3 nummers die ik al uit dat album heb gehoord (Every Teardrop en Paradise zijn de andere). Met het volledige album wacht ik toch nog effe.

(26) Michael Kiwanuka – Home Again 9
Kende het al vanuit het Alternatieve Top 152 topic, en daar kreeg het een 8 van mij... Ondertussen is het alleen maar gegroeid – en hoef ik geen voorrang aan een eigen nominatie te geven - en mag er nog een volledig punt bij. Zalige sound, ik had toen niet door dat het zo'n recent nummer was... Voorlopig nog enkel beschikbaar op de Home Again EP, maar daar komt binnenkort ongetwijfeld verandering in. Als heel het album zo straf is als dit nummer, zal ik ook hier weer mijn digitale geldbeugel mogen opentrekken...

Deze Nieuwkomer Top 3 stuur ik zodadelijk in voor deze week:

1. Michael Kiwanuka – Home Again
2. Noel Gallagher's High Flying Birds – AKA... What a Life!
3. Coldplay – Charlie Brown

en dan hoop ik dat Girl In Armour flink mag stijgen volgende keer!

Stuur hier uw eigen Afrekening Top 3 door als je een Afrekening CD wil winnen!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:58 uur

geplaatst: vandaag om 21:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.